Sivu 1/2

900 GL '84 käyttökunnostus

Lähetetty: Ti Touko 17, 2005 21:38
Kirjoittaja Ronska
Taannoin ostamani satkun kunnostus on melkein alkanut,
tänään saatin vietyä auto trailerin avustuksella tallille.
Autohan ei siis ole rekisterissä.

Todenteolla työt alkavat vasta torstai-iltana tai perjantaina.
Tähän mennessä siis olen lähinnä tutkinut mitä pitää tehdä.

Tänään autoa trailerille ajettaessa bensapumppu prakas
ja heittää soppaa koneen päälle :?

Työlistalla on seuraavaa (toistaiseksi):

-bensapumpun vaihto
-jarrujen remppaamista
-ohjaustehostimen asennus
-pintavaurioiden korjaus
-hitsaus varauksella
-venttiilikoneiston läpikäyminen, raksuttaa ihan sikana, paininkuppi halki?
-sisustan pesua (aikaisempi omistaja oli ilmeisesti ketjupolttaja)
-laturin tai lataussäätimen vaihto, ei lataa.
Myöhemmin autoon ehkä laitetaan ruiskutekniikka...

Tavoitteena on kilvet ja leima torstain (26.5) potkiaisiin mennessä :lol:
Tietenkään noita kaikkia ei tarvitse leimalle tehdä mikä vähän helpottaa urakkaa.

Hitsauksesta vielä, jonkin verran pohjaa ja vetaritunneleita vilkuilleena
näyttäis siltä, että peltitöitä ei juurikaan ole. 8O
Yhden mahdollisen paikan löysin kuskin ovenkarmin taka-alareunasta.
Tämä siis n. 10c kolikon kokoinen, ei läpi kummiskaan.

Päivittelen ketjua kunhan jotain tapahtuu.

Lähetetty: To Touko 19, 2005 23:16
Kirjoittaja Ronska
Tänään avasin venakopan tutkiakseni raksutuksen syytä,
Öljynkierto ei ilmeisesti jossain vaiheessa ole toiminut,
ainakaan noille laakereille asti öljyä ei ole tullut.

Muutenkin kone näyttää siltä,
että autoa ei ole pidetty erityisen hyvin,
tainnut joitakin öljynvaihtoja unohtua.
Toivottavasti muualla ei ole vaurioita. :?

Varaosakannesta sain ehjät romut poislukien nokka-akseli,
kansi siis ruiskusta.
Onneksi ehjä nokka löytyi nopeasti klubilaiselta.

Joka tapauksessa koneenvaihto alkaa näyttää entistä
varteenotettavammalta ratkaisulta.

Huomista (ja nokkaa) odotellessani vaihdoin bensapumpun
ja irrotin laturin.

Huomisen tavoitteena on tasainen, hälyäänistä vapaa käynti.

Lähetetty: Pe Touko 20, 2005 12:50
Kirjoittaja Ronska
-

Lähetetty: La Touko 21, 2005 10:49
Kirjoittaja Ronska
-

Lähetetty: Su Touko 22, 2005 00:27
Kirjoittaja Ronska
Homma on hieman edistynyt.

Autossa on nyt uudet jarrupalat, etujarrulevyt
ja toinen etusatula on vaihdettu parempaan.
Käsijarrun sain hyvin säätöihin ja jarrut tuntuvat toimivan hyvin. :D
Eivätkä muuten edes olleet jumissa,
poislukien se parempaan vaihdettu etusatula.

Konekin jo kävi hieman, tosin venttiilinvälykset pitää vielä tarkistaa,
tuntuu vähän siltä, että joku vena kantaa.
Luonnollisesti sytkän ajoitus on mallia sinnepäin.
Harmillisesti latausvalo kiilui vieläkin,
pelkkä lataussäätimen vaihto ei siis riitäkään.

Koneeseen vaihdettu "ehjä" bensapumppu olikin ulkoilmaan pumppaavaa malllia :roll:
Sekin pitää siis lisätä ostoslistalle.
Lisäksi kaikista pallonivelistä on kumit p*skana :x

Lähetetty: Ti Touko 24, 2005 08:39
Kirjoittaja Ronska
Nyt on helppoa vaihtaa pallonivelet ja hitsata vetarin tunneli,
kaksi pientä reikää löytyi :?

Lähetetty: Ti Touko 24, 2005 09:03
Kirjoittaja ah79
Ronska kirjoitti:
Nyt on helppoa vaihtaa pallonivelet ja hitsata vetarin tunneli,
kaksi pientä reikää löytyi :?
Eiköhän ne reiät siitä vielä vähän suurene, kun alkaa etsiä tervettä peltiä ympäriltä :P . Melkein veikkaan, että hanttarin puoleltakin saisi jostain ruuvarin läpi kun vähän yrittäisi :wink:

Lähetetty: Ti Touko 24, 2005 10:03
Kirjoittaja Ronska
ah79 kirjoitti:Eiköhän ne reiät siitä vielä vähän suurene, kun alkaa etsiä tervettä peltiä ympäriltä :P . Melkein veikkaan, että hanttarin puoleltakin saisi jostain ruuvarin läpi kun vähän yrittäisi :wink:
Heh, voipi hyvin olla :lol:

Toivotaan kuitenkin parasta 8)

Lähetetty: Ti Touko 24, 2005 11:15
Kirjoittaja Ronska
Kyllähän sieltä toisestakin tunnelista reikä löytyi
kun sopivasti ruuvarilla kokeili. :roll:

Lähetetty: Ti Touko 24, 2005 11:22
Kirjoittaja ah79
Ronska kirjoitti:Kyllähän sieltä toisestakin tunnelista reikä löytyi
kun sopivasti ruuvarilla kokeili. :roll:
Kattelinkin eilen, että toinenkin vetaritunneli oli parista kohtaa vähän epämääräisen näköinen, vaikkei siitä ihan sormea saanutkaan läpi :lol: . Ei muuta kuin kemppi laulamaan vaan 8) .

Lähetetty: Ke Touko 25, 2005 22:16
Kirjoittaja Ronska
Eipä kerkeä tämä pirssi huomenna leimalle :cry:
Ruostetta löytyikin odotettua enemmän...

Toisaalta nyt on kummatkin vetarintunnelit hitsattu,
eikä muuten ollutkaan mikään pieni paikkalappu 8O
Kuskin ovenkarmin alanurkkakin on jo hoidettu,
tietenki kolikon kokoinen reikä laajeni suunnattomaksi.
Vasemmalla puolella odottaa sama setti,
tosin huomattavasti pienempänä :D

Sitten pitää vielä tankki tipauttaa, että pääsee pienen paikkalapun laittamaan.
Sen jälkeen ei olekaan kuin koneen paikalleen laitto,
ripustuksien kasaus ja kovaa ajoa. :twisted:

Lähetetty: Ma Touko 30, 2005 22:15
Kirjoittaja Ronska
Parin päivän levon jälkeen pääsin taas tallille...

Tankki on nyt otettu pois ja kontin etunurkat revitty auki :lol:
Eturipustus on kasattu uusilla kamoilla.
Ovia hieman paikkailtu ja uutta maalia on sörkitty sinne tänne. 8)

Huomenna homma jatkuu hitsauksen ja koneen korjaamisen merkeissä.

Autosta muuten löytyi paineilmalla korkeussäädettävät takaiskarit,
kontin takanurkassa oli venttiili säätöä varten.

Lähetetty: Ti Touko 31, 2005 10:20
Kirjoittaja ng900aero
Ettei olisi myös alakerran laakerit vaihtokunnossa, näytti kyllä aika sotkuiselta tuo koneesi, saitko sitä puhtaaksi millään? Toivottavasti ei ala kiertokanget kalkattamaan :wink:

Lähetetty: Ti Touko 31, 2005 10:40
Kirjoittaja Ronska
ng900aero kirjoitti:Ettei olisi myös alakerran laakerit vaihtokunnossa, näytti kyllä aika sotkuiselta tuo koneesi, saitko sitä puhtaaksi millään? Toivottavasti ei ala kiertokanget kalkattamaan :wink:
Kohta nähdään miltä alakerrassa näyttää,
separoin piakkoin koneen laatikosta :?
Harmi kun jäi kamera kotiin, ei saa kuvia tuosta.
Kone tosiaan oli aika sotkuinen,
tuli oitis mieleen nuo 9-5 huohotusongelmat :wink:
Venakopassa oli muuten aivan uskomattomat skeidat,
näytti kuin joku olisi kopannut maasta hiekkaa ja hieronut siihen öljyä.

Sinänsä aika sama missä kunnossa ovat,
tuolla koneella on tarkoitus ajaa pari viikkoa jonka jälkeen
99 luovuttaa koneensa.
Kunhan edes sen verran kestäis :lol:

Lähetetty: Ti Touko 31, 2005 14:42
Kirjoittaja Ronska
No joo, nyt on kone irti lootasta ja rikkinäinen ketjunkiristin vaihdettu.
Enää vaan nostaa sen takaisin laatikon päälle.

Alakerta näytti yllättävän hyvälle,
ei näkynyt mitään älyttömiä öljypaakkuja tai muuta epäilyttävää. :)