Sähköhybridi vanhasta Saabista
Lähetetty: To Huhti 13, 2006 21:12
Alustus
Teknisesti suuntautuneena taivaanrannanmaalarina minua on kiehtonut ajatus tehdä vanhasta Saabista sähköauto jenkkien tapaan. Netissä on esimerkiksi Golfiin myynnissä bolt-on muunnossarjoja ihan toimivaksi sähköautoksi. Jos joku epäilee sähköautojen potentiaalista suorituskykyä niin voi katsoa sikäläistä meinikiä esimerkiksi täältä http://www.nedra.com/. Record holders-lista on erityisen suositeltava.
No, minulla ei kuitenkaan ole latauspaikkaa joten pelkkä sähkö ei riitä. Hybridivaihtoehto eli sekä polttomoottori ja sähkömoottori vaikuttaa tähän parhaalta ratkaisulta. Ajatus on siis että sähköllä kiihdytetään vauhtiin ja polttomoottori tuottaa voiman suurilla nopeuksilla ja pitkillä matkoilla joilla akku tyhjenee. Sähkömoottorin ominaisuudet kuten täysi vääntömomentti nollakierroksilta ja puutttuva joutokäyntikulutus ovat omiaan kaupunkiajossa.
Viimeistään matka Prius-taksin kyydisä vakuuttaa skeptikot Taksikuski väitti pääsevänsä noin 5-6 litralla kaupungissa kun entinen auto vei samassa ajossa noin 12 litraa. Dieselitkään eivät hänen mukaansa pääse alle kymmenellä siinä käytössä, miten lie asia mutta testeissä painavat katumaasturitkin ovat päässeet 8 litralla kaupunkiajossa.
Maantiekulutukseen tekniikka ei tuo helpotusta ohituksia lukuunottamatta.
Kansantajuisesti aiheesta kirjoittaa mm. http://auto.howstuffworks.com/ford-escape.htm
Projekti
Jos päämääränä olisi taloudellinen voitto/säästö kannatta homma jättää tekemättä, samahan pätee moneen muuhunkin harrasteprojektiin. Oppiminen on ykköspäämäärä ja kaupunkiajon kulutuksen vähentäminen toinen. Jos projetki onnistuu voisi siitä väsätä jonkinlaisen DIY-sivuston nettiin tms.
Useimmiten sähköautot ja hybridid pilataan sillä että niille tehdään 200km ajoon mitoitettu akusto. Minulla työmatka on 20 km edestakaisin joten miksi mitoittaa homma sellaiseksi joka ei ole järkevää.
Vaihtoehdot
1. Sähkömoottorit takapyöriin taka-akselille, perinteinen tekniikka jää eteen. Tätä käytetään suurissa nelivetokaupunkimaastureissa. Ehkä asiallisin vaihtoehto.
Edut:
+Erillään muusta tekniikasta, siistin paketin voisi vaikka irrottaa toiseen autoon.
+Neliveto talvella
+Tarvittaessa lisätehoa esimerkiksi kiihdytykseen.
-Hallintajärjestelmä saattaa monimutkaistua paljon mikäli jarrutusenergiaa halutaan hyödyntää.
-Tehon jakaminen akseleiden kesken?
2. Startin tapainen ratkaisu tehokkaammalla ja paremmalla tekniikalla.Startillakin saa auton liikkeelle, hieman enemmän tehoa niin voimme kuvitella pääsevämme esim. 20km/h nopeuteen ja saamme tuon pahimman kiihdytyksen poistettua polttomoottorin työtaakasta. Muistaakseni (Boschin) ehdotus 48-voltin sähköjärjestelmästi autoihin oli ajateltu juuri tällaiseen käyttöön, laturi vetäisi auton liikkeelle ja käynnistäisi sen kuin myös lataisi akut jarrutettaessa.
+Halpa
+Helppo
-Tuskin niin suurta hyötyä. Ladattaessa polttomoottori jarruttaa turhaan, kiihdytettäessä se on taakkana sähkömoottorille..
-Kiinnitys. Vauhtipyörän hampaat tuskin kestävät tätä, mikä ratkaisuksi? Laturin paikalle tuon voisi laittaa jolloin se olisi kaikin puolin fiksumpaa.. Remmit pitäisi vaihtaa järeämpiin ja jättää vesipumpun laakerit yhtälöstä pois.
Esimerkiksi tässä 4,5kW lennokkimootttori (aivan oikein!) 8 mm akselilla:
http://www.torcman.de/ valise TM 685 - Monster
Katsokaa mittoja ja tehoa.
4,5 kW ei vaikuta paljolta mutta noiden postin sähköautojen maksiteho on 22 kW ja niillä mennään liikenteen mukana aina 90km/h saakka.
Ja näitä voi itsekin tehdä eri kokoisina, tämä on aika hyvin dokumentoitu netissä:
http://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK ... o_eng.html
11kW taitaa olla suurimpien itsetehtyjen kokoluokka tällä hetkellä.
Tekniikka
Elcatin käytetyt sähköautot, pahimmassa tapauksessa tekniikan saa tuollaisesta, akut olisivat minulla vain paljon pienemmät:
http://www.elcat.fi/fin/kaytetyt/index.html
Golf muunnossarja sähkölle:
http://www.electroauto.com/catalog/kits ... oltsrabbit
Yleisiä ongelmia
-Sähkömoottorin ja säätimen hyötysuhteen on oltava hyvä. Esimerkiksi 90% tarkoittaa että 5kW tehosta 500W menee lämmöksi, Jos sitä ei saa pois niin savu nousee.
-Jännitteen tulee olla korkea jotta tehoa saa ulos ilman suuria virtoja. Mielummin 100V ja 10A kuin 10V ja 100A. Lyjyakuilla tätä on ikävä toteuttaa mutta mikäli laitteisto toimiin niin voihan sitä harkita muitakin vaihtoehtoja.
Ajatuksia? Kommentteja?
Hullua ja tyhmäähän tämä on sekä vaikeaa. Tekniset argumentit ovat kuitenkin enemmän kuin tervetulleita.
Ja tiedän että lähtökohdan tulisi olla mahdollisimman kevyt ja muuten täysin kunnossa.
Teknisesti suuntautuneena taivaanrannanmaalarina minua on kiehtonut ajatus tehdä vanhasta Saabista sähköauto jenkkien tapaan. Netissä on esimerkiksi Golfiin myynnissä bolt-on muunnossarjoja ihan toimivaksi sähköautoksi. Jos joku epäilee sähköautojen potentiaalista suorituskykyä niin voi katsoa sikäläistä meinikiä esimerkiksi täältä http://www.nedra.com/. Record holders-lista on erityisen suositeltava.
No, minulla ei kuitenkaan ole latauspaikkaa joten pelkkä sähkö ei riitä. Hybridivaihtoehto eli sekä polttomoottori ja sähkömoottori vaikuttaa tähän parhaalta ratkaisulta. Ajatus on siis että sähköllä kiihdytetään vauhtiin ja polttomoottori tuottaa voiman suurilla nopeuksilla ja pitkillä matkoilla joilla akku tyhjenee. Sähkömoottorin ominaisuudet kuten täysi vääntömomentti nollakierroksilta ja puutttuva joutokäyntikulutus ovat omiaan kaupunkiajossa.
Viimeistään matka Prius-taksin kyydisä vakuuttaa skeptikot Taksikuski väitti pääsevänsä noin 5-6 litralla kaupungissa kun entinen auto vei samassa ajossa noin 12 litraa. Dieselitkään eivät hänen mukaansa pääse alle kymmenellä siinä käytössä, miten lie asia mutta testeissä painavat katumaasturitkin ovat päässeet 8 litralla kaupunkiajossa.
Maantiekulutukseen tekniikka ei tuo helpotusta ohituksia lukuunottamatta.
Kansantajuisesti aiheesta kirjoittaa mm. http://auto.howstuffworks.com/ford-escape.htm
Projekti
Jos päämääränä olisi taloudellinen voitto/säästö kannatta homma jättää tekemättä, samahan pätee moneen muuhunkin harrasteprojektiin. Oppiminen on ykköspäämäärä ja kaupunkiajon kulutuksen vähentäminen toinen. Jos projetki onnistuu voisi siitä väsätä jonkinlaisen DIY-sivuston nettiin tms.
Useimmiten sähköautot ja hybridid pilataan sillä että niille tehdään 200km ajoon mitoitettu akusto. Minulla työmatka on 20 km edestakaisin joten miksi mitoittaa homma sellaiseksi joka ei ole järkevää.
Vaihtoehdot
1. Sähkömoottorit takapyöriin taka-akselille, perinteinen tekniikka jää eteen. Tätä käytetään suurissa nelivetokaupunkimaastureissa. Ehkä asiallisin vaihtoehto.
Edut:
+Erillään muusta tekniikasta, siistin paketin voisi vaikka irrottaa toiseen autoon.
+Neliveto talvella
+Tarvittaessa lisätehoa esimerkiksi kiihdytykseen.
-Hallintajärjestelmä saattaa monimutkaistua paljon mikäli jarrutusenergiaa halutaan hyödyntää.
-Tehon jakaminen akseleiden kesken?
2. Startin tapainen ratkaisu tehokkaammalla ja paremmalla tekniikalla.Startillakin saa auton liikkeelle, hieman enemmän tehoa niin voimme kuvitella pääsevämme esim. 20km/h nopeuteen ja saamme tuon pahimman kiihdytyksen poistettua polttomoottorin työtaakasta. Muistaakseni (Boschin) ehdotus 48-voltin sähköjärjestelmästi autoihin oli ajateltu juuri tällaiseen käyttöön, laturi vetäisi auton liikkeelle ja käynnistäisi sen kuin myös lataisi akut jarrutettaessa.
+Halpa
+Helppo
-Tuskin niin suurta hyötyä. Ladattaessa polttomoottori jarruttaa turhaan, kiihdytettäessä se on taakkana sähkömoottorille..
-Kiinnitys. Vauhtipyörän hampaat tuskin kestävät tätä, mikä ratkaisuksi? Laturin paikalle tuon voisi laittaa jolloin se olisi kaikin puolin fiksumpaa.. Remmit pitäisi vaihtaa järeämpiin ja jättää vesipumpun laakerit yhtälöstä pois.
Esimerkiksi tässä 4,5kW lennokkimootttori (aivan oikein!) 8 mm akselilla:
http://www.torcman.de/ valise TM 685 - Monster
Katsokaa mittoja ja tehoa.
4,5 kW ei vaikuta paljolta mutta noiden postin sähköautojen maksiteho on 22 kW ja niillä mennään liikenteen mukana aina 90km/h saakka.
Ja näitä voi itsekin tehdä eri kokoisina, tämä on aika hyvin dokumentoitu netissä:
http://www.aerodesign.de/peter/2001/LRK ... o_eng.html
11kW taitaa olla suurimpien itsetehtyjen kokoluokka tällä hetkellä.
Tekniikka
Elcatin käytetyt sähköautot, pahimmassa tapauksessa tekniikan saa tuollaisesta, akut olisivat minulla vain paljon pienemmät:
http://www.elcat.fi/fin/kaytetyt/index.html
Golf muunnossarja sähkölle:
http://www.electroauto.com/catalog/kits ... oltsrabbit
Yleisiä ongelmia
-Sähkömoottorin ja säätimen hyötysuhteen on oltava hyvä. Esimerkiksi 90% tarkoittaa että 5kW tehosta 500W menee lämmöksi, Jos sitä ei saa pois niin savu nousee.
-Jännitteen tulee olla korkea jotta tehoa saa ulos ilman suuria virtoja. Mielummin 100V ja 10A kuin 10V ja 100A. Lyjyakuilla tätä on ikävä toteuttaa mutta mikäli laitteisto toimiin niin voihan sitä harkita muitakin vaihtoehtoja.
Ajatuksia? Kommentteja?
Hullua ja tyhmäähän tämä on sekä vaikeaa. Tekniset argumentit ovat kuitenkin enemmän kuin tervetulleita.
Ja tiedän että lähtökohdan tulisi olla mahdollisimman kevyt ja muuten täysin kunnossa.