Pitkälohkoisen 2.3T:n koneremontti
Lähetetty: To Syys 15, 2005 22:55
Jokuen palstalainen mahtaa olla jo lukenutkin tyhjänpäiväisiä jorinoitani tuolta 9000- ja styling&tuning-palstoilta, mutta rohkenen silti kertoa jotain projektista tällä osastolla
Koko hommahan lähti siitä että ostin saksalaisittain kovalla hinnalla -93 cse:n koska se oli ollut vain yhdellä omistajalla, oli, oikean värinen, kivoilla varusteilla ja sen huoltohistoria oli aukoton, ja autoon oli uusittu tajuton määrä uusia osia (kaikki huollot ja korjaukset teetetty samassa merkkiliikkeessä).
Kone kävi ihan nätisti, en osannut ostotilanteessa järkyttyä edes kylmäkäynnistyksen jälkeen noin 5-7s kolmella käyvästä koneesta..
no joopajoo, siis Suomessa katkesi tulppa sisään, kaksi tulppaa oli vedetty liian tiukalle, kannessa kolme hiushalkeamaa, jakopää sökö, toisen tasapainoakselin rattaan hampaat tiessään, ja alakerran laakerit suhteellisen kuluneet (eivät kuitenkaan ihan loppu).
Eli uusiin puihin koko kone, nyt on koneistukset teetetty, alkaa siis mielenkiintoisin eli kasausvaihe.
Toivoisin voivani esittää kysymyksiä koskien tätä koneremonttia, sillä mielestäni juurikin projekteista jos mistä täytyy voida kysellä
Eli tuossa linkissä vähän samaa "jurinaa":
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Nyt copypastean laiskana miehenä:
Nonniin, kunhan saan tuon yhden työprojektin alta pois niin olisi aikaa taas syventyä koneen kasaamiseen
En viitsi tästä avata mitään keskustelua projektit-osioon koska siellä ei saane esittää kysymyksiä
Eli siis lohko on nyt hoonattu 0.5mm:n ylikokoon, yksi uusi mäntä, kolme muuta käytettyjä (ajettu muutamia tuhansia kilometrejä, ei käytönjälkiä juuri ollenkaan), uudet renkaat (Mahlen originaalit), laakerit Federal Mogul, uudet kiertokankien helat. Kansi on oikaistu, siihen tulee uudenveroiset venttiilit ja uudet ohjureiden kumit, sekä tietenkin hion venttiilit kelvollisiksi.
Maalasin lohkon Mastonin pinta/pohjamaalilla (musta) joka oli yksikomponenttinen, tarkoitettu metallipinnoille, sisältää ruosteenestoa,
lohko pestiin koneistamolla (kuten kansikin), ja siitä lähti paikoitellen maalia irti, eli paikkamaalaanko nuo irronneet kohdat samalla maalilla ja siinä se?
Muistaakseni joku palstalainen kertoi miranolin sopivan mainiosti lohkon maalauksen, eli luulisi silloin minkä tahansa maalin pysyvän hyvin kiinni?
Tuo pesu oli kyllä totaalisen tehokas, lohko näyttää juuri tehtaalta tulleelta (lukuunottamatta irronnutta maalia), samoin kuin kansi, ei pienintäkään muistoa mistään öljysotkusta, kannessakin ainoastaan puhdasta alumiinia
Eli tuo pesu valtavan voimakkailla kemikaaleilla vei maalia, eli tuo Maston saattaa kestää kuumuutta siinä kuin Miranolkin?
Kampiakseli näyttää niin hyvältä ettei sille tarvitse tehdä mitään, samaa mieltä oli myöskin koneistaja.
Kertokaapas, oi te viisaat että milläs konstilla saisi koneenosia helpoiten puhtaaksi, esim. laakeripukit, öljypohja, jne, olisiko olemassa jotain tehokasta liuotinta vai onko homma tehtävä teräsharjalla ja bensiinillä (teen remontin varastohuoneessa josta kulkeutuu bensiinin katkera lemu koko asuntoon)
Edit: milläs ihmeen kemikaaleilla oikein pesevät noita moottoreita, kansi on kuin uusi (ok, pieniä jäämiä hieman, mutta tarkka mies jos olisin niin nuokin saisi pois (referenssinä toimii vieressä makoileva 240tkm ajettu kansi):
http://groups.msn.com/Saabisti74/noppa. ... hotoID=220
http://groups.msn.com/Saabisti74/noppa. ... hotoID=221
http://groups.msn.com/Saabisti74/noppa. ... hotoID=222
Itse itselleni vastaten, kiikutan kaikki likaiset koneenosat vastaavanlaiseen pesuun, mukava kasata tuollaisia osilla
Ja tässä tämänhetkinen tilanne, tästä on hyvä jatkaa, kuvassa näkyy tuo maaliaan pesussa kadottanut lohko, ennen pesua oli hienon musta kauttaaltaan
Edit:
Siis tässä tämänhetkinen tilanne:
http://groups.msn.com/Saabisti74/noppa. ... hotoID=223
Kaikenlainen kommentointi on sallittua, sanoisin jopa että toivottua
Koko hommahan lähti siitä että ostin saksalaisittain kovalla hinnalla -93 cse:n koska se oli ollut vain yhdellä omistajalla, oli, oikean värinen, kivoilla varusteilla ja sen huoltohistoria oli aukoton, ja autoon oli uusittu tajuton määrä uusia osia (kaikki huollot ja korjaukset teetetty samassa merkkiliikkeessä).
Kone kävi ihan nätisti, en osannut ostotilanteessa järkyttyä edes kylmäkäynnistyksen jälkeen noin 5-7s kolmella käyvästä koneesta..
no joopajoo, siis Suomessa katkesi tulppa sisään, kaksi tulppaa oli vedetty liian tiukalle, kannessa kolme hiushalkeamaa, jakopää sökö, toisen tasapainoakselin rattaan hampaat tiessään, ja alakerran laakerit suhteellisen kuluneet (eivät kuitenkaan ihan loppu).
Eli uusiin puihin koko kone, nyt on koneistukset teetetty, alkaa siis mielenkiintoisin eli kasausvaihe.
Toivoisin voivani esittää kysymyksiä koskien tätä koneremonttia, sillä mielestäni juurikin projekteista jos mistä täytyy voida kysellä
Eli tuossa linkissä vähän samaa "jurinaa":
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0
Nyt copypastean laiskana miehenä:
Nonniin, kunhan saan tuon yhden työprojektin alta pois niin olisi aikaa taas syventyä koneen kasaamiseen
En viitsi tästä avata mitään keskustelua projektit-osioon koska siellä ei saane esittää kysymyksiä
Eli siis lohko on nyt hoonattu 0.5mm:n ylikokoon, yksi uusi mäntä, kolme muuta käytettyjä (ajettu muutamia tuhansia kilometrejä, ei käytönjälkiä juuri ollenkaan), uudet renkaat (Mahlen originaalit), laakerit Federal Mogul, uudet kiertokankien helat. Kansi on oikaistu, siihen tulee uudenveroiset venttiilit ja uudet ohjureiden kumit, sekä tietenkin hion venttiilit kelvollisiksi.
Maalasin lohkon Mastonin pinta/pohjamaalilla (musta) joka oli yksikomponenttinen, tarkoitettu metallipinnoille, sisältää ruosteenestoa,
lohko pestiin koneistamolla (kuten kansikin), ja siitä lähti paikoitellen maalia irti, eli paikkamaalaanko nuo irronneet kohdat samalla maalilla ja siinä se?
Muistaakseni joku palstalainen kertoi miranolin sopivan mainiosti lohkon maalauksen, eli luulisi silloin minkä tahansa maalin pysyvän hyvin kiinni?
Tuo pesu oli kyllä totaalisen tehokas, lohko näyttää juuri tehtaalta tulleelta (lukuunottamatta irronnutta maalia), samoin kuin kansi, ei pienintäkään muistoa mistään öljysotkusta, kannessakin ainoastaan puhdasta alumiinia
Eli tuo pesu valtavan voimakkailla kemikaaleilla vei maalia, eli tuo Maston saattaa kestää kuumuutta siinä kuin Miranolkin?
Kampiakseli näyttää niin hyvältä ettei sille tarvitse tehdä mitään, samaa mieltä oli myöskin koneistaja.
Kertokaapas, oi te viisaat että milläs konstilla saisi koneenosia helpoiten puhtaaksi, esim. laakeripukit, öljypohja, jne, olisiko olemassa jotain tehokasta liuotinta vai onko homma tehtävä teräsharjalla ja bensiinillä (teen remontin varastohuoneessa josta kulkeutuu bensiinin katkera lemu koko asuntoon)
Edit: milläs ihmeen kemikaaleilla oikein pesevät noita moottoreita, kansi on kuin uusi (ok, pieniä jäämiä hieman, mutta tarkka mies jos olisin niin nuokin saisi pois (referenssinä toimii vieressä makoileva 240tkm ajettu kansi):
http://groups.msn.com/Saabisti74/noppa. ... hotoID=220
http://groups.msn.com/Saabisti74/noppa. ... hotoID=221
http://groups.msn.com/Saabisti74/noppa. ... hotoID=222
Itse itselleni vastaten, kiikutan kaikki likaiset koneenosat vastaavanlaiseen pesuun, mukava kasata tuollaisia osilla
Ja tässä tämänhetkinen tilanne, tästä on hyvä jatkaa, kuvassa näkyy tuo maaliaan pesussa kadottanut lohko, ennen pesua oli hienon musta kauttaaltaan
Edit:
Siis tässä tämänhetkinen tilanne:
http://groups.msn.com/Saabisti74/noppa. ... hotoID=223
Kaikenlainen kommentointi on sallittua, sanoisin jopa että toivottua