og900 vetoakselitunneliremppa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

og900 vetoakselitunneliremppa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Juu, tuossa ton 99cc:n projektin puolella "hajoilin" tohon käyttöautooni, eli 900i:n vetaritunnelin ruosteeseen. Keulahan alkoi tuntumaan huteralta ja kun tutkailin oikean puolen vetaritunnelia, laitoin omatoimisesti auton ajokieltoon, kunnes paikat on hitsattu kasaan.

kuvalinkki

En aio kommentoida jokaista kuvaa erikseen, joten uteliaat saavat käydä kurkkaamassa kuvia omatoimisesti ja päätellä, mitä missäkin tapahtuu. Pääpiirteittäin kuitenkin projekti eteni niin, että irroitin apukuskin jalkatilan alapuolelta keulasta taaksepäin tulevan palkin kiinnityspisteen ja katkaisin palkin. tämän jälkeen poistin ruostetta sovittelin uusia korjauspaloja, sekä pienensin valmista 27e hintaista korjauspalaa sopivaksi. Moottorin ali menevä alumiininen poikkipalkki piti irroittaa vasemmalta puoleltakin, joten jouduin avaamaan vasemmanpuolen alatukivarren kiinnikkeetkin. Peltejä sovittaessa laitoin koko hoidon moneen otteeseen pakettiin ja merkkasin aina tussilla mistä palasta vielä otetaan, mitä väännetään jne. Lopulta löin vielä kerran hoidon läjään ja pultit kiinni. Tarkastin mitat, jotka olin ottanut aiemmin hoidon saamiseksi myöskin suoraan. Heppasin sisäpellit. Purin koko hoidon. Hitsasin sisäpellit kiinni. Tämän jälkeen koko hoito uudestaan läjään. Heppasin valmiin korjauspellin ja hitsasin kiinni. Otin vielä kerran sen lattian alle menevän palkin irti ja hitsasin "pistehitseillä" valmiisiin reikiin tehdyt hitsaukset alapuolelta, jotta sisäpelti on kiinni. Tämän jälkeen palkki paikalleen, kaikki pultit kiinni vielä kerran ja loput saumat hitsaten. Maalia pintaan ja kuivumaan... Aikaa muuten paloi lauantaina ja sunnuntaina arviolta 20tuntia. 8O

edit: kuvalinkin päivitys
Viimeksi muokannut Mertmi, Ma Heinä 10, 2006 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Kuinkahan moni noita tunneleita on ees jaksanu uudesta asti putsailla.

renkaitten vaihdon yhteydessä jos ois jaksanut putsailla, niin monta satkua ois vielä liikenteessä ...

sama homma takaiskareitten yläpään kiinnityskohtaan...

ihan fiksun näköinen tuo korjauspala, itse joskus saman tein, niin suorasta pellistä väänsin.

pitäsköhän joskus ihan kokeilla korjauspalaa, toivottavasti ei tartte :roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Porasin muuten tuohon uuteen peltiin yhden 20mm lisäreiän juuri veden ja moskan poistumista helpottamaan. Ihan pöljästi muuten se pellissä valmiina ollut reikä. Eihän se ole edes oikeassa kohtaa, eli alimmassa kohtaa tunnelia. Pelkkä vesikään ei pääse pois, kun reikä väärässä kohtaa. Noo, vasemmalta puuttuu reikä kokonaan. Harmittaa jo, kun en porannut sitä tuossa samalla. Oli ne vasemman puolen pultitkin löysällä... :oops: Pitäisiköhän se vielä tehdä? Tulihan nuo mutteritkin viikonloppuna herkisteltyä.

Tänään olis tarkoitus käydä nosturilla sen verran, että kokeilen avata ylätukivarsien pultit. Suihkuttelin niihin viikonlopun aikana irroitusöljyä toivoen samalla, että ne lähtisivät jopa auki. Veikkaan, että pyöräkulmat on säädön tarpeessa jokatapauksessa. Yksi pultti oli muistaakseni jo 4vuotta sitten niin tiukassa, ettei säätöä voitu viedä parhaaseen tulokseen asti... Jospa se kuitenkin aukea, kun olen sitä liotellut. Auraus pitää tsekata itse, että on edes suunnilleen oikealla hollilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Moro,

Hienoa jälkeä!
Mistä hommasit tuon korjauspalan? Motonet myy sitä palkin "veikeästi" aaltoilevaa alapintaa (etualatukivarren kiinnitysosa palkista) ja seinäpalaa erillisinä, seinäpalan kohdalla kaiken lisäksi saldot nollilla.

Etualatukivarren kiinnityksen kohta palkkia vasen. . . . . 65-20775 16.65 ???
Etualatukivarren kiinnityksen kohta palkkia oikea. . . . . 65-20776 16.65 ???
Etusisälokasuojan alareuna samaan kohtaan vasen. . . . . . 65-20773 14.13 ???
Etusisälokasuojan alareuna samaan kohtaan oikea. . . . . . 65-20774 14.13 ???


Kuvista kun katseli, niin käyttämässäsi korjauspalassa oli tuo alaosa ja seinäosa yhdessä? Ihan vaan sillä, että tuossa viikonloppuna aloittelin vetaritunnelin hitsausta...yhdestä kohtaa sain ruuvarin menemään läpi kuskin puolella, muuten pelti oli vielä suht kovaa. Mutta tietenkin tässä on se MUTTA...Eli tunnelihan oli sisäpuolelta aivan täynnä "kukkamultaa", ja pellistä lenteli ilmeisesti vanhat massaukset yms kun alapuolelta kopisteli, toisin sanoen tunnelin sisäpinta ruosteessa, ei tosin vielä läpi asti, kun pelti oli tosiaan vielä "kovaa".

Nyt tässä painiskelen itseni kanssa, että viitsinkö tähän kohtaan pistää tuon korjauspalan koko palkkiin (ei olisi varmasti huono idea), mutta kyllä tuolla yhdellä pikku lapulla minkä jo ruuvarin läpimenoreikään hitsasin, pästään ainakin tämän vuoden katsastuksesta läpi...Eikä tuo tunneli vielä ole mitenkään mahdottoman huonossa kunnossa, eli houkuttelisi "oikotie onneen"...toisaalta, sitten on takuulla viimeistään parin vuoden päästä "täysremppa" odottamassa, ja yltiöpositiivisuudesta huolimatta, tuskin sitä aikaa silloinkaan on liikaa käytettävänä...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Paikallisesta varaosaliikkeestä mie sen tilasin. Päivän toimitusaika oli. Tosiaan sivupelti+pohja yhdessä.

Motonet:
Tukivarren kiinnitys+sisälokas alareuna oikea. . . . . . . 65-20772 33.30 ???

Näkyy muuten kuitissa olevan tuo sama numerosarja 6520772. Miksi sitten hinta oli 27e? Satuin saamaan alennuksen, koska kuulun työpaikan autokerhoon, joka on neuvotellut alennuksia paikallisiin eri autoalan liikkeisiin. Se lähtöhinta oli osapuilleen sama, kuin tuo motonetinkin...

Tosiaan mun autossa tuo sisäosa ei ollut kovinkaan kovaa. Sitten viimeinen niitti oli ilmeisesti tullut, kun tarpeeksi oli ruostetta. Muutamissa kuvissahan näkyy, kun mallailin niitä irroitettuja paloja. Rustetta ja sitten selvät repeämäjäljet rippeissä. Itsehän en varsinaisesti repinyt mitään, eli kaikki repeämäjäljet oli siellä ennen aloitusta! 8O

Esim. tässä kuvassa...

http://netti.nic.fi/~mertmi/900i_vetari ... 318web.jpg
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laittelin eilen illalla bitumia lattiaan hitsatun paikan päälle. Siinähän kuuluu sellaista olla. Sitten tietysti äänieristeet, matot ja listat. Apukuskin penkki oli irtaallaan, niin nostin sen talliin ja vaihdoin isäukon avustamana penkin pohjaan uuden "halsterin" jousineen. Onpa nyt hyvä istua pelkääjänä vaimon kyydissä. 8O Huvitti ihan, kun isäukko kysyi, että "tarviikos sitä apukuskin penkkiä muka korjata", ja sitten sekin tajusi, "että taidat itse istua siinä aika usein?" :roll:

No, pitää nyt tännekin nettifoorumiin mainostaa asennoitumistani naisautoilijoihin: Harjoitus tekee mestarin. Vaimoni saa ajaa minun puolesta ihan niin paljon kuin haluaa. Joskus ehkä saatan toppuutella, jos tekee itekin mieli ajaa. Useinmiten kuitenkin laitan vaimon ajamaan, jos mennään kahdestaan esim. kauppaan (tai oikeastaan ei häntä tarvitse edes käskeä). Rohkeastihan tuo vaan lähti 99:llä Kuopioon maanantaina, vaikka hällä onkin ollut ajokortti vasta vajaan 1,5vuotta. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eilen kokeilin aukoa ylätukivarsin kiinnityspultteja. Säätöön mentäessä nuo kaikki pitää tietysti saada auki. Kaikki muut aukesivatkin, paitsi ylätukiverran taempien kiinnikkeiden alemmat pultit molemmilta puolilta. Laitoin taas lisää wd40:iä sinne kierteisiin. Perhana, kun eivät meinaa aueta, eikä oikein pääse kunnon työkaluilla yrittämään, kuten esim. pulttikoneella. :x
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ja itseni kanssa niskalenkkiä pari päivää väännettyäni päädyin hitsaamaan vaan laput kuskin puolen tunneliin, apparin puoleen en reikiä saanut kopisteltua, eli saa olla "rauhassa" ainakin ensi vuoteen. Laput onkin jo paikallaan, mutta pientä käsityötä teettää se ylätukivarren läpiviennin alaosa palkista, joka happamuuttaan "nurjahti" pari vuotta sitten pallonivelen vaihdossa...Ei kestänyt jousikuormaa, kun tungin sinne tukivarren ja palkin väliin lankunpätkän. Siinä on semmoinen olisko 3mm paksu muotoon leikelty vahvikelatta, joka on pultattu runkopalkin sivupeltiin. Se lattakin on taipunut, joten tarttee tusaa uusiki koko tsydeemi :evil:

Hermotkin meinasi mennä noita tunnelin lappuja hitsatessa, kun mikki alkoi pätkimään. Ei syöttänyt lankaa kuin pätkittäin, ei millään. Noooh, eipä ollut tälläkään kertaa syy Bauhausin halpismigissä, ei meinaan ole kovin hyvä idea enää näillä keleillä jättää hitsikonetta ulkona hitsattavan auton sisälle...Sen verta kosteutta kondensoitunut, että vasta korkattu 5kg:n rulla lankaa oli niin ruosteessa, ettei liikkunut enään ilman mittavaa väkivaltaa kahvan ja letkun läpi :oops: No, uusi rulla, uudet kujeet (=kone sisälle iltaisin), ja taas eilen homma edistyi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vasemmalla puolella touhutessa kannattaa pitää mielessä, että siellä tunnelin yläosassa menee muoviset bensaputket... Kaverilla meinas auto syttyä tuleen pahanpäiväisesti, kun migin kipuna teki reiän bensaputkeen. Etenkin sitä yläkannaketta hitsatessa ollaan vaaravyöhykkeellä.

Tänään olis tarkoitus lähteä katsastamaan tuo 900i. Eilen vaihdatin öljyt ja suodattimen. Uusilla öljyillähän päästöt on matalammat ekat n.3000km. Vaihtoaika oli jo muutenkin, kun oli vanhoilla ajettu reilu 13tkm...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, huomattu on bensaputket, hiukan varovaisuutta piti jo noudattaman tuota kannaketta irti rälläköidessä. Pitää varmaan askarella joku kipinäsuoja tms noille putkille ennen hitsauksen aloittamista, tankki nyt on toki irti (tuli käytyä takapää läpi aiemmin), mutta aina siellä putkissa jotain "hajuja" kuitenkin on...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Meinasin polttaa ukon auton juuri tuota paikkaa hitsatessa. Koko pyöräkotelo oli tulessa.Olis voinut hiukan syödä miestä kun sen auton kanssa koko talven paininnu uutta peltiä perkeleesti ja uus maali oli jo pinnassa.Ja ruisku auto kun oli niin se bensa tulee melkoisella paineella sieltä putkesta.Oikee liekin heitin. 8)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nonnii! Nyt saakin sitten ajella taas seuraavan reilu vuoden ihan hyvin mielin. Kostea leima on vielä otteessa. Katsastusmies kun pomppas autosta ulos hallissa, niin ekat sanat oli, "napakan tuntuinen Saabi". Kehui kovasti, miten napakassa kunnossa. Sitten se äimisteli sitä vetaritunnelia, että kylläpä tulee hyvä tuollaisella korjauspellillä tehtynä. Saattaahan se tietysti olla, että monenmoisia kötöstyksiä näkevät. Sattui vielä niin hauskasti, että edellinen sen miehen katsastama auto oli samanlainen valkoinen 900, jossa ei katsastusmiehen mukaan ollut ohjaustehostinta. Muutenkin se oli niin nuhruisen näköinen. Katastussetä kyseli vielä, että olinko vahannut autoa, kun kiiltää? hehheh. Keväällä viimeks vahasin ja eilen pesin jotain kiilloketta sisältävän pesuaineen kera. Ei se edes ottanut sitä kuuluisaa ruostehakkua esille.

:D :D :D

Pitäisköhän keittää ihan kahvit tämän kunniaksi? :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Tosi asiallisen näköistä jälkeä. Ei ihme että katsastusinsinööri tykkää.

Itselläni samantapainen homma menossa. Tänään kävin tilaamassa korjauspalan tunneliin, mutta luulen ettei yksi korjauspala vielä korjaa koko tilannetta. Katso kuvia ja arvioi itse :D
Jonkun mielestä voi olla jo jopa epätoivoista, mutta tämähän onkin projekti eikä oo mitään kiirettä. Pitäähän sitä vahän haasteita olla ja talvi illoille tekemistä


http://koti.mbnet.fi/vesa78/Projekti/
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

SabaT16 kirjoitti:Tosi asiallisen näköistä jälkeä. Ei ihme että katsastusinsinööri tykkää.

Itselläni samantapainen homma menossa. Tänään kävin tilaamassa korjauspalan tunneliin, mutta luulen ettei yksi korjauspala vielä korjaa koko tilannetta. Katso kuvia ja arvioi itse :D
Kyllähän tuosta auto tulee. Ei epäilystäkään. Tuo korjauspala, jota käytin, sehän yltää tonne tulipellille asti. Siunkin kannattaa suosiolla irroittaa se lattian alle asti menevä tanko. Se on etupäästä vain parilla pistehitsillä kiinni ja tietysti niiden pulttien alla. Hammastangon, ja ne muut pultit kun avaa, niin palkki onkin jo melko irti. Tulipellin luota kun poraat pistehitsit auki tuosta pohjapellistä, niin sehän alkaakin olla jo irti... :) En ole tutustunut paljoakaan muihin korjauspelteihin. Lokarin sisä ja ulkokehän tai koko lokasiiven taitaa vielä saada varaosana.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

SabaT16 kirjoitti:Tosi asiallisen näköistä jälkeä. Ei ihme että katsastusinsinööri tykkää.

Itselläni samantapainen homma menossa. Tänään kävin tilaamassa korjauspalan tunneliin, mutta luulen ettei yksi korjauspala vielä korjaa koko tilannetta. Katso kuvia ja arvioi itse :D
Jonkun mielestä voi olla jo jopa epätoivoista, mutta tämähän onkin projekti eikä oo mitään kiirettä. Pitäähän sitä vahän haasteita olla ja talvi illoille tekemistä


http://koti.mbnet.fi/vesa78/Projekti/
Kyllähän tuostakin vielä keula tulee...Kuva

Heti kun itsekin löydän aikaa ja intoa, oon päättänyt parantaa noita hitsaus"taitojani"..kauan ollut jo haaveena ja saisi sitten itse ruveta tekemään, ehkä jopa parempaa jälkeä kuin se tähänastinen hovihitsarini. :wink:
Vastaa Viestiin