og900 vetoakselitunneliremppa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tri-Lo kirjoitti: Heti kun itsekin löydän aikaa ja intoa, oon päättänyt parantaa noita hitsaus"taitojani"..kauan ollut jo haaveena ja saisi sitten itse ruveta tekemään, ehkä jopa parempaa jälkeä kuin se tähänastinen hovihitsarini. :wink:
Omia havaintojani hitsarin uran alkuvaiheilta. Kokemusta ennen kuin ryhdyin satkua hitsaamaan ei ollut kuin jostain ylä/ala-asteen käsityön tunneilta...

Nyt hitsattuna Bauhausin halpis suojakaasu-migillä satkusta molemmat takalokarit, toinen etulokari, toinen vetaritunneli ja kynnyskotelo etummaisesta tunkin paikasta kuskin puolelta ja apparin puolelta takaoven takaosasta.

Harjoitteluun ja säätöjen hakuun maltoin uhrata ainakin viisi minuuttia ennen kuin syöksyin ekan lokarin kimppuun. Kieltämättä jälkikin on sen näköistä...kaikenlisäksi migin kahvassa oli jo alkujaan kontaktihärö, joka teki hitsaamisesta vaikeaa/mahdotonta. Eli "hieman" joutui korjailemaan omia jälkiään, kun kahvan tajusin fiksata ja homma lähti etenemään.

Nyt on homma aikalailla paketissa (enää takaiskarit vaihtoon, uus termari ja bensapumppu ja satku leimamiehen ihmeteltäväksi :D ), ainakin kuukausi tuohon on mennyt ja aika lailla kokonaan on vähät vapaa-ajat tuon kanssa turattu.

Yhtään "rane" paikkaa en tehnyt (eli uutta peltiä vanhan päälle ruosteita peittämään), eli kaikki laput on leikattu oikeaan muotoon ja hitsattu reunoistaan vanhaan peltiin. Pelisilmä tuossa sen verran matkanvarrella kehittyy, että osaa / uskaltaa suoraan rälläköidä riittävästi hapanta peltiä pois. Peltinä käytin 1,0mm ja 0,75mm mustaa, hommattu K-Raudasta kimpassa levyt (1m x 2m on normilevyn koko rautakaupoissa, hinta pyörii 30€ molemmin puolin per levy) toisen Saabistin kanssa.

Kaikista saumoista en ainakaan minä saa millään täysin ilmatiiviitä ainakaan tuolla koneella (erittäin "ikävät" hitsausasennot kun auto ainoastaan pukeilla, koteloiden sisäpintojen pintakäsittely pistää migin räkimään yms), eli pakkelia saumoihin, pohja & pintamaali päälle ja vielä siveltävät massat niskaan, niin hyvä tulee. Ainakin paljon paremmat, kun edellisen turaajaan "hitsaamat" laput (pelti ronskisti ruosteiden päälle, pari pistettä pellin nurkissa ja massat päälle, ei muuta pintakäsittelyä).

Tuo valovirta Mig-hitsikone on mitä mainion juuri tälläisiin kotituraajan peltikorjauksiin, tuskin mitään paksuja palkkeja tuolla kannattaa edes haaveilla hitsaavansa, koneen speksikin taisi olla 2,5mm ainevahvuuksiin asti. Pari kertaa meinannut hermot mennä siihen, mutta loppupeleissä "ongelmat" ovat olleet joko itseaiheutettuja tai erittäin yksinkertaisia korjata (kahvaepisodi alkuun ja sitten pääsi lankarulla ruostumaan --> ei jaksanut syöttää ruosteista lankaa letkun & kahvan läpi...). Kaikkien "pro-miesten" hehkuttamat Kempit sun muut maksaa käytettynäkin hunajaa (400€ ylöspäin pelkkä kone), tuon Migin sai n. 220€, ja takuutakin on viisi vuotta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käytetyssä hitsikoneessa on sekin huono puoli, että siinä voi olla jo langan syöttöön kriittisesti vaikuttavat osat valmiiksi sököjä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vielä olisi ohjelmassa tuon projektini loppuun saattamiseksi massaus, niiden kahden jumissa olevan ylätukivarren pultin saaminen auki ja etupyöräkulmien säätö.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

:D Naama Hangon keksinä 8) Tänään ajettu ekat siirtymät kaasarisatkulla n. neljään kuukauteen, eli hitsaushommat on paketissa. Lähti jumankekka laakista käymään, vaikka tankissa oli ehkä n. 5litraa löpöä, bensaletkut ja pumppukin tyhjä (vaihdoin vuotavan uuteen). Olihan mahtavaa fiilistellä tuolla, ihmeen jämäkkä ajettavakin oli, kun tuuppasin alle uudet takaiskarit alkuperäisten ( :shock: ) tilalle. Yleisön pyynnöstä huolimatta Motonetistä LIP kaasut. Juuei mahtunut tukivarteen semmoisenaan, eli piti rälläköidä sitä iskarin alapään kiinnitysholkkia n. 5mm lyhkäsemmäksi että sai sopimaan.

Jarrut pitää aivan järkyttävää rahinaa / kolinaa / jurinaa, mutta eiköhän ne siitä taltu kun ruosteet poistuu kitkapinnoilta. Etujarrupalat jäi vaihtamatta, ei liikahtanutkaan se saakelin U-sokka. Tai siis liikahti kun antoi MIGillä vähän lämpöä satulalle sokan reikien tienoilla, mutta satulan reissä olevat holkit tulivat sokan mukana (ruostunut sokkaan kiinni), ja eihän se sokka tule koko matkaa ulos kun noi holkit on siinä kiinni...Käydään konttorilla näyttämässä noilla jarruilla, jos on jarruissa jotain sanomista, vaihdetaan satula. Vanhoissa paloissa ehkä 5mm pintaa, eli kyllä niillä vielä tän talven ajelee, keväällä sitten viimeistään uusi satula.

Vielä on hiukan viimeistelyhommia tekemättä, lähinnä pintamaalausta ja takapenkin selkänojan paikalleen laitto, sekä siivoushommia (linnut käyny paskomassa kojelaudalle ja "hieman" hiontapölyä :roll:). Sitten katsomaan mitä ingenjööri konttorilla tykkää meikäläisen "taidonnäytteestä" hitsauksen saralla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Homma etenee hitaasti mutta ehkä varmasti. Osasin kyllä odottaa pahaa, mutta välillä tuntuu onko oikeen järkee... Sen verta lahossa kunnossa auton oikea puoli.

Nyt korjattu etualapalkki ja korjauspala sovitettu paikoilleen hitsausta varten.

Muutama kuva näkkileivän poiston jälkeen. Mitä kuvasta puuttuu (autosta)

http://koti.mbnet.fi/vesa78/Projekti/osa2/

Onkohan tämäkään enään säännösten mukaista :roll:
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voin omasta kokemuksesta kertoa. Se alkaa tuntua järkevältä vasta siinä vaiheessa, kun pääset vetämään hitsillä läjään niitä moninaisia pieniä ja isompia pellin paloja. Kun kokonaisuus alkaa taas muistuttaa autoa, tunne on kyllä mahtava. Viimeistään silloin, kun pääsee kiinnittelemään autoon kuuluvia osia takaisin :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7350
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Varsinaisesti tämä ei kaiketi tänne projektiosuuteen kuulu mutta kun aihe on mitä sopivin.

Eli appiporukoiden satkun tunneli on ainakin yhtä paha mitä noissa mertmin kuvissa tai ei se vielä mitään mutta kun ohjaustankon ja vakaajan kiinnitysseutukin on.
irroitin apukuskin jalkatilan alapuolelta keulasta taaksepäin tulevan palkin kiinnityspisteen ja katkaisin palkin.
Hieman kyselin tarkennusta tuohon että onko tuo palkki jostain muualta hitsattuna kuin takareunasta vai miten toi tulee irroittaa?
Pulttejahan siinä on vaikka kuinka, jos saa vain kaikki auki.
Ei tuota ainakaan hitsattua saa tuo palkki paikoillaan.

ps.tilasin myös paikallisesta tarvikeliikkeestä moton koodilla. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tetammi kirjoitti:Varsinaisesti tämä ei kaiketi tänne projektiosuuteen kuulu mutta kun aihe on mitä sopivin.

Eli appiporukoiden satkun tunneli on ainakin yhtä paha mitä noissa mertmin kuvissa tai ei se vielä mitään mutta kun ohjaustankon ja vakaajan kiinnitysseutukin on.
irroitin apukuskin jalkatilan alapuolelta keulasta taaksepäin tulevan palkin kiinnityspisteen ja katkaisin palkin.
Hieman kyselin tarkennusta tuohon että onko tuo palkki jostain muualta hitsattuna kuin takareunasta vai miten toi tulee irroittaa?
Pulttejahan siinä on vaikka kuinka, jos saa vain kaikki auki.
Ei tuota ainakaan hitsattua saa tuo palkki paikoillaan.

ps.tilasin myös paikallisesta tarvikeliikkeestä moton koodilla. :D
Siis jos puhut siitä palkista, joka tulee jalkatilan lattian alta sinne keulalle? Se oli muistaakseni edellisten hitsareiden hitsauksissa kiinni tunnelin kohdalta ja sitten etummaisten pulttien kohdilta pistehitseillä, jotka piti porata auki. Pääasiassa se siis on tosiaan niillä muttereilla kiinni, niin uskomatonta, kuin se onkin äkikseltään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Näyttää olevan aika kuuma aihe tämä vetoakseliremppa, joten heitän tänne pari lisäkuvaa joista näkyy alapalkkia.

Itselläni oli palkin etuosa menny niin huonoksi, että piti uusia sitä noin 20cm. Myös se kohta mistä leikkasin palkin poikki, eli sama kohta mistä lattia ruostunut puhki, oli aika huonoa. Siihen hitsasin korjauspalan auton alla.

Kuvissa palkkin sovittelua takaisin.
http://koti.mbnet.fi/vesa78/Projekti/osa3/
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tänään käytiin sitten Wanhan sotaratsun kanssa leimamiehen vastaanotolla. Olisko mennyt ehkä n.10 minuuttia koko katsastustapahtumaan ilman päästötestiä (käytin mittauksessa ja hain lapun aamulla duunipaikan viereiseltä AD-autokorjaamolta). Tulos: leima ilman ainuttakaan huomautusta :D Jopa uusiksi askartelemani ylätukivarren tukiolka, johon välikappale laitetaan pallonivelten väljyyden testaamiseksi, kesti kasassa. Hämmästyttävää!

Katsastusmies ei kovin paljoa pukahdellut. Kun totesin tapahtuman loppupuolella yrittäneeni korjailla puutteet etukäteen, totesi miekkonen, että "Hyvin olet onnistunut." ja löi leiman rekisteriotteeseen. Ei muita kommentteja.

Jotenkin siitä vaan tulee hyvä mieli, kun on saanut aikuseen ikään (20v) ehtineen auton ihan omin pikku kätösin askarreltua määräysten edellyttämään kuntoon. Ja määräyksistähän ei tingitä, sillä määräykset ovat määräyksiä! :roll: :wink: Taas saa ajella vuoden päivät vailla huolia (kop kop).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2276
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Mertmi kirjoitti:Vielä olisi ohjelmassa tuon projektini loppuun saattamiseksi massaus, niiden kahden jumissa olevan ylätukivarren pultin saaminen auki ja etupyöräkulmien säätö.
kierteet kantsii käydä pakalla läpi ja antaa pienet kuumat , sit irroituskamaa. pultit uusiksi kun saa irti.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

stara kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Vielä olisi ohjelmassa tuon projektini loppuun saattamiseksi massaus, niiden kahden jumissa olevan ylätukivarren pultin saaminen auki ja etupyöräkulmien säätö.
kierteet kantsii käydä pakalla läpi ja antaa pienet kuumat , sit irroituskamaa. pultit uusiksi kun saa irti.
Aika fakiiri taidat olla, jos pakan pujotat sinne kotelon sisään... Hyvä, kun edes näkee jostain kolosesta ne kierteet, kun yritin suihkuttaa wd40:iä sinne kierteille.

Mie tossa kattelin taulukoita, että saan 1asteen casteria lisää ja 1/4 asteen camberia lisää, kun otan etummaisista 3mm pois. Tuo camberin lisäys ei ole mikään kiva homma, mutta en jaksa käydä tappelemaan niiden taempien pulttien kanssa. Camberi on osapuilleen nollassa, joten se 1/4 aste lisää ei varmasti pilaa ajettavuutta. Miksi päädyn tähän ratkaisuun: ajettavuus ei huonontunut missään muotoa rempan jälkeen, päinvastoin parani. Kun ajoin takapaksi kuormattuna, auto meni paremmin ja ratti palauttaa paremmin, joten päätin lisätä pelkkää casteria vakautta parantaakseni. Katsotaan, josko jopa tänään sais aikaiseksi kokeilla tuota pikku "modia".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Säätö tehty ja kuljettajan ilme :arrow: :lol:

Ratti keskittää paremmin, ja ohjaus ei ole enää hyökkäilevä. Syyhän oli tietysti pohjimmiltaan se, että autooni on laitettu tehostamattoman hammastangon tilalle tehostettu, joten pyöräkulmat olivat väärät. Laitetaanpas saabistien iloksi taulukko esille, niin saatte itsekin alkaa säätelemään autojanne. Tämä alla oleva taulukko toimii 99:iin ja 900:aan. Joten siitä vaan sitten katselemaan sopivia säätömääriä. Olen henk.koht. tarkastanut, että tuo sivu on prikulleen sama 99:n ja 900:n korjaamokirjoissa. :wink:

taulukko
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2276
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Mertmi kirjoitti:
stara kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Vielä olisi ohjelmassa tuon projektini loppuun saattamiseksi massaus, niiden kahden jumissa olevan ylätukivarren pultin saaminen auki ja etupyöräkulmien säätö.
kierteet kantsii käydä pakalla läpi ja antaa pienet kuumat , sit irroituskamaa. pultit uusiksi kun saa irti.
Aika fakiiri taidat olla, jos pakan pujotat sinne kotelon sisään... Hyvä, kun edes näkee jostain kolosesta ne kierteet
Fakiirinahan sitä juu joutuu olemaan:)
jos noi kanittavat jengat täytyy saada tosissaan auki niin seuraavaa voi harkita:
1. anna pikku kuumat vaikka pultin kantaan jos ei lähde ollenkaan liikkeelle ( yleensä lähtee mutta loppupää leikkaa kiinni ja seuraavat kohdat koskevatkin sitten sitä.....
2. heftaa 1/4" tuuman vääntiöiseen hylsyyn se 10 mm pakka, max 25 mm ( voi olla ettei sekään mahdu hiomatta, jos löytyisi pienempi?
3. poraa pyöräkotelon puolelta 10 mm reikä ko. kohdalle ja hoitele kierrepakkaa sen reiän läpi sellaisella pallopäisellä jatkovarrella jos reikä on porattu niin pieleen.
4. pakan saaminen alkuun kierteelle on sekin aika fakiirimaista pienkätisten hommaa, mutta sen vääntövarren avulla helpottuu.

5. vaihtoehtoisesti voisi kuvitella kierteiden putsaamista pienellä pyöröteräsharjalla jos siihen saisi pitkän varren ja porakoneella sitä ko reiästä operoisi. Varsi voisi olla esim. jatkettu kierretangon pätkä, jotkut pyöröharjat ovat ruuvilla kiinni.

en ole hommaa tehnyt mutta katselin jotta tolleen voisi ehkä onnata.
yhden 89 mallisen pultit tossa avasin pulttikoneella tyhmän tunteettomasti kuiviltaan max väännöin. Kaikki vähän kanitti, 1 kpl katkes auettuaan puoliväliin, vaan se oli purkuprojekti.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja rille »

tosta tunnelin alla menevästä palkista..
Ite oon justii putsailemassa molempia puolia hitsauskuntoon ku on aika pahat, ja edellisen omistajan jäljiltä oikeelle puolelle on joskus roiskittu jotain ja se palkki on nyt aikalailla kiinni siinä pohjassa mutta kuitenki ihan mätä.. oisko vinkkejä? täytyskö vaan hitsailla ite uus?
Vastaa Viestiin