Project: Finlandia
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23977
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Project: Finlandia
roger kuittaan....hävisin haasteen.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Project: Finlandia
Nakkasin edelläkuvatun korjauspalan menemään, oli se vähän liian ohutta peltiä.
Jostain purkupommista laikatuista kattopelleistä sai hyvää peltiä tähän tarkoitukseen, joten projekti alusta.
Leikkasin paineilmasahalla muodon ja sitten hitsattiin soirot "pokkauksiksi".
Jännetuppivammaisena en jaksanut lähteä tuota paksua peltiä vääntelemään muotoonsa, niin siksi tämmöinen lähestymistapa.
Puolet by F-19, puolet by allekirjoittanut..
Jostain purkupommista laikatuista kattopelleistä sai hyvää peltiä tähän tarkoitukseen, joten projekti alusta.
Leikkasin paineilmasahalla muodon ja sitten hitsattiin soirot "pokkauksiksi".
Jännetuppivammaisena en jaksanut lähteä tuota paksua peltiä vääntelemään muotoonsa, niin siksi tämmöinen lähestymistapa.
Puolet by F-19, puolet by allekirjoittanut..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Project: Finlandia
Siis mitä vittua,onko Atte tehnyt siellä jotain muutakin kun juonut kahvia ja kaivanut nenäänsä?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: Project: Finlandia
Joo, se sanoi että mä en osaa hitsata ja työnsi mut alas tuolilta. :-)
Kyllä se tästä taas kun käsi vakautuu ja tajuaa, mitenkä se hitsipilli toimii..
Kyllä se tästä taas kun käsi vakautuu ja tajuaa, mitenkä se hitsipilli toimii..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Project: Finlandia
Ei pidä paikkaansa, kyllä Jope hitsasi varmaan yli puolet. Tuolilta tönin kyllä alas ja migin pistoolia vein kädestä.
Jope, oli muuten väärä pelti annettu sulle kouraan. Käytiin tarkastamassa mitä olisi pitänyt antaa ja se oli n. 2-2.5mm kuumasinkittyä. Siinä vasta olisikin ollut taivuttelemista...
Se ohut sinkitty pelti olisi ollut muuten jäätävää hitsata. Kuten huomasit niin -peltikin paloi puhki jos ei tarkkana ollut. Nyt korjauspala on tehty -pellistä niin hylkimisreaktioista ei ole pelkoa ja tuo paikka tuskin siitä syystä enää ikinä ruostuu.
Vinkkinä tuli muuten jo aiemminkin kuultu ohje että saumojen päälle voi vetäistä sormella sikaa niin tulee nätti ja sauma pysyy suojassa. Onhan tuo ennenkin kuultu mutta tuon tuuppaa unohtamaan aina. Tähän projektiin voisi koittaa muistaa kokeilla.
Sisälokareissa voisi olla muuten vähän vielä kaapimista. Siellä on aika paljon sitä kivettynyttä hiekka+ruoste+massa seosta. Tosin ne taitaa toimia kantavana rakenteena joten ehkä toistaiseksi ne pitää jättää rauhaan jos ei halua räjäyttää projektia käsiin.
Jope, oli muuten väärä pelti annettu sulle kouraan. Käytiin tarkastamassa mitä olisi pitänyt antaa ja se oli n. 2-2.5mm kuumasinkittyä. Siinä vasta olisikin ollut taivuttelemista...
Se ohut sinkitty pelti olisi ollut muuten jäätävää hitsata. Kuten huomasit niin -peltikin paloi puhki jos ei tarkkana ollut. Nyt korjauspala on tehty -pellistä niin hylkimisreaktioista ei ole pelkoa ja tuo paikka tuskin siitä syystä enää ikinä ruostuu.
Vinkkinä tuli muuten jo aiemminkin kuultu ohje että saumojen päälle voi vetäistä sormella sikaa niin tulee nätti ja sauma pysyy suojassa. Onhan tuo ennenkin kuultu mutta tuon tuuppaa unohtamaan aina. Tähän projektiin voisi koittaa muistaa kokeilla.
Sisälokareissa voisi olla muuten vähän vielä kaapimista. Siellä on aika paljon sitä kivettynyttä hiekka+ruoste+massa seosta. Tosin ne taitaa toimia kantavana rakenteena joten ehkä toistaiseksi ne pitää jättää rauhaan jos ei halua räjäyttää projektia käsiin.
Re: Project: Finlandia
Jees.. Aitosaab-kattopelti toiminee myös vetaritunnelissa siirrännäisenä. :-)
Jooh siinä sitä pyöräkoteloa raapiessa tulin siihen lopputulokseen, että nyt laitetaan vaan tuo yksi pehmeä paikka kuntoon, että pääsee ajelemaan. Kesän ajeluiden ja tapahtumien jälkeen vois olla uutta motivaatiota suurempiin museointitöihin.
Mietin, että vois kesemmällä ottaa miehekkäät korjauspalat (eli koko sisäloksut ja vähän muutakin) jostain pihalla lymyilevistä purkujalokivistä ja käyttää ne hiekkapuhalluksessa, sitten pöydällä harsia kokoon ne kaikessa rauhassa ja vaihtaa kuten Peter T16:n helmiäisaeroprojektissa.
Näin yöllä unta vetaritunnelin sisäpuolen teräsharjauksesta. Mitenköhän sieltä saa kuonat pois hitsauksen jälkeen? (varmaan sillä teräsharjalla :-)
Jooh siinä sitä pyöräkoteloa raapiessa tulin siihen lopputulokseen, että nyt laitetaan vaan tuo yksi pehmeä paikka kuntoon, että pääsee ajelemaan. Kesän ajeluiden ja tapahtumien jälkeen vois olla uutta motivaatiota suurempiin museointitöihin.
Mietin, että vois kesemmällä ottaa miehekkäät korjauspalat (eli koko sisäloksut ja vähän muutakin) jostain pihalla lymyilevistä purkujalokivistä ja käyttää ne hiekkapuhalluksessa, sitten pöydällä harsia kokoon ne kaikessa rauhassa ja vaihtaa kuten Peter T16:n helmiäisaeroprojektissa.
Näin yöllä unta vetaritunnelin sisäpuolen teräsharjauksesta. Mitenköhän sieltä saa kuonat pois hitsauksen jälkeen? (varmaan sillä teräsharjalla :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Project: Finlandia
Aivan vielä ei korjauspala singahtanut paikalleen, mutta jonkin verran edistystä tapahtui silti.
Pala on nyt sovitettu about kohdalleen ja vetaritunnelin pohja on siivottu moskasta. Ihan kirkkaalle pellille en sitä saanut, saas nähdä viitsiikö sitä sitten maalata kun ruostetta jäi kuitenkin.
Ehkä se silti vähäsen hidastaa korrosiitin etenemistä, jos siihen jotain läpsii päälle. Yllättäen vetaritunnelin pohja oli ihan ok kunnossa pelkääjän puolelta. Jotain ehjääkin alkuperäistä peltiä tuossa vehkeessä. :-)
En jaksanut fotailla sen kummemmin, pidetään teidät jännityksessä. Lopullisesta paikasta toki tulee sitten todistusaineistoa, niin pääsette kaikki kertomaan kuinka väärin sen sainkaan hitsattua paikalleen. ;-)
Masentaa katsella tuonne pyöräkoteloon, siellä on pari tosi isoa ratsupaikkaa, joiden kohdalta luultavasti porsii vielä lähivuosina. Täytyypä yrittää vähän siistiä niitä ennenkuin lyö tukivarret ja muut alustan osat takaisin paikalleen.
Pala on nyt sovitettu about kohdalleen ja vetaritunnelin pohja on siivottu moskasta. Ihan kirkkaalle pellille en sitä saanut, saas nähdä viitsiikö sitä sitten maalata kun ruostetta jäi kuitenkin.
Ehkä se silti vähäsen hidastaa korrosiitin etenemistä, jos siihen jotain läpsii päälle. Yllättäen vetaritunnelin pohja oli ihan ok kunnossa pelkääjän puolelta. Jotain ehjääkin alkuperäistä peltiä tuossa vehkeessä. :-)
En jaksanut fotailla sen kummemmin, pidetään teidät jännityksessä. Lopullisesta paikasta toki tulee sitten todistusaineistoa, niin pääsette kaikki kertomaan kuinka väärin sen sainkaan hitsattua paikalleen. ;-)
Masentaa katsella tuonne pyöräkoteloon, siellä on pari tosi isoa ratsupaikkaa, joiden kohdalta luultavasti porsii vielä lähivuosina. Täytyypä yrittää vähän siistiä niitä ennenkuin lyö tukivarret ja muut alustan osat takaisin paikalleen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Project: Finlandia
Noniin kaikki kuvakirjojen ystävät!
Tästä lähdettiin:
Ja sitten hitsausta ja hiontaa.
Ja voila. Kiitos Walderamalle asiantuntijan vinkeistä. ;-)
Tästä lähdettiin:
Ja sitten hitsausta ja hiontaa.
Ja voila. Kiitos Walderamalle asiantuntijan vinkeistä. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Project: Finlandia
Heh, ettei äijät vaan oo käyny salaa kuvaamassa omaa "rojektiani" tuossa jonkun aikaa sittenJope kirjoitti:Noniin kaikki kuvakirjojen ystävät!
Tästä lähdettiin:
http://jope.fi/saab/finkku/wip/tunnelibefore.jpg
Ja sitten hitsausta ja hiontaa.
http://jope.fi/saab/finkku/wip/tunneliafter.jpg
Ja voila. Kiitos Walderamalle asiantuntijan vinkeistä.
Reikä:
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... /reika.jpg
Korjauspalan harsimista...
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... attava.jpg
tein tarpeeksi tuhdista tavarasta (3mm), joten ei tarvinnut sitä "lippaa" työstää.
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... ttava2.jpg
Omalaatuinen käsityön leima
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... allaus.jpg
Ja siinäpä se:
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... iimaus.jpg
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Project: Finlandia
Kyllähän mä noi aikanaan katsoin.. :-)
En muistanut, että sulla oli vähemmän kärsinyt se poikkipuu. Harmittelin kun ei ollut mallia, mistä tehdä tuo yläreuna, oma alkuperäispala oli niin lytyssä.
Piirsin sitten vapaalla kädellä ja tuli vähän ruman muotoinen. En osannut omastani hahmottaa, että mitenkä oikean puolen kaari tulee.
En muistanut, että sulla oli vähemmän kärsinyt se poikkipuu. Harmittelin kun ei ollut mallia, mistä tehdä tuo yläreuna, oma alkuperäispala oli niin lytyssä.
Piirsin sitten vapaalla kädellä ja tuli vähän ruman muotoinen. En osannut omastani hahmottaa, että mitenkä oikean puolen kaari tulee.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Project: Finlandia
Tuossa oma lähtötilanne:Jope kirjoitti:Kyllähän mä noi aikanaan katsoin..
En muistanut, että sulla oli vähemmän kärsinyt se poikkipuu. Harmittelin kun ei ollut mallia, mistä tehdä tuo yläreuna, oma alkuperäispala oli niin lytyssä.
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... Start6.jpg
Eli ei se vielä pahasti ollut ruostunut vaikkakin aika "lintassa". Pelti oli niin pehmeää, että antautui pallonivelen vaihdossa jousivoimaa kumotessa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Project: Finlandia
Juuh, antautuihan se. ;-)
http://jope.fi/saab/finkku/wip/tunnelioik.jpg
Mulla oli revennyt se tuosta vahvikeraudan sivuilta joskus aiemmin ja siihen oli edellinen korjaaja turauttanut oikein huolella lankaa "vahvikkeeksi".
Oli sitten revennyt niistä hitsauksista irti.
Sun kuvien perusteella et laittanut sitä vahviketta sinne enää takaisin? Kolmemillinen varmaan kestää kyllä paremmin kuin tuo vähän reilu millinen, mitä Saabin pelti on.
http://jope.fi/saab/finkku/wip/tunnelioik.jpg
Mulla oli revennyt se tuosta vahvikeraudan sivuilta joskus aiemmin ja siihen oli edellinen korjaaja turauttanut oikein huolella lankaa "vahvikkeeksi".
Oli sitten revennyt niistä hitsauksista irti.
Sun kuvien perusteella et laittanut sitä vahviketta sinne enää takaisin? Kolmemillinen varmaan kestää kyllä paremmin kuin tuo vähän reilu millinen, mitä Saabin pelti on.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Project: Finlandia
Ei näy noissa kuvissa, mutta kyllä se vahvikekin tuli paikalleen laitettua pintakäsittelyn jälkeen (ruosteensyöjää + Hammeritea kaksi kerrosta). Se vahvike piti vaan ensin oikoa kun oli vähän mutkalla...Jope kirjoitti: Sun kuvien perusteella et laittanut sitä vahviketta sinne enää takaisin? Kolmemillinen varmaan kestää kyllä paremmin kuin tuo vähän reilu millinen, mitä Saabin pelti on.
Hauska nähdä kuinka happamana tuo paikka on kun tulevana kesänä pääsee kaivamaan Saabin ladon takaa näreiköstä reilun vuoden seisonnan jälkeen
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Project: Finlandia
Kyllähän tuo varoittavana esimerkkinä toimiiV.J.S kirjoitti: Heh, ettei äijät vaan oo käyny salaa kuvaamassa omaa "rojektiani" tuossa jonkun aikaa sitten
Korjauspalan harsimista...
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... attava.jpg
Ja siinäpä se:
http://www.elisanet.fi/stormbacka/tontu ... iimaus.jpg
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8087
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Project: Finlandia
Juuri näin Ei se haittaa jos on sutta ja rumaa, kunhan on halba ja ite tehtyf-19 kirjoitti:Kyllähän tuo varoittavana esimerkkinä toimii