Projekti TeeCeeäsS kuriin..

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Projekti TeeCeeäsS kuriin..

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Okei, "myyntitonnarin" tarina jatkuu, joten päätin tehdä uuden aiheen asiasta tänne. Kiinnostunut ostaja (no, ainakin yksi..), on jo löytynyt, mutta yllätys-yllätys, eihän sitä niin vaan ota Saabista eroa. :? Kukas muu kuin mr.TCS puuttui peliin, pitkän seisonnan jälkeen, ja rupesi tekemään temppuja koeajolenkillä. No, TOSIAAN parempi niin, kuin että heti kaupanteon jälkeen. Koko myynti-vaiko-ei taitaa tällä hetkellä riippua tulevista korjauskustannuksista, koska "puolikuntoisena" en sitä myy, ja tuskinpa voin nyt enää hintaa korottaakaan, joten..

(Teen tämän myös siinä mielessä että mahdollinen ostaja saa seurata näitä "vaiheita", koska kiinnostusta kuulemma löytyy edelleen, mikäli auto tulee kuntoon)

Rupesi siis lyömään limp-homen päälle, mutta vasta kunnon lämmittelyajon jälkeen, heti kun pienemmillä vaihteilla antaa kaasua edes vähän runsaammin.

- LHM venttiilit ristiin = ei auttanut.

- Letkuremppaa..(kaikki konehuoneen puolen alipaineletkut uusiksi) Kaikki oli alkuperäistä, ja sen mukaan käsiin murenevia. Luulin jo silloin vian löytyneen. Monet letkuista oli huonoja, pahin oli bypassia ohjaavan LHM:n ja läppäkotelon(alle) välinen. Katkesi heti käsiin. Ajettiin veljen kanssa tunnin verran, ja tehtiin kaikkia mahdollisia kokeiluja, mutta ei saatu vikaa enää esiin. Akku välillä ollut irti joten CE:n virhekooditkin nollattu pois. Sitten 5min. seisonnan jälkeen->kuumakäynnistys ja lähtö maantielle, normaali kiihdytys ja HETI hyppäs limp-homeen. Uudelleenkäynnistys->lähtö-> kaasua vähän taas ja sama juttu.

Siinä ollaan nyt. Huomenna uusin vielä ohjaamoon menevä alipaineletku (Y-kappaleesta), koitan LHM-venttiilejä lämmitellä ja mittaan vastuksen niissä. Uusin ne sitten jos vikaa niissä ilmenee. Haen uuden akun.

Erittäin mielenkiintoista..!Kuva

edit: Vihreä kuuluu kesään, on kuulemma hyvääkin. :D
Kuva
Viimeksi muokannut Tri-Lo, La Elo 27, 2005 13:34. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ok, tämä päivä mennyt pääasiassa teorian merkeissä.. :)

On tiedusteltu LHM-venttilien sekä takaiskuventtiilin hintaa ja toimitusaikaa, kaikki viittaa nyt mielestäni siihen että ne olisivat vianaiheuttajina tässä.

ETS:n vikakoodeja ei tänään saatu ulos, aikaa löytyisi kuulemma mahd. huomenna jossain välissä, joten täytyy käydä kokeilemassa. (jos vaan kuski löytyy.. 8) ) Eivät kuulemma myöskään ole niin perillä TCS:ään liittyvistä asioista täällä..no, senhän näkee sitten. :wink:

Ja viallisiin venttiileihin viittaavaa on se, että vika esiintyy aina vain lämpimänä, ja vieläkin herkemmin lämmin-lähdön jälkeen. Vastushan pitää pysyä noissa siinä kolmessakymmenessä ohmissa(+-3ohm), LÄMMITETTYINÄKIN.

Eli, mittasin tänään vastuksen. 30ohmia, molemmissa. Ok. Kuumailmapuhaltimella lämpöä hitaasti ja varovasti, ja nousuun lähtee. Saihan niitä vähän aikaa tähtäillä, mutta kun alkoivat olla mielestäni "käyttölämpöisiä", siis aika kuumia vastus oli jo siinä 35:ssä.. Ja sama juttu molemmissa. Selittäisi sen että niiden ristiinvaihtaminen ei tuottanut tulosta. Kokeilin niitä myös kädellä heti ajon jälkeen, ja olivat silloin näppituntumalla vieläkin kuumemmat kuin lämmittäessäni niitä. Erityisesti se rintapellissä oleva. Halvin ratkaisu ongelmaan tuntuisi olevan ilmanottoaukon leikkaaminen konepeltiin.. :D

Ja järjestelmähän toimii niin, että pelkkä sähkömoottori ei jaksa kaasuläppää vetää haluttuun asentoon, vaan tarvitsee alipainetta avukseen, jota nuo magneettiventtiilit taas ohjaa.

Ja heti kun kaasuläppä ei pysty ottamaan sen asennon mitä poljin pyytää, järjestelmä heittäytyy halta-hem 8) (limp-home)tilaan. Ja aina kun tämä sitten tapahtuu, CE-valoon jää tuo 5-vilkkumisen vikakoodi. (joka siis viittaa läppäkotelovikaan) Ja tästä syystä tuo ei ole juurikaan mielenkiintoista, ETS:n omat vikakoodit sen sijaan ovat. :idea: Viallinen läppäkotelohan ei ole koskaan poissuljettu vika kuitenkaan.

Joten huomenna tilaamaan uudet venttiilit, jos ei muualta löydy, ja toivottavasti koodeja saadaan ulos. Ja VIELÄKIN toivottavammin niistä löytyy joku sellainen että "kaasuläppä ei pystynyt ottamaan pyydettyä asentoa".. :roll:

Ja mielenkiinto senkun kasvaa..! :D

(Ja saa myös kommentoida! :wink: )
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

Toivottavasti vika ei selviä vasta kun keväällä....sitte ois mahiksia hommata tuo tonnari itellee :wink: :lol:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Puistokemisti kirjoitti:Toivottavasti vika ei selviä vasta kun keväällä....sitte ois mahiksia hommata tuo tonnari itellee :wink: :lol:
Ei-ei...keväällä en luopuisi siitä millään..! :lol: Enkä haluaisi nytkään oikeastaan, kun on vihreät letku-tuningit ja kaikkea.. :wink:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

No niin...ETS-vikakoodeja saatu tänään ulos ja tulkittu (SUURET kiitokset "jus":lle vaivannäöstä!Kuva)

Koska niin paljon jännitepuolelle viittaavaa nyt löytyi, uusitaan huomenna "first thing in the morning" akku. 3vuotta vanha tuo ainakin on, ja mennyt jo muutaman kerran tyhjäksi seisonnan aikana. Jännitteensäädin uusittiin jo tänään, vanhat hiilet oli melko lopussa..

Päivän aikana kokeiltiin myös ajaa läppäkotelon esilämmitys poiskytkettynä (kokeiluvinkki ruotsista, jolla saisi mahdollisesti selville lämpimänä oireilevaa läppäkoteloa), ei muutosta, kyllä se löysi limp-home mode:n silloinkin.. :evil:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Nonii.. Nyt ei sitten puutu kuin rankat testiajot taas. 8)

Tuli siis hankittua uusi ylikoko Exide vanhan tilalle, voimakkain mitä sinne sai mahtumaan. Samalla tuli sitten käytyä kaikki maadoituspisteet läpi.

- Läppäkotelo otettu irti ja puhdistettu huoleellisesti. Uudella tiivisteellä asennettu.

Mukavaa tähän asti oli ainakin se, että latausjännite pysyy nyt vakaasti 13,9V:ssa (SID:in mukaan) lämpimänäkin, ennen akun/jänn.säätimen vaihtoa putosi lämpimänä sinne 13-13,3V:iin.

Saa nähdä... :roll:

edit: Limppaa-limppaa... :evil:
jehhe
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 19:49
Paikkakunta: Pedersöre

Viesti Kirjoittaja jehhe »

Rohkenen ehdottaa että jonkun pyörän pyörimisanturi viallinen. Tosin meillä NG900:ssa sytytti ABS valon, mutta samasta anturista toimivat molemmat. :?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jehhe kirjoitti:Rohkenen ehdottaa että jonkun pyörän pyörimisanturi viallinen. Tosin meillä NG900:ssa sytytti ABS valon, mutta samasta anturista toimivat molemmat. :?
Tuota niin...?! 8O
Se pitää nimittäin paikkaansa, sillä sellaisen koodin sain myös liikkeestä mukaani, että oikeassa TAKApyörässä oli ollut ajoittaista "pätkimistä".
Mutta taidat nyt kumminkin puhua etupyöristä, eihän takapyörän ABS-anturin häiriö voisi olla syy että menee limp-home tilaan.. :?

(Läppäkotelo on kyllä tämänhetkisten epäilysten pääkohteena..)
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Läppäkotelon vaihdolla lähti minunkin tonnarista TCS murheet pois, eikä ole 6 kuukauden aikana KERTAAKAAN mennyt limb homeen! 8) Ennen kotelon vaihtoa meni aina kuumana limppiin... Eli voi olla hyvinkin mahdollinen syypää. :evil:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ETS käyttää sekä nopeusmittarin nopeustietoa että TC/ABS-ohjaysyksiköltä saatua nopeustietoa (takapyörien keskiarvo).

Sitäpaitsi nuo kaikki toiseen threadiin kirjoittamasi vikakoodit oli tilapäisiä, myös se pysyväksi väittämäsi D7590.

Mikäs se takapyörän vikakoodi oli?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jus kirjoitti:ETS käyttää sekä nopeusmittarin nopeustietoa että TC/ABS-ohjaysyksiköltä saatua nopeustietoa (takapyörien keskiarvo).

Sitäpaitsi nuo kaikki toiseen threadiin kirjoittamasi vikakoodit oli tilapäisiä, myös se pysyväksi väittämäsi D7590.

Mikäs se takapyörän vikakoodi oli?
Sitä en ikävä kyllä ottanut talteen... Sehän katsoi ne "tavalliset" Trionic-koodit ensin, ja siinähän tuo tuli ilmi, ennenkuin kehoitin sitä ottamaan nimenomaan ETS:n vikakoodit sieltä. :roll:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jaa, long time no text.. :lol:

Ajattelin vaan lisätä tässä vaiheessa että auto ei ainakaan taida olla myynnissä enää, kun on tullut "hiottua" sitä niin ahkerasti nyt viimeaikana..

M.m. hifipuoli kuntoon, uudemmanmallinen airbag yms. pientä. :wink:
Ja eiköhän se TCS:kin tule sopivasti "kuriin", läppäkotelon vaihdolla, tässä kuunvaihteessa kun taas pääsee rattia pyörittämään..!Kuva
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, tulithan sinä järkiisi :lol:. Ihmettelinkin, että kuinka sisukkaasti sinä autoas myyt, mutta nytpä ei tartte sitä pelätä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

G-mies kirjoitti:No, tulithan sinä järkiisi :lol:. Ihmettelinkin, että kuinka sisukkaasti sinä autoas myyt, mutta nytpä ei tartte sitä pelätä.

Matti
No näinhän se on! Kesähelteet tekee kyllä kaikenlaisia temppuja.. 8O :lol:
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

No niin, läppäkotelo vaihdettu ja tonttu kunnossa..Kuva

(Jopa 2 viikkoa etuajassa..!) :P

Syypää:
KuvaKuva
Vastaa Viestiin