Saab 900 Turbo -83 *Traktori*
Lähetetty: Pe Kesä 02, 2006 02:20
Auto oli minulla viime syksyyn asti reilun vuoden verran, tavoitteena oli koko omistamisajan t8 koneen vaihto t16 koneeksi. Tavoitetta ei saanut toteutettua tuohon aikaan, joten myin satkun ja menin ostamaan tonnarin...
Sain kuitenkin uuden mahdollisuuden tavoitteen toteuttamiseen. Uusi omistaja laittoi auton osina myyntiin ajan ja kiinnostuksen puutteen takia, kansipahvin hajoamisen vuoksi.
Vuoden omistusajan aikana olin kerennyt hitsaamaan, huoltamaan ja muutenkin tulemaan niin tutuksi auton kanssa, joten wanha helmi piti mennä ja pelastaa. Otin puhelimen käteen, sovin näytön ja samana iltana auto seisoikin pihassa, odottaen kansipahvin vaihtoa + suunnitelmien mukaan B202L:ää konepellin alle .
Vaihdoin autoon kansipahvin saadakseni nykyisen t8 tekniikan pelittämään edes jotenkin. Katsastettuakin tuo tuli, tarvitsi vain käyttää jälkitarkastuksessa takaiskarin yläpään, päästöjen ja puoltavien etujarrujen korjauksen jälkeen ja leimahan sieltä napsahti.
Nyt tilanne on tämä:
Auto odottaa pääsyä talliin ja hellään hoivaan tuossa pihalla (tällä hetkellä tallia varaa varaosatonnari). Laittamista korin osalta on jonkinverran, hitsaushommia ei kuitenkaan suuremmin. Pari kerrosta vasaralakkaa + pellavaöljyä ei ollutkaan onnistunut pitämään hammaspeikkoa poissa, vaan paikkamaalatut kohdat koteloista ovat tyylikkään ruskean vivahteiset... Täytyy siis näyttää teräsharjalaikkaa + kaikenmaailman ruosteenestoaineita, jotta saadaan peltiosat kestämään pidempään ja jo pelkästään omankin mielenrauhan takia.
Tallin nurkassa jo useamman kuukauden on käyttöä odottanut tonnarista revitty B202L. Tähän pataan olisikin tarkoitus vaihtaa laakerit, stefat, männänrenkaat, hoonata sylinterit, uutta osaa jakopäähän + x määrä muita toimenpiteitä joita ei tällä hetkellä mieleen tule . kannellekkin on jotain tehtävä, seoksen tulee päästä sylintereihin ja niistä ulos, eihän laiskalla autolla voi ajaa, eihän?
Laatikoksi olen suunnitellut 4vaihteista askia. onko totta että näissä olisi leveämmät rattaat ja kestäisi ainakin jonkinverran enemmän kuin 5v lootat?
Tässä hieman esimakua tulevasta, toivottavasti edes puolet saadaan toteutettua. Enemmänkin kaikenlaista on suunnitteilla, muttei kuitenkaan liikaa viitsi hehkuttaa tai jää pian tekemättä.
Laitetaan näin lopuksi vielä erittäin huonolaatuinen kuva autosta näytille:
http://www.kolumbus.fi/coltti/satku/22. ... AA0020.JPG
ps. tiedän että keula on hieman "hassun" näköinen.
Sain kuitenkin uuden mahdollisuuden tavoitteen toteuttamiseen. Uusi omistaja laittoi auton osina myyntiin ajan ja kiinnostuksen puutteen takia, kansipahvin hajoamisen vuoksi.
Vuoden omistusajan aikana olin kerennyt hitsaamaan, huoltamaan ja muutenkin tulemaan niin tutuksi auton kanssa, joten wanha helmi piti mennä ja pelastaa. Otin puhelimen käteen, sovin näytön ja samana iltana auto seisoikin pihassa, odottaen kansipahvin vaihtoa + suunnitelmien mukaan B202L:ää konepellin alle .
Vaihdoin autoon kansipahvin saadakseni nykyisen t8 tekniikan pelittämään edes jotenkin. Katsastettuakin tuo tuli, tarvitsi vain käyttää jälkitarkastuksessa takaiskarin yläpään, päästöjen ja puoltavien etujarrujen korjauksen jälkeen ja leimahan sieltä napsahti.
Nyt tilanne on tämä:
Auto odottaa pääsyä talliin ja hellään hoivaan tuossa pihalla (tällä hetkellä tallia varaa varaosatonnari). Laittamista korin osalta on jonkinverran, hitsaushommia ei kuitenkaan suuremmin. Pari kerrosta vasaralakkaa + pellavaöljyä ei ollutkaan onnistunut pitämään hammaspeikkoa poissa, vaan paikkamaalatut kohdat koteloista ovat tyylikkään ruskean vivahteiset... Täytyy siis näyttää teräsharjalaikkaa + kaikenmaailman ruosteenestoaineita, jotta saadaan peltiosat kestämään pidempään ja jo pelkästään omankin mielenrauhan takia.
Tallin nurkassa jo useamman kuukauden on käyttöä odottanut tonnarista revitty B202L. Tähän pataan olisikin tarkoitus vaihtaa laakerit, stefat, männänrenkaat, hoonata sylinterit, uutta osaa jakopäähän + x määrä muita toimenpiteitä joita ei tällä hetkellä mieleen tule . kannellekkin on jotain tehtävä, seoksen tulee päästä sylintereihin ja niistä ulos, eihän laiskalla autolla voi ajaa, eihän?
Laatikoksi olen suunnitellut 4vaihteista askia. onko totta että näissä olisi leveämmät rattaat ja kestäisi ainakin jonkinverran enemmän kuin 5v lootat?
Tässä hieman esimakua tulevasta, toivottavasti edes puolet saadaan toteutettua. Enemmänkin kaikenlaista on suunnitteilla, muttei kuitenkaan liikaa viitsi hehkuttaa tai jää pian tekemättä.
Laitetaan näin lopuksi vielä erittäin huonolaatuinen kuva autosta näytille:
http://www.kolumbus.fi/coltti/satku/22. ... AA0020.JPG
ps. tiedän että keula on hieman "hassun" näköinen.