Sivu 1/1

Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Lähetetty: To Elo 10, 2006 20:48
Kirjoittaja Termos
Tässä tällainen äpöstys viime viikonlopulta.
Tarvikkeet:

Lasikuitumattoa (600g/neliömetri) jokunen neliö.
Hartsia 3 litraa + kovete.
16 millistä MDF-levyä (19 millinen oli loppu kaupasta :( ).
22 millistä MDF-levyä upotuksen tekoon.
Alumiinifoliota.
Rimaa, ruuveja ja muuta pientä sälää.

Homma aloitettiin tekemällä kehikko vararenkaan syvennykseen:

Kuva

Sen jälkeen syvennys vuorattiin alumiinifoliolla, maadoitusjohtoa ei vedettykään kuvan mukaisesti:

Kuva

Kehikko folion päälle ja sotkemaan lasikuitumaton ja hartsin kanssa. Varmuuden välttämiseksi laitoin kotelon pohjalle tukirimat jäykisteeksi. Lekoja en laminoinut kiinni :lol: :

Kuva

Koppa lähti kevyesti irti kontista, eikä foliota tarttunut mukaan paljoakaan. Lisäkerrosten laminointia ergonomisemmassa paikassa:

Kuva

Kuva

Subbarin vahvistimelle sai maadoituksen siististi tuosta vararenkaan kiinnityspultista. Sama pultti toimii kotelon kiinnityksenä, muutenkin tuo muotoonvalettu kotelo istuu tukevasti paikassaan:

Kuva

Tuollainen Peerless XLS 12" CAR "makkarabasso" http://powerset.fi/autohifi/peerless-a/pe-xls12.htm vaatii upotuksen koteloon:

Kuva

Siinä koppa verhoilua/maalausta vaille valmiina:

Kuva


Ikävä kyllä kesälomareissu esti projektin saattamisen loppuun, eli vahvistinta en ole vielä saanut kytkettyä, eikä kotelon viimeistelystä ole vielä mielipidettä.
Maalaiskohan tuon auton värillä, vai liimaisko pintaan takakontin maton väristä huopaa?

Kertokaahan mielipiteitä.

Vahvistin (Alpine 3539, abaut 400W monona @ 4 Ohm, ehkä vähän enemmän tuon elementin lähemmä 2 ohmin impedanssiin) sopii tuohon kopan eteen sellaisessa "puolipystössä" asennossa.
Tunkki, veivi, rengasavain yms. sälät mahtuivat kotelon taakse jäävään rakoseen, vaikka mitäpä niillä, kun ei ole vararengastakaan :roll:

Koppa istuu nätisti tavaratilan maton alle, eikä päällepäin erota mistään, että siellä alla luuraa jotain.

50 neliömillin päävirtakaapeli ei sovinnolla mennyt kuskin puolelta konehuoneeseen, poistan vänkärin puolelta sisätilanlämmittimen tepselin ja vedän piuhan siitä. Toivottavasti ostettu 5 metrin pätkä ylettyy konttiin, pikaisesti testattuna homma onnistuu.

Kirjoittelen tähän lisää, jahka projekti etenee...

Lähetetty: To Elo 10, 2006 21:08
Kirjoittaja tevisu
Ihan pätevä kotelo varmaan.

Miksi maalaisit kopan korin väriin tai edes päällystäisit sen karvalla jos kerran tavaratilan matto tulee tuohon päälle? Eikö se riitä, että MDF ei ime kosteutta itseensä eli joku lakka/maali tms.? Vai enkö ymmärrä jotain autohifiasennuksen etiikkaa?

Lähetetty: To Elo 10, 2006 21:29
Kirjoittaja Termos
Kyllähän MDF tuppaa hapertumaan autossa ajan saatossa, joten jotenkin se ois hyvä suojata. Ja kun siihen ryhtyy, niin samallahan siitä tekee sitten vähän nätimmän. Lakan sijasta suhauttaa paukkupullosta pintaan alkuperäisen sinisen värin. Tai vaihtoehtona levyä suojaava siveltävä kontaktiliima + huopa.
Ihan vaikka omaksi ilokseen :)

Lähetetty: To Elo 10, 2006 22:17
Kirjoittaja Termos
Aina jotain oleellista unohtuu.

Elikkäs mitä karkeasti AutoCAD:illa tuota syvennyksen poikkileikkausta laskeskelin, niin tuo meikäläisen ulkomitaltaan 40 senttiä "syvä" kotelo on tilavuudeltaan ~38 litraa.

Kuva

Lähetetty: Ma Elo 21, 2006 22:05
Kirjoittaja Termos
Nonnih, nyt saa elementti sähköä ja kyllä toimii hyvin tuossa lootassa :D

En viitsinyt mitään galvaanista erotinta ostaa, koska signaali kulkee normaalisti tuossa + - karvassa.
Kuva

Katkoin alkuperäiselle vahvistimelle menevät takaovien kaiuttimien line in - piuhat, miinuspiuhat (ruskea/punainen ja oranssi/valkoinen) sujautin suojattuna johtonipun sekaan.

Plussapiuhojen päihin (harmaa ja keltainen/valkoinen) tinasin naaraspuoliset RCA - liittimet, piuhat kiinni liittimien "keskinastaan". Ulkokuoret jätin liittämättä.

Tuosta sitten vaan veto suojatulla RCA - kaapelilla vahvarille ja kaikki toimii OK, pienellä varauksella:

Jonnin verran kuuluu häiriöpörinää kun auto on käynnissä ja subin tasot kaakossa. Vedin kyllä kiireessä RCA - piuhan samaa reittiä 50 neliömillin virtakaapelin kanssa. Siinä ehkä syy yksi :wink:

Toisaalta myöskin alkuperäisiin piuhoihin juotettujen RCA - liittimien kytkemättä jätetyt ulkokuoret voivat aiheuttaa potentiaalieroa, vahvari on kuitenkin maadoitettu runkoon muutaman metrin päähän. Siinä ehkä syy kaksi :wink:

Jahka innostus iskee, niin tinaan RCA - liittimien vaippoihin maadoitusjohdot auton runkoon, ehkä häiriöt poistuvat, ehkä eivät.

(Edit: Maadoitus tehosi, hurinat katosi täysin)

Vahvari kun on simppeliä mallia ilman jakosuotimia, niin systeemissä on nyt myös Alpine 3339 taajuuskorjain/aktiivijakari (boksi + erillinen langallinen säätö/näyttömokkula), jolla säädetään subin taso. Kiinteä alipäästö 80Hz, mutta menettelee toistaiseksi.

Kuviakin ehkä tulee, jos nyt jotakuta sattuu kiinnostamaan tämä värkkäily :lol:

Re:

Lähetetty: Ma Joulu 05, 2011 20:09
Kirjoittaja Teemu147
Termos kirjoitti:En viitsinyt mitään galvaanista erotinta ostaa, koska signaali kulkee normaalisti tuossa + - karvassa.
Oisko tuosta galvaanisesta erottimesta jotain hyötyä verrattuna tuohon sinun tekemään kytkentään?
Termos kirjoitti:Katkoin alkuperäiselle vahvistimelle menevät takaovien kaiuttimien line in - piuhat, miinuspiuhat (ruskea/punainen ja oranssi/valkoinen) sujautin suojattuna johtonipun sekaan.
Riittäiskö jos ottais vaikka vain vasemman etukajarin + karvan rca liittimeen ja liittäs sitten ennen vahvistinta y-haaralla sen kahdeksi? vai onko vasemman ja oikean kanavan tuomisella vahvistimeen eroa?

http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.ph ... &tuote=914

Re: Re:

Lähetetty: Ma Joulu 05, 2011 20:20
Kirjoittaja aero
Teemu147 kirjoitti:Oisko tuosta galvaanisesta erottimesta jotain hyötyä verrattuna tuohon sinun tekemään kytkentään?
Sillä saa maalenkin katkaistua tarpeen vaatiessa.
Teemu147 kirjoitti:Riittäiskö jos ottais vaikka vain vasemman etukajarin + karvan rca liittimeen ja liittäs sitten ennen vahvistinta y-haaralla sen kahdeksi? vai onko vasemman ja oikean kanavan tuomisella vahvistimeen eroa?
Jos tahtoo vain yhden kanavan bassot, yksi kanava riittää. Jos tahtoo kuulla kaiken, kannattaa hankkia molemmat kanavat kuuluviin. Ne kanavat kun ei materiaalissa välttämättä alhaallakaan ole yhtenevät, vaikkei bassoja niin kuuntelija paikallistakaan.

Re: Re:

Lähetetty: Ti Joulu 06, 2011 19:44
Kirjoittaja Termos
Teemu147 kirjoitti:
Oisko tuosta galvaanisesta erottimesta jotain hyötyä verrattuna tuohon sinun tekemään kytkentään?
Jos kytkentä aiheuttaa häiriöitä signaaliin, niin erotin voi auttaa.
Subbarikytkennässä huono vaihtoehto:

"Galvaaninen erotin koostuu audiomuuntajasta, joka ei ole täysin ongelmaton komponentti (ainakaan halvat sellaiset). Galvaanisen erottimen asentaminen yleensä vaimentaa matalia bassoja, lisää jonkun verran säröä ja vai vaikuttaa hioukan korkeiden äänien toistoon (vaikutusten suuruus riippu erottimen laadusta ja äänilähteen ulostuloimpedanssista, missä pienempi impedanssi parempi)."

Lainaus sivustolta http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harr ... audio.html

Re: Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Lähetetty: Ti Joulu 06, 2011 19:56
Kirjoittaja veijostin
Eikö 9-5:n mankassa ole takana sellaista din -liitäntää, josta olisi saanut signaalin vahvarille? Tuli vain mieleen, kun og 9-3:ssa on..

Re: Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Lähetetty: Ti Joulu 06, 2011 19:58
Kirjoittaja Teemu147
veijostin kirjoitti:Eikö 9-5:n mankassa ole takana sellaista din -liitäntää, josta olisi saanut signaalin vahvarille? Tuli vain mieleen, kun og 9-3:ssa on..
Ei ainakaan -02 vuosimallin as3 soittimessa ole..

Re: Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Lähetetty: Ti Joulu 06, 2011 22:13
Kirjoittaja Termos
Eipä ole femman soittimissa valmista linjatasoista ulostuloa.

Tuli tässä mieleeni, että jos haluaa hyödyntää femman soittimen balansoitua signaalia lisävahvistimille, niin AudioControl:in valikoimissa oli hommaan soveltuvia laadukkaita lisälaitteita.

http://www.audiocontrol.com/t34/Mobile-Audio.html

Perehdyin ko. firman laitteisiin tämän oman projektin ajankohtana, nyt en ole tietoinen, että mitä sopivaa uutta palikkaa on tarjolla.

Mutta tuolloin ainakin tilanne oli se, että saatavuus suomesta oli olematonta ja hinnat ulkomailta tilattaessa tosi suolaisia :(

EDIT: Tuossa taulukossa olevissa laitteissa on balansoitu sisäänmeno, "Selectable Ground Isolation" (galvaaninen erotin?) ja sisäänrakennettu linjavahvistin:

http://www.audiocontrol.com/t34/5247/Di ... ssors.html

Re: Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Lähetetty: Pe Joulu 09, 2011 11:26
Kirjoittaja TolTuo
Yks tuttava sano joka aikonaan teki audiojärjestelmiä autoihinsa että 12" olisi hyvä 50hz alipäästö. Saa syvät bassot kuulumaan paljon paremmin kuin 80hz taajudella. 10" subbarit jos olisi niin sitten olisi obtimaalista että olisi nämä 80hz.

Re: Bassoa 9-5:n vararenkaan tilalle

Lähetetty: Pe Joulu 09, 2011 22:13
Kirjoittaja Termos
TolTuo kirjoitti:Yks tuttava sano joka aikonaan teki audiojärjestelmiä autoihinsa että 12" olisi hyvä 50hz alipäästö. Saa syvät bassot kuulumaan paljon paremmin kuin 80hz taajudella. 10" subbarit jos olisi niin sitten olisi obtimaalista että olisi nämä 80hz.
No joo, onhan tuo nyt jonkinlainen rautalankaohje subbarin toistoa suunnitellessa :lol:

Oikeasti toistoon vaikuttaa enemmän kotelon tyyppi/viritys, käytettävän elementin parametrit suhteessa koteloon, koko subbariboksin sijoitus autoon, käytettävän alipäästösuotimen jakojyrkkyys yms... :wink:

Olen tuota nykyistä elementtiä soitellut samalla vahvistimella (eri auto ja kotelo tosin), 50Hz jaolla ja 80Hz jaolla:

50Hz Pioneerin soittimen suotimella, jyrkkyys -6 dB/okt. ja nytkin käytössä olevalla Alpinella, 80Hz jossa jyrkkyys -18 dB/okt.
Ei suurta eroa, 50Hz toimi paremmin, mutta käytössä olikin silloin napakasti 40 hertsiin toistavat midbassot.

Toimii tuo subbari femmassa sen verran hyvin, että Phoenix Gold AX-406A -aktiivijakari pölyttyy kaapissa aina vaan.
Kuten tuo loppukin romuarsenaali (soitin saakin pölyyntyä) :wink:

http://www.multi.fi/~tkahtava/Reteot/Romut.jpg