Eskin Aero-projekti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1170
- Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
- Paikkakunta: Kuopio
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Itse veikkaisin oman dp:n perusteella että mutka on mustaa ja muuten jotain aluminoitua? Itse hitsasin omaan dp:hen paikan puikkokoneella ensimmäisenä käteen sattuvilla puikoilla, on ainakin toistaiseksi pysynyt...Sukellusvene kirjoitti: Onko tuossa käytetty mutkana rosteria ja muuten mustaa putkea?
Näin kuvan perusteella siltä näyttää .
Taitaa olla tuo DP melko kallis loppuputkeen verrattuna...? Minkäköhän hintaisia Ferritan putket on, ei oikein ole tuo JT:n kestävyys vakuuttanut. Vajaan vuoden ollut itselläni kiinni (ostin käytettynä mutta oli todella hyväkuntoinen) ja alkaa olla melko hirvittävässä kunnossa. Takimmaista osaa lukuunottamatta kaikki lommoilla, kolme pantaakin on mennyt poikki. Mietin että pitäisiköhän repiä kesällä irti ja maalata jollain, jos kestäisi edes vähän pitempään ruostumatta puhki. Joudun kyllä ajamaan paljon hiekkateitä ja tuo putki on ottanut osumaa useita kertoja turhankin rajusti.
Toisaalta tuskin mikään putki kestää kovinkaan hyvin pohjakosketuksia...
(Eikä myöskään öljyä/rasvaa/vetareita http://personal.inet.fi/koti/log/dp.jpg)
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Kyllähän nuo JT:n hormit ruostuu, mutta kesäautossa menettelee. Tuon downpipen listahinta on PCS:llä 225 euroa, josta saa tietenkin klubialea. Aika kallis mutkahan se on, mutta vaihtoehdot on aika vähissä, jos ei itse osaa tehdä. Tuo akkuputkihan korvaa ryssämutkan lisäksi JT:n 3" pakoputken ensimmäisen pätkän:
Ilmeisesti ostoslistalle on laitettava vielä Optiman akku, jotta patterin saa kätevästi piilotettua kontin pohjan alle...
Eski
Ilmeisesti ostoslistalle on laitettava vielä Optiman akku, jotta patterin saa kätevästi piilotettua kontin pohjan alle...
Eski
Uutta palikkaa alkaa olla nurkat täynnä, joten jotain pitäisi saada paikalleen. Kytkinremontti ei olisi pahitteeksi, kun tuntuu tuo vanha kytkin välillä ravistavan aika ikävästi. Tonnarin 228mm kytkin ja vauhtipyörä löytyy hyllystä sekä uusi kytkinsylinteri. Kansiremonttia täytyy myös harkita, mutta ainakin uusi ahdin ja akkuputki on nyt pakko saada paikalleen... Kävinkin jo hommaamassa Optiman Yellow Topin, joka näyttäisi sopivan oikein passelisti tuonne kontin pohjalevyn alle. Tuo on 48Ah malli, kun 55Ah oli sen verran isompi että ei mahtuisi ja tuostakin lähtee starttivirtaa riittävästi:
Tuon patterin kiinnitys täytyy vielä miettiä, vinkkejä otetaan vastaan. Kaapeliksi tulee 35mm2 piuhaa.
Työkalusarja on kyllä uhrattava akun tieltä, jotta kansi mahtuu kiinni. Täytyy pistää sarja talteen, kun on kaikki työkalutkin tallessa.
Hommasin myös tällaisen joustopalan hormia varten:
Eski
Tuon patterin kiinnitys täytyy vielä miettiä, vinkkejä otetaan vastaan. Kaapeliksi tulee 35mm2 piuhaa.
Työkalusarja on kyllä uhrattava akun tieltä, jotta kansi mahtuu kiinni. Täytyy pistää sarja talteen, kun on kaikki työkalutkin tallessa.
Hommasin myös tällaisen joustopalan hormia varten:
Eski
Operaatio ryssämutkan poisto osa 1: Virtakaapeli takakonttiin.
Asiasta käytiin hieman keskustelua tuolla OG-osastolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=56771
Lopulta sain virtakaapelin asennettua.
Asennustarvikkeet:
Konehuoneessa kaapeli kulkee parin valmiin läpiviennin kautta apumatkustajan jalkatilaan.
Sitten kaapeli on pujotettu mattojen alla apukuskin penkin kiinnitysrautojen ali takapenkin alle, josta löytyi valmis "läpivienti" takalokariin, josta pääsi kätevästi konttiin:
Ovipahvissa oli siis tuossa valmis aukko:;
Kaapeli olisi saanut olla vähän pitempi kuin 5 metriä:
Eski
Asiasta käytiin hieman keskustelua tuolla OG-osastolla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=56771
Lopulta sain virtakaapelin asennettua.
Asennustarvikkeet:
Konehuoneessa kaapeli kulkee parin valmiin läpiviennin kautta apumatkustajan jalkatilaan.
Sitten kaapeli on pujotettu mattojen alla apukuskin penkin kiinnitysrautojen ali takapenkin alle, josta löytyi valmis "läpivienti" takalokariin, josta pääsi kätevästi konttiin:
Ovipahvissa oli siis tuossa valmis aukko:;
Kaapeli olisi saanut olla vähän pitempi kuin 5 metriä:
Eski
Pakko kysyä onko tuon akun pitäminen noin mahdollista? Ei taida olla nestettä sisällä, vai?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Onko Optimassa kaasuille ulostuloa varten venttiili? Mulla on 99:ssä Hawkerin lyijyhyytelö ja sen ohjeissa sanottiin, että kaikki muut asennot ok paitsi suoraan ylösalaisin: "batteries can be mounted in any orientation except inverted".Eski kirjoitti:Jep, sen voi asentaa vaikka ylösalaisin.
99 GLs CC -78, 900 3d -91 "Aero", 9-3 -01, 9-5 -01 Aero
Jotenkin tulee ajatus päähän, että tuo valumattomuus on moottoriurheilun vaatima ominaisuus. Ralli- tai muu kilpa-auto ku kääntyy katolleen niin kiva olisi jos liemet pysyis akussa eikä valuis pitkin autoa ja pahimmassa tapauksessa kuskien päälle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Operaatio ryssämutkan poisto osa 2: Akku takakonttiin.
Mr. Frost taivuttaa kiinnitysraudan akulle.
Kierretangosta sopivat pätkät.
Optima kiinnitetty.
Virtakaapelit kytkettiin konehuoneessa tähän tapaan.
Sitten vain navat kiinni.
Aika siisti ranetus.
Akun pohjalevy irroitettiin ja pohja putsattiin.
Eski
Mr. Frost taivuttaa kiinnitysraudan akulle.
Kierretangosta sopivat pätkät.
Optima kiinnitetty.
Virtakaapelit kytkettiin konehuoneessa tähän tapaan.
Sitten vain navat kiinni.
Aika siisti ranetus.
Akun pohjalevy irroitettiin ja pohja putsattiin.
Eski