Sivu 1/2

Satkun sydämen vaihto

Lähetetty: Su Kesä 26, 2005 10:42
Kirjoittaja JuHem
Otetaas uusi yritys. Viime yönä jo kirjoitin pitkän stoorin tänne, mutta esikatselun paino ilmoitti "invalid session" ja teksti oli kadonnu bittiavaruuteen. Ette usko kuinka paljon v****ti kun puolentoista tunnin naputtellu katosi tuostavaan. Nyt tulee lyhennelty versio samasta aiheesta.

Ja sitten asiaan. Eli taitaa olla minunkin aika kertoa omasta projektistani, jossa tein vm-92 satkuun satkuun sydämen vaihdon, eli 2.1 vapari teki tilaa ässän 16 tappiselle turbolle.

Alunperin ostin saban puhtaasti käyttöautoksi, mutta pikkuhiljaa mopo karkasi käsistä ja autoa tuli rakenneltua hieman. Turboakin alkoi pian tekemään mieli, mutta koska tähän autoon oli rahaa jo upotettu ja muutenkin olin siihen tyytyväinen ja kori oli hyvässä kunnossa niin hylkäsin nopeasti sen helpoimman vaihtoehdon, eli alkuperäisen turbon ostaminen.

Aluksi yritin metsästää irtonaista turbotekniikkaa, mieluiten tietysti täysipaineista, mutta eihän kokonaista pakettia löytyny mistään, ei matalapaineista, eikä täyspaineista. Irto palasista en halunnu kokoamista aloittaa, koska mulla ei ollu aikaisempaa kokemusta turboista, eikä siis ollu edes kunnon käsitystä mitä kaikkea palikkaa muutos vaatii. Kolariautot oli seuraava etsimisen kohde, mutta koska niitäkään ei löytyny niin päätin lopulta ostaa kylmästi kokonaisen rekisterissä olevan auton ja ottaa tekniikan siitä. Pääsi ainakin testaamaan, että kaikki toimii kunnolla, eikä tarvinnu ostaa sikaa säkissä. Tarjontaa rajoitti oman auton vähäpäästöisyys, joka rajasi vuosimallit -90-93 vällle.

Luovuttajaksi löytyi lopulta -90 vuosimallia oleva 330tkm ajettu ässä. Kilometrit mietitytti aluksi, mutta koska koeajolla kone pelitti hyvin, ei pahemmin vuotanu öljyä, eikä savuttanu, niin ostin sen itselleni. Eikä ole tarvinnu katua.

Tosissaan vaihdon pääsin aloittamaan hutikuun loppupuolella. Aikaa oli rajallisesti käytössä, vajaa kaksi viikkoa. Jollei siinä ajassa olisi homma valmis niin ei olis auttanu muu kuin soittaa töihin ja sanoa, että nyt on köh, köh, kipeänä, ei voi tulla töihin. Vappuaattona kello 20 sain koneesta ensimmäiset savut ulos ja kello 24 pääsin koeajolle. Menee se vappu näinkin. kolmas päivä piti mennä töihin, joten jäi siinä jopa parin päivän marginaali... Oli muuten pikkasen mahtava fiilis kun sai koneen käyntiin. Aluksi sitä ei edes tajunnu. Mietti vain, että kato se lähti sittenkin käyntiin. Muutama sekunti meni ennenkuin tajusi, että vajaan kahden viikon uurastus kellon ympäri oli tuottanu tulosta ja kaikki oli itse tehty. Hymy oli sen jälkeen korvasta korvaan. Hyvä ettei suupielet revenny! Jos joku suunnittelee vastaavanlaista projektia, niin suosittelen varaamaan enemmän aikaa, mutta koska oma saba on samalla käyttö- ja harrasteauto niin se ei ehdi montaa kuukautta telakalla seisomaan.

Itse vaihto-opeeraatio sujui yllättävän kivuttomasti. Kytkimet aiheutti hieman harmaita hiuksia, koska en älynnyt irroittaa niitä ennen koneiden irroitusta. Koneiden ollessa irti oli mahdotonta saada paineasetelman jousia painettua kasaan ja pakettia poistettua. Onneksi vaihteisto oli muutenkin menossa vaihtoon ja samalla sain kytkin paketin ujutettua irti. Sähköt oli toinen ihmettelyn aihe. Aikani kuljin autojen välillä ja vertailin niiden sähköjä toisiinsa ja korjausoppaan kaavioihin. Loppujen lopuksi siinä selvisi melko pienillä muutoksilla. Onneksi vaihto oli näinpäin. 2.1:n sähköt kun vaikutti paljon turbon sähköjä monimutkaisemmilta.

Koska vanha kone oli 2.1 niin pakkohan se oli käyttää tilaisuus hyväkseen ja ottaa siitä "kaikkien himoitsema" kansi ja imusarja. Myös vaihteisto tuli vanhasta paketista. Tässä vain kiire haittasi koska nyt ei ehtiny käyttää kantta plaanauksessa. Mikä olisi tietysti ollut hyvä, koska siinä oli jo pientä syöpymistä havaittavissa. Myös venttiilivarsien kumit olisi ollu hyvä vaihtaa. Vanha kone kun kulutti öljyä aikapaljon ja huonot kumit on tietysti yksi mahdollinen kulutuspaikka.

Monia varmasti kiinnostaa projektin laillisuus ja byrokratia puoli. Ennen projektin aloitusta kävin kolmella konttorilla kyselemässä ja soitin AKE:een asian tiimoilta. Koska auto on vähäpäästöinen niin myös vaihdettavan moottorin piti olla vähäpäästöisestä autosta. Föönin pulttaaminen alkuperäisen koneen kylkeen ei ollu mitenkään realistinen vaihtoehto, koska se olisi pitänyt käyttää vtt:n mitttauksissa ja se taas olisi maksanut paljon, paljon, rahaa. Tuo päästönormien todistaminen ei koske vain vähäpäästöisiä, vaan kaikkia alkaen vuosimallista -87. Mulle neuvottiin, että päästötodistus pitää saada moottorinumeron perusteella juuri kyseiselle motille. Tästä tulikin kylmä rinki perseeseen kun maahantuojalta ilmoitettiin, ettei moottorinumeron perusteella saa mitään normeja selville, vaan ne selviää rekisteriotteesta. Tätä varten lähetin kopiot molempien autojen rekisteriotteista kopiot maahantuojalle ja viikon päästä ne tulivat takaisin asianmukaisten merkintöjen ja leimojen kanssa. Tämä ei ollu tiukasti ottaen pykälien mukaista, mutta jokainen saabisti ymmärtää muutenkin, että pelkkä lohkon numero ei kerro päästöistä mitään. Sama lohko kun on ollu käytössä niin vähäpäästöisissä kuin "saaste"moottoreissa, muut laitteet ne päästöt määrää. Valmistauduin kuitenkin todistelemaan inssille koneen ikää. Lohkosta selviää valmistusvuosi, kanteen on valettu valmistusajankohta ja ruiskuboksissakin on päivämäärä. Näiden uskoin vakuuttavan inssin oikeasta moottorista. Olisihan periaatteessa mahdollista, että kone on jo kertaalleen vaihdettu luovuttajassa vanhempaan. Näitä todisteluja ei onneksi tarvittu. Inssi katsoi vain silmämääräisesti koneen, otti numeron ylös ja painui toimistoon papereita selaamaan. Jostain syystä hän halusi vielä punnita auton, mutta senhän tietää, että siinä ei isoja eroja ole. Päästöjen lisäksi mukana oli saabismionsairaus-sivuilta otettu yleistodistus vaadittavista rakennemuutoksista. Suuret kiitokset tästä! Helpotti suuresti kun ei tarvinnu sitä mistään valmistajalta kinua. Mitään muutoksia mun ei tosin tarvinnu tehdä. Ainoa vaatimus oli kaasuiskarit, mitkä multa löytyi jo ennestään, eikä sitä edes tarkistettu. Noin puolitoistatuntia koko operaatio kesti. Nyt on rekisteriotteessa merkintä, että autoon on vaihdettu b202 moottori ja alustasarja. Muutosprosentti muistaakseni 13.

Kyselin AKE:sta myös muuttamisesta täysipaineeksi. Vastaus oli hieman ympäripyöre ja sysäsi vastuun inssille. Perusperiaate on, että kaikki muutokset turbomoottoriin rinnastetaan moottorinvaihtoon ja kaikissa muutoksissa pitää saada katsari vakuutettua niiden vähäpäästöisyydestä. ihmettelen vain, että miten pystyy jostain jostain cooleristakin selvittämään valmistusajankohdan ja sen täyttämät päästönormit??? Jostain viricoolerista se on varmasti aivan mahdotonta ja ainoa vaihtoehto olisi käydä vtt:llä. Tottakai maalaisjärkeä käyttämällä ymmärtää, että ei cooleri niihin päästöihin mitenkään vaikuta, mutta tiukasti ottaen se olisi näin.

Tällä hetkellä kone on vielä vakio tuota kantta ja imusarjaa lukuunottamatta. Ei sillä etteikö pieni viri kiinnostaisi, mutta nyt kevään ja kesän aikana on hankittu koneen lisäksi vanteet ja helmat, joten budjetti on aikalailla käytetty tältä erää. Mutta ensi kesänä viimeistään... Cooleristahan se viri kannattaa aloittaa ja tarkoitus on laittaa kunnollinen, mittojen mukaan tehty kenno keulalle, eikä jostain tonnarista otettua. Ne kun ei mitään halpoja ole niin rahkeet ei tällähetkellä riitä :( Jos muuten jollain on ideoita miten asennuksen saisi tehtyä ilman hinauslenkkien poistoa, niin niitä saa kertoa. Mun tuurilla auto hyytyisi heti asennuken jälkeen ja tarvitsisi hinausta... Liekö tuo tosin mahdollista. Ei taida tarpeeksi isoja rakoja löytyä putkille. Puskuriakaan kun ei kiinnostaisi silpoa.

Okei, mä tiedän, että kaikki haluaa nähdä kuvia, mutta niitä ei ole kuin pari hassua perinteisellä kinopokkarilla otettuna. Ei taida olla vielä edes kehitetty. Saab-rekisteristä löytyy kuitenkin pari kuvaa auton nykyasusta. http://office.vippet.net/servlet/genera ... age=116772

Lähetetty: Su Kesä 26, 2005 12:43
Kirjoittaja saabracing
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/ ... a(117).jpg

tossa on semmonen josta ei tartte hinauslenkkejä katkoa, letkut menee nätisti alitse ja maavaraakin on vaika muile jakaa,....

Jos kapeampi kenno, niin mahtuisi aivan ylös asti...

Lähetetty: Su Kesä 26, 2005 17:12
Kirjoittaja JuHem
hmmm, muuten asiallisen ja hyvän näköinen, mutta ei taida orkkis puskuri mahtua paikoilleen, tai sitten pitäisi jättää koko puskurin alaosa pois ja se taas olisi turhan härskin näköinen :roll: Eikä toisaalta innosta alkaa uretaanista ja lasikuidusta kokonaan uutta puskinta rakentamaan

Lähetetty: Su Kesä 26, 2005 18:25
Kirjoittaja Money For Nothing
Tohon tekstin katoamiseen....itellä kävi joskus tääl iha samoin, sen jälkeen jos on vähänkin pitempää tekstiä rustattu, nii kopioi (ctrl+c) ennen kuin lähetät, on sitten teksti tallessa jos... :)
Niin ja niistä sun "vanhemmista" jääratakuvista.... ne oli hiton hienoja! Ja ei tuo nykyasukaan huono ole...sitä Saabia itsessään!!! :D
Onkos nuo lisävalot Hellan 1000:t? sopii meinaan tohon satkuun kun nenä päähän!

Lähetetty: Su Kesä 26, 2005 19:15
Kirjoittaja JuHem
Kiitos kehuista.

Justiinsa olen suomi24:ssä sähköpostia kirjoittaessa oppinu ottamaan kopion. Pari kertaa kun sieläkin katosi pitkä maili tietokoneen syvyyksiin :evil: Pitää näemmä opetella sama tapa täälläkin.

Jotkut Hellat noi lisävalot on, tarkemmasta mallista ei ole tietoa, koska ostin ne kaverilta käytettynä. Sopii tosiaan muuten hyvin, mutta aavistuksen matalammat saisi olla koska nyt ottaa konepeltiin vähän kiinni aukiasennossa.

Lähetetty: Su Kesä 26, 2005 22:11
Kirjoittaja Money For Nothing
Itellä oli satkussa hellan Comet 500:t... nekin otti pikkasen peltiin kiinni kun avas, mutta kyllä sen tarpeeks auki sai (noi sun valot on aika lähellä samaa kokoa, mutta taitaapi olla tonniset, noissa suojissahan se lukee).
Kerran kokeiltiin kaverin Hellan 3000:a noihin kiinnikkeisiin, mut sit ei mahtunu enää pelti auki :D mutta aika korkeellehan ne noilla kiinnikkeillä tulikin...

Lähetetty: Su Kesä 26, 2005 22:12
Kirjoittaja Money For Nothing
edit: "ja tämäkin turha viestit pois" (tää nyt ei sitten halunnut antaa mun poistaa näitä kokonaan, joten meni sitten editiksi!) :evil:
Mä sitten tykkään näistä koneista....

Lähetetty: Su Kesä 26, 2005 22:12
Kirjoittaja Money For Nothing
edit: hmmmm, nyt pääsi se explorer sitten temppuileen... oli nähtävästi saanut yhestä viestistä tehtyä 3kpl kopioita :evil:
Jämähti kun olin lähettääs viestiä, nooh, siitä sitten painelin vähän nappuloita...ja ikinä en tänne topicciin asti päässyt, se vaan yritti avata...ja kappas nyt kun tuun parin tunnin päästä takas niin tossahan noita viestejä taas on vähän useempi :evil:

Lähetetty: Su Kesä 26, 2005 22:38
Kirjoittaja Siriam
Opera selaimella ei tuota tekstin hukkumisongelmaa ole. Painaa vain taaksepäin nappia niin kappas sieltä se teksti tulla tupsahti takasi.

Hieno auto. :)

Lähetetty: Ma Kesä 27, 2005 15:11
Kirjoittaja Turbo16
Todella hieno auto kyllä :P

Itsellä on saman tapainen projekti juuri menossa, joten tiedän ainakin mitä tuleman pitää, toivottavasti saan katsastettua omani. :)

Lähetetty: Ma Kesä 27, 2005 15:32
Kirjoittaja JuHem
Onnea matkaan! Onhan siinä tekemistä, mutta tuntuu hyvälle kun lopulta saa kaiken toimimaan ja tietää, että on itse tehnyt

Lähetetty: Ma Kesä 27, 2005 18:24
Kirjoittaja saabracing
JuHem kirjoitti:hmmm, muuten asiallisen ja hyvän näköinen, mutta ei taida orkkis puskuri mahtua paikoilleen, tai sitten pitäisi jättää koko puskurin alaosa pois ja se taas olisi turhan härskin näköinen :roll: Eikä toisaalta innosta alkaa uretaanista ja lasikuidusta kokonaan uutta puskinta rakentamaan
Airflow puskuri sopii :wink:

Mutta sen löytäminen suht hankalaa :lol:

Lähetetty: Ma Kesä 27, 2005 18:31
Kirjoittaja JuHem
saabracing kirjoitti:
JuHem kirjoitti:hmmm, muuten asiallisen ja hyvän näköinen, mutta ei taida orkkis puskuri mahtua paikoilleen, tai sitten pitäisi jättää koko puskurin alaosa pois ja se taas olisi turhan härskin näköinen :roll: Eikä toisaalta innosta alkaa uretaanista ja lasikuidusta kokonaan uutta puskinta rakentamaan
Airflow puskuri sopii :wink:

Mutta sen löytäminen suht hankalaa :lol:
Ei kai... :roll: Ja vaikka jostain sellaisen löytäisin, niin ei sitä uskaltaisi talvella pitää. Liika iso riski, että kolauttaa johonkin lumipenkaan halki :( Sitten ei olis enää hauskaa...

Lähetetty: Ma Kesä 27, 2005 21:25
Kirjoittaja tetammi
saabracing kirjoitti:Airflow puskuri sopii :wink:

Mutta sen löytäminen suht hankalaa :lol:
JuHem kirjoitti:Ei kai... :roll: Ja vaikka jostain sellaisen löytäisin, niin ei sitä uskaltaisi talvella pitää. Liika iso riski, että kolauttaa johonkin lumipenkaan halki :( Sitten ei olis enää hauskaa...
Talveks voi vaihtaa miedomman puskimen ja coolerin kun ei tuolla silloin niin isoa merkitystä ole... :D

Lähetetty: Ma Kesä 27, 2005 22:08
Kirjoittaja JuHem
Tuolla menolla ei pian koskaan ehtisi mitään uutta rakentamaan, koska kaikki aika menisi osien edestakaisin siirtelyssä ja säätelyssä... toisaalta katsastus olis kätevä suorittaa keväällä ennen coolerin laittoa paikoilleen :roll: No, lienee turha spekuloida, en mä kuitenkaan saa airflow puskinta mistään niin edullisesti, että raaskisin ihan heti ostaa