Tomaattiaerosta manuaaliksi... on suoritettu, LEPO!
Tomaattiaerosta manuaaliksi... on suoritettu, LEPO!
Jeps, näin olisi tavoite tässä kevään aikana. Manuaaliloota on hankittu ja se on lähdössä kunnostukseen ensimmäisen tilausuuden tullen. Kyseinen loota on -98 2.0 matalapaineesta(FM54003) ja siitä tehdään 2.3 täyspaineen loota(FM57103) välitykset muuttamalla. Uusiksi menee ulosmenevä akseli ja tasauspyörästön vetokehä. Pitää vielä tarkistaa ovatko vetarin maljat oikeankokoiset tuossa, vai joutuuko nekin vielä metsästämään. Tyyppikilven mukaan vetarit olisi pienemmät, mutta purkamon kavereiden mittausten mukaan ne olisi isommat, ota siitä sitten selvää. Laakereita vaihdetaan tarpeen mukaan, katsotaan miten käy.
Muut hilppeet on jo kotona lähes valmiina odottamassa projektin etenemistä. Kytkimen pää- ja työsylintereihin on vaihdettu tiivisteet, kepissä on nahkapalje ja puunuppi, kaikki nivelet rasvattu jne. Onneksi tuli harjoiteltua purkamolla kepin irroitus, niin tietää suurinpiirtein mikä omaa autoa odottaa.
Polkimet voi periaatteessa vaihtaa milloin vain, samoin pääsylinterin laittaa paikoilleen. Jarrunestesäiliöltä tuleva letku voi olla kiinni pääsylinterissä, mutta kabiinin puolella. Läpivientejä ei kannata juuri availla ennenkuin saa pujottaa kytkinletkun laatikolle. Toisaalta tilaa toimia on paljon enemmän polkimien puuttuessa, joten täytyy tarkistaa tilanne jalkatilasta.
Kuvia ei tässä vaiheessa ole, mutta jossain vaiheessa, kunhan homma nytkähtää kunnolla eteenpäin otetaan kamerakin mukaan.
Ai niin, vinkkejä tietysti otetaan vastaan! Pitäisi selvittää mm minkäväriset piuhat pitää tomaatin kepin juuresta yhdistää, jotta auto käynnistyy sitten uusilla tarvikkeilla.
Matti
Muut hilppeet on jo kotona lähes valmiina odottamassa projektin etenemistä. Kytkimen pää- ja työsylintereihin on vaihdettu tiivisteet, kepissä on nahkapalje ja puunuppi, kaikki nivelet rasvattu jne. Onneksi tuli harjoiteltua purkamolla kepin irroitus, niin tietää suurinpiirtein mikä omaa autoa odottaa.
Polkimet voi periaatteessa vaihtaa milloin vain, samoin pääsylinterin laittaa paikoilleen. Jarrunestesäiliöltä tuleva letku voi olla kiinni pääsylinterissä, mutta kabiinin puolella. Läpivientejä ei kannata juuri availla ennenkuin saa pujottaa kytkinletkun laatikolle. Toisaalta tilaa toimia on paljon enemmän polkimien puuttuessa, joten täytyy tarkistaa tilanne jalkatilasta.
Kuvia ei tässä vaiheessa ole, mutta jossain vaiheessa, kunhan homma nytkähtää kunnolla eteenpäin otetaan kamerakin mukaan.
Ai niin, vinkkejä tietysti otetaan vastaan! Pitäisi selvittää mm minkäväriset piuhat pitää tomaatin kepin juuresta yhdistää, jotta auto käynnistyy sitten uusilla tarvikkeilla.
Matti
Viimeksi muokannut G-mies, To Kesä 08, 2006 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Alkuperäinen on ilman TCS:sää ja vuosimalliltaan -96, eli luistonestoa ei ole, eikä tule.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kulutus ja vääntö. Turhaa pilata hyvintoimivaa tomaattiaskia virillä. Onhan tuo muutos kummitellut mielessä jo jonkinaikaa. Nyt se vain sai isomman kipinän totetuakseen, kun löytyi sopiva laatikko ja muut heebelit projektiksi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Näihin kuvatuksiin varmaan oletkin jo perehtynyt:
http://www.saabphotos.com/gallery/trans-conversion
Tuossa siis 95-mallinen Aero tonttu on muutettu manuskaksi.
http://www.saabphotos.com/gallery/trans-conversion
Tuossa siis 95-mallinen Aero tonttu on muutettu manuskaksi.
Kiitos vtp9k, en ollut vielä törmännyt tuohon kuvakollaasiin! Siellä oli varsin hyvää tietoa mm piuhojen yhdistämisestä kepin juuresta. Ihmetytti vain, kun eivät vissiin vaihtaneet sitä tukilaakeria apparin puolelta ja taisivat vaihtaa vetoakselitkin, joita ei välttämättä olis tarvinnu vaihtaa.
Ja qaw:ille kiitos tarjouksesta. Ei vain olisi meikäläisen taidoilla lähtenyt laatikko ihan noin vain matkaan.
Matti
Ja qaw:ille kiitos tarjouksesta. Ei vain olisi meikäläisen taidoilla lähtenyt laatikko ihan noin vain matkaan.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Mokasivat...G-mies kirjoitti:Ihmetytti vain, kun eivät vissiin vaihtaneet sitä tukilaakeria apparin puolelta ja taisivat vaihtaa vetoakselitkin, joita ei välttämättä olis tarvinnu vaihtaa.

Joka tapauksessa tuo tukilaakerin pidin on erilainen manuskan ja automaatin välillä. Kun molemmat laittaa päällekkäin niin akselin reikä on tasan eri kohdassa noiden välillä.
Hmmm...peinu kirjoitti:Voitko pistää inventaarion siitä, mita kaikkia osia sulla on vaihdettavana?
Laatikko
Vauhtipyörä
Kytkin
Polkimet(koko poljinkonsoli) ja pääsylinteri
Keppi hiluineen
Vetoakselin tukilaakerikonsoli(samalla taaempi moottorin kannake)
Mittariston EDU manuaaliversio
Tähän mennessä siis työsylinteri ja pääsylinteri ovat saaneet uudet tiivisteet, keppi on saanut uudet vaseliinit, sekä nahkapalkeen ja puunupin. Kytkin on tilaamatta ja laatikko huoltamatta.
Lista ei siis ole pitkä, mutta työtä tuossa tulee olemaan, vaikka osat ovatkin valmiina asennukseen heti, kun vanhat on pois tieltä.
Matti
Viimeksi muokannut G-mies, Ke Elo 06, 2008 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Nyt on sitte selvitelty oikeen kunnolla noita piuhoja kepin juuressa. Kiitos Mimmille avusta! Päädyimme seuraavaan tulokseen:

Tuossa kuvassa yhdistetyt kelt/valk ovat käynnistyksenestosignaalia varten. Nämä johdot yhdistetään manuaalissa jo aikaisemmin (liittimellä H2-19 ohjauspylvään vasemmalla puolella) oikosulkulenkillä, mutta helpointa on yhdistää ne tuosta kepin juuresta.
Ohuemmat johdot, oranssi ja valkoinen, ovat cruisea varten. Jos näitä ei yhdistä, ei mene cruisekaan päälle. Normaalisti tuo tieto menee kahden polkimen kautta, mutta koska tomaatissa ei ole kahta poljinta kaasun lisäksi, niin tomatin keppi toimii kytkimenä nuille johdoille, eli cruise menee päälle vain, jos keppi on asennossa D(en nyt muista oliko muissakin asennoissa, mutta muistelen joskus kokeilleeni kolmosella, eikä cruise mennyt päälle).
Eli siis teen juuri, niinkuin tuossa kuvassa, toki taidan käyttää kolvia ja kutistesukkaa.
Onkohan tuo vihreävalkoinen piuha se, joka kertoo trionicille, että tomaatissa on vaihde päällä ja korottaa joutokäyntiä?
Matti

Tuossa kuvassa yhdistetyt kelt/valk ovat käynnistyksenestosignaalia varten. Nämä johdot yhdistetään manuaalissa jo aikaisemmin (liittimellä H2-19 ohjauspylvään vasemmalla puolella) oikosulkulenkillä, mutta helpointa on yhdistää ne tuosta kepin juuresta.
Ohuemmat johdot, oranssi ja valkoinen, ovat cruisea varten. Jos näitä ei yhdistä, ei mene cruisekaan päälle. Normaalisti tuo tieto menee kahden polkimen kautta, mutta koska tomaatissa ei ole kahta poljinta kaasun lisäksi, niin tomatin keppi toimii kytkimenä nuille johdoille, eli cruise menee päälle vain, jos keppi on asennossa D(en nyt muista oliko muissakin asennoissa, mutta muistelen joskus kokeilleeni kolmosella, eikä cruise mennyt päälle).
Eli siis teen juuri, niinkuin tuossa kuvassa, toki taidan käyttää kolvia ja kutistesukkaa.
Onkohan tuo vihreävalkoinen piuha se, joka kertoo trionicille, että tomaatissa on vaihde päällä ja korottaa joutokäyntiä?
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Skemojen mukaan sen pitäisi olla tuo oranssi piuha (värikoodi OG). Elikkä tuo kun laitetaan valkoisen kanssa yhteen niin trionikille annettaisiin ymmärtää auton olevan automaatti? Moka taas noitten projektissa?Onkohan tuo vihreävalkoinen piuha se, joka kertoo trionicille, että tomaatissa on vaihde päällä ja korottaa joutokäyntiä?
Jossakin kojelaudan takana radion kohdalla on liitinkappale H10-1 jossa on nimenomaan tuo johto yhdistetty menemään tuonne vaihteenvalitsijalle asti. Skemassa lukee tuon kohdalla AUT WITH ALARM joka pahasti kyllä viittaisi siihen että kyseessä on automaatista kertova piuha, näyttää lisäksi menevän trionikin pinniin 14 johon tuo tieto pitäisikin mennä.
Vihreävalkoinen puolestaan olisi automaatin pakkivalojen releelle menevä.
Liittimen keskimmäinen eli valkoinen näyttäisi olevan sulakkeelta 9 tuleva johto eli 12V (+54 jännite).
Kuvasta järkeiltynä siis oranssia ja valkoista ei saisi yhdistää vaan muutoksessa manuaaliksi tuo H10-1:ssä oleva yhdistysjohto pitäisi napsauttaa poikki.
Hö, tulikohan sotkettua tarpeeksi aihetta.

No, tuon kyseisen kuvan auto on -95 ja Mimmin sähkökirja on jenkkimalliin. Onkos sun sähkökirja suomikelpoinen? Voin käydä vielä tutkimassa purkamolla olevan -98 tonnarin sisukset. Siellä on nuo samat liittimet valmiina, vaikka auto on manuaali. Voisin etsiä sitä oikosulkulenkkiä tai jotain muuta piuhaa, joka kertoisi manuaalin ja tomaatin eroista.

Tässä näkyvät liittimet vielä paikoillaan

Tässä irrotettuina.

Kuten myös tässä. Tuon vihreän liittimen johdot kiinnostaisivat. Aika jännää, että menee tiedot nuin ristiin. Mimmin kirjassa nimenomaan oli oranssi ja valkoinen 1 mm2 piuhat, joiden kautta tulee cruisen tieto. Nuo kelt/valk oli jo tuolla aikaisemmin todennetut käynnistyksenestopiuhat. No, kyllä tämä vielä selviää, kunhan päästään tekemään itse asennusta.
Matti

Tässä näkyvät liittimet vielä paikoillaan

Tässä irrotettuina.

Kuten myös tässä. Tuon vihreän liittimen johdot kiinnostaisivat. Aika jännää, että menee tiedot nuin ristiin. Mimmin kirjassa nimenomaan oli oranssi ja valkoinen 1 mm2 piuhat, joiden kautta tulee cruisen tieto. Nuo kelt/valk oli jo tuolla aikaisemmin todennetut käynnistyksenestopiuhat. No, kyllä tämä vielä selviää, kunhan päästään tekemään itse asennusta.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Niin no onhan sekin mahdollista, että ensin ei leikellä mitään piuhoja ja jätetään keskikonsoli asentamatta. Kokeillaan saadaanko konetta käyntiin ja jos ei, niin sitte tinataan piuhoja. Ja sitte kun kone käy ja ollaan ajamassa, niin testataan cruise. Jos ei toimi, niin taas mittaillaan piuhoja ja tinataan tarvittaessa... onhan tuo pikkusen pitkän kaavan kautta. Otetaas nyt kuitenkin selvää, ennenkuin mennään nuin alas yritys/erehdys-tielle
.
Matti

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki