99 -71 ja Triumph 1,85 -kesäremonttia
Lähetetty: Ma Kesä 27, 2005 23:45
Avataan ny tällekin oma projektipalsta kaikenlaista avautumista varten. 99 pääsi remonttiin heti Kajaaniin talliin päästyään ja keulan purkamisen (jäähdyttimen irroitus ym. korjailua ja puts puts) jälkeen kohteena oli sylinterikannen irroitus.
Alkuun huom: jakopään rattaan kiristämiseen kiinnityslevylle tarvitaankin sitten mutteri tuumakierteellä, eli ei kannata yrittää kiristää millä tahansa laatikon pohjalta löytyneellä mutterilla. Otimma tarvittavan nokka-akselin kiinnitysmuttereista.
Alempi pulttirivi irtosi keskimmäistä pulttia lukuunottamatta ongelmitta. Keskimmäisessä oli sen verran hapettumaa, että ei meinannut kannesta irrota vaikka pyörittämään pystyi. Irtosi pyörittämällä räikkäavaimella ja nitkuttamalla samalla pulttia ylöspäin sorkkaraudalla.
Vaarnapulteista neljä irtosi laittamalla pulttin kärkeen kaksi mutteria ja prikka niiden väliin. Eka pultti keulan puolelta vaati sitten taas vähän enemmän työstämistä . Virheellisesti tuli yritettyä kannen lyömistä pultin läpi, mutta koska pultti oli nimenomaan hapettunut kanteen kiinni, niin eihän se irronnut. Mm. laitoimme termarikotelon ja kannen väliin teräslevyn, josta kansi ripustettiin viistosti kattoon lisäjännityksen saamiseksi ylöspäin, mutta turhaan..
Ensimmäiset (lähes) puoli kierrosta pultti suostui kääntymään seuraavalla menetelmällä: avain kiinni alempaan mutteriin lenkkipäästä (ettei lipsahda irti tai muuten tuhoa mutteria), päälle prikka ja toinen mutteri, kannen lämmitys toholla (termarikotelo pois, niin voi lämmittää aluetta täsmällisemmin), ja kauhea vääntö kiintoavaimesta jatkovarren kanssa.
Lopullinen ja vaivattomin irroitus saatiin, kun laitettiin mutterit ruuvilukitteella ilman prikkaa niin, että mutterit olivat melkein samassa asennossa niin, että lenkkipään sai nostettua uuteen asentoon aukaisematta ylempää mutteria. Lukite oli joka tapauksessa välttämätön, koska muuten vääntäessä pyörivät molemmat mutterit. Taas lämmitys toholla ja vääntö heti ilman jatkovarren kanssa hosumista.
Nyt kansi pääsee pajalle mitattavaksi ja mahdolliseen tasohiontaan. Jäähdytin on viety tinattavaksi, pitäisi olla valmiina tämän viikon torstaina..
Tänään aloitin vaihtamaan takajouset ja iskarit, tosin homma jäi omalta osalta kahdeksi viikoksi kesken paikkakunnan vaihdon takia ja isä aikoo ilmeisesti hoitaa homman loppuun sillä aikaa . Muutenkin, kansi olisi varmasti vieläkin paikoillaan ilman hänen korvaamatonta apuaan.
Näiden töiden jälkeen alkaa pyöräkoteloiden massausten paikkaus ja ruostekorjailut, tosin pari ajopäivää pitää väliin laittaa .
Alkuun huom: jakopään rattaan kiristämiseen kiinnityslevylle tarvitaankin sitten mutteri tuumakierteellä, eli ei kannata yrittää kiristää millä tahansa laatikon pohjalta löytyneellä mutterilla. Otimma tarvittavan nokka-akselin kiinnitysmuttereista.
Alempi pulttirivi irtosi keskimmäistä pulttia lukuunottamatta ongelmitta. Keskimmäisessä oli sen verran hapettumaa, että ei meinannut kannesta irrota vaikka pyörittämään pystyi. Irtosi pyörittämällä räikkäavaimella ja nitkuttamalla samalla pulttia ylöspäin sorkkaraudalla.
Vaarnapulteista neljä irtosi laittamalla pulttin kärkeen kaksi mutteria ja prikka niiden väliin. Eka pultti keulan puolelta vaati sitten taas vähän enemmän työstämistä . Virheellisesti tuli yritettyä kannen lyömistä pultin läpi, mutta koska pultti oli nimenomaan hapettunut kanteen kiinni, niin eihän se irronnut. Mm. laitoimme termarikotelon ja kannen väliin teräslevyn, josta kansi ripustettiin viistosti kattoon lisäjännityksen saamiseksi ylöspäin, mutta turhaan..
Ensimmäiset (lähes) puoli kierrosta pultti suostui kääntymään seuraavalla menetelmällä: avain kiinni alempaan mutteriin lenkkipäästä (ettei lipsahda irti tai muuten tuhoa mutteria), päälle prikka ja toinen mutteri, kannen lämmitys toholla (termarikotelo pois, niin voi lämmittää aluetta täsmällisemmin), ja kauhea vääntö kiintoavaimesta jatkovarren kanssa.
Lopullinen ja vaivattomin irroitus saatiin, kun laitettiin mutterit ruuvilukitteella ilman prikkaa niin, että mutterit olivat melkein samassa asennossa niin, että lenkkipään sai nostettua uuteen asentoon aukaisematta ylempää mutteria. Lukite oli joka tapauksessa välttämätön, koska muuten vääntäessä pyörivät molemmat mutterit. Taas lämmitys toholla ja vääntö heti ilman jatkovarren kanssa hosumista.
Nyt kansi pääsee pajalle mitattavaksi ja mahdolliseen tasohiontaan. Jäähdytin on viety tinattavaksi, pitäisi olla valmiina tämän viikon torstaina..
Tänään aloitin vaihtamaan takajouset ja iskarit, tosin homma jäi omalta osalta kahdeksi viikoksi kesken paikkakunnan vaihdon takia ja isä aikoo ilmeisesti hoitaa homman loppuun sillä aikaa . Muutenkin, kansi olisi varmasti vieläkin paikoillaan ilman hänen korvaamatonta apuaan.
Näiden töiden jälkeen alkaa pyöräkoteloiden massausten paikkaus ja ruostekorjailut, tosin pari ajopäivää pitää väliin laittaa .