99 Turbo projekti (pikku päivityksiä 9/2009)
99 Turbo projekti (pikku päivityksiä 9/2009)
eli päätin rakentaa tuohon mun `77/80 ysiysiin turbo tekniikan. korihan on alunperin petro.
ja sitten asiaan: sain hankittua ihan kohtuu kuntoisen b-turbotekniikan vm.80 kaikkine hiluineen. tekniikan mukana tuli vihreät sävylasit avattavilla takasivulaseilla, asennan ne paikalleen kunhan kone on keulilla.
pienten testikäyttöjen jälkeen aloin kunnostamaan konetta, alakerrasta menee vaihtoon vain kiertokangenlaakerit jotka ovat ensimmäisessä alikoossa(0,25)
jakopäästä meni kaikki muu uusiksi paitsi ketju (uudenkarhea). siinä samalla vaihdoin pilale sorvautuneen sivuakselin.
koneen alkuperäisessä vaihdelaatikossa ei pakki pysynyt päällä muuten kuin pitämällä. pakkipyörästä oli holkki kadonnut johonkin.. ensin aattelin kunnostaa tuon alkuperäisen lootan, mutta päädyin petron laatikkoon sopivien välitysten vuoksi. toki alkuperäinen laatikkokin korjataan kunhan keritään..
huomenissa käyn noutamassa tilatut kiertokangen laakerit ja lohkon tiivisteen.
tänne kirjoittelen sitä mukaa kun projekti etenee. tuolla lisää juttua projektista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23837
ja sitten asiaan: sain hankittua ihan kohtuu kuntoisen b-turbotekniikan vm.80 kaikkine hiluineen. tekniikan mukana tuli vihreät sävylasit avattavilla takasivulaseilla, asennan ne paikalleen kunhan kone on keulilla.
pienten testikäyttöjen jälkeen aloin kunnostamaan konetta, alakerrasta menee vaihtoon vain kiertokangenlaakerit jotka ovat ensimmäisessä alikoossa(0,25)
jakopäästä meni kaikki muu uusiksi paitsi ketju (uudenkarhea). siinä samalla vaihdoin pilale sorvautuneen sivuakselin.
koneen alkuperäisessä vaihdelaatikossa ei pakki pysynyt päällä muuten kuin pitämällä. pakkipyörästä oli holkki kadonnut johonkin.. ensin aattelin kunnostaa tuon alkuperäisen lootan, mutta päädyin petron laatikkoon sopivien välitysten vuoksi. toki alkuperäinen laatikkokin korjataan kunhan keritään..
huomenissa käyn noutamassa tilatut kiertokangen laakerit ja lohkon tiivisteen.
tänne kirjoittelen sitä mukaa kun projekti etenee. tuolla lisää juttua projektista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23837
Viimeksi muokannut gls, Ke Syys 16, 2009 20:39. Yhteensä muokattu 22 kertaa.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tänään saatiin vaihdeloota kiinni, öljypumppu huollettua, startti huollettua, ym. eli kone on valmis keulalle.
riuhtasin tässä illalla tuo vanhan GLs tekniikan pois pelleistä. tuossa hommassa eniten vaikeuksia tuotti se aina yhtä yhteistyö haluinen vaihteensiirtimen kartio tappi.. muuten tuo lähti nokalta ihan heittämällä..
riuhtasin tässä illalla tuo vanhan GLs tekniikan pois pelleistä. tuossa hommassa eniten vaikeuksia tuotti se aina yhtä yhteistyö haluinen vaihteensiirtimen kartio tappi.. muuten tuo lähti nokalta ihan heittämällä..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Koeajo suoritettu!
nyt on kaikki auton liikkumisen kannalta tarpeelliset osat paikallaan, paitsi pakoputki ja bensatankki. koeajon ajan tankin tehtävää hoiti lokasuojan sisälle laitettu akkuvesi pullo..
ensimmäinen käynnistysyritys virta-avaimesta: ei eloa koneessa, pienen tutkinnan jälkeen ilmeni virhe sähkökytkennöissä, startatessa ei tullut virtaa sytytykselle eikä bensapumpulle.
pieniä korjauksia kytkentöinin ja uusi yritys: kone hyrähti käyntiin!
auto ulos tallista ja testikierrokselle, mutta liian hätäisesti: ensimmäisessä töyssyssä kuului hirveä kolahdus, alapallonivelen pulttien mutterit olivat jääneet pois...
takaisin tallille ja mutterit kiinni, uusi koeajo ja auto liikkui varsin hyvin ja turbo vihelsi mukavasti.
pari testikierrosta kujatiellä ja yöksi talliin..
huomenissa tankin vaihtoon ja pakoputken tekoon.
kone kaipaa vielä pientä säätöä, joitain sähkökytkentöjä ym. jotta päästään kunnolliselle koeajolle..
nyt on kaikki auton liikkumisen kannalta tarpeelliset osat paikallaan, paitsi pakoputki ja bensatankki. koeajon ajan tankin tehtävää hoiti lokasuojan sisälle laitettu akkuvesi pullo..
ensimmäinen käynnistysyritys virta-avaimesta: ei eloa koneessa, pienen tutkinnan jälkeen ilmeni virhe sähkökytkennöissä, startatessa ei tullut virtaa sytytykselle eikä bensapumpulle.
pieniä korjauksia kytkentöinin ja uusi yritys: kone hyrähti käyntiin!
auto ulos tallista ja testikierrokselle, mutta liian hätäisesti: ensimmäisessä töyssyssä kuului hirveä kolahdus, alapallonivelen pulttien mutterit olivat jääneet pois...
takaisin tallille ja mutterit kiinni, uusi koeajo ja auto liikkui varsin hyvin ja turbo vihelsi mukavasti.
pari testikierrosta kujatiellä ja yöksi talliin..
huomenissa tankin vaihtoon ja pakoputken tekoon.
kone kaipaa vielä pientä säätöä, joitain sähkökytkentöjä ym. jotta päästään kunnolliselle koeajolle..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Eilen kävin kunnollisella koeajolla, tuolla tuntumat:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=30
tänään asentelin turbon mittariston+muuta pientä säätöä..
ahtopainemittari puuttuu, jos jollain olisi tarjota edullista niin tarjoa yv:llä. [/quote]
tänään asentelin turbon mittariston+muuta pientä säätöä..
ahtopainemittari puuttuu, jos jollain olisi tarjota edullista niin tarjoa yv:llä. [/quote]
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
kuulumisia pitkästä aikaa:
99 tallissa. startin hajoamisen takia pakosarja ja turbo pöydällä, samoin jarruosat.
kansityöt kesken, venttiilit ja seetit koneistetaan, tasopinta sorvataan, ja kanavia siistitään.
alusta ja jarrut menee siinä samalla uusiksi.
massasin juuri vänkärinpuolen etulokasuojan..
99 tallissa. startin hajoamisen takia pakosarja ja turbo pöydällä, samoin jarruosat.
kansityöt kesken, venttiilit ja seetit koneistetaan, tasopinta sorvataan, ja kanavia siistitään.
alusta ja jarrut menee siinä samalla uusiksi.
massasin juuri vänkärinpuolen etulokasuojan..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
alusta pikkuhiljaa valmis!
jousina 35mm madaltavat ELITE:t ja iskareina edessä Gabrielin kaasut ja takana jotku punaiset kaasut, merkistä ei tietoa.
eteen oon palikat jo asentanu, takana homma vaiheessa..
kansi on koneistettu ja kanavat tasoitettu ja viimeistelty, myös venttiilit on koneistettu.
jousina 35mm madaltavat ELITE:t ja iskareina edessä Gabrielin kaasut ja takana jotku punaiset kaasut, merkistä ei tietoa.
eteen oon palikat jo asentanu, takana homma vaiheessa..
kansi on koneistettu ja kanavat tasoitettu ja viimeistelty, myös venttiilit on koneistettu.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tänään sain takapäänkin valmiiksi.
-massasin kaaret
-käytin takalavetit irti ja maalasin ne.
-putsasin takajarrut
-löysin uudet takajarrupalat
ja takaiskareiden merkki selvisi, eli KYB:in kaasut..
nyt puuttuu enään etujarrut..
tällaista jälkeä tuli:
-massasin kaaret
-käytin takalavetit irti ja maalasin ne.
-putsasin takajarrut
-löysin uudet takajarrupalat
ja takaiskareiden merkki selvisi, eli KYB:in kaasut..
nyt puuttuu enään etujarrut..
tällaista jälkeä tuli:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80