MP3-soitin CD-vaihtajan tilalle: vaikeimman kautta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

MP3-soitin CD-vaihtajan tilalle: vaikeimman kautta

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

MP3-soitin CD-vaihtajan tilalle: "vaikeimman kautta"

Projektin tavoite

Projektin tarkoituksena on saada aikaan adapteri, joka yhdistäisi MP3-soittimen Saab OG9-3:n alkuperäisradioon käyttäen CD-vaihtajatuloa. Tätä varten adapterin tulee osata keskustella radion kanssa I-Bus-väylän kautta, ja mahdollisesti hoitaa myös balansoimattoman audiosignaalin muuntaminen balansoiduksi. Adapteri tulee voida asentaa autoon ilman Saabin huoltopäätettä.

Toteutustapani ei ole helpoin, halvin eikä välttämättä käytännöllisinkään. Etuina on mahdollisuus saada ääni toistettua stereona ilman olemassa olevan cd-vaihtajan tarvetta tai radion avaamista. Projektin päämotivaattorina toimii myös "he sanoivat, ettei se onnistuisi"-asenne.

En tule tekemään adapterista helposti ostettavaa tuotetta, vaan teko-ohjeet, joiden avulla elektroniikkahenkinen saabisti voi toteuttaa samanlaisen tai paremman adapterin.

Proof of concept

Sain vihdoin toimimaan perusperiaatteen. Käyttäen kannettavaa tietokonetta, USB-väyläistä CAN-väyläadapteria ja paria itsetehtyä liitinjohtoa onnistuin soittamaan tietokoneella ollutta Rammsteinin "Reise, Reise"-levyä cd-vaihtajaliitynnän kautta.

Tietokoneessa pyöri CAN-ohjelma, joka väyläviestien näyttämisen lisäksi lähetti jatkuvasti kahta viestiä. Nämä viestit saivat alkuperäisradion uskomaan, että autoon on kytketty cd-vaihtaja. Audiosignaalin otin tietokoneen kuulokeliitännästä, jonka yhdistin maihin ja suoraan balansoidun tulon toiseen (positiiviseen) johtoon. Näinhän balansoidusta siirtotiestä ei ole mitään hyötyä häiriöiden kannalta, mutta sain signaalin kulkemaan radiolle.

Ohessa kolme kuvaa testistäni.

Kuva 1. Läppäri takakontissa, josta USB-kaapeli CAN-adapteriin ja audiopiuha CD-vaihtajan tuloihin

Kuva 2. CD-vaihtajan liitin, johon kytketty (valkoinen ylivalottunut) CAN-adapteri ja audiopiuha

Kuva 3. SID näyttää, että soittaisin CD:tä 5, raitaa 8 (minulla ei ole saabin omaa cd-vaihtajaa)

Kuvat ilman pieniä esikatselukuvia, kun foorumin softa ei näytä tajuavan kuvatiedostoja, jotka eivät pääty .jpg/.gif/.png... olisin muuten käyttänyt palveluntarjoajani automaattisesti tekemiä pikkukuvia.

Jatkosuunnitelmat

Väyläkommunikaatio ei ole vielä täysin selvä minulle, joten jatkan vielä sen tutkimista. Tarkoituksena on myös aloittaa suunnittelu erillisestä piirilevystä, jossa mikrokontrolleri hoitaisi väyläkommunikoinnin CAN-ohjainpiirin kanssa. Suomeksi siis pakkaisin tietokoneen ja USB-CAN-adapterin pienelle piirilevylle. Aikataulun osalta toivoin saavani ensimmäisen prototyypin piirilevystä aikaiseksi kesän aikana.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Vaikuttaa vähintäänkin mielenkiintoiselta tuo projekti. Ei muuta kun kuulumisia vaan foorumille kun testit edistyy.
9-3SC 2.0t Aut. -08
mollanke
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Marras 13, 2004 18:17
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mollanke »

Hienoa että joku jaksaa tuota asiaa taistella :D

olet varmaankin jo tutustunut tai ollut yhteydessä siihen trollpod-heppuun
joka käsittääkseni myöskin on tuon väylän käyttämistä tutkinut?

http://www.trollpod.com/

Sivut olivat näemmä uudistuneet (näyttäisi muuttuneen kaupalliseksi tuotteeksi) ja osui silmään:
"Trollpod should hit the market by Spring 2006 with a SRP of $149.95"

huoh, jos vastaavaan kohtuuhintaisempaan "kotinörtti"-ratkaisuun saat ohjeet väsättyä niin mielenkiintoista olisi lukea .

/marko
Saab 9-3 SC 1.9 TiDS 6v Man -07
Saab 9-5 SC 2.0 Aut -04
EX - Saab 9-5 2,3t Aut Wagon -00
EX - Saab 9000 CDE 2.0 aut -90
EX - Saab 900 Turbo 5d -85
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

mollanke kirjoitti:Hienoa että joku jaksaa tuota asiaa taistella :D
Jep, täälläkin odotetaan projektin etenemistä suurella mielenkiinnolla.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Kyllä tässä on jo tullut tehtyä yhteistyötä muutamankin henkilön kanssa, jotka yrittävät juuri tuota Ipodia saada toimimaan Saabissa. Sanoisinkin, että kyllä noita adaptereja alkaa löytymään, jos ei nyt ihan vielä keväällä, niin tämän vuoden loppupuolella. Siitä, että saadaan toimiva prototyyppi, on vielä pitkä matka lopulliseen tuotteeseen. Tuo sivuilla heitetty 150 dollarin suositushinta tuntuu aika alhaiselta, mutta ehkä hän pääsee siihen (tarkoitan lähinnä muita kuluja kuin itse piirilevy+komponentit).

Projektin osalta otan esimerkkiä Carl Levinestä (Trollpod), ja yritän tehdä Windows-ohjelman, joka emuloisi cd-vaihtajaa. Nyt käyttämäni CAN-monitorointi-ohjelma ei anna kovin ihmeellisiä mahdollisuuksia esimerkiksi liipaista viestejä saapuneiden viestien pohjalta. Samalla voisin yrittää saada ohjattua vaikkapa Winamp-ohjelmaa (tähän luulisi löytyvän valmista koodia netistä).

Kuva

edit: kaavio lisätty.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Joo, tsemppiä vaan minunkin puolesta.

OT: Onko tuo I-bus-väylä sellainen johon Saabissa olevat laitteet puskee tietoa toisille laitteille eli laitteesta toiseen ei mene itsenäistä kaapelia vaan kaikki käyttää samaa? Näin olen ainakin ymmärtänyt.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

dimebak kirjoitti:OT: Onko tuo I-bus-väylä sellainen johon Saabissa olevat laitteet puskee tietoa toisille laitteille eli laitteesta toiseen ei mene itsenäistä kaapelia vaan kaikki käyttää samaa? Näin olen ainakin ymmärtänyt.
Olet ymmärtänyt aivan oikein.

I-Bus-väylä on kaksi piuhaa, jotka menevät laitteesta toiseen. Kun yksi laite lähettää viestin (esimerkiksi "kuljettajan ovi auki"), kaikki laitteet kuulevat viestin, mutta vain osa laitteista käyttää viestin tietoa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tomi Liljemark kirjoitti:
dimebak kirjoitti:OT: Onko tuo I-bus-väylä sellainen johon Saabissa olevat laitteet puskee tietoa toisille laitteille eli laitteesta toiseen ei mene itsenäistä kaapelia vaan kaikki käyttää samaa? Näin olen ainakin ymmärtänyt.
Olet ymmärtänyt aivan oikein.

I-Bus-väylä on kaksi piuhaa, jotka menevät laitteesta toiseen. Kun yksi laite lähettää viestin (esimerkiksi "kuljettajan ovi auki"), kaikki laitteet kuulevat viestin, mutta vain osa laitteista käyttää viestin tietoa.
Oikein siis muistin. Autoissa tuo väylätekniikka on ihan järkeen käypää nopean tiedonsiirron aikaan saamiseksi ja väylätekniikka vähentää johtojen määrää autossa. Ja siinä on sitten sulla sarkaa etsiä millä viestillä mikäkin tapahtuu, vrt. auto luuli sun kannettavaa cd:ksi numero 5.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Tässä uusimpia kuulumisia CD-vaihtaja-projektistani. Windows-ohjelma on edennyt sen verran, että saan radion luulemaan autossa olevan Saabin cd-vaihtaja, ja SIDin näyttöön tulee soitettavan kappaleen nimi näkyviin. Ongelmia aiheuttaa vielä Windowsin "reaaliajattomuus", eli kun ohjelman pitäisi lähettää tietyn väliajoin viestejä väylään, niin jokin läppärissä pyörivä taustaohjelma voi viedä hetkeksi Windowsin huomion. Kun radio ei saa riittävän usein cd-vaihtajalta kuulumisia, se päätyy vaihtamaan ohjelmalähteen radiokanavalle.

Windows-ohjelmaa pitää vielä hioa, ettei radio luule cd-vaihtajan menneen mykäksi. Sen lisäksi väyläviestien sisältö kaipaa vielä selvittelyä, koska tällä hetkellä on pieni ihme, että saan radio luulemaan läppäriä cd-vaihtajaksi. Katsotaan, ehdinkö saada homman toimimaan riittävän hyvin parissa viikossa ennen kesälomareissua.

ps. Trollpod näyttäisi etenevän myös hienosti; "nollasarjan" luvataan valmistuvan elokuussa.

Kuva
Kuva 1. SID näyttää itse väylään lähetettyä tekstiä

Video 1. Soitettavan kappaleen nimi liukuu SIDin näytöllä (XviD, 8 Mt)
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

mollanke kirjoitti:Hienoa että joku jaksaa tuota asiaa taistella :D

http://www.trollpod.com/

Sivut olivat näemmä uudistuneet (näyttäisi muuttuneen kaupalliseksi tuotteeksi) ja osui silmään:
"Trollpod should hit the market by Spring 2006 with a SRP of $149.95"

/marko
Onko kukaan tehnyt tuosta tilausta? Ymmärtääkseni eka sarja menee tuotantaan ensi viikolla. Itse tässä mietin tekisinkö tilauksen, että kuinkahan toimiva tuo on. Toisaalta eipä kovin kalliilta vaikuta verrattuna esim. Saabin alkuperäiseen CD-vaihtajaan ja työmäärään mitä tuon eteen on varmaankin tehty.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Tomi Liljemark kirjoitti:Ongelmia aiheuttaa vielä Windowsin "reaaliajattomuus", eli kun ohjelman pitäisi lähettää tietyn väliajoin viestejä väylään, niin jokin läppärissä pyörivä taustaohjelma voi viedä hetkeksi Windowsin huomion. Kun radio ei saa riittävän usein cd-vaihtajalta kuulumisia, se päätyy vaihtamaan ohjelmalähteen radiokanavalle.
Oletko kokeillut onko ko. prosessin prioriteetin muuttamisella Task Managerista käsin mitään vaikutusta?
Vastaa Viestiin