Sivu 1/3
900 Aero -projektin kuulumisia
Lähetetty: Ti Heinä 19, 2005 16:48
Kirjoittaja Jokke A
Ostin keväällä halvan og900 Aeron, auto oli paljon ajettu ja ruostetta löytyi sieltä sun täältä. Olin kuitenkin onnellinen, tekniikka pelaa kuin unelma, enkä halunnut intin aikana vaivata päätäni ruosteiden poistamisella.
Nyt asia on kuitenkin tullut ajankohtaiseksi, olen purkanut autosta takapenkin ja suuren osan takapään verhoilusta, yllätyksiä tulee vastaan sitä mukaa, kun autoa purkaa. Eniten minua huolestuttavat takapyörien edessä olevissa palkeissa (oikeapalkki.jpg ja vasenpalkki.jpg) olevat halkeamat, mitenköhän helppo tuollaisia on alkaa hitsaamaan?
Itselleni on tähän mennessä riittänyt ruosteiden korjaamiseen kitti- ja maalipurkit, Aero on siis ensimmäinen oikea projektiautoni. Hyvät neuvot ovat siis painonsa arvoisia kullassa. Jos joku Rauman lähialueella on halukas hitsaamaan autoa kohtuullista korvausta vastaan, kannattaa pistää YV:tä.
Lähetetty: To Heinä 21, 2005 18:20
Kirjoittaja tomaatti
Pistäpä muutama yleiskuvakin autostasi.Tylsää katseltavaa noi ruosteet..
Lähetetty: To Heinä 21, 2005 18:26
Kirjoittaja Jokke A
http://kotisivu.dnainternet.net/aroheina/saab/aero/
Tuolta löytyy muutama, montakaan kuvaa en ole autosta ehtinyt vielä ottaa. Ehkäpä auton valmistuttua malttaisi ottaa muutaman edustavammankin otoksen.
Kyseessä on tosiaan karvalakki-Aero vuosimallia -90. Varusteita ei ole nimeksikään, sähköpeilit, -ikkunat & -kattoluukku, plyyshipenkit jne. Mittarissa 475 tkm ja risat, tekniikka toimii kuin kello. Suurimmat ongelmat auton kanssa on peltien kanssa, sisustakin on aika kamalassa kunnossa, sen uusiminen onkin osana käynnissä olevaa käyttökunnostusta.
EDIT: Projektin suunnan voi todeta ostoslistastani:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23733. Tarkoituksena ei siis ole entisöidä autoa, pikemmin rakentaa mieleinen käyttö- & harrastusauto vuosiksi eteenpäin.
Lähetetty: Su Heinä 24, 2005 03:43
Kirjoittaja Jokke A
Onko kellään tietoa, sopiiko tonnarin punainen APC-boksi satkun mustan tilalle? Tonnarin boksi on vm. -88 katillisesta turbosta, satkunihan on -90 t16, suuria teknillisiä eroja näiden välillä tuskin siis on. Tonnarin boksi on Saabilta osa numero 137007209.
Lähetetty: Ma Heinä 25, 2005 17:50
Kirjoittaja Jokke A
Auton ruostetilanne taitaa olla ennakoitua pahempi. Auto on kuitenkin pelastettavissa, on nimittäin vielä aika paljon paremmassa kunnossa, kuin esim. suurin osa tällä sivustolla esitellyistä Luxeista. Takapyörien kotelot on aika mädät, tavaratilan pohjassa on 3 suht' kookasta reikää ja pohjassa pari. Jos joku haluaa vaihtaa tämän toiseen turbo-saabiin, jossa olisi vähemmän laittoa, tarjouksia saa esittää YV:llä tai vaikka mailiin
jokkea85@hotmail.com HUOM!!! Kyseessä ei siis ole myynti-ilmoitus, tarkoitus on vielä tehdä tuosta auto. Projektilla vaan alkaa tulla kiire ja tilan ja rahan kanssa tulee olemaan tiukkaa.
Lähetetty: Ti Heinä 26, 2005 09:06
Kirjoittaja hene-
Jokke A kirjoitti:Onko kellään tietoa, sopiiko tonnarin punainen APC-boksi satkun mustan tilalle? Tonnarin boksi on vm. -88 katillisesta turbosta, satkunihan on -90 t16, suuria teknillisiä eroja näiden välillä tuskin siis on. Tonnarin boksi on Saabilta osa numero 137007209.
Kyllä se käy. Ei se käy.
Suosittelen ihan tuon oman boxin modaamista jos tehoja haluat lisää sitä kautta.
Voit tarkastella boxien eroja
http://www.900aero.com
Lähetetty: Ma Elo 01, 2005 20:41
Kirjoittaja Jokke A
Projekti alkaa näyttää jo paremmalta, n. 8 reikää pitäisi käydä paikkauttamassa pohjasta, ja maalata pohja sisäpuolelta. Sitten päästäänkin jo kasaamaan autoa.
Hieman erinäköinen autosta tulee, tähän mennessä on jo hankittu uudet käytetyt etupenkit Porsche 911:stä ja jotain pientä piristystä sisustaan. Postista/Matkahuollosta odottelen uutta maskia, kirkkaita vilkkuja, uusia ovipahveja, uusia sivuverhoiluja takapenkin kummallekin puolelle ja beigeä nahkatakapenkkiä.
Etupenkit ovat sangen huonossa kunnossa, tarkoitus onkin verhoilla ne uudestaan, kunhan ehdin.
Lähetetty: Ma Elo 08, 2005 18:01
Kirjoittaja Jokke A
Taas kasa uusia osia hankittu: beige nahkapenkki taakse, todella hienossa kunnossa, myös uudet pahvit oviin ja takapenkin sivuille. Hifipuolelle hankittu SPL Dynamicsin 10" subi ja vahvistin. Vahvistinta lukuunottamatta osat löytyneet foorumin kautta.

Lähetetty: Su Elo 14, 2005 20:13
Kirjoittaja Jokke A
Ja osat senkun lisääntyvät, tänään hain edullisen Volvo 740 TIC:n välijäähdytimen. Entisen omistajan nappaama kuva:
http://kotisivu.dnainternet.net/arohein ... cooler.jpg.
Itseänikin hieman pelottaa, minkälainen vehje tuosta oikein tulee. Kyseessä on tosiaan ensimmäinen suurempi projektini ja asiantuntemusta kertyy tehdessä.
900 Aero
Lähetetty: Su Elo 14, 2005 21:35
Kirjoittaja Hietalahti

Oikein sydäntä lämmittää kun näet näkee vaivaa Aeron kunnostamiseen, onhan kyseessä todella upea auto! Itse asiassa, auto taitaa olla minun vanha, auto oli minulla 90-luvun lopussa, rek. no VFA-xxx. Pitänee paikkansa?
Lähetetty: Su Elo 14, 2005 21:43
Kirjoittaja Jokke A
Sama auto on kyseessä. Taisit omistaa auton ennen auton minulle myynyttä miestä.
EDIT: Sen verran vielä, että on alkanut kiinnostaa auton menneisyys enemmän. Kuka autoa on joskus virittänyt ja miten? Jos sinulla on kuvia tai tietoa autosta (rek. nro:n alku VFA), mailaile vaikkapa osoitteeseen
jou.aro@dnainternet.net.
Re: 900 Aero
Lähetetty: Ma Elo 15, 2005 18:08
Kirjoittaja Turbo16
Hietalahti kirjoitti:

Oikein sydäntä lämmittää kun näet näkee vaivaa Aeron kunnostamiseen, onhan kyseessä todella upea auto! Itse asiassa, auto taitaa olla minun vanha, auto oli minulla 90-luvun lopussa, rek. no VFA-xxx. Pitänee paikkansa?
Meillä oli se sitten 90-luvun alussa, ensimmäinen omistaja..

Satku kulkeutunut saabistilta-saabistille

Lähetetty: La Syys 24, 2005 00:39
Kirjoittaja Jokke A
Ja projekti etenee. Tänään (siis eilen) ajoin satkun hitsattavaksi muutaman kilometrin päähän. Iloisesti lähti käyntiin kaapeleiden kanssa muutaman kuukauden seisonnankin jälkeen.
Tällä hetkellä aion jättää suuremmat viritykset kevääseen, talven Aero saa olla tekniikaltaan vakiona ja keskityn sisustan & elektroniikan rakenteluun. Voi olla, että keväällä pitää hakea tehoa jo IC:n vaihtoa ja APC:n modausta radikaalimmilla tavoilla, kaveri suunnittelee 9000 Aeron uittamista Ruotsista ja tästä pitäisi saada sitä enemmän tehoa irti.

Lähetetty: La Loka 15, 2005 23:38
Kirjoittaja Jokke A
Lähetetty: Su Loka 16, 2005 17:07
Kirjoittaja hene-
Hui, on se aika projektikunnossa
Siitä vaan pikkuhiljaa.. hyvä tulee.