Työn alla: Saab 900T16 (Elonmerkkejä?)

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Työn alla: Saab 900T16 (Elonmerkkejä?)

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Meninpä tuossa joku viikko siten ostamaan tuon täällä myynnissä olleen satkun, jonka teistäkin varmaan aika moni tunnistaa...
Parempia kuvia en ole kerennyt lätkimään mutta tulossa on...
http://personal.inet.fi/koti/log/suappi.gif
http://personal.inet.fi/koti/log/t16.jpg

Ongelmia on ainakin tähän asti riittänyt.
Öljyt eivät tahdo pysyä sisällä, homma korjaantui huomattavasti kun kierti laatikon ja koneen väliin pari pulttia lisää. Vieläkin tiputtaa jostain, täytyy katsella tarkemmin kun saan koneen irti.
Tuon megaruutan kanssa pääsin jollain tavoin sinuiksi ja sain jopa tyhjäkäynnin/warm-upin/kiihdytysrikastukset jonkinlaiseen kuosiin. Ve-taulukko oli valmiiksi säädetty enkä pahemmin noitten päälle ymmärrä, ei se ainakaan liian laihalla käy. Pitäisi vaan jollain helekutilla saada kunnolla säätöihin, pitää kait käydä jossain penkissä säätämässä... Ei kehtaisi laajakaistalamppuakaan ostaa!

Rupesi tuo myllykin nakuttamaan kylmänä, venttiilikoneistostahan tuo kuuluu, vuotaisikohan joku hydr. nostin? Välillä nakutus kuuluu joitain sekunteja käynnistyksen jälkeen, välillä huomattavasti pitempään. Lämpimällä koneella tuota ei esiinny, vaarallista vaiko ei?

Pääosin ongelmia tuottaa vetarit, apparin puolen vetari jää liian ulos. Pitäisi selvittää mistä tuo johtuu. Itse vetari on samanmittainen kuin -85 automaatissa. Sitä en tiedä pitäisikö saman vuoden manuaaliversiossa olla yhtä pitkä vetari...? Täytyy nyt tuossa mittailla johtuuko ongelma vetareista/ laatikosta/koneen sijoituksesta/ korin nitkahtamisesta (toivottavasti ei)/ tukivarsista vai mistä helvetistä...! :evil:

Varsinainen hauska alkoikin siitä kun tuo vetari pamahti toisen kerran (tiedän, omaa tyhmyyttä -mitäs ajoin) pois paikaltaan. Pyörillään ollessa tripodin uloin pää oli kupin ulkoreunan tasalla, pomppasi ulosjoustossa veto päällä irti... Rutmoi sitten samalla ohjaustehostimen säiliöstä letkun irti, hakkasi DP:hen reiän ja hajotti sen nivelkupin tohjoksi. Nyt pitäisi uskaltautua katsomaan kuinka monta putkea tuosta tehostimesta hajosi. Ainakin säiliöstä repesi pala pois ja joku putki näyttää roikkuvan mahan alla. (Jos jollain on helekkarin edullista tehostimen säiliötä putkineen niin voisin olla halukas ostamaan sellaisen, säiliö on lokarin juuressa).

Kerran nyt kone nostetaan, olisi tarkoituksena vaihtaa tuohon "uudemman malliset" sisänivelet laakeripesineen. Liekö nuo 4- ja 5-vaihteisissa samanlaiset? Se onkin asia erikseen vieläkö uudemmilla nivelillä on tuo sama vetarin pituus -ongelma... :roll:

Ikäväkseni olen myös todennut ettei auto ihan niin ruosteeton olekaan kuin luulin. Todella hyvässä kunnossahan tuo koriltaan on ikäisekseen muttei hitsaamatta selvinnyt. Kuskin puoleisesta takakaaresta löytyi ikäviä yllätyksiä... (Oli ruoste melkoisen hyvin piilossa, olisi tuo varmasti katsastuksessa välttänyt mutta laitetaan nyt kerralla!)

http://personal.inet.fi/koti/log/ruoste.JPG


Ei tuo ainoa ruostekohta ole, samaiseen kaareen on vedetty sisäpuolelle peltilätkä kiinni ja rötvitty jotain sikafleksin tapaista helkkaristi ympärille. Hankalassa paikassa tutkia tarkemmin, en tiedä onko kokonaan massalla kiinni vai onko ihan hitsatukin joltain kantilta. Senverran terveeltä vaikuttaa kuitenkin sen ympäristö että ajattelin leikata ruostuneen laidan irti ja suojata kunnolla. Ei innosta käydä hitsailemaan paremmin kun kuitenkin polttaisi kaaresta maalit.
Ovien alalaitoja täytyy vielä hieman ehostella, hitsata ei onneksi tarvitse.

Ensimmäisenä otetaan ruosteet kiinni, konehuone saa todennäköisesti uuden maalin niskaan kerran kone nykäistään irti. Tekniikan kun saisi rokittamaan kunnolla niin voisi alkaa leikkimään lasikuitumatolla noiden helmojen kanssa. Molempien takakaarien etummaiset pulikat vaati hieman vahvistusta/ ehostusta ja etuhelma täytyy kursia kasaan. Edelleenkin vaan odotellaan värikoodia jotta pääsisi maalikaupoille...

Onpahan ollut kerrankin mukava laitella kun lähes kaikki pultit on valmiiksi löystytetty... :P
Viimeksi muokannut lordofgreed, Ke Huhti 21, 2010 19:25. Yhteensä muokattu 22 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

Ohjaako toi megaruuttaa sytkääkin tuossa koneessa.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Eipäs kysellä liian vaikeita... :roll:
Ei sen pitäisi.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vetoakselimurheesta: osaa se vetoakseli olla eri mittainen. Suosittelen hommaamaan manuaalimallin vetoakselin/vetoakselit siihen. Vetoakselihan irtoaa ulommasta vetonivelestä yleensä ihan lukkorenkaan löysytyksellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tonnarissa on ainakin toinen vetari erimittainen manuaali vs automaatti, joten ei liene mahdottumuus satkunkaan kohdalla. Jos i16 manuaalisatkun vetari kelpaa, niin minulta saat halvalla, eikä hakumatka ole kovin pitkä ;).
Foxbody turbo
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

kyselin ihan sen takia että näkyy menevän alipaineletku vielä jakajaan jos sytkä toimii megan ohjaamana niin alipainesäätö on lukittava muuten säätö on aika vaikeaa.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ei ohjaa megasquirt syttyä, tarkoitukseni oli saada ensin bensapuoli toimimaan moitteetta ja sitten vasta perehtyä sytkään, mutta kuten kaikki nyt näkee, niin satku on uuden (onnellisen?) ja ennenkaikkea arvostavan omistajan hallussa.

-Sami (ex-omistaja)
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Eilen sain taas hiukan edistymään tuota auton laittoa. Tämä päivä menee kyllä nukkuessa mutta jos taas huomenna ehtisi jotain tekemään.
Kuva
Kone on nykäisty irti, ensi töiksi pitää vaihtaa nuo laakeripesät uudempiin. Täytyy kyllä hieman mittailla ensin jos vaikka viisastuisi tuon vetarihomman kanssa.
http://personal.inet.fi/koti/log/arpajaiset.jpg
http://personal.inet.fi/koti/log/hitsia.jpg
Onpahan tuo reikäkin paikattu, tuo musta on jotain ruosteenestotököttiä...
http://personal.inet.fi/koti/log/lpesa.jpg
Tuo taitaa olla entinen, uutta kehiin...
http://personal.inet.fi/koti/log/dp.jpg
DP:kin hieman surullisessa kunnossa, senverran arvokas känkkyrä että taidanpa turvautua hitsiin!

Jotenkin tyypillistä, pamahti painepesurikin joten täytyy kait yrittää jostain naapurista lainata. Sama homma kävi kun nykäsin 99:stä koneen irti. Onneksi on tottunut siihen ettei mikään mene putkeen, kyllä mahtaisi täysjärkistä ahistaa!
Viimeksi muokannut lordofgreed, Pe Loka 27, 2006 14:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

lordofgreed kirjoitti:Onpahan tuo reikäkin paikattu, tuo musta on jotain ruosteenestotököttiä...
Yllättävän samanlaisen paikan lokasuojaan teit 99:iin vuosi sitten.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 749#165749
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

^^^ :lol: ei saatana 8O
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

EDIT:
Netinkäyttöharjoituksia... :oops:
Viimeksi muokannut lordofgreed, Ke Elo 02, 2006 16:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

jus kirjoitti:
lordofgreed kirjoitti:Onpahan tuo reikäkin paikattu, tuo musta on jotain ruosteenestotököttiä...
Yllättävän samanlaisen paikan lokasuojaan teit 99:iin vuosi sitten.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 749#165749
Niin, ei ehkä pitäisi upata samannimisiä kuvia samaan hakemistoon... :roll:
Ja sitäpaitsi, kun tekee aina täydellisiä paikkoja niin samanlaisiahan niistä tulee! Vaikka 99:ssä kyse oli etulokarista, mutta kuitenkin.
Suppari kirjoitti:^^^ :lol: ei saatana 8O
Mitä lie tarkoitatkaan, mutta joo saatana! :twisted:



Onpahan taas hiukan tuo homma edistynyt, vaihdoin laatikkoon uudemman malliset laakeripesät. Löytyi vielä pirun hyväkuntoiset, "pitäisi olla" alle 200tkm ajetusta lootasta mutta mistäs näitä tietää. Ei noissa ainakaan ihmeempiä kulumia näkynyt, selvästi parempikuntoiset kun entiset... :P Kohtahan tässä pääsee päivittelemään kun ei uudemmatkaan vetarit yllä perille asti! :?

Ei tosiaankaan mikään ihme että ruikki öljyä dp:n päälle, laatikossa oli kahdesta pultista kierretty jengat ja yksi oli niin lyhyt ettei edes kierteisiin asti yltänyt. Sain nuo tarttumaan laittamalla pitemmät tapit, oli vielä samasta nurkasta kaikki pultit että vähän oli "hikoillut saumasta"!

Samalla laittelin kaikki ruostetäplät konehuoneen puolelta, saa nähdä jaksaako tuota maalata kun ei muutenkaan mitään näyttelyasennusta ole tulossa. Vetaritunnelit on kyllä positiivinen yllätys, niihin ei tarvitse koskea. Siellä kyllä lilluu niin paljon öljyä että tuskin ihan heti ruostuu!
Viimeksi muokannut lordofgreed, Ke Elo 02, 2006 16:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

turhaa pilkun nussintaa jos samaa kohtaa hitsaa vaikka eri autosta kyse,kerran hyvin tehty niin kehtaa näyttää useamminkin...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

lordofgreed kirjoitti:Vetaritunnelit on kyllä positiivinen yllätys, niihin ei tarvitse koskea. Siellä kyllä lilluu niin paljon öljyä että tuskin ihan heti ruostuu!
"Öljyinen rauta ei ruostu", jonkun klubilaisen lähes legendaarinen sanonta, en nyt muista kenen. Ja joo, vetaritunnelit hitsattiin kuntoon heti kun ostin tuon satkun, eli syksyllä 2003, asiallista saumaa kaveri veti ja massaakin tuli rotjattua päälle oikein urakalla, luulisi siis kestävän vielä jonkun tovin. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Pitkästä aikaa edistystä saapikkaan suhteen...

Tänään sain koneen nosteltua paikoilleen, huomenna olisi tarkoitus laittaa tulille. Kerkesin tuossa jo laittamaan uuden ohj.teh säiliön ja pulttaamaan (orkkis) coolerin kiinni, öljynlauhdutinta siirsin ainakin tilapäisesti alaspäin jottei se vain turhaan lämmittäisi ilmaa coolerille. Saa nähdä mitä tuolle keksii tehdä...

Yritin tuossa mittailla tuota vetarihommaa muttei vieläkään ole tietoa joko nuo uudemman malliset sopii. Hienojen metrimittamittausten perusteella tuon pitäisi onnistua, huomennahan se selviää!

Takalokarit on nyt laiteltu, eipä niihin tuon paikan lisäksi tarvinnutkaan kun uutta massaa päälle, pari ruosteenalkua hioin ja maalasin piiloon...

Tuli tuossa taas kuningasajatuksia, käyköhän 99:n takaroiskeläpät eteen noiden airflow-palikoitten kanssa, pitääpä kokeilla... :roll:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Vastaa Viestiin