900 "S" T16 -91 5d
Lähetetty: Ke Touko 25, 2005 16:25
Nyt kun kerrankin on sattuneesta syystä hetki aikaa, niin voisi kirjoitella juttua tännekkin.
Eli tarina alkaa viime talvena pohjois-ruotsista haetusta -91 valkoisesta 5-ovisesta matalapaine "ässästä". Autosta löytyi varusteina ilmastointi ja vakionopeuden säädin, ja kilometrejä hitusen yli 300 tuhatta. Piti olla hyvässä kunnossa kaikin puolin eikä ruostetta..
Noh, koeajo paikan päällä osoitti jo muutaman asian olevan toisin. Ensinnäkin ässä oli muutettu täyspaineturboksi. Mittaristossa oli turbo/apc-mittari, konehuoneessa oli satkun vakio ic, magneettiventtiili ja apc-boksikin löytyi. Tehoa tuntui olevan ihan mukavasti, ahtopainemittari tosin ei ihan keltaisen loppuun asti mennyt. Ilmastointia ei tullut kokeiltua talvesta johtuen, eikä jälkikäteen ajatellen tullut muutenkaan tutkittua tarpeeksi perinpohjaisesti autoa. Vaihteensiirto takkuili ja kakkonen rusahteli välillä, jonka pistin silloin vielä hölmöyttäni vaihteensiirron piikkiin ja ajattelin vain tinkiä jonkinverran hinnasta. Omistajaa auto sitten vaihtoi lopulta 1400 euron hintaan, joka tuntui siihen aikaan ihan kohtuulliselta, suomessa vastaavat ässät maksoivat silloin yleensä ainakin n. 2000e.
Veroja tuli maksettua 600e, ja ensimmäiset pommit autosta jo löytyivätkin. Vaihdeongelmat osoittautuivat vääntyneeksi vaihteensiirtimiksi lootan sisällä sekä murskaantuneeksi kakkosen synkaksi. Eli peruskorjattu loota tilalle.. samalla sitten löytyivät täysin mädäntyneet vetaritunnelitkin jotka piti rakentaa uusiksi. Vaihtoon menivät myös kaikki jarrupalat (etupalat oli asennettu väärin ja vääntyneet hajalle), yksi jarrusatula, pyyhkijämekanismi (hajosi autopesussa), kaikki pallonivelet ja kytkimen pääsylinteri (vuotava).
Sitten ajoa muutama kuukausi, virittelyn aloitin korjaamalla magneettiventtiilin liittimen (oli peruspaineilla, 0.5 bar), modaamalla APC-boksin ja asentamalla tarkemman ahtomittarin sekä nakuvalon. Lucaksen ruiskuboksiin laitoin myös BSR-bensalastun. Näillä liikkui jo ihan kohtalaisesti, mutta lisää piti vielä saada.
Ohjauskulmat kävin säädättämässä, mutta kulkukulmaa ei saatu ihan suoraan, ilmeisesti taka-akseli on jonkin verran vinossa. Tyhjäkäynnin epätasaisuuden syypää puolestaan oli väsähtänyt lambda-anturi, josta saa ihanasti motonetissä pulittaa 114e. Anturi on titania-tyyppiä, joten halvat tarvikeanturit eivätkä Boschin zirconia-anturit kelpaa. Tämä yhdessä tyhjäkäyntimoottorin putsauksen kanssa kyllä tasoittivat käyntiä ihan mukavasti. Vaihtoon meni myös kaikki normaalit huolto-osat kuten hihnat, laatikkoöljyt, moottoriöljyt, tehostinöljyt, jarrunesteet, jäähdytinneste. Akkukin piti uusia.
Tulppien vaihdon yhteydessä ilmeni ahto-ongelmia, joita täällä sitten jo ihmettelinkin. Niiden yhteydessä vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän, kokeeksi toisesta autosta jokaikisen sytytysosan itse virranjakajaa lukuunottamatta. Lopulta päättelin syynä olevan väsyneen lataussäätimen. Sen vaihdon jälkeen toimikin hetken hyvin, mutta sitten alkoi taas nakutusvalon vilkuttelu. Epäilin paineanturia, ja sen ohituksella taas alkoi homma toimimaan.
Bypass-venttiilin vaihdoin jo laatikkorempan yhteydessä, mutta se hajosi jälleen joten vaihdoin toisen samanlaisen tilalle. Tämäkään tosin ei kestänyt kuin pari kk, ennekuin alkoi mölisemään taas. Itse kalvo oli ehjä alipaineletkusta testaamalla, mutta niin se vain mölisi silti.. Tilalle tuli nyt uudempi "viggen"-mallinen metallisisustainen bypass. Saa nähdä miten kauan sekään kestää.
Muita vakiovikojakin tuli korjailtua, virranjakajan o-rengas oli kovettunut koppura ja vuosi öljyä. Vaihtoon meni sekin. Talven edetessä alkoi kaikenlaista pommia autosta paljastumaan, nimittäin ruostetta vähän jokapaikassa (eipä ole ollut pohjoisen auto, eikä ole ikinä suojattu. suolassa on kyllä kylvetty). Ihme kyllä reikiä ei pahemmin löytynyt, mitä nyt kontinpohjasta pari. Pintaruostetta kyllä senkin edestä, paikattuna pakkelilla.
Muutenkin autosta on löytynyt uskomaton määrä erilaisia ranetuksia, ettei voi todeksi enää uskoa. Kuskin penkin runkokin oli kierossa ja mekanismit paskana, taitaa olla kolariauto. Ison 9000 keulacoolerin asennuksen yhteydessä nimittäin huomattiin että lukkopelti on kierossa (joka selitti huonosti istuvan maskin ja valojen sojottamisen minne sattuu). Myös itse keula oli läheltä öljycooleria lytyssä. Tämän sai kyllä oiottua taljan avustuksella öljymontulla, ja lukkopeltille sai näyttää vähän kumivasaraa. Maski alkoi istumaan ja cooleri meni paikalleen, mitä nyt sai kiroilla ihan riittävästi että cooleri sopi putkineen istumaan ilmastoinnin kennon eteen ja puskurin taakse.
Muutakin kivaa autosta löytyi, nimittäin kaikki ovet ja konepelti ovat vaihdetut jostain 80-luvun alun satkusta. Konepellissä ei ole paikkaa koko Saab-merkille, sen tilalla on kylläkin jostain tullut vekki joka kuvastaa tätä autoa aika hyvin.
Ovien asentajaa on kiinnostanut ns. vitusti, nimittäin ovitiivisteet istuvat vähän miten sattuu ja lukot on säädetty huonosti. Myöskään ei oltu vaivauduttu vaihtamaan mustia listoja eikä ovenkahvoja vanhojen kromisten päälle, vaan ne oli vain maalattu jollain paukkupullolla ilman karhennusta. Parissa kuukaudessa sitten maali karisi pois, ja auto näytti uskomattoman pommilta. Myöskään sävylaseja ei oltu "uusiin" oviin vaihdettu, ainoastaan alkuperäisessä vänkärin ovessa oli sävylasi. Sain hommattua kuitenkin mustat listat ja ovenkahvat, ja ne vaihtamalla auto näytti taas jonkinverran paremmalta. Sävylasitkin ovat asennusta odottamassa. Keskuslukitus oli jopa oviin laitettu, ainoa vaan että takaovissa väärin tehdyn asennuksen takia se ei toiminut ennenkuin korjattiin, ja kuskin oven keskuslukituksen moottori oli ranetettu kasaan jotenkin itse (uskomattoman surkeasti), ja pätki vähän väliä kunnes vaihdoin senkin. Takaluukku taitaa olla alkuperäinen kun on aika ruosteinen ja lommoinen, lukkopesä siinä vaan on joko paskana tai eri paria muiden kanssa, koska sitä ei saa auki muuten kuin keskuslukolla.
Niin tosiaan, renkaat piti kaikki hommata uudet, koska olivat täysin ajokelvottomia ja sakkorenkaita jokainen. Talvivanteina oli jotkut hävyttömän rumat audin vanteet jotka hukkasin äkkiä. Kesävanteina sentään ihan nätinnäköiset cross-spoke vanteet.
Kytkin alkoi tässävaiheessa olla vähitellen käyttökelvoton, koska se piti painaa voimalla niin pohjaan kun meni, ja siltikin irrotti vain vaivoin. Vaihtoon meni koko kytkinpaketti, poljin ja pääsylinterin haarukkakin saivat täytehitsausta väljyytensä takia. Tämän jälkeen kytkin oli kyllä erittäin hyvä, oikeastaan samanlainen kuin tonnarissa (tässä mallissahan on 228mm kytkin, eli sama kuin 80-luvun turbotonnarissa).
Viriä piti kuitenkin taas saada lisää, ja nyt hommasin sitten 2.3 kannen ja 2.1 imusarjan. Pakopuolen ahdistusta vastaan hommasin highflow virikatalysaattorin ja 3" takapöntön vakion tilalle. Kantta hiukan portattiin ja laitettiin paikalleen. Positiivisena yllätyksenä jakopään kunto oli erittäin hyvä, männänrenkaissa oli kyllä jo hiukan kulumaa mutta ei vielä mitään hälyttävää. Samoin ahtimessa hiukan välystä, mutta ei pahoin. Ahtimen aktuaattorille sitten laitettiin lisäjousi, että pitäisi paineet myös yläkierroksilla..
Tämän virikannen asennuksen jälkeen sitten auto kulkikin ERITTÄIN hyvin, niinkin hyvin että ensin paukahti irti bensaletku (kannattaa tarkistaa tämä itseltä, nimittäin minulla oli bensan tuloputki kuskinpuolen vetaritunnelin kohdilla kiinni jakotukille menevässä letkussa MUOVIklemmarilla, joka oli yllättäen pettänyt..), sitten paukahti ahtoputki, sitten paukahti vesiletku. Lopulta sitten paukahti motti.
Moottoritievauhdissa siinä 4000-5000 kierroksen tienoilla (paineita noin 1 bar), alkoi käyntiääni raaistumaan teräväksi ja sitten kuului todella ikävän kuuloinen rutina ja kolina johon moottori sammui. Heti pysähdyttyä venttiilikoppa auki ja tarkistamaan ettei tullut mitään mokaa kansiremontissa, mutta tältä suunnalta kaikki oli OK, ja venttiilikoneisto pelasi kuten kuuluukin. Kuumana ei startti jaksanut edes yrittää pyörittää konetta, viilennyttyään hetken sitten lähti käymään mutta kovan kolinan ja paukkeen saattelemana joten äkkiä sammuksiin.
Vielä on epäselvää mikä sieltä hajosi, mutta kiertokangen laakeria veikataan todennäköisimpänä.. Ei ole vielä ehtinyt purkaa, eikä ole paljon järkeäkään kun rahaa ei korjaukseen yksinkertaisesti ole. Kyllähän tuon korjaisi ja varaosiakin löytyisi, mutta laakerit+männänrenkaat+tiivisteet maksavat jo yllättävän paljon..
Tähänpä se sitten päättyi tämän "ässän" tarina. Väsynyt ja rääkätty paska jonka kone laukesi 311t kohdalla.
Eli tarina alkaa viime talvena pohjois-ruotsista haetusta -91 valkoisesta 5-ovisesta matalapaine "ässästä". Autosta löytyi varusteina ilmastointi ja vakionopeuden säädin, ja kilometrejä hitusen yli 300 tuhatta. Piti olla hyvässä kunnossa kaikin puolin eikä ruostetta..
Noh, koeajo paikan päällä osoitti jo muutaman asian olevan toisin. Ensinnäkin ässä oli muutettu täyspaineturboksi. Mittaristossa oli turbo/apc-mittari, konehuoneessa oli satkun vakio ic, magneettiventtiili ja apc-boksikin löytyi. Tehoa tuntui olevan ihan mukavasti, ahtopainemittari tosin ei ihan keltaisen loppuun asti mennyt. Ilmastointia ei tullut kokeiltua talvesta johtuen, eikä jälkikäteen ajatellen tullut muutenkaan tutkittua tarpeeksi perinpohjaisesti autoa. Vaihteensiirto takkuili ja kakkonen rusahteli välillä, jonka pistin silloin vielä hölmöyttäni vaihteensiirron piikkiin ja ajattelin vain tinkiä jonkinverran hinnasta. Omistajaa auto sitten vaihtoi lopulta 1400 euron hintaan, joka tuntui siihen aikaan ihan kohtuulliselta, suomessa vastaavat ässät maksoivat silloin yleensä ainakin n. 2000e.
Veroja tuli maksettua 600e, ja ensimmäiset pommit autosta jo löytyivätkin. Vaihdeongelmat osoittautuivat vääntyneeksi vaihteensiirtimiksi lootan sisällä sekä murskaantuneeksi kakkosen synkaksi. Eli peruskorjattu loota tilalle.. samalla sitten löytyivät täysin mädäntyneet vetaritunnelitkin jotka piti rakentaa uusiksi. Vaihtoon menivät myös kaikki jarrupalat (etupalat oli asennettu väärin ja vääntyneet hajalle), yksi jarrusatula, pyyhkijämekanismi (hajosi autopesussa), kaikki pallonivelet ja kytkimen pääsylinteri (vuotava).
Sitten ajoa muutama kuukausi, virittelyn aloitin korjaamalla magneettiventtiilin liittimen (oli peruspaineilla, 0.5 bar), modaamalla APC-boksin ja asentamalla tarkemman ahtomittarin sekä nakuvalon. Lucaksen ruiskuboksiin laitoin myös BSR-bensalastun. Näillä liikkui jo ihan kohtalaisesti, mutta lisää piti vielä saada.
Ohjauskulmat kävin säädättämässä, mutta kulkukulmaa ei saatu ihan suoraan, ilmeisesti taka-akseli on jonkin verran vinossa. Tyhjäkäynnin epätasaisuuden syypää puolestaan oli väsähtänyt lambda-anturi, josta saa ihanasti motonetissä pulittaa 114e. Anturi on titania-tyyppiä, joten halvat tarvikeanturit eivätkä Boschin zirconia-anturit kelpaa. Tämä yhdessä tyhjäkäyntimoottorin putsauksen kanssa kyllä tasoittivat käyntiä ihan mukavasti. Vaihtoon meni myös kaikki normaalit huolto-osat kuten hihnat, laatikkoöljyt, moottoriöljyt, tehostinöljyt, jarrunesteet, jäähdytinneste. Akkukin piti uusia.
Tulppien vaihdon yhteydessä ilmeni ahto-ongelmia, joita täällä sitten jo ihmettelinkin. Niiden yhteydessä vaihdoin virranjakajan kannen, pyörijän, kokeeksi toisesta autosta jokaikisen sytytysosan itse virranjakajaa lukuunottamatta. Lopulta päättelin syynä olevan väsyneen lataussäätimen. Sen vaihdon jälkeen toimikin hetken hyvin, mutta sitten alkoi taas nakutusvalon vilkuttelu. Epäilin paineanturia, ja sen ohituksella taas alkoi homma toimimaan.
Bypass-venttiilin vaihdoin jo laatikkorempan yhteydessä, mutta se hajosi jälleen joten vaihdoin toisen samanlaisen tilalle. Tämäkään tosin ei kestänyt kuin pari kk, ennekuin alkoi mölisemään taas. Itse kalvo oli ehjä alipaineletkusta testaamalla, mutta niin se vain mölisi silti.. Tilalle tuli nyt uudempi "viggen"-mallinen metallisisustainen bypass. Saa nähdä miten kauan sekään kestää.
Muita vakiovikojakin tuli korjailtua, virranjakajan o-rengas oli kovettunut koppura ja vuosi öljyä. Vaihtoon meni sekin. Talven edetessä alkoi kaikenlaista pommia autosta paljastumaan, nimittäin ruostetta vähän jokapaikassa (eipä ole ollut pohjoisen auto, eikä ole ikinä suojattu. suolassa on kyllä kylvetty). Ihme kyllä reikiä ei pahemmin löytynyt, mitä nyt kontinpohjasta pari. Pintaruostetta kyllä senkin edestä, paikattuna pakkelilla.

Muutakin kivaa autosta löytyi, nimittäin kaikki ovet ja konepelti ovat vaihdetut jostain 80-luvun alun satkusta. Konepellissä ei ole paikkaa koko Saab-merkille, sen tilalla on kylläkin jostain tullut vekki joka kuvastaa tätä autoa aika hyvin.

Niin tosiaan, renkaat piti kaikki hommata uudet, koska olivat täysin ajokelvottomia ja sakkorenkaita jokainen. Talvivanteina oli jotkut hävyttömän rumat audin vanteet jotka hukkasin äkkiä. Kesävanteina sentään ihan nätinnäköiset cross-spoke vanteet.
Kytkin alkoi tässävaiheessa olla vähitellen käyttökelvoton, koska se piti painaa voimalla niin pohjaan kun meni, ja siltikin irrotti vain vaivoin. Vaihtoon meni koko kytkinpaketti, poljin ja pääsylinterin haarukkakin saivat täytehitsausta väljyytensä takia. Tämän jälkeen kytkin oli kyllä erittäin hyvä, oikeastaan samanlainen kuin tonnarissa (tässä mallissahan on 228mm kytkin, eli sama kuin 80-luvun turbotonnarissa).
Viriä piti kuitenkin taas saada lisää, ja nyt hommasin sitten 2.3 kannen ja 2.1 imusarjan. Pakopuolen ahdistusta vastaan hommasin highflow virikatalysaattorin ja 3" takapöntön vakion tilalle. Kantta hiukan portattiin ja laitettiin paikalleen. Positiivisena yllätyksenä jakopään kunto oli erittäin hyvä, männänrenkaissa oli kyllä jo hiukan kulumaa mutta ei vielä mitään hälyttävää. Samoin ahtimessa hiukan välystä, mutta ei pahoin. Ahtimen aktuaattorille sitten laitettiin lisäjousi, että pitäisi paineet myös yläkierroksilla..
Tämän virikannen asennuksen jälkeen sitten auto kulkikin ERITTÄIN hyvin, niinkin hyvin että ensin paukahti irti bensaletku (kannattaa tarkistaa tämä itseltä, nimittäin minulla oli bensan tuloputki kuskinpuolen vetaritunnelin kohdilla kiinni jakotukille menevässä letkussa MUOVIklemmarilla, joka oli yllättäen pettänyt..), sitten paukahti ahtoputki, sitten paukahti vesiletku. Lopulta sitten paukahti motti.
Moottoritievauhdissa siinä 4000-5000 kierroksen tienoilla (paineita noin 1 bar), alkoi käyntiääni raaistumaan teräväksi ja sitten kuului todella ikävän kuuloinen rutina ja kolina johon moottori sammui. Heti pysähdyttyä venttiilikoppa auki ja tarkistamaan ettei tullut mitään mokaa kansiremontissa, mutta tältä suunnalta kaikki oli OK, ja venttiilikoneisto pelasi kuten kuuluukin. Kuumana ei startti jaksanut edes yrittää pyörittää konetta, viilennyttyään hetken sitten lähti käymään mutta kovan kolinan ja paukkeen saattelemana joten äkkiä sammuksiin.
Vielä on epäselvää mikä sieltä hajosi, mutta kiertokangen laakeria veikataan todennäköisimpänä.. Ei ole vielä ehtinyt purkaa, eikä ole paljon järkeäkään kun rahaa ei korjaukseen yksinkertaisesti ole. Kyllähän tuon korjaisi ja varaosiakin löytyisi, mutta laakerit+männänrenkaat+tiivisteet maksavat jo yllättävän paljon..
Tähänpä se sitten päättyi tämän "ässän" tarina. Väsynyt ja rääkätty paska jonka kone laukesi 311t kohdalla.
