9-3 OG Turbo Jubilee
Lähetetty: Ti Maalis 26, 2024 22:53
Model: 2002 9-3 (9400) C-Sedan
Color: 170 - Black
Interior: K14 - Charcoal, Anniversary Leather/Textile & leather door inserts
Engine: B205E 4-inline, Turbo
Gearbox: 4-speed automatic
Market: Europe
Steering: Left-hand steering
Exterior: Roof, standard
Doors: 2 side doors, 1 rear door
# Option Value Code
1 ENGINE OUTPUT LOW OUTPUT 040
2 Body color BLACK 050
3 Number of Doors Three doors 030
4 Tire / Size / Speed type Tire 205/50, WR<271 200
5 LJUDSYSTEM FORBEREDD FOR AUDIOSYSTEM 2 070
6 AIRBAG DRIVER AIRBAG 030
7 RADIO WITHOUT RADIO 010
8 SEATS, MATERIAL FRONT/REAR SEAT, LEATHER-TEXTILE 240
9 EXTRA FLOOR MATS WITHOUT EXTRA MATS 040
10 DOOR INSERT, MATERIAL DOOR INSERT MATERIAL, LEATHER 040
11 REAR HEADRESTS REAR SEAT WITHOUT NECKREST 030
12 PANEL PLATE, DECOR INSTRUMENT PANEL, CARBON FIBRE 100
13 HEADLAMP, LIGHT SYMMETRY HEADLAMP, RIGHT ASYMMETRIC LIGHT 050
14 HEATED SEATS HEATED FRONT SEATS 040
15 ASHTRAY WITH FRONT & REAR ASHTRAY 020
16 CHILD SEAT WITHOUT CHILDSEATS 030
17 GEARKNOB LEATHER KNOB 020
18 KYLARFLAKT KYLFLAKT 330W (VID 13.5 VOLT) 090
19 INTERIOR TRIM COLOUR INTERIOR TRIM COLOUR, GREY 070
20 PASSENGER SEAT, MANOEUVERING MANUALLY MANOEUVERED PASSENGER SEAT 010
21 DRIVER SEAT, MANOEUVERING MANUALLY MANOEUVERED DRIVER SEAT 010
22 KEY WARNING WITHOUT KEY WARNING 010
23 TRIP INFORMATION TRIP COMPUTER 100
24 RUNNING LIGHT, FUNCTION 0=LOW BEAM, 1=PARK, 2=LOW & HIGH BEAM 020
25 CRUISE CONTROL CRUISE CONTROL 020
26 THEFT ALARM PREPARATION FOR THEFT ALARM 050
27 REMOTE CONTROL, FREQUENCY REMOTE CONTROL 433,92 MHZ 020
28 SPEEDOMETER SPEEDOMETER, KM 050
29 SIDOBACKLJUS WITHOUT SIDE+REVERSE LIGHT 020
30 WARNING TRIANGLE WARNING TRIANGLE 030
31 HOGTALARE, FRAMDORR WITHOUT SPEAKERS, FRONT DOOR 010
32 HOGTALARE BAKRE WITH REAR SPEAKERS 030
33 HOGTALARE FRAMRE WITH FRONT SPEAKERS 030
34 Antenna Power antenna 060
35 Brake disc 15 BRAKE DISC 030
36 Chassi design/performance STANDARD CHASSIS (COMFORT) 010
37 Spare wheel, size SPARE WHEEL, 4.0 INCH 070
38 Market performance EUROPE SPECIFICATION 030
39 Product line SAAB 900 M94- / 9-3 M98½- 040
40 STEERING WHEEL POSITION LEFT-HAND DRIVE 010
41 REAR SPOILER REAR SPOILER, CHARCOAL BLACK 140
42 Aero shields Aero shields 030
43 EVAPORATOR CONTROL SYSTEM WITHOUT EVAPORATOR CONTROL SYSTEM 030
44 EMBLEM BAKLUCKA,MODELLSERIE EMBLEM "SE" 210
45 Stering wheel model Steering wheel model 4-spoken Leather 040
46 TRACTION-CONTROL WITHOUT TRACTION-CONTROL 010
47 Steering gear STEERING GEAR STANDARD 030
48 LICENSE PLATE HOLDER NUMMERSKYLTHALLARE 1, (EU-UTF) 010
49 BAKRUTETORKARE WITH REAR WINDOW WIPER 040
50 Door handle DOOR HANDLE, INSIDE, CHROMED 040
51 TELEPHONE TELEPHONE PREPARATION (ONLY POWER FEED) 030
52 LAMBDA SONDE LAMBDA SONDE STANDARD 010
53 EMISSION, DIAGNOSTIC SYSTEM EUROPEAN OBD DIAGNOSTIC SYSTEM 050
54 GEARBOX, TYPE AUTOMATIC GEARBOX 020
55 ENGINE VOLUME 2.0 LITER ENGINE VOLUME 010
56 FUEL TYPE PETROL 010
57 GEARBOX, TYPE DESIGNATION VAXELLADA FA44 340
58 Wheel design Alu rim, 5-spoke, run out 560
59 PARKING HEATER WITHOUT PARKING HEATER 010
60 Wheel size WHEEL 6.5X16 070
61 CLIMATE ZONE COLD CLIMATE ZONE 010
62 FRONT FOGLIGHTS, ACTIVATION CONDITION HEADLIGHT SWITCH NOT IN POS 0 010
63 ON BOARD REFULING VAPOR RECOVERY WITHOUT ORVR 010
64 CUPHOLDER WITHOUT CUPHOLDER 010
65 KLIMATSYSTEM ACC-ANLAGGNING 030
66 BROMSTEST, MINNESFUNKTION BRAKE TEST WITH MEMORY FUNCTION 020
67 GLASS BREAKSENSOR WITHOUT GLASS BRAKESENSOR 010
68 FRONT FOGLIGHTS FRONT FOGLIGHTS 070
69 REAR FOGLIGHTS REAR FOGLIGHT, LEFT SIDE 030
70 TILT SENSOR WITHOUT TILT SENSOR 010
71 ROOF, VERSION/MANOUVERING STANDARD ROOF 110
72 Tire,Type TIRES, MICHELIN PRIMACY 120
73 BRAKE PAD BRAKE LINING T4139 010
74 Spring force rear Spring force rear 3360 Newton 320
75 SOLSKYDD, BELYSNING BELYST SOLSKYDD 020
76 SPECIAL PRODUCTS STANDARD VEHICLE 010
77 COUNTRY PACKAGES WITHOUT COUNTRY ADAPTATION 010
78 Spring force front Spring force front 800
79 ROOF, DESIGN STANDARD ROOF 010
80 Car status TECHNICAL STATUS, M02 090
Tervehdys foorumille! Aiemmin tullut harrastettua Porschea ja paria Bemaria, mutta pitihän niiden kaveriksi hommata ahdettukin auto kun halvalla sai. Saabit, riittävän vanhat sellaiset (eli max. OG 9-3 ja alkupään OG 9-5) ovat aina miellyttäneet silmää ja erilaisuudessaan muutenkin, ja Turbomallien kova maine viimeistään sai kiinnostumaan. Appiukko lunasti isoveljeltään viirusilmämallisen 9-5 Aero farkun joulun aikoihin ja pihastaan löytyi jo ennestään kaasarikoneinen loppupään OG 900. En halunnut jäädä pekkaa pahemmaksi niin olihan se etsittävä sopiva OG kolkki. Kolmiovisena ja edullisesti tietenkin, moottorilla ei niin väliä eikä oikeastaan värilläkään saati maalipinnan kunnolla, sisusta saisi olla ns. perusmallia parempi. Yhtä varsin hyväkuntoista Cosmic Blue viisiovista kävin jo katsomassa ja siitä olisi varmaan tullutkin kaupat, ellen olisi tätä yksilöä Turun kupeeseen saldovapaalla reissannut katsomaan. Ruostetta nyt oli peruspaikoissa, joista varapyöräkotelo rujoimmassa kunnossa, mutta mm. ovet ja pyöränkaaret tässä yksilössä ovat kuitenkin varsin hyvät. Bensapumppu on kaikesta päätellen jossain vaiheessa jo vaihdettu, autolla on rullattu reipas neljännesmiljoona. Alkuperäinen Suomi-auto, pyörinyt ympäri eteläisempää Suomea. Chättiauton ilmoitus oli aika epämääräinen, kuvatkin vähän mitä sattuu. Iloinen yllätys paikan päällä oli että sisusta oli oikeinkin siisti, mitä nyt penkkien kiskoissa vähän ruostetta ja jumalaton tupakinhaju, mutta ne saa onneksi fiksattua. Totesin auton hetken sitä ihmeteltyäni riittävän hyväksi, ja kassan kautta köröttelin lähimmälle bensapumpulle, tankki täyteen ysikasia ja eikun kotia kohti.
Välilasku Salon Moponetissä ja perus huoltosetti mukaan, moottoriöljytonkka odottelikin jo kotosalla. Auto sytytti moottorin vikavalon heti Salosta lähdettyäni, mutta tuntui kuitenkin toimivan ihan suht normaalisti, joten köröttelin rauhassa kotiin.
No olihan siellä jotain oikeaa vikaakin, perinteiseen tapaan jarrutehostimen toinen takaiskuventtiili oli haljennut liitännästään. No paikallisesta AD-varaosasta yleismallinen venttiili ja silikoniletkua tilalle ja taas toimii ilman vikavaloja. Vaihteistonkin vikavaloa käytti hetken päällä, diagnosoin että vika on melko varmasti neutral safety switchissa, joka lienee näissä melko tavallista.
Rupesin sitten ensi töikseni kotiin päästyäni moottoriöljyn vaihtoon mutta sehän tyssäsikin heti alkuun, joku oli ranettanut propun mustalla silikonilla paikoilleen ja pyöristänyt mutterin niin ettei siitä saanut otetta millään avaimella. No lopulta 14mm 3/8 hylsyn sain naputeltua niin hyvin kiinni että sillä aukesi. No jälleen paikalliselle AD:lle poikkeamaan ja Cortecon suht hyvin passaava proppu kuparitiivisteellä paikoilleen.
Suodatinavaimenkin joutui ostamaan, edellinen oli tietenkin laittanut M-filterin suodattimen ja niin hyvin kiinni että ei suostunut isoilla pihdeillä lähtemään, tuommoisella vyömallisella sai kunnon otteen ja irtosi. Vanha öljy oli melko mustaa, mutta esim. metallihilettä tai muuta epämääräistä ei joukossa osunut silmään, mikä on tietysti ihan kiva.
Mobil Super 3000 5w40 on toiminut M52TU-koneisen Bemarin kanssa E85:sella hyvin, joten Saabiinkin testiksi sitä kun on aina välillä tarjouksessa Tokmannilla. Samaan syssyyn tuli laitettua Saabiin viimeimmän mallinen huohotus kun tässä oli näköjään ihan orkkiskamat vielä siltä osin. Ilmankos papereiden mukaan öljypohja on jossain vaiheessa otettu auki ja kiertokangen laakereitakin uusittu. Öljypohja ja venttiilikoppa tiivistetty tuttuun tapaan mustalla silikonilla metodilla "no ainakin on tarpeeksi", täytynee nuo jossain vaiheessa siistiä ja toivoa että irtosilikonit eivät tuki öljy- ja jäähynestekanavia.
Huohotinsetti jonka asentelin on se kaiketi ihan ok Professional Parts Swedenin setti, muuten hyvä mutta öljyntäyttökorkki ei enää tiivisty kunnolla alas. Onkos tuohon helppoa fiksiä, korjautuuko varmemmin uudella korkilla (aftermarket?) vai paremmalla huohotinsetillä?
Alkuperäiset vanteet on hukattu matkan varrella jonnekin, mukana tuli vain nuo Alu26:set nastoilla (ja tietty vararengas), ihan ok kuntoiset ja varmaan pidän ne talvivanteina jatkossakin.
Länsirannikolta löytyi kesävanteiksi kohtuukuntoisilla ja oikean kokoisilla (225/45/17) Vredesteineilla varustetut Alu36:set, joten pitihän ne ostaa pois. Vanteet ovat oikein hyvässä kunnossa, kiitokset vaan myyjälle jos olet foorumilaisia, ainakin pihassa käyneen femman ikkunatarran perusteella saattaisit ollakin.
Kuskin puolella edessä kolisi jokin kun ajoi esim. pieneen kuoppaan, ensin veikkasin koiranluuta, ja se menikin poikki kun suurinpiirtein vilkaisikin sitä. Samoin kuskin raidetangonpää oli ihan veltto, joten nekin vaihtuivat molemmille puolille, koiranluut Lemförderiä ja raidetangonpäät TRW:tä. Eipä olleet Lemförderitkään enää Made in Germany vaan mattokauppiaan maassa tehty, saas nähdä miten kestävät. Polttoainesuodattimen vaihdoin myös varuiksi kun siitä ei saanut tolkkua milloin vaihdettu. Autossa oli jostain syytä SID1, no vissiin alkuperäinen SID2 löytyi kontista, siitä on vähän pikseleitä hävöksissä, täytyy korjata. ACC:n paneeli on myös vähän huono, siihen tilasinkin jo korjaussatsin. Tuulilasin kaiuttimet on joku vaihtanut Ground Zeroiksi, cd ja radio soivat oikein mallikkaasti, antenni on tosin ns. kiinteää mallia, liekö jumissa vai jonkun tarkoituksella noin laittama. Katon ruma hainevä on onneksi deletoitu siististi muovilätkällä + tiivisteellä. Raitisilmasuodatin ja moottorin ilmansuodatin tuli myös vaihdeltua, sekä kaasuläpän tiiviste, se vähän vuoti jo.
Sitten vielä siitä mitä autolle on suunnitteilla. Nuo takasivuikkunoiden jätesäkit pitäisi varmaan poistella, en koskaan ole tykännyt tummennuksista, kirkkailla laseilla auto kuin auto on paljon kliinimmän näköinen. Tupakkamuovit saavat ainakin toistaiseksi olla, ihan asiallisesti tuntuisivat olevan kiinni ja muutenkin suht siistit. Tosiaan, ruostetta on jonkin verran, maalipinta on aika huono ja vieläpä inhokkiväriäni autoissa eli musta. Ostin tämän tarkoituksella projektiksi, jolla harjoitella hitsaamista ja maalaamista (tai kalvottamista), jos (=kun) joskus vielä joutuu Porschen tai BMW:nkin kanssa samaan tilanteeseen. Mitään räikeää huomioväriä tai muiden merkkien värejä ei ole tulossa, joku passeli (mutta ei tylsä) OG kolkin orkkisväreistä täytyy valita.
Varapyöräkotelo on tosiaan aika karussa kunnossa:
Ajatuksena tällä hetkellä on leikellä koko roska pois ja siirtää akku sinne, tuosta poterostahan näyttäisi olevan varaa tehdä vähän syvempikin, ja on niin ohkaista peltiä että pieni tukevoittaminen joillain poikkitangoilla tms. ei varmaan olisi pahitteeksi, parantaisi kontinkin käytettävyyttä raskaampien tavaroiden roudailuun. Akku tosiaan voisi mennä konttiin koska kaapeloinnin puolesta näyttää olevan aika helppo homma ja on vakiona vähän typerässä paikassa, meinasin jo yhden räikän hitsata kiinni koriin kun pääsi hipaisemaan plusnapaan, en ole tottunut että akku on noin tiellä konehuoneessa touhutessa. Akusta ja ruosteesta puheenollen, ruostetta on myös perinteisessä paikassa isojen sulakkeiden rasian kiinnityskohdassa, tuostakin pitää leikellä ja hitsata uutta peltiä tilalle:
Semmoista. Stage1 ja alkoholisointi pitäisi toki teettää, tekikös näitä joku Länsi-Uudellamaalla? Turbo on uusittu äskettäin, ja ei tainnut edes olla kiinankopiolla mitä nyt äkkiä vilkaisin lämpöpellin alle. Jarruthan tähän tarttis saada kun vähän turhan hitaasti pysähtyy, olenko ymmärtänyt oikein että alkupään OG 9-5:sen jarrut ovat aika lailla bolt-on, pl. jarrukilvet ja takalinjat (kiinteät linjat korvattava custom letkuilla)? MTS:n madallusjouset tähän on jossain vaiheessa laitettu ja otteessakin ovat, saavat olla edelleenkin. Iskarit varmaan kannattaisi uusia aika pian, Bilstein B6 olisi varmaan aika passeli. Steering rack brace ja 6-point subframe brace olisi tarkoitus laitella, samoin kuin isompi vakaaja taakse. Puslat eivät vaikuta olevan finaalissa, mutta pitää tutkia tarkemmin nosturilla vielä. Tässä on ilmeisesti uudesta asti ollut Defa, joka toimii edelleenkin, ja tietenkin pistoke on vedetty maskin läpi. No maski on aika karussa kunnossa muutenkin, pitää katsella ehjä tilalle tai maalata tuo ja samalla siirtää lämppärin pistoke alemmas sopivampaan paikkaan. Sumarit ovat keltaiset ja toisesta lasi rikki, pitää katsella kirkkaat ehjät tilalle. Mikäs muuten on nykyään paras paikka tilailla pikkunippeleitä näihin, Skandix.de? Puskuri on suht ehjä, jos vastaan tulee Aeron korisarja niin sellaisen saatan tähän hommata, mutta tällä vakiollakin kyllä pärjää. Takavaimennin on aika karu, ei minkäänlaista rosteripäätä ja ääni on todella vaimea. Joku asiallinen takapönttö voisi olla ihan kiva, harvassa tuntuvat vaan nykyään enää olevan, joku JOM tai TA Teinix ei ole vaihtoehto, huonoja kokemuksia niistä penareiden kanssa.
Loppuun vielä kuva toisesta avaimesta, pitihän tähän heti hommata asianmukainen avaimenperä. Kiitos jos jaksoit lukea koko vuodatuksen, jatkoa seuraa..
Color: 170 - Black
Interior: K14 - Charcoal, Anniversary Leather/Textile & leather door inserts
Engine: B205E 4-inline, Turbo
Gearbox: 4-speed automatic
Market: Europe
Steering: Left-hand steering
Exterior: Roof, standard
Doors: 2 side doors, 1 rear door
# Option Value Code
1 ENGINE OUTPUT LOW OUTPUT 040
2 Body color BLACK 050
3 Number of Doors Three doors 030
4 Tire / Size / Speed type Tire 205/50, WR<271 200
5 LJUDSYSTEM FORBEREDD FOR AUDIOSYSTEM 2 070
6 AIRBAG DRIVER AIRBAG 030
7 RADIO WITHOUT RADIO 010
8 SEATS, MATERIAL FRONT/REAR SEAT, LEATHER-TEXTILE 240
9 EXTRA FLOOR MATS WITHOUT EXTRA MATS 040
10 DOOR INSERT, MATERIAL DOOR INSERT MATERIAL, LEATHER 040
11 REAR HEADRESTS REAR SEAT WITHOUT NECKREST 030
12 PANEL PLATE, DECOR INSTRUMENT PANEL, CARBON FIBRE 100
13 HEADLAMP, LIGHT SYMMETRY HEADLAMP, RIGHT ASYMMETRIC LIGHT 050
14 HEATED SEATS HEATED FRONT SEATS 040
15 ASHTRAY WITH FRONT & REAR ASHTRAY 020
16 CHILD SEAT WITHOUT CHILDSEATS 030
17 GEARKNOB LEATHER KNOB 020
18 KYLARFLAKT KYLFLAKT 330W (VID 13.5 VOLT) 090
19 INTERIOR TRIM COLOUR INTERIOR TRIM COLOUR, GREY 070
20 PASSENGER SEAT, MANOEUVERING MANUALLY MANOEUVERED PASSENGER SEAT 010
21 DRIVER SEAT, MANOEUVERING MANUALLY MANOEUVERED DRIVER SEAT 010
22 KEY WARNING WITHOUT KEY WARNING 010
23 TRIP INFORMATION TRIP COMPUTER 100
24 RUNNING LIGHT, FUNCTION 0=LOW BEAM, 1=PARK, 2=LOW & HIGH BEAM 020
25 CRUISE CONTROL CRUISE CONTROL 020
26 THEFT ALARM PREPARATION FOR THEFT ALARM 050
27 REMOTE CONTROL, FREQUENCY REMOTE CONTROL 433,92 MHZ 020
28 SPEEDOMETER SPEEDOMETER, KM 050
29 SIDOBACKLJUS WITHOUT SIDE+REVERSE LIGHT 020
30 WARNING TRIANGLE WARNING TRIANGLE 030
31 HOGTALARE, FRAMDORR WITHOUT SPEAKERS, FRONT DOOR 010
32 HOGTALARE BAKRE WITH REAR SPEAKERS 030
33 HOGTALARE FRAMRE WITH FRONT SPEAKERS 030
34 Antenna Power antenna 060
35 Brake disc 15 BRAKE DISC 030
36 Chassi design/performance STANDARD CHASSIS (COMFORT) 010
37 Spare wheel, size SPARE WHEEL, 4.0 INCH 070
38 Market performance EUROPE SPECIFICATION 030
39 Product line SAAB 900 M94- / 9-3 M98½- 040
40 STEERING WHEEL POSITION LEFT-HAND DRIVE 010
41 REAR SPOILER REAR SPOILER, CHARCOAL BLACK 140
42 Aero shields Aero shields 030
43 EVAPORATOR CONTROL SYSTEM WITHOUT EVAPORATOR CONTROL SYSTEM 030
44 EMBLEM BAKLUCKA,MODELLSERIE EMBLEM "SE" 210
45 Stering wheel model Steering wheel model 4-spoken Leather 040
46 TRACTION-CONTROL WITHOUT TRACTION-CONTROL 010
47 Steering gear STEERING GEAR STANDARD 030
48 LICENSE PLATE HOLDER NUMMERSKYLTHALLARE 1, (EU-UTF) 010
49 BAKRUTETORKARE WITH REAR WINDOW WIPER 040
50 Door handle DOOR HANDLE, INSIDE, CHROMED 040
51 TELEPHONE TELEPHONE PREPARATION (ONLY POWER FEED) 030
52 LAMBDA SONDE LAMBDA SONDE STANDARD 010
53 EMISSION, DIAGNOSTIC SYSTEM EUROPEAN OBD DIAGNOSTIC SYSTEM 050
54 GEARBOX, TYPE AUTOMATIC GEARBOX 020
55 ENGINE VOLUME 2.0 LITER ENGINE VOLUME 010
56 FUEL TYPE PETROL 010
57 GEARBOX, TYPE DESIGNATION VAXELLADA FA44 340
58 Wheel design Alu rim, 5-spoke, run out 560
59 PARKING HEATER WITHOUT PARKING HEATER 010
60 Wheel size WHEEL 6.5X16 070
61 CLIMATE ZONE COLD CLIMATE ZONE 010
62 FRONT FOGLIGHTS, ACTIVATION CONDITION HEADLIGHT SWITCH NOT IN POS 0 010
63 ON BOARD REFULING VAPOR RECOVERY WITHOUT ORVR 010
64 CUPHOLDER WITHOUT CUPHOLDER 010
65 KLIMATSYSTEM ACC-ANLAGGNING 030
66 BROMSTEST, MINNESFUNKTION BRAKE TEST WITH MEMORY FUNCTION 020
67 GLASS BREAKSENSOR WITHOUT GLASS BRAKESENSOR 010
68 FRONT FOGLIGHTS FRONT FOGLIGHTS 070
69 REAR FOGLIGHTS REAR FOGLIGHT, LEFT SIDE 030
70 TILT SENSOR WITHOUT TILT SENSOR 010
71 ROOF, VERSION/MANOUVERING STANDARD ROOF 110
72 Tire,Type TIRES, MICHELIN PRIMACY 120
73 BRAKE PAD BRAKE LINING T4139 010
74 Spring force rear Spring force rear 3360 Newton 320
75 SOLSKYDD, BELYSNING BELYST SOLSKYDD 020
76 SPECIAL PRODUCTS STANDARD VEHICLE 010
77 COUNTRY PACKAGES WITHOUT COUNTRY ADAPTATION 010
78 Spring force front Spring force front 800
79 ROOF, DESIGN STANDARD ROOF 010
80 Car status TECHNICAL STATUS, M02 090
Tervehdys foorumille! Aiemmin tullut harrastettua Porschea ja paria Bemaria, mutta pitihän niiden kaveriksi hommata ahdettukin auto kun halvalla sai. Saabit, riittävän vanhat sellaiset (eli max. OG 9-3 ja alkupään OG 9-5) ovat aina miellyttäneet silmää ja erilaisuudessaan muutenkin, ja Turbomallien kova maine viimeistään sai kiinnostumaan. Appiukko lunasti isoveljeltään viirusilmämallisen 9-5 Aero farkun joulun aikoihin ja pihastaan löytyi jo ennestään kaasarikoneinen loppupään OG 900. En halunnut jäädä pekkaa pahemmaksi niin olihan se etsittävä sopiva OG kolkki. Kolmiovisena ja edullisesti tietenkin, moottorilla ei niin väliä eikä oikeastaan värilläkään saati maalipinnan kunnolla, sisusta saisi olla ns. perusmallia parempi. Yhtä varsin hyväkuntoista Cosmic Blue viisiovista kävin jo katsomassa ja siitä olisi varmaan tullutkin kaupat, ellen olisi tätä yksilöä Turun kupeeseen saldovapaalla reissannut katsomaan. Ruostetta nyt oli peruspaikoissa, joista varapyöräkotelo rujoimmassa kunnossa, mutta mm. ovet ja pyöränkaaret tässä yksilössä ovat kuitenkin varsin hyvät. Bensapumppu on kaikesta päätellen jossain vaiheessa jo vaihdettu, autolla on rullattu reipas neljännesmiljoona. Alkuperäinen Suomi-auto, pyörinyt ympäri eteläisempää Suomea. Chättiauton ilmoitus oli aika epämääräinen, kuvatkin vähän mitä sattuu. Iloinen yllätys paikan päällä oli että sisusta oli oikeinkin siisti, mitä nyt penkkien kiskoissa vähän ruostetta ja jumalaton tupakinhaju, mutta ne saa onneksi fiksattua. Totesin auton hetken sitä ihmeteltyäni riittävän hyväksi, ja kassan kautta köröttelin lähimmälle bensapumpulle, tankki täyteen ysikasia ja eikun kotia kohti.
Välilasku Salon Moponetissä ja perus huoltosetti mukaan, moottoriöljytonkka odottelikin jo kotosalla. Auto sytytti moottorin vikavalon heti Salosta lähdettyäni, mutta tuntui kuitenkin toimivan ihan suht normaalisti, joten köröttelin rauhassa kotiin.
No olihan siellä jotain oikeaa vikaakin, perinteiseen tapaan jarrutehostimen toinen takaiskuventtiili oli haljennut liitännästään. No paikallisesta AD-varaosasta yleismallinen venttiili ja silikoniletkua tilalle ja taas toimii ilman vikavaloja. Vaihteistonkin vikavaloa käytti hetken päällä, diagnosoin että vika on melko varmasti neutral safety switchissa, joka lienee näissä melko tavallista.
Rupesin sitten ensi töikseni kotiin päästyäni moottoriöljyn vaihtoon mutta sehän tyssäsikin heti alkuun, joku oli ranettanut propun mustalla silikonilla paikoilleen ja pyöristänyt mutterin niin ettei siitä saanut otetta millään avaimella. No lopulta 14mm 3/8 hylsyn sain naputeltua niin hyvin kiinni että sillä aukesi. No jälleen paikalliselle AD:lle poikkeamaan ja Cortecon suht hyvin passaava proppu kuparitiivisteellä paikoilleen.
Suodatinavaimenkin joutui ostamaan, edellinen oli tietenkin laittanut M-filterin suodattimen ja niin hyvin kiinni että ei suostunut isoilla pihdeillä lähtemään, tuommoisella vyömallisella sai kunnon otteen ja irtosi. Vanha öljy oli melko mustaa, mutta esim. metallihilettä tai muuta epämääräistä ei joukossa osunut silmään, mikä on tietysti ihan kiva.
Mobil Super 3000 5w40 on toiminut M52TU-koneisen Bemarin kanssa E85:sella hyvin, joten Saabiinkin testiksi sitä kun on aina välillä tarjouksessa Tokmannilla. Samaan syssyyn tuli laitettua Saabiin viimeimmän mallinen huohotus kun tässä oli näköjään ihan orkkiskamat vielä siltä osin. Ilmankos papereiden mukaan öljypohja on jossain vaiheessa otettu auki ja kiertokangen laakereitakin uusittu. Öljypohja ja venttiilikoppa tiivistetty tuttuun tapaan mustalla silikonilla metodilla "no ainakin on tarpeeksi", täytynee nuo jossain vaiheessa siistiä ja toivoa että irtosilikonit eivät tuki öljy- ja jäähynestekanavia.
Huohotinsetti jonka asentelin on se kaiketi ihan ok Professional Parts Swedenin setti, muuten hyvä mutta öljyntäyttökorkki ei enää tiivisty kunnolla alas. Onkos tuohon helppoa fiksiä, korjautuuko varmemmin uudella korkilla (aftermarket?) vai paremmalla huohotinsetillä?
Alkuperäiset vanteet on hukattu matkan varrella jonnekin, mukana tuli vain nuo Alu26:set nastoilla (ja tietty vararengas), ihan ok kuntoiset ja varmaan pidän ne talvivanteina jatkossakin.
Länsirannikolta löytyi kesävanteiksi kohtuukuntoisilla ja oikean kokoisilla (225/45/17) Vredesteineilla varustetut Alu36:set, joten pitihän ne ostaa pois. Vanteet ovat oikein hyvässä kunnossa, kiitokset vaan myyjälle jos olet foorumilaisia, ainakin pihassa käyneen femman ikkunatarran perusteella saattaisit ollakin.
Kuskin puolella edessä kolisi jokin kun ajoi esim. pieneen kuoppaan, ensin veikkasin koiranluuta, ja se menikin poikki kun suurinpiirtein vilkaisikin sitä. Samoin kuskin raidetangonpää oli ihan veltto, joten nekin vaihtuivat molemmille puolille, koiranluut Lemförderiä ja raidetangonpäät TRW:tä. Eipä olleet Lemförderitkään enää Made in Germany vaan mattokauppiaan maassa tehty, saas nähdä miten kestävät. Polttoainesuodattimen vaihdoin myös varuiksi kun siitä ei saanut tolkkua milloin vaihdettu. Autossa oli jostain syytä SID1, no vissiin alkuperäinen SID2 löytyi kontista, siitä on vähän pikseleitä hävöksissä, täytyy korjata. ACC:n paneeli on myös vähän huono, siihen tilasinkin jo korjaussatsin. Tuulilasin kaiuttimet on joku vaihtanut Ground Zeroiksi, cd ja radio soivat oikein mallikkaasti, antenni on tosin ns. kiinteää mallia, liekö jumissa vai jonkun tarkoituksella noin laittama. Katon ruma hainevä on onneksi deletoitu siististi muovilätkällä + tiivisteellä. Raitisilmasuodatin ja moottorin ilmansuodatin tuli myös vaihdeltua, sekä kaasuläpän tiiviste, se vähän vuoti jo.
Sitten vielä siitä mitä autolle on suunnitteilla. Nuo takasivuikkunoiden jätesäkit pitäisi varmaan poistella, en koskaan ole tykännyt tummennuksista, kirkkailla laseilla auto kuin auto on paljon kliinimmän näköinen. Tupakkamuovit saavat ainakin toistaiseksi olla, ihan asiallisesti tuntuisivat olevan kiinni ja muutenkin suht siistit. Tosiaan, ruostetta on jonkin verran, maalipinta on aika huono ja vieläpä inhokkiväriäni autoissa eli musta. Ostin tämän tarkoituksella projektiksi, jolla harjoitella hitsaamista ja maalaamista (tai kalvottamista), jos (=kun) joskus vielä joutuu Porschen tai BMW:nkin kanssa samaan tilanteeseen. Mitään räikeää huomioväriä tai muiden merkkien värejä ei ole tulossa, joku passeli (mutta ei tylsä) OG kolkin orkkisväreistä täytyy valita.
Varapyöräkotelo on tosiaan aika karussa kunnossa:
Ajatuksena tällä hetkellä on leikellä koko roska pois ja siirtää akku sinne, tuosta poterostahan näyttäisi olevan varaa tehdä vähän syvempikin, ja on niin ohkaista peltiä että pieni tukevoittaminen joillain poikkitangoilla tms. ei varmaan olisi pahitteeksi, parantaisi kontinkin käytettävyyttä raskaampien tavaroiden roudailuun. Akku tosiaan voisi mennä konttiin koska kaapeloinnin puolesta näyttää olevan aika helppo homma ja on vakiona vähän typerässä paikassa, meinasin jo yhden räikän hitsata kiinni koriin kun pääsi hipaisemaan plusnapaan, en ole tottunut että akku on noin tiellä konehuoneessa touhutessa. Akusta ja ruosteesta puheenollen, ruostetta on myös perinteisessä paikassa isojen sulakkeiden rasian kiinnityskohdassa, tuostakin pitää leikellä ja hitsata uutta peltiä tilalle:
Semmoista. Stage1 ja alkoholisointi pitäisi toki teettää, tekikös näitä joku Länsi-Uudellamaalla? Turbo on uusittu äskettäin, ja ei tainnut edes olla kiinankopiolla mitä nyt äkkiä vilkaisin lämpöpellin alle. Jarruthan tähän tarttis saada kun vähän turhan hitaasti pysähtyy, olenko ymmärtänyt oikein että alkupään OG 9-5:sen jarrut ovat aika lailla bolt-on, pl. jarrukilvet ja takalinjat (kiinteät linjat korvattava custom letkuilla)? MTS:n madallusjouset tähän on jossain vaiheessa laitettu ja otteessakin ovat, saavat olla edelleenkin. Iskarit varmaan kannattaisi uusia aika pian, Bilstein B6 olisi varmaan aika passeli. Steering rack brace ja 6-point subframe brace olisi tarkoitus laitella, samoin kuin isompi vakaaja taakse. Puslat eivät vaikuta olevan finaalissa, mutta pitää tutkia tarkemmin nosturilla vielä. Tässä on ilmeisesti uudesta asti ollut Defa, joka toimii edelleenkin, ja tietenkin pistoke on vedetty maskin läpi. No maski on aika karussa kunnossa muutenkin, pitää katsella ehjä tilalle tai maalata tuo ja samalla siirtää lämppärin pistoke alemmas sopivampaan paikkaan. Sumarit ovat keltaiset ja toisesta lasi rikki, pitää katsella kirkkaat ehjät tilalle. Mikäs muuten on nykyään paras paikka tilailla pikkunippeleitä näihin, Skandix.de? Puskuri on suht ehjä, jos vastaan tulee Aeron korisarja niin sellaisen saatan tähän hommata, mutta tällä vakiollakin kyllä pärjää. Takavaimennin on aika karu, ei minkäänlaista rosteripäätä ja ääni on todella vaimea. Joku asiallinen takapönttö voisi olla ihan kiva, harvassa tuntuvat vaan nykyään enää olevan, joku JOM tai TA Teinix ei ole vaihtoehto, huonoja kokemuksia niistä penareiden kanssa.
Loppuun vielä kuva toisesta avaimesta, pitihän tähän heti hommata asianmukainen avaimenperä. Kiitos jos jaksoit lukea koko vuodatuksen, jatkoa seuraa..