Sivu 1/1

9000i -> T16

Lähetetty: To Marras 10, 2005 22:13
Kirjoittaja TuomasJ
Elikkä lähtökohtana on -86 9000i johon edellisen omistajan toimesta on vaihdettu T16 kone, auto on vielä muutoskatsastamatta. Nakuanturia yritin asentaa pinniin 19 apc boksin liittimessä mutta eipä ole ledi alkanu toimimaan. Autoon olisi saatava pientä piristystä sekä laittaa paikkoja muutenkin parempaan kuntoon.

Autoon on asennettuna garretin T03/04 turbo, greenin kartiosuodatin, 3 barin bensanpaineensäädin, paten dumppi, 60 millinen suurempi ahtoputkisto, alkuperäinen 9000 ic löysi myös tiensä keulalle, tekniikanvaihdon tehneeltä oli IC jäänyt pois. Hyllyllä odettelee asennusta -93 aeron n.390/3 bar tuottoiset suuttimet. IMMua on myös hivenen muokattu. Ahtoja on myös nostettu 1-1,2 baariin. Hukkis taitaa olla rikki, koska en saa tankoa säätämällä vaikutettua ahtoihin ollenkaan, vaan sillon kun sinne ei mee ollenkaan ohjauspainetta, auto ahtaa ton 1-1,2 baria.

Suunnitelmiin kuuluu myös hommata seosmittari, bensalastu, 3" rööri alusta loppuun, alustan päivitys.

Ulkonäkö olisi tarkoitus pitää suht orkkiksena, elikkä hommata turbon alkup. kumispoileri ja alkuperäiset vanteet. Eturitilää on hivenen muokattu ottamalla se musta ritilä pois kokonaan. Turbo merkit on jätetty pois. Suunnitelmissa on kuitenkin ollut maalata takavalot ja paneeli punaiseksi tai tummaksi. Lisävalot saattaa myös löytää tiensä keulalle. Sisustaan täytyisi vaihtaa turbon mittaristo sekä ratti. Jenkkavehkeet ois tarkotus asentaa uudemmasta tonnarista sekä ehkäpä kannettava tietokone.

Kuvia voisin napsia viikonlopun aikana.

Lähetetty: La Marras 19, 2005 12:19
Kirjoittaja TuomasJ
Penkissä käytiin 1.2 barin ahdoilla. Tulos, 169 kw/4710 ja 350 nm/4480. Auto tulee myyntiin kunhan saan muutoskatsastettua, luultavasti ens viikon aikana.

Lähetetty: La Marras 19, 2005 13:17
Kirjoittaja saabracing
siinähän on uudehkon 9-5 lukemat 8)

Lähetetty: Su Marras 20, 2005 15:15
Kirjoittaja TuomasJ
Tuossa tuo iivarin putkisto ahdistaa luultavasti melko paljon. Bensalastulla ja suuttimilla ja putkistolla oltaisiin oltu jo paljon suuremmissa tehoissa ja käyräkin olisi paremman näköinen.

Lähetetty: Ti Marras 22, 2005 23:18
Kirjoittaja TuomasJ
Tuli tuossa kokeiltua 80-120 3. vetoja, n.3,6 sekaa kesti, tosin kellolla otettuja joten heittoa saattaa olla. Veto aloitettiin 70 km/h kohdalta.

Auto on nyt myös myynnissä....

Lähetetty: Ti Marras 29, 2005 16:18
Kirjoittaja Jokke A
Mites tuon APC:n nakutuksen tunnistuksen kanssa nykyään on?

Lähetetty: Ti Marras 29, 2005 18:06
Kirjoittaja TuomasJ
Eipä ole toiminu. Siis eikös se pidä asentaa siihen APC:n liittimen napaan 19 ? Auto on kestäny hyvin tehot. Moottorin ajomäärästä ei oo tietoa, luultavasti vähemmän kuin auton mittarissa olevat 407 tkm. Kansiremppa on jossain vaiheessa tehty.

Lähetetty: Ti Marras 29, 2005 19:02
Kirjoittaja jus
Nakutusledi kytketään jatkuvan +12V jännitteen ja APC-boksin navan 19 väliin. Napa 19 maadoittaa kun nakuttaa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 504#195504

Nakutusanturihan ei ole kytketty napaan 19.

Ehkä ledi ei vilku koska ei nakuta? Ei minullakaan vilku koskaan, ei edes virtoja kytkiessä tai sammuttaessa. Pitäisi varmaan hankkia lisää ahtoja, tai ainakin kokeilla W-letku irti saako ledin vilahtamaan.

Kirjoitit tuolla että APC ohjaa sytytystä ainoastaan? Minkälainen APC osaa ohjata sytytystä? Onko sytytys joku ihan muu kuin alkuperäinen? Kuvan perusteella ei ainakaan DI:tä näkynyt ( http://www.nettiauto.com/519709 ).

Lähetetty: Ti Marras 29, 2005 19:15
Kirjoittaja TuomasJ
Taisin siinä kirjoitella vähän puutaheinää. Siihen virranjakajaanhan menee APC:ltä joku piuha, mitä se siitä oikeen nuuhkii ? Eipä se mitään sytkää ohjaa, tietämättäni puhuin potaskaa.

Nakuvalo on juurikin kytketty tuohon napaan 19 ja jatkuvaan +12V. Eipä vilku käynnistettäessä eikä muutenkaan.

Lähetetty: Ti Marras 29, 2005 20:46
Kirjoittaja jus
TuomasJ kirjoitti:Siihen virranjakajaanhan menee APC:ltä joku piuha, mitä se siitä oikeen nuuhkii ?
Siis lokasuojassa olevasta sytytyksen pääteasteesta menee APC:lle piuha, joka kertoo APC:lle kierroslukutietoa.

http://townsendimports.com/Web/electric ... apcwir.htm

Lähetetty: Ti Joulu 13, 2005 17:09
Kirjoittaja TuomasJ
Tuli tuossa vaihdettua imusarjan tiiviste, kaikki nykimiset loppui siihen paikkaan ja n.3000 kierroksen kohdalla kun junttaa kaasun pohjaan niin auto lähtee iloisesti vetämään, ennen auto empi jonkun aikaa ennenkuin lähdettiin.

Tässä on vähän mietitty, että möisikö auton pois vai rakentelisiko lisää. Ainakin putkisto, lastu ja suuttimet pitäis asentaa niin alkais olla jo varmaan kohtuullisissa tehoissa. Saapa nähdä.