900 GLs -82 huoltoa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

900 GLs -82 huoltoa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jooh, tuollainen '82 4-ovinen sedanisatku GLs tuli tuossa pikkuveljelle ensimmäiseksi autoksi aiemmin, mutta sattuneesta syystä on nyt itsellä hetken käyttöautona ja samalla huollettavana.

Kilometrejä on kertynyt vain 177t, aika hyvä saavutus 23-vuotiaalta autolta. Kuntokin on aika pitkälti sen mukainen, ruostetta ei juurikaan ole ja sisusta on ryhdissään. Tekniikassa tosin on pientä huollontarvetta.

Vaihteistohan tässä on tosiaan parhaimman tuntuinen mitä olen missään ogsatkussa kokeillut, veikkaisin johtuvan osittain vähistä kilometreistä (onkohan vaihteistoöljyjäkin vaihdeltu jopa), ja siitä että pallon alla on öljyä eikä vaseliinia kuten uudemmissa.

Jonkinverran remppaa on jouduttu tekemään, mutta ei mitään kovin suurta. Painelaakeri oli aivan lopussa ja ulisi, luultavasti kytkintä luistattaneen aiemman käyttäjän vuoksi (käsittääkseni vanhempi nainen). Kytkinpaketti siis meni vaihtoon. Samoin virtalukkosylinteri jumittui täysin, ja meni myöskin vaihtoon. Muut lukot ovat kylläkin erittäin jämäkät, sisään ei ihan jäätelötikulla pääse.

Öljynvaihto tuli heti ajankohtaiseksi kun huomasin mittatikun öljyn olevan aivan mustaa. Öljyt pois, koneeseen puoli litraa bensaa hetkeksi likoamaan. Sitten sysimusta bensa taas pois ja uuden suodattimen kera uudet Mobil Super S - semisynteettiset öljyt. Pitänee varmaan lyhennetyllä vaihtovälillä vielä vaihtaa uudestaan öljyt, koneessa todennäköisesti on vieläkin aika paljon paskaa.

Muitakin huolto-osia on tullut vaihdeltua, tuplakaasarien toisessa kaasarissa oli kalvo revennyt joka aiheutti todella "mielenkiintoista" käytöstä.

Senkin jälkeen vielä kulkupuoli oli nykivää ja tehot sekä alavääntö hukassa. Tänään sitten perehdyin tarkemmin tuplaströmppien toimintaan, ja silmämääräisesti säädin synkronoinnin kohdalleen, lisäsin vaimennusöljyä sekä säädin tyhjäkäynnin. Käynti parani heti huomattavasti ja nykiminen on tiessään. Alavääntöäkin on suorastaan muhkeasti. :)

Ainoana murheena onkin nyt sitten koneesta kuuluva ikävä räpättävä ääni, vähän samanlainen kuin olisi polkupyörän pinnojen välissä semmoinen ohut muovilätyskä. Ääni tuntuu kuuluvan parhaiten lämpimällä koneella sekä voimistuvan kierrosten mukaan.

Epäilykset kohdistuivat ensin jakoketjuun sekä venttiilivälyksiin. Nappasin siis venttiilikopan pois ja eikun välyksiä mittaamaan. Jakoketju tuntui jämäkältä ja kiristinkin näytti tulleen ulos vain jotain 6-8mm (karkea arvio), kuitenkin selvästi alle 10mm, eli käyttöikää pitäisi olla vielä jäljellä.

Onneksi (tai harmiksi?) venttiilivälykset sitten olivatkin sitten kaikki ihan suositusarvoissa, joten vika ei ilmeisesti ole ainakaan siinä. Käyntikin on varsin hyvä, siitä huolimatta että virranjakajan alipainekellon huomasin vuotavan ja tulppasin sen väliaikaisratkaisuksi, kunnes saan ehjän tilalle. Tässä 8-venttiilisessä koneessa ei ilmeisesti alipainesäädöllä ole niin tuntuvaa vaikutusta, kun kierrosten mukaan toimiva keskipakoennakko säätää jo sytytystä aika paljon..

Seuraava epäilys sitten osuu käyttöhihnan ja sen apulaitteiden tienoolle. Tässä vuosimallissahan on vain yksi ainoa hihna, joka käyttää sekä vesipumppua että laturia. Ohjaustehostintakaan ei ole. Vesipumppu näyttää vaihdetulta jokin aika sitten, olisikohan siinä rempassa mennyt sitten jotain pieleen. Seuraavaksi kai on sitten koitettava käyttää autoa ilman hihnaa, ja yritettävä kuunnella jonkin "äänitorven" avulla eri apulaitteita, jos ääni paikallistuisi tarkemmin..

Tuli otettua tuossa muutama kuva venttiilikopan avauksen yhteydessä, huomaa tosiaan että öljynvaihtoväli oli venähtänyt aika pitkäksi, tuommoista karstaa oli venttiilikopan pinnassa. Nokka-akseli näytti kuitenkin olevan kunnossa, voisi tosin ehkä vielä ottaa nokkapukit irti ja tarkistaa.

http://seth900.ath.cx/~jcarlson/glsremppa/
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Itselläni kuului tuo "säksätys" edellisellä 150tkm ajetulla kannella sekä tällä uudella täysin rempatulla (ennestään 170tkm ajetulla) ja säädetyllä kannella. Alan uskomaan kohta että tuo ääni on enemmänkin ominaisuus kuin vika? Ketjukaan kun ei ole löysällä ja kiristimessä on varaa vaikka kuin ja venttiilien välykset on varmasti kohdillaan. Osaisikos joku kertoa mistä se säksätys tai räpätys tulee?
#1890
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Ettei vaan pakosarjasta olisi pultti tipahtanut? Oma saabbi pitää hieman säksättävää ääntä, johtuen juuri tuosta...

Isän ex tuplis myös säksätti...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pakosarjahan tuo voisi olla.. Tyyppivika kyllä 8-venttiilisissä pakosarjan halkeilu, etten siinä mielessä epäilisi yhtään. Lämpötilariippuvainenkin ääni on; alkaa vasta koneen lämmettyä. Aiemmin omistamassani T8 Luxissa oli pakosarja halki, ja se rääkyi ja säksätti todella äkäisesti kylmänä, lämmettyä taas ääni haipui kun lämpölaajeneminen sulki aukon. Tässä tuntuisi toimivan päinvastoin..

Tulipa vielä laitettua sytytysennakko kohdalleen ja vaihdettua virranjakaja alipainekelloineen toiseen ehjään, '83 GLs:stä peräisin olevaan. Alipainepuolen kuntoon saamisella en perstuntumalla pahemmin eroa huomannut. Todella hienosti käy ja vetää nyt, mutta niin tuntui vetävän alipainepuoli tulpattunakin kun vaan kaasarit ja perusennakko oli kohdillaan.
Mutta ainakaan siitä ei haittaa ole. :) Polttoainetalous alkaa kyllä olla mainio. Tuplakaasariko bensasyöppö, hah!
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Testailinpa sitten käyttää konetta ilman hihnaa, ääni ei kadonnut mihinkään. Joten se lienee sitten poissuljettu vaihtoehto. Alkaa se pakosarja sitten tuntua aika todennäköiseltä.
Ei vaan millään huvittaisi ruveta irrottamaan sitä.. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Minulla vuotaa pakosarjan ja ahtimen välinen tiiviste. Kaveri luuli ensin haljenneeksi pakosarjaksi äänen perusteella. Tiiviste on vaihdettu vuosi sitten ahdinrempan yhteydessä jolloin tuli myös uudet pultiti. Valitettavasti ostin rosteri pultit jotka ilmeisesti venyvät ja jälkikiristyksestä huolimatta nyt vuotaa.Asiasta on ollut täälläkin juttua. Vuoto on merkittävää vain kylmällä sarjalla.

GLs:n vika lienee kuitenkin jossain muualla :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mielenkiintoiset kilometrit on yksilössä, varmaan mainio peli ekaksi autoksi.

samanlainen hopea gls mutta 5-ovinen on ajettu hyvinkään kaatopaikalle (kiertokapula). alla vaatimattomasti siistit ems-vanteeet keskikupeilla. alkuperäinen kattoluukku. tosin siinä tais olla katto jotenkin kasassa ja joku ikkunakin rikki. tietenkin kävin kysymässä saako autosta ottaa osia. vastaus: ei saa. ei pienintäkään! auto tullaan paalaamaan aluvanteineen kaikkineen, tässä kansallinen jääräpäisyytemme esiintyy parhaimmillaan!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Täälläpäin romumies antaa mun nyppiä saabeista osia, joskus jopa lupasi soitella, jos pikkuvilkkuisia tai muuten erikoisia tulee, tosin vien aina vähän romurautaa korvaukseksi :)

Toiset vaan eivät ymmärrä meitä saabisteja :(
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Vastaa Viestiin