Sivu 1/14

Project: Finlandia

Lähetetty: Ti Touko 24, 2005 16:43
Kirjoittaja Jope
Jaha, kun kerran muutkin, niin kai sitten minäkin.

Ajattelin horista täällä vähän tuosta projektistani, eli 1982-vuosimallin T8 Finlandiasta ja sen käyttökunnostuksesta.

Jos sen näin julkistan, niin ehkä koen painetta edistää sitä useammin, eikä projekti jää ikuisuus-moodiin pukkien päälle mätänemään.. Olen nimittäin peruslaiska. (moni voi kuvitella olevansa, mutta minä olen ihan oikeasti)

Mitä on tehty:
- ovien ruosteet + kaaret + kuskin a-pilari hitsattu peltisepällä, nyt kestää katseen.
- sähköongelmia selvitetty
- taakse uudet levyt, palat ja satulat, toinen vanha satula hirtti, enkä jaksanut alkaa hiekkapaperilla hinkkaamaan männistä ruostetta pois vuodeksi kerrallaan.
- tuulihaka vaihdettu konepeltiin, ettei ripamaski<3 murene enempää. ;-)
- vilkkuviiksi vaihdettu
- tihkurele vaihdettu
- kirkkauspotikka ohitettu mittaristosta
- kojelaudan polttimot vaihdettu

Tämän projektin skooppi:
- joka pyöräkotelo on enemmän tai vähemmän porsinut, viat about samaa luokkaa, kuin useissa täälläkin paaliin menneissä Luxeissa. (mutta minäpä en aio tämän kanssa luovuttaa, hähhäh)
- vetaritunnelit ruosteessa
- koneen läpikäynti, pakosarjan vaihto (ehjä p-satsi hankittu)
- vaihdelaatikko kusee alleen, sitä tutkittaessa yksi öljypohjan pulteista katkesi laatikon runkoon, uusi loota hankittu
- etupään ikkunamoottorien status tuntematon, johdot ostettaessa irti
- keskuslukko pätkii pelkääjän puolen ovissa (tässä vuosimallissa ei ole keskuslukituksen boksia)
- cruisen asennus (hankittu)
- ilmastoinnin korjaaminen/korjauttaminen (kompura ainakin jumissa, ollut vuosia tyhjänä)
- lämmitettävien sivupeilien asentaminen (hankittu)
- korin maalaus sen jälkeen, kun auto on taas ajo/katsastuskunnossa
- radion sähköt ja kattovalo pätkivät (samaan aikaan vieläpä, yv:ssä voitte antaa vinkkejä. Muistakaahan vinkatessanne, että tässä on eri sähköt kuin esim 84-vuoden satkussa, kaikki neuvot eivät päde..)
- kunnostetut etusatulat (vanhat palat + levyt) + uudet jarruputket ja letkut, pääsylkyn tarkastus
- uudet iskarit + jouset + pallonivelet
- alustan puslat uusiksi
- tukivarsien ja taka-akselin kunnostus / uusinta
- uusi kaasupoljin :-)
- uusi (!) mittariston kirkkauspotikka :-)
- ööh.. editoin tänne vaikka lisää jos / kun keksin / muistan.

Käytännössä autolle ei ole mitään budjettia olemassa, laitan siihen niin paljon rahaa kuin tarvii ja kun on varaa. En aio myöskään laskea käytettyä rahamäärää. Tulee varmasti kallis Finlandia. Toivottavasti en joudu sitä koskaan myymään, ainakaan lahjoitushintaan. :-)

---

Heh, jonkin verran on alkusanoista projekti muuttunut.

No, niin siinä aina käy, että pakko alkaa tinkimään tavoitteista, kun projekti on vaarassa mennä ikuisuusmoodiin.

Lähetetty: Ti Syys 06, 2005 11:52
Kirjoittaja Jope
Projektin etenemisaste: 0

Kuvia tulin ottaneeksi ja tiedossa olis parikin peltiseppää, joille tuota aion tyrkyttää.

Hitsausmotivaatio: 0

Haluaako joku tulla tekemään? Huono talli + välineitä löytyy, korvauksesta voidaan neuvotella.

Täytynee syytää tähän ongelmaan lisää rahaa, kun ei minussa kerran ollut miestä hitsaamaan itse. :-)

Talvella täytyy auton olla ajokunnossa jo (joskaan en raaski tuolla talviajoa harrastaa).

Lähetetty: Ke Syys 07, 2005 20:53
Kirjoittaja Coltti
:lol:

Lähetetty: Ke Syys 07, 2005 21:08
Kirjoittaja Ronska
Tuossa mainitsit noista sähköhämmingeistä...

Oletkos tämän jo löytänyt? :arrow: http://saabpics.org:3000/gallery/83-900-wiring

Koskee -83:a mutta siinä ainakin on vielä tuo vanhanmallinen k-lukko.

Lähetetty: Ke Syys 07, 2005 21:15
Kirjoittaja Jope
Mulla on ihan paperiversiona noi vanhat kytkikset, mulla on kestolainassa Virtasen Petteriltä huoltokirjasatsi.

Voiskin pikkuhiljaa aktivoitua ja monistella noista parhaat palat itselle ja käydä palauttamassa ne.

Lähetetty: Ke Syys 07, 2005 21:16
Kirjoittaja Jope
Coltti kirjoitti::lol:
Mitä se coltti lollottaa, ainakaan en häpeile myöntää, että vihaan hitsausta. :-)

Nimim. F-19:n avulla yhtä mätää T8:a jo paikkailleena.. Ei se niin kauhian kivaa ollu. :-)

Lähetetty: Ke Syys 07, 2005 21:24
Kirjoittaja Jope
Ai niin, onhan tuohon haalittu lisää osaakin, voiskos nyt sanoa, että projektin etenemisaste on 0,005 sitten viime raportin?-)

- Airflow-satsista ekat palat kasassa, etupuolen puskurinjatkeet molemmin puolin (kiitos Carimat!)
- Carimatilta ostin lisäksi cruisen alipainetunnistimen
- F-19 lahjoitti mittaristoon uuden kirkkauspotikan (SDCC poisto-osa :-)
- Tuomakselta Espoosta sain ostettua ehjän Ripamaskin <3 murentuneen tilalle

Lähetetty: Ke Syys 07, 2005 21:34
Kirjoittaja Mikkoz
Missä päin asut ? en oikeen tajuu tuota sijaintia.

Lähetetty: Ke Syys 07, 2005 22:11
Kirjoittaja Suppari
Piikkiöhän on maailman napa.

Lähetetty: To Syys 08, 2005 07:03
Kirjoittaja Jope
Itse asun Turussa, projekti sijaitsee Piikkiössä (15km kohti Helsinkiä).

Lähetetty: La Syys 24, 2005 21:29
Kirjoittaja Jope
Coltin myötävaikutuksella projekti on nytkähtänyt eteenpäin!

Pelkääjän takakoteloon ilmestyi kaksi uutta lappua tänä iltana.

Lähetetty: Ma Syys 26, 2005 07:53
Kirjoittaja Jope
Hjooh, palkkasin tuon nuoren nälkäisen miehen hitsaamaan, kun ei meinannut muuten tulla hommista mitään.

Vaan nyt on kynnys mullekin matalampi, kun hitsikone on jo valmiiksi auton vieressä. :-)

Lähetetty: To Maalis 16, 2006 09:01
Kirjoittaja Jope
Projekti tehnyt pienen punnauksen eteenpäin..

- koko loppuautoon suostunut hitsaaja löytynyt, hintaneuvottelut vielä tekemättä
- eilen irroittelin tankin kiinnitykset, mutta jätin sen vielä paikalleen

Tulossa lähiaikoina:
- tankki alas
- koneen nosto
- auto renkailleen
- ovien tiivisteet paikalleen
- peräkärryllä lohjalle hitsimiehen hellään hoivaan

Lähetetty: Ma Maalis 20, 2006 21:25
Kirjoittaja Jope
Irrotin tankin tänään, koneen nosto sovittiin keskiviikolle (apuja tulossa).

Ei tuo tankin pudotus yksin mitään kivaa ole.. Kahdella tunkilla nykertää. Evh!

Lähetetty: To Maalis 23, 2006 08:29
Kirjoittaja Jope
Nousihan se kone.. Suurkiitokset F-19:lle avusta.

Kuva

Olipas harvinaisen ärsyttävä osa tuo automaatin vaihdekeppi, ei nimittäin lähteneet vaijerin ruuvit irti sitten millään. Loppujen lopuksi piti ruuvata koko vaihdekeppivirtalukko-härveli irti tuosta vaihdevaijerista pidellen.

Sitten sopimaan hitsaajan kanssa katselmoinnista..