Sleeper Astra

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
M.P
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 19, 2023 09:23

Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja M.P »

Ei tullut sitten sitä :saab: :in konetta Volvoo.. Noh, ysisatku kerkesi olla sen karkeesti 12 tuntia kaupan, mutta ei siitä kahvipaketilla viittiny luopua.. Aattelin että hitto, pidetään sitten itte ja aletaan rakentamaan. Projekteja ei voi olla liikaa! :D

Nurkissa pyörinyt reilu 20 vuotta neliovine sportmallin hatchbakki F Astra, joka jäi aikonaan konevian takia seisomaan. Pelleiltään erittäin hyvä ton koriseksi. Lähes ruosteeton. Viimeiset 15 vuotta seissyt riihessä. Koneena jumal x18xe.. Aika laiska. Vetoja pitää saada lisää!

Tuo saabi on semi mätä, joten joutaa hyvin elimen luovuttajaks. Kiitos General Motorssin tämä on aika kivuton swappi kun kaikki menee melkee bolt on kiinni.. Lontoon palstoilta kattelinkin jo että suht helppo ja halpa toteuttaa. Samalla saa viispulttisen jaon ja paremmat jarrut. Kone, laatikko, apurunko, etupää ja taka askelisto tulee suoraan saabista. Sähkötyötkään ei ole mahdottomat, kun molemissa Opelissa ja Saabissa korin- ja koneensähköt on erillisinä nippuina. Astran koppa myös sen karkeet 300kg kevyempi ja pienempi..

Sleeperi tästä olis tosiaan tarkoistus kyhäillä, eli konehuonetta lukuunottamatta aika vakion ja pappamaisen näköinen. Voi olla kanssakulkijoilla sit ihmeteltävää, kun paahtaa vanha Ooppeli raato ohi.. Vanhat Volvot ja vastaavat ovat jo niin nähtyjä sleepereinä, mutta veikkaan että tämmösestä katiskasta ei oikeesti kukaan oleta mitään.. :twisted: :lol:

Tämmöinen kottero kyseessä, vieläpä parhaalla värillä mitä näitä saanu ja sporttimalli sisusta:

Kuva

Kuva

Kuva

Yhdennäköö on.. mistähän johtuu... GeeÄm.. :lol:

Kuva

Kuva

Aloittelin tänään auton siivous urakan. Seisonnan aikan hiiret tehnyt temppunsa. Ollu jo kerran tunnin otsoonissa. Purin penkit ja ovipahvit ja sit siivosin pari hiirenpesää ja muita roskia sisältä. Takaselkänoja jäi kiinni, oli torxeilla ja ei ollu oikeen kokosta mukana. Kattoo jokupäivä sen irti. Aattelin pari kertaa otsonoida vie tuon sisältä ja penkit erikseen jossai laatikossa. Etujakkaroihin löytyy siistimmät kankaat. Nuohan on tehtaan Recarot. Sisustan siistiminen teettää eniten työtä nyt alkuun että tuo pystyy olemaan ilman haalaria ja hengityssuojainta. Ostelen tässä kesän mittaan myös tekstiilipesurin muitakin rojekteja varten saa samalla pestä tänän penkit ja verhoilun. Lattiamatto vaatii etikkakylvyn ja painepesuria.. On niitä ryytyneempiäkin palautettu käyttöön.. 8)

Kuva

Kesän aikana pari muuta rojektia mitkä menee enemmän etusijalle, mutta tällekkin koitan järkkää aikaa tai jos tulee tylsää niin onpahan hommaa.. Kattellaan.. :)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2159
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja anv »

No nyt pitää nostaa hattua. Oikein tosimiehen sleeperi!

Vähän kuin mun 99turbo petromerkein, mutta vielä parempi :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja Cona »

Olet oikeassa, noita takavetokonversioita on nähty jo, joten banaanin värinen, sutiva +300hv Obelix olisi virkistävä poikkeus! 8)

Missäs päin härmää tällaista rakennellaan?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7498
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja mestari »

anv kirjoitti:
La Huhti 20, 2024 16:47
No nyt pitää nostaa hattua. Oikein tosimiehen sleeperi!
:lol:
niin opelhan se vielä tuossa on. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sopiiks tohon Saabin sisustaki? Täällähän joku postaili kuvia, kun siirsi Saabin sisustan Calibraan ja siinäki ilmeisti käytännös kaikki oli bolt-on :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7498
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja mestari »

Eli ei tarvi siis kuin suolistaa Opel ja nuljauttaa Saab kamat tupiin kätevällä ranneliikkeellä Bolt on tyyliin. Siis ruuvata palikat kiinni. :mrgreen: eli vapuksi ajoon vaikka ei ruuvaisi ku muutaman ruuvin illassa kiinni
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5314
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mut oliko se kuitenki niin, että Calibra on ns. Coupe Vectra, eli Saabin sisusta tuskin menee Astraan yhdes illas? Se Calibran ketju oli kyllä silmiä avartavaa luettavaa :D

Edit: joo, täällä viitataan Vectran sukuun https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... it=Calibra
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
M.P
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 19, 2023 09:23

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja M.P »

Tänään nappasin takapenkin mäkeen ja samalla purin lopun sisustan. Kojelauta ja keskikonsoli jäi kun pieni työmaa irrotella.

Kuva

Lattiamattojen ja verhoilujen alta paljastu pellit. Ei oikeen ruosteen ruostetta missään.. Yksisarvinen kyseessä, kun nähnyt minkä kuntosina näitä tuolla muilla pyörii..

Kuva

mestari kirjoitti:
Su Huhti 21, 2024 13:13
Eli ei tarvi siis kuin suolistaa Opel ja nuljauttaa Saab kamat tupiin kätevällä ranneliikkeellä Bolt on tyyliin. Siis ruuvata palikat kiinni. :mrgreen: eli vapuksi ajoon vaikka ei ruuvaisi ku muutaman ruuvin illassa kiinni
JP_Vette kirjoitti:
Su Huhti 21, 2024 13:18
Mut oliko se kuitenki niin, että Calibra on ns. Coupe Vectra, eli Saabin sisusta tuskin menee Astraan yhdes illas? Se Calibran ketju oli kyllä silmiä avartavaa luettavaa :D

Edit: joo, täällä viitataan Vectran sukuun https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... it=Calibra
Sisusta ei passaa oikeen astraan ellei ala leikkelmään pienemmäksi. Astra sisätiloiltaan joka suuntaa vähä pienempi ku vectra. Sisustana aion pitää muutenkin tuon Opelin oman pysyy sleepperi lookki päällä. Ralliratti tulee, jos saa muutoskatsastettua bagin pois ku näitä saanu ilmanki. Tuo opelin vakio ruori on aivan kamala.

Alustarakenteet on samaa pitkälti. Saab/vectra apurunko hilppeineen menee bolt on kiinni myös astraan. Ilmeisesti myös taka-akseli suoraan bolt on näiden välillä. Ainakin suurin osa osista käy keskenään. Tää Astrahan on abs:iton koppa, eli jarrujenkin kanssa aika läpihuutojuttu, kun Saabin jarrutehostin ja pääsylinteri kiinni, ja jättää saabin abs pumpun välistä pois. Saabin jarrut tulee eteen ja taa viispulttisella jaolla, kun navat luonnollisesti siirtyvät akselien mukana. Opelin etutolpat jää osittain käyttöön niin ei tarvi muokkaa iskarin yläpäätä. Saabissa kolme pulttia opelis kaks.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7498
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli konehuone on siis samankokoiset jos laskee saabista tekniikan apurungon mukana alas ja taas nostaa ne ylos opelin konehuoneeseen ja ruuvaa pultit kiinni. miten sijoittuu rattiaksilat saabin hamastankoon vai vaihtuuko sekin saabista siihen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
M.P
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 19, 2023 09:23

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja M.P »

mestari kirjoitti:
Su Huhti 21, 2024 15:28
eli konehuone on siis samankokoiset jos laskee saabista tekniikan apurungon mukana alas ja taas nostaa ne ylos opelin konehuoneeseen ja ruuvaa pultit kiinni. miten sijoittuu rattiaksilat saabin hamastankoon vai vaihtuuko sekin saabista siihen
No periaatteessa näin. Apurungot ja koneen/vaihteiston kiinnikkeet menee suoraa. Tolpiksi kun laittaa saabilaiset voi käyttää myös saabin vetoakseleita. Hammastangot näissä on samat. Ohjaus siis helppo toteuttaa kun jättää ton ooppelilaisen hammastangon. Ohjauksen välityksissä voi olla eroja täytyy vielä tutkia kummalla saa vakaamman ajaa.

Tässä vielä taka-akseleista perunalla otettuja kuvia mitkä löysin netistä. Ylempi on 900 turbon, alempi 1.6 astran. Jälleen kerrran yhdennäköä on ja iskarin ja jousen paikat samassa kohdin. Tuo saabin akseli huomattavasti järempi ja aina levyillä. Toi mun astra on jo levyillä mutta saa taakse kans viis pulttisen jaon ja järeemmän akselin kun swappaa tuonkin.

Kuva

Kuva
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7498
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja mestari »

Tolpiksi kun laittaa saabilaiset voi käyttää myös saabin vetoakseleita. Hammastangot näissä on samat. Ohjaus siis helppo toteuttaa kun jättää ton ooppelilaisen hammastangon. Ohjauksen välityksissä voi olla eroja täytyy vielä tutkia kummalla saa vakaamman ajaa.


juu mutta eiks helpompi saabin hammastangolla kun se on jo valmiiksi kiinni paketissa mikä tunkataan ylospäin auton alla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
M.P
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 19, 2023 09:23

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja M.P »

Näissä astra f ja ng900/9-3 se hammastanko on tulipellissä kiinni. Vähä niinku uudemmis Hondissa tai osassa Vag konsernin roskiksista. En ny pääse omasta kuvaamaan, mutta tässä muutama esimerkki mitä tuli vastaan:

Kuva

Kuva

Noi etutolpat on tommoset vanhanaikaset tohlot palikat, joissa iskunvaimennin sisällä erikseen vaihdettavana osana. Raidepää tulee kiinni tuonne ylös. Pitää kokeilla jos astran yläpään kääntölaakeri menis tohon saabin iskarin päähän. Tai jos astran iskarit mahtuu kokonaan saabin tolpan sisään. Mut joo ei tuo ohjauksen toteutus ole kummoinen temppu. Yks kans mikä ratkaisee on ohjaustehostimen liitännät ja letkut.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7498
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja mestari »

Jep muistelin 9-5 konstruktiota :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tuosta tulee varmaan hauska valmistuessan :mrgreen:

Saabin tolpatha on sitten usein ihan lahot, og kolkissa siitä iskarin mutterin alapuolelt josta yleensä repee auki, ng900:sta lahoo taas toi mihin raidetanko tulee kiinni.
Muistaakseni siinä yläpäässä ei eroo kuin jenkan koossa et kohtuu pienellä sovituksella saattaisi onnistuu sekasovituskin.

Koko tolppia on saabiin välillä saanut tosi edukkaasti skruvatilta
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
M.P
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Syys 19, 2023 09:23

Re: Sleeper Astra

Viesti Kirjoittaja M.P »

mestari kirjoitti:
Ma Huhti 22, 2024 20:07
Jep muistelin 9-5 konstruktiota :mrgreen:
Juu, 9-5 on jo nykyaikaisempi (ja järkevämpi) toteutus etupäässä.

Huomasin myös et tälläkin foorumilla esiintynees "Saablibra":ssa oli laitettu Opelin yläpää saabin tolppaan, veikkaan että myös astralainen menee. Suora lainaus projektipäiväkirjasta https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... it=Calibra:

"Alustaa tuli tutkittua myös ja etupäässähän on ihan kaikki samaa kuin Saabissa . Opelin apurunko on mätänevää peltiä, Saabissa se on jotain alumiinivalua tms joka ei mätäne. Opelin tukivarret on peltiä, Saabissa alumiinia , mutta... kaikki osuu kohdalleen ! Laitoi siis Saabin apurungon , Saabin tukivarret ( 4mm pidemmät, tuonee sopivasti camberia ) . Saabin tolppiin Opelin yläpäät, Eibachin -30mm jouset ja Sachin sport iskarit . Uudet jarrut ja siinäpä se"
tetammi kirjoitti:
Ma Huhti 22, 2024 20:16
Tuosta tulee varmaan hauska valmistuessan :mrgreen:

Saabin tolpatha on sitten usein ihan lahot, og kolkissa siitä iskarin mutterin alapuolelt josta yleensä repee auki, ng900:sta lahoo taas toi mihin raidetanko tulee kiinni.
Muistaakseni siinä yläpäässä ei eroo kuin jenkan koossa et kohtuu pienellä sovituksella saattaisi onnistuu sekasovituskin.

Koko tolppia on saabiin välillä saanut tosi edukkaasti skruvatilta
Jees, pitää kattoo mis kunnossa nykyset kun voi olla tilanteita jos motarivauhdissa irtoo raidepää tolpasta :lol: Noil nykysillä saa koesovitukset ainaki tehtyy.
Vastaa Viestiin