Sivu 1/3

urpo 96 paalissa

Lähetetty: Ke Maalis 22, 2006 15:49
Kirjoittaja Suppari
En tiedä löytyykö tällaisen pommin laitosta kiinnostuneita mutta kirjoitan kun muutakaan tekemistä ei ole.
Elikkä projekti autona on lähes ruosteeton vuosimallin 78 kumihuuli.Ostaessani auton ollessani alle mopokortti ikäinen se oli ''parilla paikalla'' leimalle valmis yksilö.Eli auto oli,tai on osin vielläkin koriltaan taattua 78 laatua.Peltiä tähän mennessä mennyt pitkälti yli neliö,ja lisää on luvassa.Uusiksi on tehty puolet etupäästä,takakontti mukaanlukien sivut ja pohja,osa takalattiaa,ovet pitää tehdä,yms herkut kohteet.Lokasuojat uusitaan ja kun kori on kunnossa joka kohdasta,se maalataan originelli värillään.

Viime kesän loppupuolella päätin,että autosta tulee ympärivuotinen käyttöauto,joten ajattelin järjestää kaasuttimelle kunnon esilämmityksen.

Kaasutin on peräisin ruotsalaisesta ratapölkystä nimeltään Volvo,jolle imusarja väsätty itse.Polttoaineen paineen säädin merkkiä Malpassi,bensapumppu k-jet 900:sesta,riittää yli 300hp(kuulemma),polttoaine linjat tulee 8mm kuparista ja nailon putkesta.
Koneeseen teen peruskunnostuksen johon kuuluu tiivisteiden,kiertokangen laakereiden ja ehkä myös tasapainoakselin laakereiden vaihto.Mäntiin tulee kaksi milliä syvä monttu puristuksien laskemiseksi.Myös hoonautus on käynyt mielessä(vaan onko pahasta kun mäntiin jää vanhat renkaat.?)
Ahdistin on jostain tdi hitlerin kostosta ja on muuttuvasiipinen,pakosarja itse väkerretty joka näkyy kyllä.Paineet pakopuolella tulee tällä satsilla olemaan valtavat,siksi uudesta ahtimesta kaupat sovittu kesäksi jolloin pakosarja tulee uusiksi ja samalla lähtee konehuoneesta tuuletin ja lämpärin kenno.
Akku tulee takakonttiin ja myöhemmässä vaiheessa myös syylari,coolerin viedessä sen paikan keulalta.
Tavoitteena olisi saada auto pyörilleen ja käymään tämän ensimmäisen evo moottorin kanssa kesäksi tai kesällä,vuodesta en lupaa mitään.
Kommentit ja avut enemmän kuin tervetulleita.Lopuksi totean viellä ettei autosta olla tekemässä näyttelytason vehjettä vaan ulkoa rujo pommittaja jonka herkut löytyy pellin alta. :twisted:
Projektiin liittyvät kuvat löytyy osoitteesta http://photobucket.com/albums/h196/Suppariturbo/ :roll: 8)

Lähetetty: To Maalis 23, 2006 10:35
Kirjoittaja Kaneettikuski
HyväHyvä
Komia rojekti sullaki sielä on työn alla. Kyllä luulis nuilla vermeillä pöhisevän mukavasti. Jos on niin laita kuvia mistä lähit liikkeelle eli kokonaisesta autosta. Vai kävikö samaten ku itelle että suu vaahossa purkamaan atomeiksi ja sitte vasta hoksaat ettei oo yhtään kuvaa minkälaisesta rojektia alotettiin tekemään..
Noh onnea rojektiin ja päivittelehän aina välillä...

Lähetetty: To Maalis 23, 2006 11:05
Kirjoittaja Suppari
Juu eipä taida kokonaisesta autosta olla kuvaa,koska projekti on ''aloitettu'' eli purettu järjettömän tyhmästi kaikki osiksi jo noin 4 vuotta sitten.Sitten tuli piiiiitkä tauko mopon ja ajokortin takia mutta nyt taas koitetaan. :roll:

96 78

Lähetetty: To Maalis 23, 2006 13:13
Kirjoittaja korpijaakko
No voi hyvänen aika. Sano vielä että oot itte syntynyt 70-luvun lopussa.

Nuo kuvat on kuin suoraan meikäläisen tämän hetken kuuppa projektista.
Juuri samanlainen 78 superi ja tuo taivaan sininen väri. Uusiks on menny kontin pohja sivuineen. puolet keulasta ym. Ettet vaan ole käyny meikäläisen tallissa ottamassa noita kuvia :D , näyttää niin tutulta.

Itsekkin ostin 96 14 vuotiaana vuonna 1992. Ensimmäinen autoni siis ja tästä syystä tunnearvo on suurempi kuin peltityöt 8O .

Ollaan näemmä kohtalotovereita

Lähetetty: To Maalis 23, 2006 13:18
Kirjoittaja Suppari
Voi stna ku tuli pari noita vastauksia ku foorumi vähän pätki.. :lol:
Ei olen kyllä 18vuotias ja taitaapi olla kuvat ihan omasta tallista...´Kuulemma. :)
Uusia ja parempia kuvia otan ku on saumoja saatu siistittyä ja muutenki vähä siivottu tallia..Tulee meinaan noissa pellin taputteluissa paskaa jonkun verran..

Lähetetty: Su Maalis 26, 2006 02:01
Kirjoittaja Suppari
Kiitos nam kone on kasassa.Kuvia huomenna,kiviäki kiinnostaa. :roll:

Lähetetty: Ma Maalis 27, 2006 14:19
Kirjoittaja Suppari
Kone on ahtoputken hitsausta,pakosarjan viimeistelyä ja painekotelon muutoksia vaille valmis.Painekoteloon tulee kylmäkäynnistys suutin joka toimii tarvittaessa myös lisä rikastuksena,myös letku lähdöt pitää hitsata.
Pakosarjaan tulee köyhänmiehen thermo tecia eli sammutus peittoa 8O

Kertokaahan ihmeessä jotai kommenttia etten yksinään juttele.. :oops:

Kuvat
http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271137.jpg
Öljyn paluu

http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271136.jpg

http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271135.jpg

http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271134.jpg
''turbo'' :lol:

http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271133.jpg

http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271132.jpg

http://photobucket.com/albums/h196/Supp ... 271131.jpg

Lähetetty: Ma Maalis 27, 2006 14:27
Kirjoittaja Kaneettikuski
Ootpa melkoset viritykset kehitelly. Sen verran ärhäkkäältä näyttää.
Tuo pitää kyllä nähä livenä ens kesänä josakin..Hankkiudutaan joku kerta samoihin kokoontumisajoihin..

Lähetetty: Ma Maalis 27, 2006 16:02
Kirjoittaja Suppari
Tuskin tulee täks kesäks muutaku puuhalappuihin joku viikon loppu ja sillonkaa en kotikylää kauemmaks uskalla lähteä :lol:

Lähetetty: Ma Maalis 27, 2006 21:41
Kirjoittaja Frostgrey
Eli mitä koneen sisuskaluille on tehty? Itselläní on ollut myös mielessä oman kuupan "budjetti" turbotus, voi olla että saan varaosakoneen lähiviikkoina hommattua ja velipojalta irtoaa luultavasti tonnarin öljyjäähdytteinen T03:n. :wink:

Lähetetty: Ma Maalis 27, 2006 22:12
Kirjoittaja Suppari
Koneen sisuskalut vakiot mäntiin sorvattua kuoppaa lukuunottamatta.Joku asiaan perhtynyt vois laskea mitä tuli puristussuhteeksi kun kuoppa alkaa 10mm männän reunasta ja kuoppa on 2mm syvä,myös koko laesta on otettu sen verran pois että paskat puhdistui.
Turbotus on nimenomaan budjetiturbotus joka näkyy kyllä joka osassa ja varmasti kestävyydessäkin,kesällä kun pääsee töihin alkaa uuden koneen kasaus johon panostetaan vähän enemmän.Osien saatavuus on tosin jo nyt ongelma,biltemasta :oops: kun ostin yläpään tiiviste sarjan niin oli viimeinen ja tuskin tulee enää lisää.Ja budjetti oli taas mielessä tiivisteitä hankkiessa.
Kiertokangen laakeritkin jätin uusimatta,oli ihan ku tuliterät. :lol:
Oikeastaan koko turbotus juttu sai alkunsa http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=644094 tästä autosta jonka luokkakaveri omisti hetken kunnes kone otti itseensä,tosin oli ajettu ISOILLA paineilla useita tuhansia ja nilkka suorana.Kone ilmeisesti vakio.Kun katsotte hintaa niin se on järkyttävä,luokkakaveri maksoi vielä enemmän ja ideanahan on alusta lähtien tehdä paljon halvemmalla ku toi :wink:

Painekotelosta ja ahtoputkesta huomenna kuvia jos saan ne valmiiksi.

Lähetetty: Ma Maalis 27, 2006 22:30
Kirjoittaja Frostgrey
Itsellä olisi mielessä sen verran, että vaihtaisi tuohon ehkä tulevaan aihioin nuo 92mm Mahlen männät(n.200,-kierros) ja kantta hieman työstäisi. Itse tulisi tehtyä sitten kaikki putkisto hommelit. Bensan syöttö olisi tarkoitus ihan hoitaa kaasarilla tai sitten jos tulee oikein sijoitettu voisi pistää 9-5 Aeron(löytyy) suuttimet ja niitä ohjaamaan itse koottu Megasquirt :wink:

tehotavoitteen ei olisi kuin reilu 100hv mitä vakio kytkin ja laatikkokin varmaan kestäisi, ainakin hetken aikaa :D

Kaikki on tosiaankin vasta suunnittelu asteella joten voipi jäädä toteuttamattakin :roll:

Lähetetty: Su Huhti 23, 2006 02:17
Kirjoittaja keima
kyllähän se ihan nätisti pihisee :wink:

Lähetetty: Ke Huhti 26, 2006 22:10
Kirjoittaja Suppari
Se käy! 8) 8O Aikas aikaisin herää toi juuttuvasiipinen ''turbo''.Koneessa kierroksia paikallaan ehkä 3500 ja paineet kävi yli baarissa-->seurauksena ahtoputken antautuminen hienon laukauksen saattelemana :lol:

Uusia kuvia --> http://s64.photobucket.com/albums/h196/Suppariturbo/

Lähetetty: Ke Huhti 26, 2006 22:43
Kirjoittaja Frostgrey
No onneksi olkoon :D

Mites toi kulku puoli, miten noilla 1 barin ahdoilla tuntu kulkevan 8)

Vallan tässä itseäkin rupeaa kuupan turpottaminen himoittamaan :twisted: