Myrkyn sekalaiset projektit..

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Myrkyn sekalaiset projektit..

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kauan mietittyäni uskalsin kannustuksen voimalla tehdä tämän threadin, jossa tulee olemaan kaikkea sekalaista, sensijaan että keskityttäisiin vain yhteen ja ainoaan autoon.

Hieman pohjustuksena mainittakoon että autoina minulla on -83 900turbo sekä -85 90 joka on nykyään 90i ja varustettuna viistokeula 900:n takapuskurilla/spoilerilla/heijastinpanelilla valojen välissä yms.

Missään järjestyksessä nämä kirjoitukseni ei välttämättä ole, mutta sitämukaa kirjoitellaan vanhoista keskeneräisistä kuin uusista, mitkä ovat milloinkin ajankohtaisia.

Viimepäivien aikaansaannoksia/sanomisiani copy/pastena muualta:
myrkky kirjoitti:Nyt olis nopan virikannen seetikoneistukset tehty. Hieman evästä lärviin ja mittailemaan että tekaistaanko tuplajouset venoille saabin omista volkkarin sisäjousilla terästettynä vai hyödynnetäänkö kaverilla jouten oleva uusi cranen jousisarja.

Samalla pitää tutkia/päättää että sorvataanko entiset retainerit tuplajousille käyviksi vai sorvataanko kokonaan uudet kevytmetalliset.

Kesä tulloo, tahttoo lissee voimmoo pellin alle!
myrkky kirjoitti:Vakiot venttaalijouset todettiin heti ekalla mittauksella liian löysiksi jopa vakiomoottoriin vakionokalla jos meinataan kierrättää yli 5500rpm(seetipaine n.21kg). Ensteks yritettiin sovitella kaverille ylimääräiseksi jääneitä Crane-cams:in tuplajousia mutta todettiin että niin paljon liian pitkät ovat ettei auta vaikka koneistaisi kannesta tavaraa jousien juuresta pois.
Sitten ruvettiin sovittelemaan erinäisten kulkineiden tuplajousien sisempiä jousia saappaan vakiojousten sisälle, aikamme etsittyämme ja todettuamme homma toivottomaksi juolahti mieleen että klonksvaageneissahan on tuplajouset.. eikun 1.6D passatin kansi palasiksi ja sieltä aivan 100% istuvat ja oikean jäykkyiset jouset(seetipaine 45kg saabin+vw:n jousilla). Jousen aluslevytkin käyvät volkkarista paikalleen kun niiden keskireikää isontaa puoli milliä että sopivat ohjuritapin päälle.

Jäljellä olisi enää retainerien(venttiilijousen ylälautanen) sorvaaminen sisemmältä keskiöltään että siihen saadaan ohjuri näille sisäjousille.. sit vaan kansi kasaan ja kunnon nokka. Ehkä kasassa ennen juhannusta hyvällä tuurilla..

Edit: Unohtu mainita, että pitäähän kansi vielä oikaisuhöylätä.. mut se on sit aikanaan kun on muutama kymppi ylimääräistä että saa investoitua..

Tämänpäiväistä:
myrkky kirjoitti:Tänään tuli tutustuttua tsekkoslovakialaiseen taidonnäytteeseen, TOS:in sorviin. Sorvailin retainereihin paikat sisäjousille ja suurensin volkkarin jousen aluslevyn keskireikää puolisen milliä että sopivat saabin ohjurin päälle.

Pitää vielä pyyhkäistä noista ulommista jousista(saabin omat) alapäästä ulkosivusta pari-kolme millin kymmenystä poijes niin istuvat sitten kunnolla noihin volkkarin aluslevyihin.

Kuva

Kuva

Edit: Lähiaikoina joutuu suunnittelun alle myös säädettävä nokkapyörä. Alkuperäisestä nokkapyörästä käytetään sorvaamalla irrotettu ulkokehä ja sisäkehä tekaistaan uusi joka sovitetaan säädettävällä pulttiliitoksella ulkokehään..

Näin vinkkinä muille saabin 8-venttaalisen viilaajille, käytetyissä vakiojousissa oli uskomattomia eroja jäykkyydessä, skaala alkoi 16kg seetipaineesta päättyen 32kg lukemaan. Itsehän valitsin tulevaan kanteen mahdollisimman läheltä 25kg lukemaa olevia 8kpl ja ne ryyditetään volkkarin sisäjousilla.


Jatkoa seuraa aikanaan.. ehkä.. kai..

Edit: Vauhtipyörähän sai jo aiemmin kokea sorvin voiman, seuraavan linkin kuvasta poiketen siihen on jo porettu reikiä sopiviin paikkoihin lisäkevennykseksi ja porataan vielä lisää...

http://img.forum48.net/06/02/19/12534762953.jpg
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Nopan sähkölämmitteisten peilien projekti eteni tänään senverta, että kaivoin ihan s**tanan painavaa lunta melkoisen kinoksen päästäkseni varaosa-autolle peilejä hakemaan. Minä kun en jalkojani kastele ja hangessa rämmi, samperi. :|

Nyt on harkinnan alla, että teenkö lämmitysvastuksen ihan normaalista muutaman watin keraamisesta tehovastuksesta vai värkkäänkö lämmityselementiksi transistorin jonka lämpötila vakautetaan ohjaamalla sitä NTC tai PTC vastuksen kautta.

Lambdamittari kasaantuu pikkuhiljaa ja mietinnän alla on että kuinka tehdä siihen siisti etulevy. Ideoitakin saa esittää.

Kuva
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Myrkky kirjoitti: Lambdamittari kasaantuu pikkuhiljaa ja mietinnän alla on että kuinka tehdä siihen siisti etulevy. Ideoitakin saa esittää.
Eikös helpoin tapa olisi ostaa elektroniikkaliikkeestä muovinen tai metallinen purkki ja porailla siihen sitten tarvittavat reiät. Harjatusta alumiinista tehty etulevy olisi vieläpä aika komean näköinen.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Myrkyn sekalaisiin projekteihin eksyi meidän yks 99:n tuulilasinpyyhkimen koneisto. Ootko saanu tolkkua siihen, voiko sen pysäytysasennon laittaa oikealle? Härskein visio on ollut, että pyyhkijät pysähtyy molempiin päihin. :D Tihkureleen kanssahan tuo pyyhkäisisi vuoronperään vain yhden pyyhäisyn oikealle, sitten tauon päästä taas vasemmalle. hehheh.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

Myrkky kirjoitti:Lambdamittari kasaantuu pikkuhiljaa ja mietinnän alla on että kuinka tehdä siihen siisti etulevy. Ideoitakin saa esittää.
Mitäpä jos tehdään rosterista? :D
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mertmi kirjoitti:Myrkyn sekalaisiin projekteihin eksyi meidän yks 99:n tuulilasinpyyhkimen koneisto. Ootko saanu tolkkua siihen, voiko sen pysäytysasennon laittaa oikealle? Härskein visio on ollut, että pyyhkijät pysähtyy molempiin päihin. :D Tihkureleen kanssahan tuo pyyhkäisisi vuoronperään vain yhden pyyhäisyn oikealle, sitten tauon päästä taas vasemmalle. hehheh.
On vielä jäänyt kiireiden takia tutkimatta tuo.. yritän suoriutua lähipäivinä.
Henkka_ kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Lambdamittari kasaantuu pikkuhiljaa ..
Mitäpä jos tehdään rosterista? :D
Harjattua rosteria olen miettinyt, mutta toisaalta sellainen on ehkä turhan silmiinpistävä. Materiaali josta tehdä, ei ole tässä se ongelma, vaan saada reikärivi siististi suoraan..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

Myrkky kirjoitti:
Lambdamittari kasaantuu pikkuhiljaa ja mietinnän alla on että kuinka tehdä siihen siisti etulevy. Ideoitakin saa esittää.
en nyt tarkkaan muista miltä tuo nopan kojetaulu näyttää mutta saisiko mittarin piilotettua kojelaudan sisälle ja poraisi vain ledeille reijät. näin asennus olisi melko huomaamaton... :?
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Turvavyömerkkivalon ja takalasilämppärin katkaisijan tilalle?
Tai saisikohan lämmönsäätönuppien yläpuolella olevan kaukalon etureunaan louhittua tilaa?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/sisus/122_2270_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Kansi viety oikaistavaksi, puol milliä ois naarmujen takia tarve ottaa, mut otetaan milli että saadaan puristussuhdetta ylöspäin.

Edit: Olen miettinyt pääni puhki, miten tehdä helpoiten säädettävä nokkapyörä tuohon rotteloon, toisaalta olisi hyvä kun erottaisi nokkapyörän sisä ja ulkokehät toisistaan.. saisi kunnon asteikon(sisä/ulkokehän liitoskohtaan). Mut kun ois niin helppo työstää vain nuo kolme pultinreikää soikeaksi, vaan millä siihen teet kunnon asteikon.

Tietty jos vaihtaisi nuo nokkapyörän pultit sellaisiin joissa olis muutaman millin tasapaksu "ohjain" ennen kierteen alkua ja tekasis niihin pultteihin prikulleen käyvän peltilipareen(joka liikkuisi nokkapyörän pulttien mukana) pultinkannan ja nokkapyörän väliin kiristettäväksi.. olis helppo raapustaa nokkapyörään asteikkoa. Ehdotuksia?

Edit2: Taikka jos porailisi vaikkapa 10mm:n reiän nokkapyörän läpi sen keskikohdasta ja syventäisi nokan keskireikää vaikkapa 4.xmm: terällä ja vääntäisi siihen 5mm:n kierteen.. ja kiristäisi nokkapyörän läpi korokeholkin kera jonkun viisarin tapaisen.. jaa miksi säätöasteikko? Siksi koska meinasin testata nokkaa muullakin kuin laskennallisesti oikealla astesäädöllä.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Venttiilijousia hiottu alapäistään senverta että istuvat klonkswagenin alalautasiin ja kansi haettu höyläyksestä sekä siistitty vesitilan reikien reunoilta jäysteet. Neuvoteltu nokan hiomisesta paikallisen viripajan kanssa, huomenna kansi pesuun samaiselle pajalle ja neuvottelujen jatkamista.

Nokasta on tarkoitus tehdä senverta raju että voidaan unohtaa k-jetin käyttö sellaisenaan, raju nokkahan sotkee k-jetin alakierrostoiminnan ja etenkin tyhjäkäynnin. Tähänkin käynnin sotkeutumiseen on olemassa ratkaisu, käytetään kaasuläppä/sylinteri ja jo vain futaa taasen!

Joten jos pyörii nurkissa halvat 45-48mm tuplakaasarit kaasuläppärunko-aihioiksi, niin saa tarjota. Ei tarvitse olla täydelliset(läpät akseleineen ja laakerointeineen sekä rungot riittää). Myös rungoiltaan halkinaiset tai korvakoltaan poikkinaiset käy.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Myrkky kirjoitti:Venttiilijousia hiottu alapäistään senverta että istuvat klonkswagenin alalautasiin ja kansi haettu höyläyksestä sekä siistitty vesitilan reikien reunoilta jäysteet. Neuvoteltu nokan hiomisesta paikallisen viripajan kanssa, huomenna kansi pesuun samaiselle pajalle ja neuvottelujen jatkamista.

Nokasta on tarkoitus tehdä senverta raju että voidaan unohtaa k-jetin käyttö sellaisenaan, raju nokkahan sotkee k-jetin alakierrostoiminnan ja etenkin tyhjäkäynnin. Tähänkin käynnin sotkeutumiseen on olemassa ratkaisu, käytetään kaasuläppä/sylinteri ja jo vain futaa taasen!

Joten jos pyörii nurkissa halvat 45-48mm tuplakaasarit kaasuläppärunko-aihioiksi, niin saa tarjota. Ei tarvitse olla täydelliset(läpät akseleineen ja laakerointeineen sekä rungot riittää). Myös rungoiltaan halkinaiset tai korvakoltaan poikkinaiset käy.
Onko tulossa paljonkin tehoa?
Tuleeko Megasquirt ruisku?
Megasquirt foorumilla toisinaan myynnissä noita vanhoja tupliakin. Ja olikohan Moposportillakin joskus vanhoja tuplia myynnissä halvalla. Noista kannattaa katella.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Sukellusvene kirjoitti:
Onko tulossa paljonkin tehoa?
Tuleeko Megasquirt ruisku?
Megasquirt foorumilla toisinaan myynnissä noita vanhoja tupliakin. Ja olikohan Moposportillakin joskus vanhoja tuplia myynnissä halvalla. Noista kannattaa katella.
Tehoa tulee minkä tulee, oma tavoite liikkuu tuossa 150hv:n paikkeilla mutta parikin projektissa opastanutta henkilöä on veikannut tuonne 160-170hv:n kieppeille jos kaikki toimii odotetusti. Hieman varmaan karsii niitä viimeisiä heposia poijes, kun tuohon tulee modattu ruiskusatkun peltisarja eikä mikään kunnollinen tuotos.
Alustavan suunnitelman mukaan sarjan ensioputkia jatketaan jokaista parilla loivalla mutkalla siten että toisioputkien liitos siirtyy n.10cm eteenpäin ja se saadaan mahtumaan paikalleen, eipä sillä, etteikö tuon sarjan ensioputket olisikin kaivannut jatkoa jo ihan laskennallisestikkin miettien.

Megakin ehkä aikanaan, nyt ensihätään k-jetti erillisillä läppärungoilla. Meinasin tosin kokeilla vakio imusarjalla/läpällä että käykö se yleensäkkään tyhjäkäyntiä alle 1500rpm, selviää aikanaan.

Alunperinhän tuo pitkään tekeillä ollut kansi piti tulla 900T8 koneeseen mutta siunaantui senverta monta i16 konetta että eiköhän se pitäne siihen satkuun tehdä moniventtiiliversio ja tunkea tuo "jätteeksi jäävä" 8-tappinen tuohon noppaan.. jonka muuten piti olla alunperin "harsitaan kasaaan, jos sillä talven yli pääsis" versio. :D
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Nokka viety paikalliselle pajalle, elikkäs Joensuun Vauhtipyörälle. Lupaili nokan olevan hiottu ensiviikon loppupuolella joten tässä on nyt aikaa kasailla kansi ajatuksen kanssa ja shimmata kaikki venajouset samaan kireyteen.

Pitäis käydä kyselemässä alumiinimöntin hintaa, josko tekasis kaasuläppärungot itse umpipalikasta työstäen.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Myrkky kirjoitti:Nokka viety paikalliselle pajalle, elikkäs Joensuun Vauhtipyörälle.
Hiooko ilman mallia pelkillä spekseillä?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

tema kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Nokka viety paikalliselle pajalle, elikkäs Joensuun Vauhtipyörälle.
Hiooko ilman mallia pelkillä spekseillä?
No ei ihan, Sepon hiomakone ei edusta ihan uusinta uutta vaan siinä on oltava kuulemma joku profiilimalli tjsp.. en tiedä ihan tarkkaan.

Ensin meinasin lähettää nokan Virtasen Maurille, mut nyt ajan säästämiseksi näin.. tekaistaan nokkia lisää jos ei lopputulos tyydytä(tosin Seppokin on hyvän nokkahiojan maineessa, että eiköhän kelvanne tuohon romuuni). Annoin Sepolle vielä aikaslailla vapaat kädet tehdä millaisen parhaaksi näkee, kerroin vain käyttötarkoituksen ja sen että katsastuspäästöt ei ole ratkaiseva asia jos muuten pelaa hienosti.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin