900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

900 t8 '88 "teinipirssin" kasausta.

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Jeps, tuli sitten vihdoin haettua oma saabi eilen (24.5.05) kohtuudellisella hinnalla. Kyseessä siis musta viisiluukkuinen '88 t8 satku joka on ilmeisesti ollut jollain teinillä kengityksessä aikanaan :evil:
Ensisilmäyksellä se on upea. Noh, sitten karua tosi maailmaa: Huomataan että auto on joskus ylimaalattu, kytkin vaikuttaa hieman kuolleelta ja sävylaseja on vaihdettu: kuva 1 ja kuva 2

Huoltokirjasta ei näy jälkeäkään, mutta pieni vihkonen osaa kertoa että joskus on ostettu motonetin madallusjouset 120e. Vanteet näyttäisivät olevan sunburstit :?: jotka on maalattu mustaksi aikanaan :( : kuva 3

Sitten sisustan puolesta: Kojelauta on pilattu kaikenmaailman ruuvinreijillä ja jokin potikkakin on siihen laitettu. Radiota ei ollut ja keskikonsolista löytyi akun jännitemittari mikä ei-taida-toimia. :lol: kuva 4 ja kuva 5

Kattoluukku kulkee melko kivasti, mutta verhoilu roikkuu katon takaosasta molemmin puolin. Lattiamatot oli korvattu joillain ihmeellisillä huopamatoilla, mutta vain oikealta matkustajalta puuttui ns. saab -tyylinen kumimatto.

Hattuhylly pitää vaihtaa koska aikaisempi omistaja, toinen tai kolmas, (arvelen olevani viides) on porannut reijät joillekkin 6x9:lle :( (2006, taidankin laittaa siihen jotkin ämyrit, vaikka vain koristeeksi :D ): kuva 6

Tarkempaa tutkimusta:
Radiolle varatusta aukosta huomaa rca -piuhat jotka ovat kait olleet vahvistimelle menevät piuhat, jotka löytyivät takapenkin alta parin muun johdon kanssa. Yksi taitaa olla ainakin virtapiuha, mikä on vedetty konehuoneeseen verhoilujen alta. Lattiamattokin on viilletty raa'asti auki jostain syystä :( : kuva 7 ja kuva 8

Tavaratilan alta löytyi kaikkea kivaa, mutta esim. varoituskolmio puuttui ja pyöränpulttien avain oli ihan risa (lue väärinkäytetty). Huomaa että teineillä ollut ajossa: kuva 9


Projektia: (2006, suunta muuttunut rajusti :wink: )

Siis, auto menee nyt isäukolle ajoon (varmaan tuntuu oudolle nopan jälkeen :) ), mutta värkkäilen sitä kesäloman aikana ja talvella talliin isompaa hommaa varten. Nyt siis tulevaa:
-Maalipinta pitää korjata ja vahata
-Kojelauta korvata varaosa-auton vastaavalla melko ehjällä
-Kattoverhoilun korjaus
-Turhien piuhojen poisto (vahvarin rca -piuhat ja virtapiuha)
-Turmellun lattiasisustuksen vaihto va-autosta häväistyn tilalle
-Uusi hattuhylly, kun va-auton on hieman auringon vaalentama
-Taaimmaisten takasivulasien kalvojen uusiminen ja niiden reunusverhoilun uusiminen jollain hienommalla
-Jostain uusi sävylasi oikeaan takaoveen
-Kytkinremonttia
Ja sitten noin vuoden kuluttua pitääkin hommata opetuspolkimet ja muut härpäkkeet, ettei joudu opettelemaan ajoa jollan äitikän op*lilla, vaan pääsee ekan kerran tienpäälle ainoalla oikealla autolla, saabilla. 8)

Edit 26.5.05:

Vaihdoimpa tummat takavalon lasit va-auton kirkkaisiin ja valkoiset vakiopolttimot. vielä kontin luukussa olevat vaihtamatta, mutta ehkä seuraava päivä tuo aikaa. Kuvat poistettu.

Edit 28.5.05:

Vahailin takaluukun ihan testimielessä Turtle Wax Color waxilla ja sitten koko takaosan hetken mielijohteesta :roll: Osuipa sitten puutarhaletkun suihku pakoputkeen hieman ja alta paljastui jotain punaista 8O Vahauksen ja kiilloituksen jälkeen aloin tutkailemaan hieman tarkemmin putkenpäätä ja tajusin, etteivät yllätykset ole teinipirssistä loppuneet: Krominen putkenpää mikä on maalattu punaiseksi :lol: Saa nähdä mitä teen sille.

Edit 12.6.06:

Päivittelin kuvalinkkejä kotisivutilan vähyyden takia ja korjailin kirjoitusvirheitä. Suunta on muuttunut rajusti, mutta syksyllä tuo auto tulee toimimaan, vaikka henki menisi niin se tulee toimimaan :lol:
Viimeksi muokannut Brakke, Ma Kesä 12, 2006 20:15. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ostit auton Herttoniemestä <helsingistä ?

Siellä oli ainakin hetki sitten juuri tuon näkönen auto. Kävin sitä katsomassa jopa viime syksynä, kun olin autoa etsiskelemässä. Tällöin auto majaili askolassa.

Jos kyseessä sama auto, hyvä kun en mennyt ostamaan :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja Brakke »

http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=258591

Ton perusteella lähdettiin kattomaan. Onhan siinä omat murheensa, mutta ainahan jotain haastetta pitää olla 8)
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ihan vakio iiceellä?. Tuo peltinen intercooler on vähän hämäävä :)
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Juup, vakion näköinen ja vakio paikallaanhan se. Saa nähdä kauan siinä pysyy :roll: :lol:
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ei sentään kortsuja ja kuoria löytynyt sabattimesta :wink:

kuvat liian isoja vaikka onkin laajakaista, ei jaksa oottaa latautumista :D muuten ihan jees.


kyllä siitä vielä peli tulee 8)

tsemiä vaan...

on ne kuvatki ihan hyvän kokosia, välillä vaan ei jaksa noita megan ja isompia kuvia... :wink:
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Noh, tänään tuli yllätyksiä kerrakseen kun duunista tulin. En ole autoa paljoa tarkastellut kun tallin katon korjaus on vielä kesken ja pitäisi saada auto talliin talveksi.

Eli siis, eilen sunnuntaina isukki huomautti etuistuimen omituisesta kiikkumisesta, joten päätin tänään vilkaista sitä. Huomasin että vasemmasta etukulmasta on ns. istuintyynyn kulman säätimen tangosta irronnut itse tuolin kiinnike. Tämähän ei olisi mahdollista ellei penkkejä olisi joskus irrotettu ja siten väärin asennettu takaisin, ellei...
Pieni nyhtäisy vasemmasta kiinnikkeestä jolla tuoli on korissa, tulos: ei mitenkään kiinni. Kohta jossa pultin kuuluisi olla kiinni korissa, on rälläköity irti noin 3x3cm alueelta. Siinä olikin sitten pieni WTF? paikallaan.

Tarkempiin tutkimuksiin olikin nyt enemmän aihetta kuin koskaan. Tulokset lyhyesti: Läpireikä kontissa, peitetty varapyörällä, vänkärin lattiassa näyttäisi jokin reikä olevan pohjasta katsottuna.

Tulos: Talvi tulee olemaan hitsausta. En kyllä paljoa ihmettele kuitenkaan. Alkuun kauppa näytti niin ihmeen hyvältä, mutta ainahan saabisteja on rankaistu jokaiselta taholta. Niin tänäänkin. Mutta en lannistu vaan otan migmagin käteen ja ryhdyn hommiin, talvella siis.

Näin tänään.

ps. Anteeksi ettei ole kuvia, kamera on hieman tohjona tällä hetkellä.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

Älä hyvä mies revi johtoja pois verhoilujen alta jos joskus innostut laittamaan vahvistinta konttiin. Ne tuskin siellä hirveesti tiellä on vaikka vahvistinta ei tulisikaan...
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Vihdoin

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Nonniin... Olen unohtanut oman elämäni kokonaan ja omistin itseni Saabille kuluneina kesäloman kuukausina :) Mutta mikäs on loppufiilis tästä hommasta?

Auto siis lähti tolpille kesäkuussa ja sisustan osat + takapuskuri pois. Sitten rälläköinti ja hitsausta, peltiäkin kului arviolta vain noin puoli neliötä. Lopuksi maali ja massa pintaan, eli loppusuoralla ollaan ja päästään miettimään tärkeämpiä asioita. Kotisivutilan puolesta voin yhden kuvan laittaa näytille, mutta tärkeämpien asioiden puolesta laitan vielä muutaman kuvan:
Kuva
Kuva
Subwoofer: Hertz HX300
Kuva
Siinä tulevat verhoilukankaat.

Ja tilannekatsaus:

Vasen takajarru tuli korjattua ja varaosa-autosta kohtuulliset palat vielä talveksi. Laatikossa odottelee kevättä uudet palat eteen, mutta taakse pitää vielä ostaa erä. Auto tulee nyt siis olemaan talven opetusajossa ja lopulliset "tuuning" osat laitetaan keväällä, heti inssin jälkeen 8)

Tulossa siis:
* Kattoverhoilun uusiminen (kuvassa vasemmalla alhaalla uusi kangas)
* Hattuhylly ja takakajarinritilät + c-pilarien verhoilu tuolla karvalla
-- Pitäisikö säästää tuo "hyvä" levy ja käyttää tuo missä on valmiit reiät 6x9" elementeille? Tuskin ainakaan ihan heti haluan mitään sellaisia asentaa...
* Oviverhoilut tulevat kokonaan uusiksi, viininpunainen kangas ja keinonahka
-- Uudelleen verhoilu johtunee pääosin erillissarjoista.
* Muutamat osat maalaillaan uuteen punaiseen sävyyn
-- Näitä esim. kynnyslistat, penkkien muovireunat, keskikonsoli ja suurosa hopeisista viivoista sielläsuntäällä
* Kojelautaankin pitäisi kajota muokattujen ledien muodossa

Ajattelin hieman lasikuidullakin opetella leikkimään, hieman mattoa ja hartsi+kovete, sekä pensseli tuli napattua työkaluja ostellessa. Oletettavasti yritän ensityökseni kuiduttaa katkenneen kohdan kattoverhoilusta kasaan ja sitten vahvistella ovipahveja ja tehdä niihin erillissarjan paikat ja muodot. Jos kaikki onnistuu ja tulos on hyvä, niin saatampa keksiä jopa jtn. radikaalimpaakin. 8O

Pääsimpäs sitten viimein kirjoittamaan tämänkin kokonaan loppuun. Nyt päivittelen tätä toivottavasti hieman useammin pienemmässä muodossa.

-- Brakke
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ööö tuota,jokainenhan tallaa tunnetusti tyylillään,mutta mielestäni tuo karva ei sovi autoon,ja siis tarkemmin ainakaan pappamallin saabiin.Itse tekemällä tulee helposti itse tehdyn näköinen :?
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja janio89 »

Näin ne näkyy suunnitelmat vaan vuodessa vaihtuvan... Vuosi sitten olit poistamassa rca ja virtapiuhoja "turhina" pois ja nyt taas asennellaan kovaa kyytiä subbaria... No ei siinä mitään, mutta itsekin jättäisin tuon karvan pois, niihin todellisiin teiniooppeleihin yms käytettäväksi... :wink:
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Niinhän se etenee juu, tosin tuota karvaa en alunperin ajatellut sinne laitta, mutta puoltavana ajatuksena oli se, että se antaa hieman anteeksi virheitä verhoilussa (5-luukkuisen c-pilarien verhoilut ovat paljon pahemmat kuin 2-, 3- tai 4-ovisessa) ja sen pinta-ala kohtainen hinta oli muistaakseni halvin noista kaikista mitä tuli ostettua. Verhoilen toisen satsin osia jollain paremmalla kunhan rahatilanne sen taas sallii, toivottavasti jo ensi kesänä :wink:

Ja rca-piuhat eivät lähteneet pois, ne vain siirrettiin säilöön muualle pohjatöiden takia, kuten muutkin ylimääräiset osat sisustuksesta. Virtapiuha vaihtuu isompaan, joten se menee toiseen tarkoitukseen.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Vihdoin...

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Nonniin. Ei sitten kuin 9kk kulunut viimeisen päivityksen jälkeen :lol:

Keväällä tuli opeteltua ajamaan saappaalla ja inssin jälkeen ajelu jatkui koulun ajan ja nyt sillä kuljettiin töihin. Vaan ei enää. Saab on hieman kenkkuillut ajoittain, joten nyt on se aika. Aika pistää saappi remonttiin. Työmatkat taittuvat kivasti isäukon tuoreella nopalla sen aikaa.

Tilaukseen pistettiin uusi kytkin ja kaikki sytytyshärpäkkeet ym normaalit vaihto-osat. Uusi putki pitänee tilata, varmaan PCS:ltä kun ei kehtaa vakiota laittaa, sillä vanha on jo siinä kunnossa, että eräässä nyppylän ylityksessä irtosi häntäputki ja ekan vaimentimen jälkeen näkee jo osittain putken läpi. Oikeat nesteet (moot.+vaiht.+tehost. öljy sekä jäähd. neste) ovat vielä hakusessa ympärivuotista käyttöä ajatellen.
Verhoilu odottaa inspiraatiota ja varaosa-auton kojetaulusta tuli väsättyä ledeillä valaistu versio. Vielä ei intoa kajota mittaristoon tai varsinaiseen kojelautaan.
Iskunvaimentajat ja vahvistetut jouset tuli vaihdettua taakse, mutta oikea takapyörä ottaa edelleen kiinni kaaren reunaan töyssyissä kuormalla tai ilman.

Ikävin tapaus lienee auton likaantuminen työpaikan pihalla kun lähellä maalattiin säiliöitä uudelleen, ja kun musta auto + valkoiset maalipisarat = älyttömän ikävä homma. Auto meni tietty puhdistukseen firman piikkiin, mutta kaikella kiillollaan ei ole aiemman veroinen. Maalia on näkyvissä vielä kaikkialla minne laikka ei ole oikein osunut. Ja sattui sateinen päivä vielä tuolle puhdistuspäivälle niin ei jaksanut silloin katella. Nyt ei vaan enää huvita jankata siitä, kun saa pistää auton projektiksi.

Luvassa lienee nyt kuitenkin akun uudelleen sijoitus konttiin dp:tä ajatellen ja ehkä jtn muuta "pientä" ajan puitteissa. Päivittelen edistymisiä kuvien kera myöhemmin. Toivottavasti.

-- Brakke
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Nopeaa...

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Niin siinä sitten vain kävi. Kamat pois katoksesta ja auto sisään. Sisusta ja konepeitto pois, auto ylös, tankki irti ja kaikki turha konehuoneesta veks.

Motonetin paketti tuli tiistaina, mutta ylitöiden takia hain sen vasta keskiviikkona. Paketissa kaikkea kivaa, mm. kulutusosat, kirkkaat vilkut ja testimielessä maaliruisku.
Yllätykset alkoivat heti. Kytkinpakettiin ei kuulunutkaan painelaakeria, kuten odotin, eli lauantaina hain sen motonetistä vauhtipyörän silmälaakerin ja työsylinterin tiivistesarjan kera. Mukaan tarttui myös polttimot vilkkuihin.

Irrotin vanhan kytkinpaketin sekä vauhtipyörän ja vaihdoin laakerin. Olikin jo aika, sillä vanha laakeri helisi todella paljon. Laitoin vauhtipyörän takaisin tinneripyyhkäisyn jälkeen ja kasailin varaosa-auton ja teinipirssin työsylintereistä yhden hyvän kokonaisuuden uusilla tiivisteillä valmiiksi huomista asennusta varten.
Irrottelin muutamia osia keulasta huomista ajatellen, jolloin olen purkanut saabeja enemmän kuin koskaan aiemmin. Saapa nähdä miten pitkälle menen tälläkertaa...

Kuvia: http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/900t8v ... rojekti07/
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Brakke
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Huhti 15, 2005 17:46
Paikkakunta: Uusikaupunki

Oho! 02_X

Viesti Kirjoittaja Brakke »

Niin, taas 2 viikkoa, mutta tulipa jotain tehtyäkkin. Syvennys takakontissa akulle on massaa ja maalia vaille valmis, vielä tehtävä hyvät kiinnikkeet akulle. Vetarin ulompi suojakumi tuli vaihdettua, samalla tuli tutuksi nivelen palikat... Nyt paketti autossa, mutta mielenkiinnon vuoksi otin samantien levyn ja jarrukilven + satulan hiekkapuhallettaviksi. Kilpeä modifoitiin hieman, että napamutteria ei tarvinnut avata.

Uusi soitin lähti tilaukseen ja samalla tarvittavat palikat johtoihin akunsiirtoa ajatellen. Konehuone kasattiin lähes orkkiskuosiin, paitsi kaasarisatkun ilmansuodatinpöntöllä. Puhalsin ja maalasin myös lukkopellin ensimmäisenä kokeiluna.

Kuvia illalla, kun olen saanut toisenkin pyörän levyn ja kilven irti.
http://koti.mbnet.fi/brakke/saab/
Saapasta suvussa, ennen, nyt ja tulevaisuudessa.
#2663 - Mikael Bragge
900i '93 2.1 (KA) 900t8 '86 (mega_pr) 900t8 '88 (va)
Vastaa Viestiin