Sivu 1/17
99 Turbo projekti (pikku päivityksiä 9/2009)
Lähetetty: Ke Heinä 27, 2005 20:50
Kirjoittaja gls
eli päätin rakentaa tuohon mun `77/80 ysiysiin turbo tekniikan. korihan on alunperin petro.
ja sitten asiaan: sain hankittua ihan kohtuu kuntoisen b-turbotekniikan vm.80 kaikkine hiluineen. tekniikan mukana tuli vihreät sävylasit avattavilla takasivulaseilla, asennan ne paikalleen kunhan kone on keulilla.
pienten testikäyttöjen jälkeen aloin kunnostamaan konetta, alakerrasta menee vaihtoon vain kiertokangenlaakerit jotka ovat ensimmäisessä alikoossa(0,25)
jakopäästä meni kaikki muu uusiksi paitsi ketju (uudenkarhea). siinä samalla vaihdoin pilale sorvautuneen sivuakselin.
koneen alkuperäisessä vaihdelaatikossa ei pakki pysynyt päällä muuten kuin pitämällä. pakkipyörästä oli holkki kadonnut johonkin..

ensin aattelin kunnostaa tuon alkuperäisen lootan, mutta päädyin petron laatikkoon sopivien välitysten vuoksi. toki alkuperäinen laatikkokin korjataan kunhan keritään..
huomenissa käyn noutamassa tilatut kiertokangen laakerit ja lohkon tiivisteen.
tänne kirjoittelen sitä mukaa kun projekti etenee. tuolla lisää juttua projektista:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23837
Lähetetty: To Heinä 28, 2005 22:53
Kirjoittaja gls
noniin tänään sain putsattua vaihdelaatikon ja öljypohjan, sekä vaihdettua kiertokangenlaakerit.
eli kone on vaihteistoa ja kytkintä vaille valmis keulalle..

Lähetetty: Pe Heinä 29, 2005 23:59
Kirjoittaja gls
tänään saatiin vaihdeloota kiinni, öljypumppu huollettua, startti huollettua, ym. eli kone on valmis keulalle.
riuhtasin tässä illalla tuo vanhan GLs tekniikan pois pelleistä. tuossa hommassa eniten vaikeuksia tuotti se aina yhtä yhteistyö haluinen vaihteensiirtimen kartio tappi.. muuten tuo lähti nokalta ihan heittämällä..

Lähetetty: La Heinä 30, 2005 18:06
Kirjoittaja saabracing
Kohtahan se jo pihisee
Tuleeko väljäähytintä ?
Lähetetty: La Heinä 30, 2005 19:47
Kirjoittaja gls
ainakaan ensimmäisessä versiossa ei cooleria tule olemaan.. ehkä ensi kesänä..

Lähetetty: Su Heinä 31, 2005 22:03
Kirjoittaja gls
nyt on kone keulalla!
huomenna aloitan bensansyötön rakentamisen, teen paikan lauhduttimelle ja akulle, ym..
Lähetetty: To Elo 11, 2005 23:11
Kirjoittaja gls
Koeajo suoritettu!
nyt on kaikki auton liikkumisen kannalta tarpeelliset osat paikallaan, paitsi pakoputki ja bensatankki. koeajon ajan tankin tehtävää hoiti lokasuojan sisälle laitettu akkuvesi pullo..
ensimmäinen käynnistysyritys virta-avaimesta: ei eloa koneessa, pienen tutkinnan jälkeen ilmeni virhe sähkökytkennöissä, startatessa ei tullut virtaa sytytykselle eikä bensapumpulle.
pieniä korjauksia kytkentöinin ja uusi yritys: kone hyrähti käyntiin!
auto ulos tallista ja testikierrokselle, mutta liian hätäisesti: ensimmäisessä töyssyssä kuului hirveä kolahdus, alapallonivelen pulttien mutterit olivat jääneet pois...
takaisin tallille ja mutterit kiinni, uusi koeajo ja auto liikkui varsin hyvin ja turbo vihelsi mukavasti.
pari testikierrosta kujatiellä ja yöksi talliin..
huomenissa tankin vaihtoon ja pakoputken tekoon.
kone kaipaa vielä pientä säätöä, joitain sähkökytkentöjä ym. jotta päästään kunnolliselle koeajolle..
Lähetetty: To Elo 18, 2005 21:17
Kirjoittaja gls
Eilen kävin kunnollisella koeajolla, tuolla tuntumat:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=30
tänään asentelin turbon mittariston+muuta pientä säätöä..
ahtopainemittari puuttuu, jos jollain olisi tarjota edullista niin tarjoa yv:llä.

[/quote]
Lähetetty: Pe Elo 19, 2005 14:17
Kirjoittaja Stene
Liikkuu varmaan hyvin tuo 99 nyt
Olisko kuvia saatavilla?

Lähetetty: Pe Loka 07, 2005 20:39
Kirjoittaja gls
kuulumisia pitkästä aikaa:
99 tallissa. startin hajoamisen takia pakosarja ja turbo pöydällä, samoin jarruosat.
kansityöt kesken, venttiilit ja seetit koneistetaan, tasopinta sorvataan, ja kanavia siistitään.
alusta ja jarrut menee siinä samalla uusiksi.
massasin juuri vänkärinpuolen etulokasuojan..

Lähetetty: Ti Loka 18, 2005 20:17
Kirjoittaja gls
alusta pikkuhiljaa valmis!
jousina 35mm madaltavat ELITE:t ja iskareina edessä Gabrielin kaasut ja takana jotku punaiset kaasut, merkistä ei tietoa.
eteen oon palikat jo asentanu, takana homma vaiheessa..
kansi on koneistettu ja kanavat tasoitettu ja viimeistelty, myös venttiilit on koneistettu.

Lähetetty: To Loka 20, 2005 19:35
Kirjoittaja gls
tänään sain takapäänkin valmiiksi.
-massasin kaaret
-käytin takalavetit irti ja maalasin ne.
-putsasin takajarrut
-löysin uudet takajarrupalat
ja takaiskareiden merkki selvisi, eli KYB:in kaasut..
nyt puuttuu enään etujarrut..
tällaista jälkeä tuli:

Lähetetty: To Loka 20, 2005 19:53
Kirjoittaja himmee
Hienolta näyttää
Ite oon aina haaveillu 99 turbon rakentamista atomeista.
Tahtoo olla vähä liian laiska tuo kaasarikone nuin painavaan autoon.
Jopa pelkällä ruiskukoneen vaihdollaki vois olla hienoo ajella, mut silti turbo on aina turbo.
Lähetetty: To Loka 20, 2005 19:56
Kirjoittaja gls
kiitos
juu mullakin on tuo ollu aina haaveena, no nyt se alkaa olla toteutettu
kyllä se turbon potku on kaiken vaivan arvoinen..