Hieman pohjustuksena mainittakoon että autoina minulla on -83 900turbo sekä -85 90 joka on nykyään 90i ja varustettuna viistokeula 900:n takapuskurilla/spoilerilla/heijastinpanelilla valojen välissä yms.
Missään järjestyksessä nämä kirjoitukseni ei välttämättä ole, mutta sitämukaa kirjoitellaan vanhoista keskeneräisistä kuin uusista, mitkä ovat milloinkin ajankohtaisia.
Viimepäivien aikaansaannoksia/sanomisiani copy/pastena muualta:
myrkky kirjoitti:Nyt olis nopan virikannen seetikoneistukset tehty. Hieman evästä lärviin ja mittailemaan että tekaistaanko tuplajouset venoille saabin omista volkkarin sisäjousilla terästettynä vai hyödynnetäänkö kaverilla jouten oleva uusi cranen jousisarja.
Samalla pitää tutkia/päättää että sorvataanko entiset retainerit tuplajousille käyviksi vai sorvataanko kokonaan uudet kevytmetalliset.
Kesä tulloo, tahttoo lissee voimmoo pellin alle!
myrkky kirjoitti:Vakiot venttaalijouset todettiin heti ekalla mittauksella liian löysiksi jopa vakiomoottoriin vakionokalla jos meinataan kierrättää yli 5500rpm(seetipaine n.21kg). Ensteks yritettiin sovitella kaverille ylimääräiseksi jääneitä Crane-cams:in tuplajousia mutta todettiin että niin paljon liian pitkät ovat ettei auta vaikka koneistaisi kannesta tavaraa jousien juuresta pois.
Sitten ruvettiin sovittelemaan erinäisten kulkineiden tuplajousien sisempiä jousia saappaan vakiojousten sisälle, aikamme etsittyämme ja todettuamme homma toivottomaksi juolahti mieleen että klonksvaageneissahan on tuplajouset.. eikun 1.6D passatin kansi palasiksi ja sieltä aivan 100% istuvat ja oikean jäykkyiset jouset(seetipaine 45kg saabin+vw:n jousilla). Jousen aluslevytkin käyvät volkkarista paikalleen kun niiden keskireikää isontaa puoli milliä että sopivat ohjuritapin päälle.
Jäljellä olisi enää retainerien(venttiilijousen ylälautanen) sorvaaminen sisemmältä keskiöltään että siihen saadaan ohjuri näille sisäjousille.. sit vaan kansi kasaan ja kunnon nokka. Ehkä kasassa ennen juhannusta hyvällä tuurilla..
Edit: Unohtu mainita, että pitäähän kansi vielä oikaisuhöylätä.. mut se on sit aikanaan kun on muutama kymppi ylimääräistä että saa investoitua..
Tämänpäiväistä:
myrkky kirjoitti:Tänään tuli tutustuttua tsekkoslovakialaiseen taidonnäytteeseen, TOS:in sorviin. Sorvailin retainereihin paikat sisäjousille ja suurensin volkkarin jousen aluslevyn keskireikää puolisen milliä että sopivat saabin ohjurin päälle.
Pitää vielä pyyhkäistä noista ulommista jousista(saabin omat) alapäästä ulkosivusta pari-kolme millin kymmenystä poijes niin istuvat sitten kunnolla noihin volkkarin aluslevyihin.
Edit: Lähiaikoina joutuu suunnittelun alle myös säädettävä nokkapyörä. Alkuperäisestä nokkapyörästä käytetään sorvaamalla irrotettu ulkokehä ja sisäkehä tekaistaan uusi joka sovitetaan säädettävällä pulttiliitoksella ulkokehään..
Näin vinkkinä muille saabin 8-venttaalisen viilaajille, käytetyissä vakiojousissa oli uskomattomia eroja jäykkyydessä, skaala alkoi 16kg seetipaineesta päättyen 32kg lukemaan. Itsehän valitsin tulevaan kanteen mahdollisimman läheltä 25kg lukemaa olevia 8kpl ja ne ryyditetään volkkarin sisäjousilla.
Jatkoa seuraa aikanaan.. ehkä.. kai..
Edit: Vauhtipyörähän sai jo aiemmin kokea sorvin voiman, seuraavan linkin kuvasta poiketen siihen on jo porettu reikiä sopiviin paikkoihin lisäkevennykseksi ja porataan vielä lisää...
http://img.forum48.net/06/02/19/12534762953.jpg