Sivu 1/2
Annin kannenvaihto-projekti (kuvia...)
Lähetetty: Ti Joulu 13, 2005 10:42
Kirjoittaja dimebak
Annin kannenvaihto-projekti on aika lailla siinä vaiheessa, että kaikki osat on hankittu. Öljyt, jäähdytinnesteet ja öljynsuodatin on hommaamatta.
Moottori on kaikin puolin nipussa vielä (nokka-akseli on otettu irti) ja tarkoitus olisi aloittaa purku ensivuoden puolella. Kuitenkin ennen seuraava vuosikatsastusta. Hommaan tarvis kuitenkin pariin kysymykseen vastaksen:
- termostaattikotelon ja kannen välinen sekä imusarjan tiiviste; tarviiko paperitiivisteeseen laittaa tiivisteliimaa vai voiko tehdä pelkästä tiivisteliimasta?
- kuinka kauan moottoria kestää pitää auki eli ilman nesteitä ja öljyjä, kun saman päivän aikana en varmasti kaikkea kerkeä tekemään? päivä, viikko, kuukausi?
Lähetetty: Ti Joulu 13, 2005 13:48
Kirjoittaja gls
imusarjaan kannattaa ainakin olla paperitiiviste, termarikotelossa on joskus nähty pelkkää tiivistemassaa.
kyllä konetta voi pitää auki ihan huoletta, kunhan muistaa öljytä ja suojata sylinterit, ym. muut reijät ettei mene roskia tms.
Lähetetty: Ti Joulu 13, 2005 13:51
Kirjoittaja ng900aero
Tiivistin termarikotelon pelkällä liimalla, tuntuu pitävän. Imusarjan tiiviste on vanha, lisäsin siihen myöskin liimaa.
Lähetetty: Ti Joulu 13, 2005 14:28
Kirjoittaja dimebak
gls kirjoitti:imusarjaan kannattaa ainakin olla paperitiiviste, termarikotelossa on joskus nähty pelkkää tiivistemassaa.
kyllä konetta voi pitää auki ihan huoletta, kunhan muistaa öljytä ja suojata sylinterit, ym. muut reijät ettei mene roskia tms.
Minkäslaista öljyä oot laittanu sylinteriin, crc:tä? Joo, joku kangasrätti sitten suojaksi lohkon päälle ettei mene kuraa koneeseen.
Lähetetty: Ti Joulu 13, 2005 15:24
Kirjoittaja ng900aero
dimebak kirjoitti:gls kirjoitti:imusarjaan kannattaa ainakin olla paperitiiviste, termarikotelossa on joskus nähty pelkkää tiivistemassaa.
kyllä konetta voi pitää auki ihan huoletta, kunhan muistaa öljytä ja suojata sylinterit, ym. muut reijät ettei mene roskia tms.
Minkäslaista öljyä oot laittanu sylinteriin, crc:tä? Joo, joku kangasrätti sitten suojaksi lohkon päälle ettei mene kuraa koneeseen.
Pistä moottoriöljyä mäntien päälle, niin ettei pääse roskia sylinterien ja mäntien väliin, CRC on turhan ohutta.
Lähetetty: Ti Joulu 13, 2005 17:27
Kirjoittaja gls
juu ihan vaan moottoriöljyä sylinterien seinämiin ja mäntien päälle, sitten vaan joku kangasrätti suojaksi..

Lähetetty: Ti Joulu 13, 2005 18:10
Kirjoittaja xjford
mä olen kyllä imusarjankin laittanu pelkällä tahnalla
Lähetetty: Ti Joulu 13, 2005 22:38
Kirjoittaja lefa42
Itsellä ei mennyt 99:n kansiremppaan tahnoja tippaakaan, kansipahvi tuli motonetistä ja ohuen näköiset muut tiivisteet lojuvat hyllyssä, itsellä kun oli tuota tiivistepaperia pari metriä, niin siitä askartelin omaan makuun "pätevämmät"

Re: Annin kannenvaihto-projekti
Lähetetty: Ke Joulu 14, 2005 12:57
Kirjoittaja tetammi
dimebak kirjoitti:- kuinka kauan moottoria kestää pitää auki eli ilman nesteitä ja öljyjä, kun saman päivän aikana en varmasti kaikkea kerkeä tekemään? päivä, viikko, kuukausi?
Kannattaakos niitä öljyjä päästää ennen pois kuin kone on taas kasassa, jos sattuu vaikka projekti venähtään...
Re: Annin kannenvaihto-projekti
Lähetetty: Ke Joulu 14, 2005 21:32
Kirjoittaja dimebak
tetammi kirjoitti:dimebak kirjoitti:- kuinka kauan moottoria kestää pitää auki eli ilman nesteitä ja öljyjä, kun saman päivän aikana en varmasti kaikkea kerkeä tekemään? päivä, viikko, kuukausi?
Kannattaakos niitä öljyjä päästää ennen pois kuin kone on taas kasassa, jos sattuu vaikka projekti venähtään...
Hyvä pointti! Kyllä ne öljyt on kanavista valunut öljypohjaan ettei sen puoleen ole mitään murhetta. Laskee ne öljyt pihalle sitten, kun on kansi uusi päällä ja kiristettynä.
Kansiremppaan vielä tarvitaan l. dimebakin kauppalista

:
- Nesteen 10W40 mineraaliöljyt
- Nesteen jäähdytinnesteet
- öljynsuodatin
- valopetroolia (onko siinä muuten mitään taikaa, että kannenpultit kastelee valopetrooliin?)
- tiivistearkki
- pakosarjan peltitiiviste, Drive-inniltä Saabin oma
- tiivisteen "naputtamiseen" kuulapäävasara a'la Bahco (kerään tota sarjaa niin ku vaimo "Pentikinmäen-savea")
- tippakannu (saakohan Bahcolta?)
P.S. Kuvia tulee kunhan kerkeää...
Lähetetty: Pe Joulu 16, 2005 11:17
Kirjoittaja Mertmi
Mie en ainaskaan laskisi öljyjä turhaan pois koneesta. Aina tuskaisempi saada öljypumppu nostamaan öljyä, jos on päässy paikat valumaan tyhjäksi... Omassa T8-koneessa ei tietenkään ole öljyjä sisällä. Jänskättää kovin, että miten se lähtee nostamaan paineita...
Re: Annin kannenvaihto-projekti
Lähetetty: Ke Tammi 18, 2006 14:07
Kirjoittaja dimebak
tetammi kirjoitti:dimebak kirjoitti:- kuinka kauan moottoria kestää pitää auki eli ilman nesteitä ja öljyjä, kun saman päivän aikana en varmasti kaikkea kerkeä tekemään? päivä, viikko, kuukausi?
Kannattaakos niitä öljyjä päästää ennen pois kuin kone on taas kasassa, jos sattuu vaikka projekti venähtään...
Venähtämään? Ei suinkaan, vieläkään en ole tehnyt yhtään mitään...
Re: Annin kannenvaihto-projekti
Lähetetty: Ke Tammi 18, 2006 14:10
Kirjoittaja tomaatti
dimebak kirjoitti:tetammi kirjoitti:dimebak kirjoitti:- kuinka kauan moottoria kestää pitää auki eli ilman nesteitä ja öljyjä, kun saman päivän aikana en varmasti kaikkea kerkeä tekemään? päivä, viikko, kuukausi?
Kannattaakos niitä öljyjä päästää ennen pois kuin kone on taas kasassa, jos sattuu vaikka projekti venähtään...
Venähtämään? Ei suinkaan, vieläkään en ole tehnyt yhtään mitään...
Sä oot kuin mä.Mitä sitä tänään kun huomennakin kerkee..,

Lähetetty: To Tammi 19, 2006 22:05
Kirjoittaja Myrkky
Mertmi kirjoitti:Jänskättää kovin, että miten se lähtee nostamaan paineita...
Sitä imuputken tiivistevammaista tonnaria lukuunottamatta on kaikissa remppaamissani saabin koneissa lähtenyt nostamaan paineet ihan muutamaan sekuntiin.
Jos varmuuden maksimointi on lähellä sydäntä, niin kanavat täyteen öljyä tippakannulla ylimmästä mieleen juolahtavasta paikasta öljykanavaa minne vaan käsiksi pääsee(vanhassa tonnarissa se nokkien öljysuihkuputken juuri ja öljykellon reiästä täyttökin on parempi kuin ei mitään).