9000i -> T16

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

9000i -> T16

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Elikkä lähtökohtana on -86 9000i johon edellisen omistajan toimesta on vaihdettu T16 kone, auto on vielä muutoskatsastamatta. Nakuanturia yritin asentaa pinniin 19 apc boksin liittimessä mutta eipä ole ledi alkanu toimimaan. Autoon olisi saatava pientä piristystä sekä laittaa paikkoja muutenkin parempaan kuntoon.

Autoon on asennettuna garretin T03/04 turbo, greenin kartiosuodatin, 3 barin bensanpaineensäädin, paten dumppi, 60 millinen suurempi ahtoputkisto, alkuperäinen 9000 ic löysi myös tiensä keulalle, tekniikanvaihdon tehneeltä oli IC jäänyt pois. Hyllyllä odettelee asennusta -93 aeron n.390/3 bar tuottoiset suuttimet. IMMua on myös hivenen muokattu. Ahtoja on myös nostettu 1-1,2 baariin. Hukkis taitaa olla rikki, koska en saa tankoa säätämällä vaikutettua ahtoihin ollenkaan, vaan sillon kun sinne ei mee ollenkaan ohjauspainetta, auto ahtaa ton 1-1,2 baria.

Suunnitelmiin kuuluu myös hommata seosmittari, bensalastu, 3" rööri alusta loppuun, alustan päivitys.

Ulkonäkö olisi tarkoitus pitää suht orkkiksena, elikkä hommata turbon alkup. kumispoileri ja alkuperäiset vanteet. Eturitilää on hivenen muokattu ottamalla se musta ritilä pois kokonaan. Turbo merkit on jätetty pois. Suunnitelmissa on kuitenkin ollut maalata takavalot ja paneeli punaiseksi tai tummaksi. Lisävalot saattaa myös löytää tiensä keulalle. Sisustaan täytyisi vaihtaa turbon mittaristo sekä ratti. Jenkkavehkeet ois tarkotus asentaa uudemmasta tonnarista sekä ehkäpä kannettava tietokone.

Kuvia voisin napsia viikonlopun aikana.
Viimeksi muokannut TuomasJ, Ti Marras 29, 2005 19:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Penkissä käytiin 1.2 barin ahdoilla. Tulos, 169 kw/4710 ja 350 nm/4480. Auto tulee myyntiin kunhan saan muutoskatsastettua, luultavasti ens viikon aikana.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

siinähän on uudehkon 9-5 lukemat 8)
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Tuossa tuo iivarin putkisto ahdistaa luultavasti melko paljon. Bensalastulla ja suuttimilla ja putkistolla oltaisiin oltu jo paljon suuremmissa tehoissa ja käyräkin olisi paremman näköinen.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Tuli tuossa kokeiltua 80-120 3. vetoja, n.3,6 sekaa kesti, tosin kellolla otettuja joten heittoa saattaa olla. Veto aloitettiin 70 km/h kohdalta.

Auto on nyt myös myynnissä....
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Mites tuon APC:n nakutuksen tunnistuksen kanssa nykyään on?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Eipä ole toiminu. Siis eikös se pidä asentaa siihen APC:n liittimen napaan 19 ? Auto on kestäny hyvin tehot. Moottorin ajomäärästä ei oo tietoa, luultavasti vähemmän kuin auton mittarissa olevat 407 tkm. Kansiremppa on jossain vaiheessa tehty.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nakutusledi kytketään jatkuvan +12V jännitteen ja APC-boksin navan 19 väliin. Napa 19 maadoittaa kun nakuttaa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 504#195504

Nakutusanturihan ei ole kytketty napaan 19.

Ehkä ledi ei vilku koska ei nakuta? Ei minullakaan vilku koskaan, ei edes virtoja kytkiessä tai sammuttaessa. Pitäisi varmaan hankkia lisää ahtoja, tai ainakin kokeilla W-letku irti saako ledin vilahtamaan.

Kirjoitit tuolla että APC ohjaa sytytystä ainoastaan? Minkälainen APC osaa ohjata sytytystä? Onko sytytys joku ihan muu kuin alkuperäinen? Kuvan perusteella ei ainakaan DI:tä näkynyt ( http://www.nettiauto.com/519709 ).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Taisin siinä kirjoitella vähän puutaheinää. Siihen virranjakajaanhan menee APC:ltä joku piuha, mitä se siitä oikeen nuuhkii ? Eipä se mitään sytkää ohjaa, tietämättäni puhuin potaskaa.

Nakuvalo on juurikin kytketty tuohon napaan 19 ja jatkuvaan +12V. Eipä vilku käynnistettäessä eikä muutenkaan.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

TuomasJ kirjoitti:Siihen virranjakajaanhan menee APC:ltä joku piuha, mitä se siitä oikeen nuuhkii ?
Siis lokasuojassa olevasta sytytyksen pääteasteesta menee APC:lle piuha, joka kertoo APC:lle kierroslukutietoa.

http://townsendimports.com/Web/electric ... apcwir.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Tuli tuossa vaihdettua imusarjan tiiviste, kaikki nykimiset loppui siihen paikkaan ja n.3000 kierroksen kohdalla kun junttaa kaasun pohjaan niin auto lähtee iloisesti vetämään, ennen auto empi jonkun aikaa ennenkuin lähdettiin.

Tässä on vähän mietitty, että möisikö auton pois vai rakentelisiko lisää. Ainakin putkisto, lastu ja suuttimet pitäis asentaa niin alkais olla jo varmaan kohtuullisissa tehoissa. Saapa nähdä.
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
Vastaa Viestiin