900 "S" T16 -91 5d

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

900 "S" T16 -91 5d

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt kun kerrankin on sattuneesta syystä hetki aikaa, niin voisi kirjoitella juttua tännekkin.

Eli tarina alkaa viime talvena pohjois-ruotsista haetusta -91 valkoisesta 5-ovisesta matalapaine "ässästä". Autosta löytyi varusteina ilmastointi ja vakionopeuden säädin, ja kilometrejä hitusen yli 300 tuhatta. Piti olla hyvässä kunnossa kaikin puolin eikä ruostetta..

Noh, koeajo paikan päällä osoitti jo muutaman asian olevan toisin. Ensinnäkin ässä oli muutettu täyspaineturboksi. Mittaristossa oli turbo/apc-mittari, konehuoneessa oli satkun vakio ic, magneettiventtiili ja apc-boksikin löytyi. Tehoa tuntui olevan ihan mukavasti, ahtopainemittari tosin ei ihan keltaisen loppuun asti mennyt. Ilmastointia ei tullut kokeiltua talvesta johtuen, eikä jälkikäteen ajatellen tullut muutenkaan tutkittua tarpeeksi perinpohjaisesti autoa. Vaihteensiirto takkuili ja kakkonen rusahteli välillä, jonka pistin silloin vielä hölmöyttäni vaihteensiirron piikkiin ja ajattelin vain tinkiä jonkinverran hinnasta. Omistajaa auto sitten vaihtoi lopulta 1400 euron hintaan, joka tuntui siihen aikaan ihan kohtuulliselta, suomessa vastaavat ässät maksoivat silloin yleensä ainakin n. 2000e.

Veroja tuli maksettua 600e, ja ensimmäiset pommit autosta jo löytyivätkin. Vaihdeongelmat osoittautuivat vääntyneeksi vaihteensiirtimiksi lootan sisällä sekä murskaantuneeksi kakkosen synkaksi. Eli peruskorjattu loota tilalle.. samalla sitten löytyivät täysin mädäntyneet vetaritunnelitkin jotka piti rakentaa uusiksi. Vaihtoon menivät myös kaikki jarrupalat (etupalat oli asennettu väärin ja vääntyneet hajalle), yksi jarrusatula, pyyhkijämekanismi (hajosi autopesussa), kaikki pallonivelet ja kytkimen pääsylinteri (vuotava).

Sitten ajoa muutama kuukausi, virittelyn aloitin korjaamalla magneettiventtiilin liittimen (oli peruspaineilla, 0.5 bar), modaamalla APC-boksin ja asentamalla tarkemman ahtomittarin sekä nakuvalon. Lucaksen ruiskuboksiin laitoin myös BSR-bensalastun. Näillä liikkui jo ihan kohtalaisesti, mutta lisää piti vielä saada.

Ohjauskulmat kävin säädättämässä, mutta kulkukulmaa ei saatu ihan suoraan, ilmeisesti taka-akseli on jonkin verran vinossa. Tyhjäkäynnin epätasaisuuden syypää puolestaan oli väsähtänyt lambda-anturi, josta saa ihanasti motonetissä pulittaa 114e. Anturi on titania-tyyppiä, joten halvat tarvikeanturit eivätkä Boschin zirconia-anturit kelpaa. Tämä yhdessä tyhjäkäyntimoottorin putsauksen kanssa kyllä tasoittivat käyntiä ihan mukavasti. Vaihtoon meni myös kaikki normaalit huolto-osat kuten hihnat, laatikkoöljyt, moottoriöljyt, tehostinöljyt, jarrunesteet, jäähdytinneste. Akkukin piti uusia.

Tulppien vaihdon yhteydessä ilmeni ahto-ongelmia, joita täällä sitten jo ihmettelinkin. Niiden yhteydessä vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän, kokeeksi toisesta autosta jokaikisen sytytysosan itse virranjakajaa lukuunottamatta. Lopulta päättelin syynä olevan väsyneen lataussäätimen. Sen vaihdon jälkeen toimikin hetken hyvin, mutta sitten alkoi taas nakutusvalon vilkuttelu. Epäilin paineanturia, ja sen ohituksella taas alkoi homma toimimaan.

Bypass-venttiilin vaihdoin jo laatikkorempan yhteydessä, mutta se hajosi jälleen joten vaihdoin toisen samanlaisen tilalle. Tämäkään tosin ei kestänyt kuin pari kk, ennekuin alkoi mölisemään taas. Itse kalvo oli ehjä alipaineletkusta testaamalla, mutta niin se vain mölisi silti.. Tilalle tuli nyt uudempi "viggen"-mallinen metallisisustainen bypass. Saa nähdä miten kauan sekään kestää.

Muita vakiovikojakin tuli korjailtua, virranjakajan o-rengas oli kovettunut koppura ja vuosi öljyä. Vaihtoon meni sekin. Talven edetessä alkoi kaikenlaista pommia autosta paljastumaan, nimittäin ruostetta vähän jokapaikassa (eipä ole ollut pohjoisen auto, eikä ole ikinä suojattu. suolassa on kyllä kylvetty). Ihme kyllä reikiä ei pahemmin löytynyt, mitä nyt kontinpohjasta pari. Pintaruostetta kyllä senkin edestä, paikattuna pakkelilla. :twisted: Muutenkin autosta on löytynyt uskomaton määrä erilaisia ranetuksia, ettei voi todeksi enää uskoa. Kuskin penkin runkokin oli kierossa ja mekanismit paskana, taitaa olla kolariauto. Ison 9000 keulacoolerin asennuksen yhteydessä nimittäin huomattiin että lukkopelti on kierossa (joka selitti huonosti istuvan maskin ja valojen sojottamisen minne sattuu). Myös itse keula oli läheltä öljycooleria lytyssä. Tämän sai kyllä oiottua taljan avustuksella öljymontulla, ja lukkopeltille sai näyttää vähän kumivasaraa. Maski alkoi istumaan ja cooleri meni paikalleen, mitä nyt sai kiroilla ihan riittävästi että cooleri sopi putkineen istumaan ilmastoinnin kennon eteen ja puskurin taakse.

Muutakin kivaa autosta löytyi, nimittäin kaikki ovet ja konepelti ovat vaihdetut jostain 80-luvun alun satkusta. Konepellissä ei ole paikkaa koko Saab-merkille, sen tilalla on kylläkin jostain tullut vekki joka kuvastaa tätä autoa aika hyvin. :roll: Ovien asentajaa on kiinnostanut ns. vitusti, nimittäin ovitiivisteet istuvat vähän miten sattuu ja lukot on säädetty huonosti. Myöskään ei oltu vaivauduttu vaihtamaan mustia listoja eikä ovenkahvoja vanhojen kromisten päälle, vaan ne oli vain maalattu jollain paukkupullolla ilman karhennusta. Parissa kuukaudessa sitten maali karisi pois, ja auto näytti uskomattoman pommilta. Myöskään sävylaseja ei oltu "uusiin" oviin vaihdettu, ainoastaan alkuperäisessä vänkärin ovessa oli sävylasi. Sain hommattua kuitenkin mustat listat ja ovenkahvat, ja ne vaihtamalla auto näytti taas jonkinverran paremmalta. Sävylasitkin ovat asennusta odottamassa. Keskuslukitus oli jopa oviin laitettu, ainoa vaan että takaovissa väärin tehdyn asennuksen takia se ei toiminut ennenkuin korjattiin, ja kuskin oven keskuslukituksen moottori oli ranetettu kasaan jotenkin itse (uskomattoman surkeasti), ja pätki vähän väliä kunnes vaihdoin senkin. Takaluukku taitaa olla alkuperäinen kun on aika ruosteinen ja lommoinen, lukkopesä siinä vaan on joko paskana tai eri paria muiden kanssa, koska sitä ei saa auki muuten kuin keskuslukolla.

Niin tosiaan, renkaat piti kaikki hommata uudet, koska olivat täysin ajokelvottomia ja sakkorenkaita jokainen. Talvivanteina oli jotkut hävyttömän rumat audin vanteet jotka hukkasin äkkiä. Kesävanteina sentään ihan nätinnäköiset cross-spoke vanteet.

Kytkin alkoi tässävaiheessa olla vähitellen käyttökelvoton, koska se piti painaa voimalla niin pohjaan kun meni, ja siltikin irrotti vain vaivoin. Vaihtoon meni koko kytkinpaketti, poljin ja pääsylinterin haarukkakin saivat täytehitsausta väljyytensä takia. Tämän jälkeen kytkin oli kyllä erittäin hyvä, oikeastaan samanlainen kuin tonnarissa (tässä mallissahan on 228mm kytkin, eli sama kuin 80-luvun turbotonnarissa).

Viriä piti kuitenkin taas saada lisää, ja nyt hommasin sitten 2.3 kannen ja 2.1 imusarjan. Pakopuolen ahdistusta vastaan hommasin highflow virikatalysaattorin ja 3" takapöntön vakion tilalle. Kantta hiukan portattiin ja laitettiin paikalleen. Positiivisena yllätyksenä jakopään kunto oli erittäin hyvä, männänrenkaissa oli kyllä jo hiukan kulumaa mutta ei vielä mitään hälyttävää. Samoin ahtimessa hiukan välystä, mutta ei pahoin. Ahtimen aktuaattorille sitten laitettiin lisäjousi, että pitäisi paineet myös yläkierroksilla..

Tämän virikannen asennuksen jälkeen sitten auto kulkikin ERITTÄIN hyvin, niinkin hyvin että ensin paukahti irti bensaletku (kannattaa tarkistaa tämä itseltä, nimittäin minulla oli bensan tuloputki kuskinpuolen vetaritunnelin kohdilla kiinni jakotukille menevässä letkussa MUOVIklemmarilla, joka oli yllättäen pettänyt..), sitten paukahti ahtoputki, sitten paukahti vesiletku. Lopulta sitten paukahti motti.

Moottoritievauhdissa siinä 4000-5000 kierroksen tienoilla (paineita noin 1 bar), alkoi käyntiääni raaistumaan teräväksi ja sitten kuului todella ikävän kuuloinen rutina ja kolina johon moottori sammui. Heti pysähdyttyä venttiilikoppa auki ja tarkistamaan ettei tullut mitään mokaa kansiremontissa, mutta tältä suunnalta kaikki oli OK, ja venttiilikoneisto pelasi kuten kuuluukin. Kuumana ei startti jaksanut edes yrittää pyörittää konetta, viilennyttyään hetken sitten lähti käymään mutta kovan kolinan ja paukkeen saattelemana joten äkkiä sammuksiin.

Vielä on epäselvää mikä sieltä hajosi, mutta kiertokangen laakeria veikataan todennäköisimpänä.. Ei ole vielä ehtinyt purkaa, eikä ole paljon järkeäkään kun rahaa ei korjaukseen yksinkertaisesti ole. Kyllähän tuon korjaisi ja varaosiakin löytyisi, mutta laakerit+männänrenkaat+tiivisteet maksavat jo yllättävän paljon..

Tähänpä se sitten päättyi tämän "ässän" tarina. Väsynyt ja rääkätty paska jonka kone laukesi 311t kohdalla. :x
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

surullista :(
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

en siis ole ainut epäonninen. (lue PASKAN möivät)
Kyllä saabistia rankaistaan joskus rankemmalla kädellä :( :( :( Rahaa tuohon on taatusti palanut, että omilleen pääseminen myymällä kuulostaa mahdottomalta.
Tuntejakin on tainnut jokunen mennä. No :!: :!: kyllä se aurinko paistaa vielä "ässäänkin" :D Voimia sinulle toveri
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

Surullinen tarina. :(
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Nyt kyllä meni mun tulevat virihalut 8O

nooh, kyllä ne kohta taas palaa kun käy ajelemassa...


harmi ässän ja sun puolesta :evil:

Kyllä se siitä pikkuhiljaa...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Harmi juttu, mullakin erinäisiä ropleemeja on ollut tuontiautojen kanssa.
Ei kait tuon kunnostus kamalasti maksa, osta vaikka joku ehjä tonnarin alakerta, niitähän on vähän jokasella tonnaristilla pari jemmassa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, vastarempattu tonnarin alakerta nimenomaan onkin tiedossa, joka olisi tarkotus asentaa tilalle.. Alkaa vähitellen olla koko auto käyty läpi. :roll:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No sitten luulisi kestävän, olihan se jo aika paljon ajettu suhteessa tuohon sun virityksen, joten ei kamalan ihme vaikka sanoi työsopimuksen irti. Kyllä ne viat loppuvat kun kaiken käy läpi - ellei sitten ala "toinen kierros" :D
Kato etttä jakopää ei ole kulunut jos meinaat noin tehokkaan pelin tehdä, tuntuvat nuo ketjut venyvän vakiopeleistäkin.
Tsemppiä projektiin, mulla on kolme romua levällään pihassa ja ei kiinnostaisi tippaakaan korjata :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

jcarlson kirjoitti:Joo, vastarempattu tonnarin alakerta nimenomaan onkin tiedossa, joka olisi tarkotus asentaa tilalle.. Alkaa vähitellen olla koko auto käyty läpi. :roll:
siinähän se onki, ku just saanu vehkeet käytyä läpi ja ne pelaa, niin sitte haluaakin jo jonkun toisen vehkeen :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt on konehuone purettu, lohkon nostoa ja vaihtoa ehjään vailla vielä.
Kiertokangen laakerihan se on ilmeisesti 3. pytystä pettänyt. Mäntä lonksuu mukavasti, ja kuten kuvasta näkyy niin pientä mäntä-kansi kosketusta on tapahtunut. Itse kannessa ei pahemmin jälkeä ollut. Venttiilien kunto pitää tarkistaa, mutta eivät ainakaan kieroilta tuntuneet.

Näissä kuvissa näkyy hyvin männän jäljet ja miten se ei ole samassa linjassa kakkospytyn männän kanssa..

Kuva

Kuva

Kuva
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Dreikki
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Maalis 13, 2004 10:56
Paikkakunta: Unixverstas Olutensin, Finlandia Vodka

Viesti Kirjoittaja Dreikki »

Nättiä osumaa ottanut. tuo 1 lähikuva kolmospytyn männästä on hauska.
näyttäisi kuin tossa männässä olisi silmät ja alareunassa olisi naama virneellä :lol:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nyt on lohko nostettu ja purettu. Mielenkiintoisia näkymiä. No, onhan siellä 3 hyvää mäntää ja kiertokankea ainakin vielä. ;)

Hyvin ilmeisesti kone on ollut joskus todella huonolla voitelulla, ilman öljyä tai huonoilla öljyillä. Jotain niistä aiemmista ruotsin omistajista on siis kiittäminen..

Vähän on laakeripurua havaittavissa öljyn seassa...

Kuva

Missä kiertokangen laakeri?

Kuva

Laakeripukki on arvostanut.

Kuva

3. pytyn mäntä
Kuva

Löytyihän ne laakerin jämät..
Kuva

On kai nuilla jotain eroa..
Kuva

Hellää mäntäkosketusta
Kuva

Kampurakin kunnossa :roll:
Kuva

Runkolaakeritkin parhaat päivänsä nähneet

Kuva

Kuva

Kampuraa vielä

Kuva

Lohko
Kuva
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ng900aero kirjoitti:No sitten luulisi kestävän, olihan se jo aika paljon ajettu suhteessa tuohon sun virityksen, joten ei kamalan ihme vaikka sanoi työsopimuksen irti. Kyllä ne viat loppuvat kun kaiken käy läpi - ellei sitten ala "toinen kierros" :D
Kato etttä jakopää ei ole kulunut jos meinaat noin tehokkaan pelin tehdä, tuntuvat nuo ketjut venyvän vakiopeleistäkin.
Tsemppiä projektiin, mulla on kolme romua levällään pihassa ja ei kiinnostaisi tippaakaan korjata :D
Joo jakopää on ehkä se paras osa tuota moottoria. ;) Varmaan uusittu vuosi sitten tehdyn kansirempan yhteydessä. Kiristin tullut ulos vain pari milliä eikä ole ketju venynyt..

Kyllä tuo varmaan olisi kestänyt virinkin jos olisi ollut kunnolla pidetty. Löytyy sitä yllättävää pommia kaikenlaisista autoista. Ihan nätisti se kävikin, ei olisi tuollaista kyllä osannut arvata etukäteen. Männät oli kyllä varsin hyvässä kunnossa ja sylintereissä näkyy hoonausjäljet. Laakerointi se vaan petti, varmaan huonon voitelun takia. Eiköhän se kasauksen jälkeen kestä taas niitä ~250hp tehoja. :) Sitten täytyy alkaa hakemaan taas lisää.. :oops:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tjooh. Voisi päivitellä tätä taas kun (ehkä) kohtapuoleen alkaisi olemaan kasassa tuo. Viivästyi vähän turhan paljon kun kaksi niinkin valtaisan ihmeellistä osaa kuin kampiakselin kiila ja hihnapyörän pultti olivat hakusessa. :) Niin ja suunnitelmat muuttui, alakerrasta tulee tilkkutäkki.. ;)

M91 nimittäin on kampiakseli pidempi, hihnapyörän pultin kierre erilainen ja kiila myös pidempi. Hihnapyörä käy kuitenkin vanhempaankin, kun vain pultin vaihtaa.

Koneen kasasin seuraavanlaisista osista:
Lohko '90 i8 (n. 200tkm ajettu, kolariauto)
Kampiakseli '90 i8 (sama)
3 mäntää ja kiertokanki vanhasta koneesta
Samoin jakopää, päätylevyt ja öljypumppu
1 kpl mäntiä ja kiertokanki '90 T16 tonnarista
Uudet männänrenkaat (motonet)
Uudet runko- ja kiertokankien laakerit ml. päittäisvälyslevyt (motonet)
Uudet stefat öljypumppuun ja kampiakselille, sekä ö-pumpun o-rengas (motonet)
Muut tiivisteet paikallisesta varaosaliikkeestä (Elring kansipahvi, sarjojen tiivisteet, tiivisteliimaa päätylevyille ja öljypohjaan)

Kuluja kaikista ylläolevista n. 200e.

Lohkon hoonasin itse porakoneella ja hoonaustyökalulla (kiitos V-M:lle lainasta), hankala oli saada "optimaalista" kulmaa salmiakkikuvioille, mutta eiköhän tuo pelitä aivan hyvin silti.

Tilanne nyt se, että öljypohja putsattu laakerimuhjusta ja lohko kasattu, päätylevyjen ja öljypumpun kiinnitystä vailla vielä, sitten takaisinnosto.
Ne kaksi mäntään koskettanutta venttiiliä pitäisi vielä tarkastaa, että ovat varmasti suorat. Vähän ikävä tuota kasata kun ei ole oikein tiloja ja pitäisi kohtuullisen puhtaana osien pysyä..

Sisäänajoa varten ostin vielä 15w40 Teboilin moniasteet sekä puolisynteettistä Silveriä ja suodattimet. Strategiana ajella ensin n. 20km noilla moniasteilla niin että annan kohtalaisesti kenkää vaihtelevilla kierroksilla ja myös moottorijarrua. Sitten suodatin ja öljyt ulos ja 500km ajaksi normaalihkoon ajoon puolisynteettiset. Sitten vielä kerran vaihto ja kunnon öljyt sisään. Pitäisi tuolla tavalla aika hyvin sisäänajautua männänrenkaat, liialla mummoilulla jää puhaltamaan ohi.. Huudatusta isoilla kierroksilla tosin pitää välttää ja magneettiventtiili saa pysyä koko sisäänajon suosiolla irrotettuna.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Huh huh...Tuttu "katsastusmies" sanoisi että "Kuoppaan vaan ja mullat päälle!". Minä sensijaan toivotan onnea projektiin :wink:
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Vastaa Viestiin