Eskin Aero-projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
repa
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: La Loka 11, 2003 19:29
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja repa »

Mainiota että valaanevä pääsi uuteen hyvään kotiin.

Repa
#2260
96V4 projekti
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ryssämutkan korvausosa tulikin SP:ltä noin viikossa:
Kuva

Eski
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mitäs tuollainen putkenpätkä maksaa?
Onko tuossa käytetty mutkana rosteria ja muuten mustaa putkea?
Näin kuvan perusteella siltä näyttää :? .
900S(T5.5) M1991(KR)
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Sukellusvene kirjoitti: Onko tuossa käytetty mutkana rosteria ja muuten mustaa putkea?
Näin kuvan perusteella siltä näyttää :? .
Itse veikkaisin oman dp:n perusteella että mutka on mustaa ja muuten jotain aluminoitua? Itse hitsasin omaan dp:hen paikan puikkokoneella ensimmäisenä käteen sattuvilla puikoilla, on ainakin toistaiseksi pysynyt... :lol:

Taitaa olla tuo DP melko kallis loppuputkeen verrattuna...? Minkäköhän hintaisia Ferritan putket on, ei oikein ole tuo JT:n kestävyys vakuuttanut. Vajaan vuoden ollut itselläni kiinni (ostin käytettynä mutta oli todella hyväkuntoinen) ja alkaa olla melko hirvittävässä kunnossa. Takimmaista osaa lukuunottamatta kaikki lommoilla, kolme pantaakin on mennyt poikki. Mietin että pitäisiköhän repiä kesällä irti ja maalata jollain, jos kestäisi edes vähän pitempään ruostumatta puhki. Joudun kyllä ajamaan paljon hiekkateitä ja tuo putki on ottanut osumaa useita kertoja turhankin rajusti.
Toisaalta tuskin mikään putki kestää kovinkaan hyvin pohjakosketuksia... :roll:
(Eikä myöskään öljyä/rasvaa/vetareita http://personal.inet.fi/koti/log/dp.jpg)
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllähän nuo JT:n hormit ruostuu, mutta kesäautossa menettelee. Tuon downpipen listahinta on PCS:llä 225 euroa, josta saa tietenkin klubialea. Aika kallis mutkahan se on, mutta vaihtoehdot on aika vähissä, jos ei itse osaa tehdä. Tuo akkuputkihan korvaa ryssämutkan lisäksi JT:n 3" pakoputken ensimmäisen pätkän:

Kuva

Ilmeisesti ostoslistalle on laitettava vielä Optiman akku, jotta patterin saa kätevästi piilotettua kontin pohjan alle...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Uutta palikkaa alkaa olla nurkat täynnä, joten jotain pitäisi saada paikalleen. Kytkinremontti ei olisi pahitteeksi, kun tuntuu tuo vanha kytkin välillä ravistavan aika ikävästi. Tonnarin 228mm kytkin ja vauhtipyörä löytyy hyllystä sekä uusi kytkinsylinteri. Kansiremonttia täytyy myös harkita, mutta ainakin uusi ahdin ja akkuputki on nyt pakko saada paikalleen... Kävinkin jo hommaamassa Optiman Yellow Topin, joka näyttäisi sopivan oikein passelisti tuonne kontin pohjalevyn alle. Tuo on 48Ah malli, kun 55Ah oli sen verran isompi että ei mahtuisi ja tuostakin lähtee starttivirtaa riittävästi:

Kuva

Tuon patterin kiinnitys täytyy vielä miettiä, vinkkejä otetaan vastaan. Kaapeliksi tulee 35mm2 piuhaa.

Työkalusarja on kyllä uhrattava akun tieltä, jotta kansi mahtuu kiinni. Täytyy pistää sarja talteen, kun on kaikki työkalutkin tallessa.

Kuva

Hommasin myös tällaisen joustopalan hormia varten:
Kuva

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Operaatio ryssämutkan poisto osa 1: Virtakaapeli takakonttiin.

Asiasta käytiin hieman keskustelua tuolla OG-osastolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=56771

Lopulta sain virtakaapelin asennettua.

Asennustarvikkeet:
Kuva

Konehuoneessa kaapeli kulkee parin valmiin läpiviennin kautta apumatkustajan jalkatilaan.
Kuva

Sitten kaapeli on pujotettu mattojen alla apukuskin penkin kiinnitysrautojen ali takapenkin alle, josta löytyi valmis "läpivienti" takalokariin, josta pääsi kätevästi konttiin:
Kuva

Ovipahvissa oli siis tuossa valmis aukko:;
Kuva

Kaapeli olisi saanut olla vähän pitempi kuin 5 metriä:
Kuva

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakko kysyä onko tuon akun pitäminen noin mahdollista? Ei taida olla nestettä sisällä, vai?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

dimebak kirjoitti:Pakko kysyä onko tuon akun pitäminen noin mahdollista? Ei taida olla nestettä sisällä, vai?
optimat on hyytelöakkuja.. Joskus testattu jossakin lehdessä ampumalla haulikolla läpi ja vielä potkinut virtaa tulemaan..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, sen voi asentaa vaikka ylösalaisin.

Eski
MadSpark
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 20:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja MadSpark »

Eski kirjoitti:Jep, sen voi asentaa vaikka ylösalaisin.
Onko Optimassa kaasuille ulostuloa varten venttiili? Mulla on 99:ssä Hawkerin lyijyhyytelö ja sen ohjeissa sanottiin, että kaikki muut asennot ok paitsi suoraan ylösalaisin: "batteries can be mounted in any orientation except inverted".
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä tiedä, mutta akkukaupassa sanottiin, että sen voi asentaa ylösalaisin (mutta en tiedä miksi akku pitäisi laittaa ylösalaisin, koska silloinhan se mahtuu myös oikein päin).

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jotenkin tulee ajatus päähän, että tuo valumattomuus on moottoriurheilun vaatima ominaisuus. Ralli- tai muu kilpa-auto ku kääntyy katolleen niin kiva olisi jos liemet pysyis akussa eikä valuis pitkin autoa ja pahimmassa tapauksessa kuskien päälle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuva
Tuli hommattua Aeroon lisää viripalikoita, eli 2.1-kansi ja -imusarja. Tai oikeastaan tuo kansi on 2.3-tonnarista, mutta sama asia...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6437
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Operaatio ryssämutkan poisto osa 2: Akku takakonttiin.

Kuva
Mr. Frost taivuttaa kiinnitysraudan akulle.

Kuva
Kierretangosta sopivat pätkät.

Kuva
Optima kiinnitetty.

Kuva
Virtakaapelit kytkettiin konehuoneessa tähän tapaan.

Kuva
Sitten vain navat kiinni.

Kuva
Aika siisti ranetus.

Kuva
Akun pohjalevy irroitettiin ja pohja putsattiin.

Eski
Vastaa Viestiin