Sivu 1/2

The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: La Touko 25, 2024 11:36
Kirjoittaja Henkka #2283
Kuva

Kuva keväältä -23, kun veljen kanssa haettiin Mersu autohuolto Liedeltä tankinviereisen bensanpaineensäätimen vaihdosta. Kuvassa myös taannoin mulla ollut, sittemmin veljellä ja noin vuosi sitten myyty scarabeenvihreä 9000 aero -96 vaaleilla lepakoilla.
Saabia lukuun ottamatta kuva ei ole kovin edustava, mutta puleerataan ajan kanssa.

Nyt kun omaa katettua ropaamistilaa on käytettävissä noin 6x6 metrin verran, mikä olisikaan oivallisempaa kuin täyttää tekemisellä.

Tämän ketjun kohteena on viime vuosikymmenen alkupuolella hankittu Mersu. Tarkempi malli ja tyyppi on S55 AMG vuodelta 2004. Kilometrejä on kertynyt reilu 180t, ostettaessa oli noin 115t. Auton ostin Tallinnasta merkkiliikkeestä, josta edellinen omistaja oli ostanut sen uutena.

Auto on melko kattavasti varusteltu, sisältäen mm. istuimet neljälle, hieronnat ja viilennykset joka penkissä ym. Pääosin nuo vielä nykyäänkin toimivat.

Tämän hetken puolakuutti juttu on toisioilmapumpun ja releen vaihtaminen. Edellinen rele jäi jumiin ja poltti pumpun. Osat ovat jo hommattu ja vaihtaminen alkutekijöissään.
Seuraavia isompia remppoja olisivat mm. ABC-alustan jakotukkien rassaus ja joidenkin letkujen vaihto.

Kuva

Aika alkeellista nostovälineiden osalta. Sellaisesta nostimesta haaveilen, josta täällä oli porvoolaisen suosikkiketjussa taannoin puhetta.

Tuo "Daddy" on jäänyt mieleen tästä https://www.thetruthaboutcars.com/2004/ ... s-s55-amg/, jota auton hankkimista pähkäillessä fiilistelin.

Jos jaksatte seurata ja kommentoidakin, voisin tänne jotain välillä päivitellä.

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: La Touko 25, 2024 17:56
Kirjoittaja mestari
Voineet heti avata asiaa kertomalla toisioilmapumpun tehtävää ja mitä vikaa se teki :) tuossa juuri yksi MB oli korjaamolla jonkun vian takia ja siihen vaihdettiin molemmat turbot mutta 3500€ korjaamokäynnistä ei ollut apuja kun sama virheellinen linja jatkuu :mrgreen:

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: Su Touko 26, 2024 08:47
Kirjoittaja tturku
Mä kyllä seurailen kaikenmerkkisten keskusteluja ja kertomuksia täällä foorumilla. Ihan kiva on kuulla mitä kaikkea jo teini-iän kohta ohittavan luksus johtotähden kanssa saa puuhastella.

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: Ma Touko 27, 2024 20:41
Kirjoittaja Henkka #2283
^
Kiva kuulla :D

Taannoisia tähän tehtyjä perus öljyjen ja suodattimien, lamppujen, sytytystulppien ym. vaihdon lisäksi ulkomuistista:
- ABC-tandempumpun vaihto
- hammastangon vaihto
- ABC-paineentasaajan vaihto
- etupään ABC-jakotukin rassaaminen ja kulahtaneimpien komponenttien vaihto käytettyihin
- moottorin ja vaihteiston tuki-/vaimennustyynyjen (3 kpl) vaihto
- jakoketjun ja laahaimien vaihto
- kuskinpuolen alimmaisen tuennan pallonivelineen vaihto
- moottoripään bensanpaineen säätimen vaihto
- tankinpään bensanpaineen säätimen vaihto
- molempien etujarrujen putkien vaihto tukilta satulaan
- paisuntasäiliön vaihto
- toisen lampunpesimen vaihto
- IC-nesteen kierrätyspumpun vaihto
- takapään toisen puolen pakoputken liitoskiristimen vaihto
- Boschilaisen KAA:n vaihto (täysin samat oireet kuin Saabeissa)
- kaikki jarrulevyt ja palat
...

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: Ma Touko 27, 2024 21:02
Kirjoittaja Henkka #2283
^^
Tuossahan on saanut rahalle vastinetta, jos kolmeen ja puoleen on turboja vaihdeltu :)
Mutta joo, tuollaisia nämä ovat.


En ole perin juurin perehtynyt, mutta jonkinlainen käsitys on. Toisioimapumppu, ilmeisesti tunnetaan ainakin myös nimillä smog pump tai secondary air injection https://en.wikipedia.org/wiki/Secondary_air_injection

Päästöjen hallintaan liittyvä aparaatti. Tämän ko. auton tapauksessa on toiminnassa ainakin kylmäkäynnistyksen yhteydessä, jolloin tuuppaa lisäilmaa suoraan katalysaattorille sen nopeammaksi lämmittämiseksi.

Tämä on omalla sähkömoottorilla oleva aparaatti, mutta esimerkiksi kaverin 70-luvun 500cid Cadillacissa on hihnavetoinen. Ja siinä on toiminta jossain määrin erilaista muutenkin, koska on kaasarilla eikä katalysaattoreita.


Vaihto tuli ajankohtaiseksi, koska vanha rele jumitti ja pyöritti pumppua reilusti yli maksimin eli 90 sekuntia kerrallaan. Hyvä, että olin tuolloin auton luona, koska virtojen katkaisu ei pysäyttänyt pumppua, vaan vaati akun irrotuksen. Toki nyt ei pyöri, kun rele ei ole enää kiinni. Sen muutaman minuutin aikana pumpun suunta alkoi haista sulavalle muoville, joten jännä nähdä, missä kunnossa se on.

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: Ma Touko 27, 2024 22:15
Kirjoittaja AZP
Henkka #2283 kirjoitti:
La Touko 25, 2024 11:36
Tämän hetken puolakuutti juttu...
Hetken pohdein jo että oks tää joku nuorisotermi tämä puolalainen hylkeenpoikanen, ennenkuin konteksti sai päässä välähtämään ja hoksasin mitä tarkoitetaan :mrgreen:

Onnea tallin hankkimisesta, onpahan sen ansaitseva ajopelikin asukkina :!:

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: Ke Touko 29, 2024 21:41
Kirjoittaja Henkka #2283
Kiitos onnitteluista :!: :)

Hienoa, kun nostit esille tuon esimerkiksi ompelukoneen alalankarullan ja hylkeenpoikasen liitoksi ymmärrettävissä olevan kirjoitelman. Salaa toivoin kirjoittaessani, että joku kiinnittäisi siihen huomiota.

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: To Touko 30, 2024 16:30
Kirjoittaja Cona
Kirjoita ehdottomasti lisää. Tämä on hyvää vastapainoa meidän Toyota-miesten tarinoille. :facepalm_man:

Itseäni kiinnostaisi, mitä tämmöisen ehkä jo harrasteautosta menevän luxusauton ylläpito maksaa, jos tarkasteluperiodiksi ottaa useamman vuoden.

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: To Touko 30, 2024 22:04
Kirjoittaja Henkka #2283
^
Kiva :D
Tahtia ja tarinan laatua pitää kyllä rutkasti petrata, että pääsisin Toyota-miesten jännyystasolle :idea:

Itsellä tämä on ollut harrastelokerossa muutaman vuoden, ollen sitä ennen käyttöautona noin viisi vuotta. Melko oikeaan aikaan tuli harrastestatus laitettua, vielä esimerkiksi ruostetilanne on suht hallussa.


Tuohon aiempaan listaan sommittelin isompien remppojen kustannuksia reilun 10 vuoden ajalta, alla kokonaisempi kuva.


Vuosittain:
Öljyt Mobil 1 0W-40 2x4 litraa yht. n. 80€
Öljynsuodatin alkuperäinen n. 30€ https://www.motonet.fi/tuote/oljynsuoda ... arch=true

Ei ihan vuosittain tai harvemmin:
Moottorin ilmansuodattimet 2xn.20€ https://www.motonet.fi/tuote/ilmansuoda ... earch=true
Pyyhkijän sulat 2xn.20€ https://www.motonet.fi/tuote/bosch-aero ... earch=true
Akku n. 250€ https://www.motonet.fi/tuote/exide-ek96 ... earch=true
Kompressoriöljyt n. 40€ tölkki https://www.kanair.fi/product/16/mobil-jet-oil-ii vaihtuu muutama desi
Pentosin ABC-alustaan + suodatin n. 400€ https://abcteile24.de/fi/produkt/reinig ... -s-klasse/

Muuta:
Bi-xenoniin polttimot alkaen n. 50€

Isompia tai harvinaisempia:
Osat + mahdollinen teetetty vaihto
- ABC-tandempumpun vaihto Silberauto n. 2000€
- hammastangon vaihto Alppilan autohuolto n. 1300€
- ABC-paineentasaajan vaihto itse n. 250€
- etupään ABC-jakotukin rassaaminen ja kulahtaneimpien komponenttien vaihto käytettyihin itse osat n. 500€
- moottorin tuki-/vaimennustyynyjen (2 kpl) vaihto Silberauto n. 400€ ja vaihteiston tuki itse n. 30€ https://www.motonet.fi/tuote/automaatti ... earch=true
- jakoketjun ja laahaimien vaihto Silberauto n. 1000€
- kuskinpuolen alimmaisen tuennan pallonivelineen vaihto itse n. 200€ (+työkalu 200€ https://www.motonet.fi/tuote/mtx-automo ... ct=80-4071)
- moottoripään bensan värinänvaimentajan (tän muistin aiemmin väärin) vaihto itse n. 200€ sis. tiivisteitä
- tankinpään bensanpaineen säätimen vaihto Liede n. 700€ https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa ... -p-88274-0
- molempien etujarrujen putkien vaihto tukilta satulaan Liede yht. n. 700€ + itse tilatut ja maksetut hinaukset n. 120€+140€
- paisuntasäiliön vaihto itse n. 100€
- toisen lampunpesimen vaihto itse romikselta n. 50€
- IC-nesteen kierrätyspumpun vaihto itse n. 130€ https://www.fcpeuro.com/products/merced ... 0392022010
- takapään toisen puolen pakoputken liitoskiristimen vaihto Liede bensanpaineensäätimen ohella n. 50€
- Boschilaisen KAA:n vaihto (täysin samat oireet kuin Saabeissa) itse n. 40€ https://www.motonet.fi/tuote/kampiaksel ... earch=true
- kaikki jarrulevyt ja palat itse n. 400€
- tätä en aiemmin muistanut, apulaitehihna, rullat ja kiristin itse n. 300€
...

Tulossa oleva toisioilmapumppu n. 350€ Bosch tarvike + n. 40€ rele.

Tokihan tuosta kertyy, mutta lukuun ottamatta AMG-spesifiä bensanpaineensäädintä, joitakin ABC-alustan komponentteja yms. ylläpidon hinta on mielestäni melko kohtuullista. Toki löytyy Star-testeri, jolla ainakin perusjuttuja on päässyt aika hyvin itse jäljittämään. Lisäksi varsinkin ABC:n toimintaa on tullut netistä opiskeltua paljon.

Ysikasia toki palaa kaikki, mitä tankkiin kaataa alkaen n. 12l/100 km.

Verot ovat luokkaa 600€/vuosi ja vakuutus täyskaskolla n. 1200€/vuosi.


Seuraavaksi tosiaan toisioilmapumppu, jonka jälkeen pitäisi perehtyä etupalkin päällä kulkevaan hikoilevaan ABC-letkuun. Alkuperäisosana n. 300€ ja vaihto pitäisi onnistua itse.

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: La Kesä 01, 2024 14:27
Kirjoittaja Eski
Halapaa on merssulla luxustelu verrattuna tähän tarinaan Rollsista jenkkilässä -> https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 90a5dc06af

Esimerkiksi jarruremontti:
Takajarrutkin on pitänyt vaihtaa. Levyille tulee hintaa 1468 dollaria, jarrupaloille ja asennussarjoille reilut 400 dollaria. Mutta töitä on muodostunut käsijarruihin liittyvistä haasteista 12,2 tuntia, mikä on tarkoittanut 3513 dollaria.
Eski

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: La Kesä 01, 2024 14:45
Kirjoittaja Henkka #2283
Melko imartelevaa mainita Rollssi tässä ketjussa :D

Halpaa on, toki jarrusetti oli jonkin verkkokaupan poistotarjous -50% tms tarvikebremboista ja ilman työkustannuksia, koska itse.

Mutta ylläpito on melko kohtuullista myös suhteessa vastaavan uushankintahintaan Suomessa, joka ilman lisävarusteita Veholta noin 27%:n autoverolla oli -04 207.000 eli nykyrahassa reilu 300.000 ja siihen muutamalla kympillä varusteita.

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: La Kesä 01, 2024 19:59
Kirjoittaja IC1970
Erittäin mielenkiintoista settiä, hieno pirssi, jatkoa vaan inspiraation mukaan !

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: Su Kesä 02, 2024 22:03
Kirjoittaja Henkka #2283
Paljon kiitoksia :!:

Hyvä sattuma, kun kirjoitit. Jatkoon tulee taukoa, koska lähden käymään aiemman premiumisi Lexuksen kotimaassa. Eipä ole aiemmin siellä tullut käytyä ja mielenkiinnolla odotan reissua :idea:

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: To Heinä 25, 2024 13:15
Kirjoittaja Henkka #2283
VIimein muutama kuva taannoin tehdystä pumpun vaihdosta.

Aparaatti sijaitsee apukuskin puolen etukulmassa. Tarvitsi irrottaa puskurin alapuolinen muovi, eturengas ja kahteen osaan irtoavat pyöräkotelon muovit. Itse pumppu on kolmella ruuvilla kiinni kehikossa, joka on kiinni rungossa kolmesta kohtaa tärinänvaimentimien välityksellä. Kokonaisuutta en onnistunut pyöritellä irti muuten kuin irrottamalla pumpun kehikosta ja sen jälkeen kehikon. Sen verran tukirautoja siinä oli tiellä. Eniten tusaamista oli värinävaimentimillisissa ruuveissa, kumi kun pyöri monta kierrosta rullalle ennen kuin ruuvi alkoi aukeamaan. Eikä sinne saanut oikein mitään väliin pyörimisen estämiseksi. Mutta lopputulos on onnistunut.
Vanha pumppu ei päällepäin näyttänyt mitenkään erikoiselta.

Vaihdettavat osat
Kuva

Mukavaa, kun paketista ottaa puhtaita apuvälineitä
Kuva

Siinä pumppu ja sen vieressä vuosi sitten vaihdettu IC-pumppu
Kuva

Osaa ruuveista piti lähestyä ylhäältä käsin
Kuva

Paikallaan
Kuva

Jonkin verran tuli koputeltua sekalaista hiekkaa koteloista
Kuva

Ei vikavaloa
Kuva

Re: The Daddy: Mercedes-Benz S55 AMG

Lähetetty: To Heinä 25, 2024 14:44
Kirjoittaja V-M
on kyl kadehdittavan halpaa touhua ison mesen rappaaminen. :P Tuo rolssi nyt vähän on siellä suunnalla, ja erona on vielä se että edes löytää tarvittavan osan (edes käytetyn josta voisi olla apua). Esim. öljynpaine anturi 400e+lähetys kulut, etujarrulevyt 700e ja sitten kulutus osia joita ei saa tai ei suomessa laillisesti voi korjata vino pino. Neuvoja ja apuja on aika turha edes kysellä (edes maalimalta). :mrgreen: