Sivu 1/2

900 T8 -86 EVO2

Lähetetty: Su Tammi 15, 2006 21:26
Kirjoittaja koshh
Eli homman nimi on seuraavanlainen:

Jarrut ja alusta:

Vanhanjaon vermeet lentää tallin nurkkaan ja taakse tulee uudenjaon jarrut ja eteen Wilwoodin nelimäntäset sopivan kokoisilla levyillä. :D
Kaikki puslat vaihdetaan polyuretaanisiin ja eteen asennetaan vakaaja.
Jouset on ainakin aluksi samat lesjöt, jotka on tälläkin hetkellä ja iskarit kybin.
Vanteiksi valitaan jotkut 17" kun pienemmät ei noilla jarruilla mahdu. :evil:

Sisusta:

Takapenkit lähtee veks ja turvakaaret väännetään paikoilleen ja eteen kuppipenkit sekä nelipistevyöt.
Vakio mittaristo lähtee myöskin romukoppaan ja uusi kasataan lultavasti auto meterin ja Apexin tuotteilla.

Kori:

Hitsaamista on niin Vi***i.
-Takanta menee uusiksi pyöräkotelot ja melkein koko lattia.
-Kaikki kaaret menee uusiksi.
-Vähän helmaa sieltä sun täältä.
-Vetaritunneli vasemmalta ja vähän muutakin.
Auto säilytetään pystärinä, koska se on vaan niin komee :D
Lasikuituiset Airflow kopiot asennetaan.
Väriksi tulee näillänäkymin porschen rsblue, jota myös audissa on käytetty.
-Jonkinlainen spoilleri olisi kanssa tarkoitus asentaan (ei mitäään tingeltangel alumiinihärpäkehirmua) vaan joku hillitty, joko vakio turbon tai, sitten väsätään ite joku whaletail mallinen.
-Joku hillitty scooppi luultavasti mätkästään peltiin.

Moottori:

Kone rakennetaan kokonaan uusiksi
-Alakerta kevennetään ja tasapainotetaan.
-Schwitzer S2B
-Jyrkempi nokka
-Cossun männät sen kokoisena, että saadan iskuntilavuus kasvatettua 2.1
-Puristuksia lasketaan
-Kuparinen kansipahvi
-Baileyn Dumppi
-Erillinen hukkaportti
-Peltipakosarja
-Megasquirt n'spark
-Isot suuttimet
-9-5 IC
-D-jet imusarja
-Muokattu Jt:n 3" putkisto yhdellä vaimentimella.

Kestävämpi kytkin olisi mös ostoslistalla ja 228mm vauhtipyörä jota vähän kevennetään.
Kestävempi laatikko ois kanssa hakusessa :D

Jotain varmaan unohtui kertoa, mutta päivitellään kunhan muistuu mieleen.

Ens viikonloppuna saadaan luultavasti kori hitsattua loppuun ja ehkä osa turvakaarista.

Tarkoitus oli, että valmistuu ennen kesää, mutta saa nähdä...

Täältä löytyy jotain kuvia.

Lähetetty: Su Tammi 15, 2006 21:44
Kirjoittaja hewidero
Asiaa!!!
Kuulostaa erittäin mielenkiintoiselta ja ennakkoluulottomalta projektilta. Täytyy toivoa että sais ittekki seuraamalla "trykipään" oman turbon hitsaamiseen.

PS: Mistä aattelit kannentiivisteen hommata vai teetätkö itte?

Lähetetty: Su Tammi 15, 2006 21:48
Kirjoittaja koshh
Ajattelin teettää tuossa yhdessä paikallisessa firmassa.

Re: 900 T8 -86 EVO2

Lähetetty: Su Tammi 15, 2006 23:37
Kirjoittaja f-19
koshh kirjoitti: Moottori:
Kone rakennetaan kokonaan uusiksi
-Alakerta kevennetään ja tasapainotetaan.
-Schwitzer S2B
-Jyrkempi nokka
-Cossun männät sen kokoisena, että saadan iskuntilavuus kasvatettua 2.1
-Puristuksia lasketaan
-Kuparinen kansipahvi
-Baileyn Dumppi
-Erillinen hukkaportti
-Peltipakosarja
-Megasquirt n'spark
-Isot suuttimet
-9-5 IC
-D-jet imusarja
-Muokattu Jt:n 3" putkisto yhdellä vaimentimella.
Tuo turbon koko on kyllä aika "mielenkiintoinen". Mitä nyt kuvista kokoa tutkiessa näkee että turbiinipuoli on ylimitoitettu ja kompura alimitoitettu. Onko valinnassa mietitty yhtään koneen ominaisuuksia noin ison turbon käyttöön tai siihen mikä olisi oikeasti sopivan kokoinen.

Miksi 8 venttiiliä?

Miksi kuparinen kansipahvi? Eipä noissa kunnollisissa Elringin pahveissa ole ollut suurempi ongelmia ~1.5bar ahdoillakaan.

Suuttimien koko kuvan nimestä pääteltynä 380cc? (290cc@1bar, ei IC:tä, duty cyclen saa yli 100% @ AFR ~12) Nuo suuttimet riittää varmaan about max. 300hp jos ajetaan duty cycle tappiin. 8v kun ei muutenkaan ole hyötysuhteeltaan niin hyvä, niin ei välttämättä niinkään pitkälle.

Kannattaa sitten varautua siihen että jos lähtee suuttimia suurentamaan niin MS-I:stä loppuu resoluutio kesken ja pitää MS-II:sta alkaa ostelemaan. Taitaa olla alle 400cc suuttimet vielä sellaiset johin MS-I pystyy.

Miksi jyrkempi nokka? Eikös se ole vapareissa ihan kova juttu, mutta ei kuuluu niinkään turbojen virittämiseen. Juuri tuolle koneelle turbokäyttöön tehty nokka on kyllä ihan jees.

9-5 IC, no kai niitä huonompiakin on, mm. vakio :D

Pahoittelen hieman kyseenalaistavaa ilmaisua :D Mutta menestystä projektiin! Näitä tavanomaisesta poikkeavia rakennelmia on mielenkiintoista seurata, ja varsinkin livenä tutkia.

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 00:36
Kirjoittaja koshh
Eipä tuo hieman kyseenalaistava ilmaisu haitta:D Hyvä vaan, että tulee kommenttia yms.. Saanpahan toimivamman kokoonpanon aikaseks, kun viisaammat neuvoo.

Siinä ot oikeessa,että toi turbo on vähän vääränkokoinen, mutta testaillaan. Ostin kun halvalla sain.
8 venttiiliä ni ei oo liikaa liikkuvia osia :D On käynyt kyllä mielessä 16 tappinen, mutta päätin sitten, että testataan nyt ekaks mitä tosta vanhasta kunnon pannusta saa irti ja laitetaan seuraavaan evo versioon enemmän liikkuvia osia.
Juu kyllähän se elringi sen 1.5 baria hyvin kesti, mutta aattelin leikkiä vähän paineilla välillä, jos toi pannu vaan kestää läjässä. Voi tosin olla että laitan normipahvin, jos tuo pahvin teettäminen tulee liian kalliiks.

Mä laskeskelin, että nuo suuttimet riittäis noin 330 tehoihin...
Hirmu tehojahan nuilla ei kyl revitä.
Ekaks meinasin laittaa ton MS-I:sen kun siitä päättötyön teen, mutta kunhan tuo II tulee paremmin saataville ni sit kyllä homman sen, että testataan mihin tuo ykkönen pystyy.

On toi vanha nokka niin kulunut, että uus pitää kuitenkin hommata ni samalla sitä teettää/ostaa valmiin hieman erilaisilla asteilla olevan nokan.

Tottahan se on, että toi cooleri oo mikään kovin kummoinen, tarkoitus on kyllä jossain vaiheessa teettää huomattavasti parempi, mutta ei vielä tähän hätään.

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 00:39
Kirjoittaja jcarlson
f-19:n kanssa jaan samat ihmetyksen aiheet joitain ratkaisuja kohtaan, etenkin ahtimen mitoituksen suhteen, taitaa olla dieselin turbo? Kannellekkin kannattaisi tehdä jotain, mieluiten vaihtaa 16-venttiiliseen, mutta ainakin jos 8-venttiilistä aikoo käyttää niin siinä on vakiona huomattavasti parantamisen varaa, mm. palotiloissa. Kanavatkin ovat ahtaat.

Kuparisesta kannentiivisteestä ei nyt varmaan haittaakaan ole, joskaan ei todennäköisesti juuri hyötyäkään, vakiopahvi kestää yllättävän hyvin. Isojen suuttimien toimivuus Megasquirtilla on todettu ongelmakohta, toisaalta jos tyhjäkäynnin ja osakaasun huonous ei haittaa niin toimiihan se täyskaasulla, joskin MS-2 minusta puolustaisi paikkaansa ja sisältää myös sparkkiominaisuudet. Eikä ole edes kallis.

Lisäksi kummastuttaa pelkän etuvakaajan lisäys, minusta OG900 on jo riittävän puskeva sellaisenaankin, ja pelkän etuvakaajan lisäys vain lisää tätä taipumusta. Mielummin joko molemmat vakaajat tai sitten pelkkä takavakaaja, joka tuntuisi toimivan combissa aika hyvin. Jämäköittää löysää perää ja vähentää aliohjatuvuutta. Pyöränkulmien muutoksen yhteydessä jo muutenkin jämäkällä alustalla tekee 5-ovisesta positiivisessa mielessä yliohjaavan. :)

Ei mitenkään tarkoitus mollata, mutta kun tämä täällä kommentoitavana on niin esitetään nyt sitten omat näkemykset asiasta. :)

edit: vastaus ehtikin tulla kun kirjoitin tätä, mutta jääköön kun ei kaikki pointit olleet samoja.

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 00:51
Kirjoittaja koshh
Muistaakseni toi turbo majaili ennen turbo volvossa, jos en väärin muista.
Kyllä toi kansi lähtee samantien koneistamoon, kun saan aikaseks, mutta ei oo kiirusta vielä.

Ei tuolla tyjäkäynnin yms. huonoudella oo niin välilä, kun ei tuosta käyttöautoa tule. Kuitenkin tuon MS-II:sen jossain vaiheessa homman ja laitan volvoon ykkösen.

Tällä hetkellä pyörii nurkassa pelkkä etuvakaaja ja sen oon laittamassa, mutta takavakaajankin laitan kunhan jostain semmosen eka saan hommattua.

Lisää vaan kommentteja niin saadan kokoonpano edes jotenkin toimivaksi:D

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 00:57
Kirjoittaja f-19
Hehe, Sulo Vilen, ostin kun halvalla sain.. :D

Onhan se niin että säästähän siinä ainakin rahaa kun voi tehdä vanhalla kannella ja sysätä ne rahat muualle. Noita 16v "teho"koneita on jo kyllä useita, mutta 8v tehokoneita ei suomessa vielä paljon ole, ainakaan mistä olisi juttua.

Kuparisella tiivisteella saa ilmeisesti ainakin puristuksia laskettua näppärästi. Jos nyt ei vielä sopuhintaan budjettiin nähden kuparista saa niin kehoittaisin kokeilemaan sen tavallisen pahvin rajoja. Se ainakin toimii sulakkeena hyvin ettei ala puhaltaa jostain muualta ohi (esim. männän laesta tai lohkon kyljestä...)

Kokeilemallahan tuo suutin-asia omassa autossa selviää. Itselläkin vaihtumassa nyt kolmas sarja omaan (ekalla sarjalla lähinnä katsatukseen ilman ahtoja). Ylempänä tuli tosiaan faktat miten omassa nuo 290cc suuttimet performoivat, tehoista tosin en osaa sanoa, mutta ainakin muut suureet tuli ilmi.

MS-II:sta saa nyt jenkeistä tilaamalla hintaan ~70e +postit. Asennushan on suoraviivainen homma, vanha prosu pois ja uusi prosukortti tilalle.

Nokan kun teettää turbokäyttöön niin eiköhän ole ok, kunhan ei mitään vaparin yläkireää nokkaa.

Joku cooleri parempi kuin ei mitään cooleria, itse ajattelin selvitä talven yli ilman :)

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 01:13
Kirjoittaja koshh
Tuokin oli vähän taka-ajatuksena, että tekis poikkeuksen eikä tekis 16 tappisesta niinkuin kaikki vähän näyttää tekevän.

Noita puristuksia olisi tarkoitus laskea aika reippaasti. Toi tavallinen pahvi on kyllä hemmetin hyvä sulake:D

No ei tuo MS-II kyllä pahan hintanen ookkaan.. Mistäköhän sitä on taas tullu hintoja kateltua :oops: Pitäsköhän sitä sittenkin pistää suoraan se MS-II...saas nähdä.

Juu en kyllä mitään yläkireää nokkaa laita. turbokäytöön teetetty ois just passeli, kun ei noita hirveesti taida valmiina saappaaseen saada.

ilman cooleria:D

Kyllä sen aika hyvin huomas eron orggis ja 9-5 coolerin välillä, tosin lähtihän tota painoakin pois parikymmentä kiloa, kun sen keulaan mahdutti:D:D:D. Nyt on ainakin tilaa kunnon coolerille.

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 07:32
Kirjoittaja tomaatti
Näistä nyt mitään tietämättömänä,MUTU:Kyllä siitä 8venttiilisestäkin saat ihan kivat tehot ulos.Eikös tossa jokuaika sitten pyörinyt filmi yli 300 hv 8v satkusta?Ja onhan toi 8 v kansi luottettavuudeltaan ihan toista luokkaa kuin 16 v.kansi.Kuparista en menis kansipahvia saabin mottiin tekemään se kun on kuitenkin halpa sulake vaihtaa tarvittaessa.Jos sieltä ei pahvi mene niin sitten sieltä menee kalliimpaa.Miksipä ei laittais kireämpää nokkaa?Sitä kantta saa portata aika paljon ennenkuin saa saman hyödyn kuin akselin vaihdolla.Ja jos tekee molemmat uskoisin että tulee toimiva paketti.Tota turboa kannattaa tosiaan miettiä että ei tule pelkästään kiihdytys autoa.Ja todettakoon vielä että tää oli taas tätä mun MUTUA.

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 12:53
Kirjoittaja tomaatti
Niin,vielä noista turboista.Olen itse saanut neuvoa käyttää TD04HL-18T #7 ahdinta.Meinaan tollasen tyrkätä kesällä kiinne.Kantsii todella kuunnella esim mitä jcarlsson näistä sanoo sillä mm.on kokemusta näistä satkujen viritys jutuista. :wink:

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 14:53
Kirjoittaja koshh
Tossa yritin palautella ton turbon mittoja mieleen. Siivet oli 54/6?... en kyllä tarkkaan muista. No jos tuo ei oikein pelitä saappaassa ni isken se jimmyyn kiinni ja siitä ei hyvää seuraa:D:D

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 14:58
Kirjoittaja tomaatti
koshh kirjoitti:Tossa yritin palautella ton turbon mittoja mieleen. Siivet oli 54/6?... en kyllä tarkkaan muista. No jos tuo ei oikein pelitä saappaassa ni isken se jimmyyn kiinni ja siitä ei hyvää seuraa:D:D
Heh,siihen varmaan ihan hyvä turbo.Pistät siihen kokomoottiriin sitten 2 noita kuivaajia. :wink: Ei tartte käydä enää kaatamassa niitä puita jotka nojaa siihen etupuskuriin..Minkäslainen peli tuo muuten on?Onko lukot molemmissa päissä vai onko pelkkä katu cruise?Mikäs kone?Danan perät tietty?

Laitat siihen saappaaseen kiltisti petron männät.Niillä tulee puristussuhteeksi 7.2.Samat männät oli käytössä ensimmäisissä b-turbokoneissa.

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 15:05
Kirjoittaja koshh
Ei oo vielä lukkoja missään, mutta hankintalistalla on näin aluks taakse. Kyllähän tuolla on aina välllä pitäny käydä harventamassa metsää. Vielä en oo onnistunu kunnolla jumiin saamaan, mutta vielä se päivä koittaa:D Tuo on kyllä aivan mahtava vehe rempata ainakin alustan osalta, menee vaan alle istuskelemaan, ei tarvii nostureita.

Lähetetty: Ma Tammi 16, 2006 15:10
Kirjoittaja tomaatti
koshh kirjoitti:Ei oo vielä lukkoja missään, mutta hankintalistalla on näin aluks taakse. Kyllähän tuolla on aina välllä pitäny käydä harventamassa metsää. Vielä en oo onnistunu kunnolla jumiin saamaan, mutta vielä se päivä koittaa:D Tuo on kyllä aivan mahtava vehe rempata ainakin alustan osalta, menee vaan alle istuskelemaan, ei tarvii nostureita.
Jup,se noissa on hyvä puoli että nostureita/tunkkeja ei tarvita öljynvaihdoissa edes kenttä olosuhteissa.Hankit ekana kunnon vinssin siihen ja katselet sitten lukkojen perään.Ne lukot on vähemmän hyödyllisiä sitten kun auto todella istuu jumissa.. :wink: