Sivu 1/1

900 CD T16 -85

Lähetetty: Ma Kesä 12, 2006 22:26
Kirjoittaja 900T16
Saab-kuume pääsi nousemaan niin pahaksi, että tuli hankittua lähes sika säkissä -tyyliin tuollainen 900 CD T16 vuosimallia -85. Auto on ollut aikoinaan eduskunnan puhemiehen virka-autona (ex. AA-10) ja sen jälkeen mm. Metsäntutkimuslaitoksen käytössä.

Kuva

Projektikuvia löytyy osoitteesta: http://s73.photobucket.com/albums/i226/ ... Finlandia/

Finkku oli ollut reilu vuosi sitten täydessä ajossa, mutta jäänyt sitten seisontaan ruostevaurioiden ja konevian vuoksi. Myyjän mukaan kone kyllä kävi, mutta kertoi sen muistuttavan ääneltään enemmän dieseliä kuin bensakonetta. Ajattelin, että koneitahan saa ja Kempin liimaa kyllä riittää. Onhan Finlandia kuitenkin mielenkiintoinen osa kotimaisen autoteollisuuden historiaa. Viikon kuluttua auto vinssattiin kuljetusauton kyytin ja näin alkoi Saabin matka Anjalankoskelta kohti pohjoista.

Ensimmäisenä oli vuorossa pesu ja imurointi, sitten korin tutkailua. Takaiskareiden yläkiinnikkeet olivat toistaiseksi kiinni, mutta ruostepeikko oli nakertanut varsinkin oikeaa puolta jo osittain irti. Molemmilla puolilla on lahoa siinä perinteisessä kohdassa, jossa takalokasuoja liittyy kynnyskoteloon. Oikean puolen kynnyskotelo on puhki takaosasta ja etupuoleltakin tuuletusreikä löytyy. Sen verran ohuenpuoleiset äänet oli kynnyskoteloiden pohjassa, että käytännössä on järkevintä vaihtaa koko kotelon pohjaosa. Ovissa on perusröpöä alareunoissa, oikea takaovi pohjastaan ja sisäreunastaan puhki. Onneksi sain hommattua kohtuullisen hyvät Finlandian ovet, joten eiköhän niistä saa jotakin mukavaa aikaiseksi.

Käytin koneesta venakopan irti ja ilmeni, että nostajille menevät öljyputket olivat lähestulkoon irti. Muovinippojen o-renkaat olivat niin kovettuneet, että putket irtosivat kevyellä nostolla. Uudet nipat paikalleen, nestetankkaus koneelle ja sitten ensistartti. Aluksi koneen ääni muistutti tosiaan suoraruisku-Transitia 20 asteen pakkasella. Annoin motin hyrskytellä kunnolla lämpimäksi ja vähitellen kalkatus vaimeni. Vika näyttäisi korjaantuneen tuolla nippojen vaihdolla ja auton siirtelykin on helpompaa kun se liikkuu omin voimin. Kromimaskikin tuli asennettua - alkuperäisen kromaus oli hilseillyt ja maalattu sen vuoksi mustaksi.

Koko auto olisi siis tarkoitus käydä vähitellen läpi uutta maalia myöten. Seuraavaksi taitaa olla vuorossa ainakin sisustuksen ja ovien irrotus hitsauksen tieltä. Himottaisi kyllä vihdoinkin tehdä kunnollinen korinkääntöpukki. Tulisi pohjan hitsauksesta ja ruostesuojauksesta huomattavasti miellyttävämpää. Haalareista tulee yllättävän kiire pois, kun ne ottaa tulet auton alla hitsatessa. :?

Tämmöistä tällä erää. Päivittelen projektikertomusta, kun aihetta ilmenee. Puuhastelua riittää, mutta sitä vartenhan näitä harrastellaan. Tästä ei ole tarkoitus tehdä urakointia veren maku suussa, vaan kunnostustyötä tehdään kun aikaa ja sopivaa fiilistä löytyy. :wink:

Lähetetty: To Kesä 15, 2006 22:42
Kirjoittaja anttipa
Hieno homma että olet hankkinut tänne pohjoiseen ihmeteltäväksi tuollaisen harvinaisuuden. Sitähän pitää tulla joskus katsomaan.
Saat muuten minulta lainaan sellaisen korinkäntöpukin mallia "tyrkkö" jos tarvit. Omat projektit kun nyt seisovat niin ei ole pitkään aikaan tarvetta.

Lähetetty: Pe Kesä 16, 2006 10:37
Kirjoittaja 900T16
Kiitos tarjouksesta, pitää nyt kattoa tuleeko itse tehtyä tuota pukkia vai ei. Eli pääseekö laiskuus yllättämään. :lol:

Lähetetty: Ti Kesä 27, 2006 07:19
Kirjoittaja Pampula
Hieno juttu ettei koneessa mitään sen ihmeempää ollut.

Laita nyt auto hienoon kuntoon niin tulen sitä sitten pohjoiseen kattoon.

Lähetetty: Ti Kesä 27, 2006 16:31
Kirjoittaja 900T16
Pampula kirjoitti:Hieno juttu ettei koneessa mitään sen ihmeempää ollut.

Laita nyt auto hienoon kuntoon niin tulen sitä sitten pohjoiseen kattoon.
No se on hyvä vaan että laitat pikku painetta, että tulee sitten kanssa tehtyä jotakin... :)

Hitsailin tuossa oikean takaiskarin kiinnikkeen paikalleen ja irrotin penkit, lattiamatot, äänieristeet ja takakontin verhoilut pois. Äänieristeitä tässä kyllä riittää ainakin tuohon combiin verrattuna. Kiinan rahaakin löytyi, oikein hento alumiinilantti. Hyvä ettei tuulen mukana lähde näillä myrskyillä.

Lähetetty: Ke Kesä 28, 2006 06:05
Kirjoittaja Pampula
Ai sitä kiinan valuuttaa löytyy vieläkin. Liekkö jotain vierailijaa joskus kyyditetty.

Jotenkin tuossa tosiaan tuntuu äänieristeitä olevan aika paljonkin normaalia enemmän.

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 21:23
Kirjoittaja 900T16
No nyt on auto taas hallilla ja vihdoinkin saatu projektihommat kunnolla käyntiin. Korista on nyt purettu pois oikeastaan kaikki, mitä irti lähtee. Etujouset ja ylätukivarret pitäisi vielä irrottaa. Kylläpä kori kevenikin melkoisesti ja pahvilaatikoita meni osien säilytystä varten iso läjä. Joulun alla tuli värkättyä koripukki, jossa rovia voi pyörittää työskentelyn kannalta mahdollisimman hyvään asentoon. Pukin alle hommasin 6 kpl kovamuovipyöriä, joten koko viritelmää pystyy tarpeen tullen siirtämään. Pullotunkit löytyivät foorumilta saadun vinkin perusteella Biltemasta. Muuten tarjonta olikin melkolailla ei-oota.

Takaovien ikkunahissien moottorit eivät ole paikallaan, joten seisonnan aikana vasemmanpuoleinen lasi oli hieman valunut raolleen. Niinpä takajalkatilasta sai äyskäröidä hieman vettä ja lämpöpuhallin hoiti loput. Onneksi olin purkanut penkit ja lattiamaton pois jo kesällä. Näköjään tuossa kohdassa ei sitten reikiä ollut, vaikka niitä lattiapellistä(kin) löytyy. Sähköpiuhoja poistui kiitettävä määrä ja niitä repiessäni tuumailin, mahtavatko ne löytää vielä joskus oikean osoitteen. Muutamia johtoja joutuu uusimaan, varsinkin oville meneviä, joista osa oli hapettunut poikki.

Sillä välin kun koria kunnostetaan voisi kiikuttaa ainakin taka-akselin, tukivarret ja jouset hiekkapuhallettavaksi. Sinkityt ja keltapassivoidut osat saavat varmaankin uuden pinnoitteen ja muut osat maalataan. Niin ja kone käytetään atomeina ja hyvällä tuurilla se vielä kasataankin.

Jatkoa seuraa, kunhan uutta peltiä saadaan liimattua kiinni…

Lähetetty: Su Tammi 21, 2007 11:17
Kirjoittaja tomaatti
Hienoa että 1 finkku pelastetaan taas jälkipolvien ihmeteltäväksi.Eipähän tuo edes näytä hirveän rapealta.

Lähetetty: Ma Tammi 22, 2007 09:23
Kirjoittaja Pampula
On se hemmetin hyvä että tuo tuli myytyä sulle. Itte en olisi vieläkään saanut mitään aikaan.

Lähetetty: Su Helmi 04, 2007 11:12
Kirjoittaja dimebak
Onko tuossa tuo takakontin "lukkopelti" peltiä? Isän satkua ku purettiin maalausta varten niin ilmeni, että siinä oli tuo osa alumiiniprofiilista tehty, jonka tietenkin otin irti ettei se joudu alttiiksi korinvärille.

Lähetetty: Su Helmi 04, 2007 23:17
Kirjoittaja 900T16
Kyllä se on alumiinia koko "perälauta". Mielenkiintoinen rakenne sinänsä, mutta eipähän ainakaan tuo osa ruostu.

Lähetetty: Su Helmi 04, 2007 23:20
Kirjoittaja Suppari
900T16 kirjoitti:Kyllä se on alumiinia koko "perälauta". Mielenkiintoinen rakenne sinänsä, mutta eipähän ainakaan tuo osa ruostu.
Eikös ne ole kaikissa sitä alumiinia?
Aika herkkiä happanemaan ne laudan kiinnitysreikien ympäristöt ainakin.
Edit.Mistä tuo erittäin fiksu koripukki idea on kotoisin?Saako auton ''tunkattua'' killumaan siihen ihan pyöriltään?

Lähetetty: Su Helmi 04, 2007 23:50
Kirjoittaja 900T16
Suppari kirjoitti:Mistä tuo erittäin fiksu koripukki idea on kotoisin?Saako auton ''tunkattua'' killumaan siihen ihan pyöriltään?
Valmiiden koripukkien kuvia selailemalla ja metrimitan kanssa säveltämällä. Auton saa nostettua vaikka suoraan renkailta, mutta purin tietysti osat pois ensin ja auto oli silloin neljän pukin päällä.

Lähetetty: Ti Heinä 24, 2007 21:36
Kirjoittaja a9000
aika mahtava löytö tuo kiinankolikko - siinä sitä on historian havinaa ihan livenä :) respektit projektille
Pampula kirjoitti:Ai sitä kiinan valuuttaa löytyy vieläkin. Liekkö jotain vierailijaa joskus kyyditetty.

Jotenkin tuossa tosiaan tuntuu äänieristeitä olevan aika paljonkin normaalia enemmän.