900 CD T16 -85
Lähetetty: Ma Kesä 12, 2006 22:26
Saab-kuume pääsi nousemaan niin pahaksi, että tuli hankittua lähes sika säkissä -tyyliin tuollainen 900 CD T16 vuosimallia -85. Auto on ollut aikoinaan eduskunnan puhemiehen virka-autona (ex. AA-10) ja sen jälkeen mm. Metsäntutkimuslaitoksen käytössä.

Projektikuvia löytyy osoitteesta: http://s73.photobucket.com/albums/i226/ ... Finlandia/
Finkku oli ollut reilu vuosi sitten täydessä ajossa, mutta jäänyt sitten seisontaan ruostevaurioiden ja konevian vuoksi. Myyjän mukaan kone kyllä kävi, mutta kertoi sen muistuttavan ääneltään enemmän dieseliä kuin bensakonetta. Ajattelin, että koneitahan saa ja Kempin liimaa kyllä riittää. Onhan Finlandia kuitenkin mielenkiintoinen osa kotimaisen autoteollisuuden historiaa. Viikon kuluttua auto vinssattiin kuljetusauton kyytin ja näin alkoi Saabin matka Anjalankoskelta kohti pohjoista.
Ensimmäisenä oli vuorossa pesu ja imurointi, sitten korin tutkailua. Takaiskareiden yläkiinnikkeet olivat toistaiseksi kiinni, mutta ruostepeikko oli nakertanut varsinkin oikeaa puolta jo osittain irti. Molemmilla puolilla on lahoa siinä perinteisessä kohdassa, jossa takalokasuoja liittyy kynnyskoteloon. Oikean puolen kynnyskotelo on puhki takaosasta ja etupuoleltakin tuuletusreikä löytyy. Sen verran ohuenpuoleiset äänet oli kynnyskoteloiden pohjassa, että käytännössä on järkevintä vaihtaa koko kotelon pohjaosa. Ovissa on perusröpöä alareunoissa, oikea takaovi pohjastaan ja sisäreunastaan puhki. Onneksi sain hommattua kohtuullisen hyvät Finlandian ovet, joten eiköhän niistä saa jotakin mukavaa aikaiseksi.
Käytin koneesta venakopan irti ja ilmeni, että nostajille menevät öljyputket olivat lähestulkoon irti. Muovinippojen o-renkaat olivat niin kovettuneet, että putket irtosivat kevyellä nostolla. Uudet nipat paikalleen, nestetankkaus koneelle ja sitten ensistartti. Aluksi koneen ääni muistutti tosiaan suoraruisku-Transitia 20 asteen pakkasella. Annoin motin hyrskytellä kunnolla lämpimäksi ja vähitellen kalkatus vaimeni. Vika näyttäisi korjaantuneen tuolla nippojen vaihdolla ja auton siirtelykin on helpompaa kun se liikkuu omin voimin. Kromimaskikin tuli asennettua - alkuperäisen kromaus oli hilseillyt ja maalattu sen vuoksi mustaksi.
Koko auto olisi siis tarkoitus käydä vähitellen läpi uutta maalia myöten. Seuraavaksi taitaa olla vuorossa ainakin sisustuksen ja ovien irrotus hitsauksen tieltä. Himottaisi kyllä vihdoinkin tehdä kunnollinen korinkääntöpukki. Tulisi pohjan hitsauksesta ja ruostesuojauksesta huomattavasti miellyttävämpää. Haalareista tulee yllättävän kiire pois, kun ne ottaa tulet auton alla hitsatessa.
Tämmöistä tällä erää. Päivittelen projektikertomusta, kun aihetta ilmenee. Puuhastelua riittää, mutta sitä vartenhan näitä harrastellaan. Tästä ei ole tarkoitus tehdä urakointia veren maku suussa, vaan kunnostustyötä tehdään kun aikaa ja sopivaa fiilistä löytyy.

Projektikuvia löytyy osoitteesta: http://s73.photobucket.com/albums/i226/ ... Finlandia/
Finkku oli ollut reilu vuosi sitten täydessä ajossa, mutta jäänyt sitten seisontaan ruostevaurioiden ja konevian vuoksi. Myyjän mukaan kone kyllä kävi, mutta kertoi sen muistuttavan ääneltään enemmän dieseliä kuin bensakonetta. Ajattelin, että koneitahan saa ja Kempin liimaa kyllä riittää. Onhan Finlandia kuitenkin mielenkiintoinen osa kotimaisen autoteollisuuden historiaa. Viikon kuluttua auto vinssattiin kuljetusauton kyytin ja näin alkoi Saabin matka Anjalankoskelta kohti pohjoista.
Ensimmäisenä oli vuorossa pesu ja imurointi, sitten korin tutkailua. Takaiskareiden yläkiinnikkeet olivat toistaiseksi kiinni, mutta ruostepeikko oli nakertanut varsinkin oikeaa puolta jo osittain irti. Molemmilla puolilla on lahoa siinä perinteisessä kohdassa, jossa takalokasuoja liittyy kynnyskoteloon. Oikean puolen kynnyskotelo on puhki takaosasta ja etupuoleltakin tuuletusreikä löytyy. Sen verran ohuenpuoleiset äänet oli kynnyskoteloiden pohjassa, että käytännössä on järkevintä vaihtaa koko kotelon pohjaosa. Ovissa on perusröpöä alareunoissa, oikea takaovi pohjastaan ja sisäreunastaan puhki. Onneksi sain hommattua kohtuullisen hyvät Finlandian ovet, joten eiköhän niistä saa jotakin mukavaa aikaiseksi.
Käytin koneesta venakopan irti ja ilmeni, että nostajille menevät öljyputket olivat lähestulkoon irti. Muovinippojen o-renkaat olivat niin kovettuneet, että putket irtosivat kevyellä nostolla. Uudet nipat paikalleen, nestetankkaus koneelle ja sitten ensistartti. Aluksi koneen ääni muistutti tosiaan suoraruisku-Transitia 20 asteen pakkasella. Annoin motin hyrskytellä kunnolla lämpimäksi ja vähitellen kalkatus vaimeni. Vika näyttäisi korjaantuneen tuolla nippojen vaihdolla ja auton siirtelykin on helpompaa kun se liikkuu omin voimin. Kromimaskikin tuli asennettua - alkuperäisen kromaus oli hilseillyt ja maalattu sen vuoksi mustaksi.
Koko auto olisi siis tarkoitus käydä vähitellen läpi uutta maalia myöten. Seuraavaksi taitaa olla vuorossa ainakin sisustuksen ja ovien irrotus hitsauksen tieltä. Himottaisi kyllä vihdoinkin tehdä kunnollinen korinkääntöpukki. Tulisi pohjan hitsauksesta ja ruostesuojauksesta huomattavasti miellyttävämpää. Haalareista tulee yllättävän kiire pois, kun ne ottaa tulet auton alla hitsatessa.

Tämmöistä tällä erää. Päivittelen projektikertomusta, kun aihetta ilmenee. Puuhastelua riittää, mutta sitä vartenhan näitä harrastellaan. Tästä ei ole tarkoitus tehdä urakointia veren maku suussa, vaan kunnostustyötä tehdään kun aikaa ja sopivaa fiilistä löytyy.
