900S m1991 Käyttö kunnostusta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tuli tuossa tehtyä kaupat uudesta 3"JT putken alkuosasta, kun sattui sellainen täältä foorumilta löytymään.

Sille olis tarkoitus laittaa jatkoksi 3" Catcon sporttikatti, mikä on kaapissa odottamassa.

Pitää katsella tuo loppuosa, mitenkä hankalan mallinen olis tehdä :? .
Mikäli ei jostain edullista loppuosaa löydy :wink: .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tuossa miettinyt kesävanteiden maalausta, josko vaihtaisi väriä...
Mahdollisesti tummemmaksi tai jopa mustaksi :roll: .

Tänään tuli pyöritettyä satkua taas pitkästä aikaa ja rupesi taas rakentelukärpänen puremaan. Olosuhteiden pakosta ei talvella ole voinut tehdä mitään. Kunto pitäis tarkistaa katsastusta varten samalla. Ajoon tämä tulee joskus kesällä taas.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Viikolla tuli hierottua kauppoja etuovien sivutuuli ohjaimista erään foorumilaisen kanssa. Varmaan ensviikolla pääsee niitä laittamaan paikalleen, jos vaan ei kelit kylmene :? . Eilen yksi olis ollut kiinnostunut mahdollisesti ostamaan Saabiani , mutta en tuota nyt halua hävittää...

Ranskalaisessakin olis vasen ulompi vetonivel uusittava, alkanut viikolla rumasti rapisemaan jyrkemmin kääntäessä. Saas nähdä onko hankala tuo Pösöön vaihtaa?. Samalla korjattava vuoto pakosarjan ja etuputken välistä. Satkun kun saan katsastettua, taitaa lähteä tämä Pösö tarpeettomana myyntiin.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Vihdoinkin sain pestyä Ässän ja laitettua clim airit etuoviin.
Kuva

Rubber carea vähän muoviosiin, vielä jokupäivä vähän vahausta.

Kuva
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tulipahan ajan kuluksi vahailtua Ässää ja poltettua halppis kiilloituskone 8) . Ei tainnut kestää sitä kymmentä vahauskertaa, on tuo jonkun vuoden vanha jo. Ei enää takuu ole voimassa. Vähän työläämpi oli käsin jynssätä. Ei enää toista autoa jaksanut sitten samalle illalle vahata. Seuraava kai on ostettava vähän parempitasoinen. Takaluukku täytyis pikapuolin ottaa työnalle, kun vaan keli vähän lämpeisi. Puskurien kunto vähän harmittaa, jotain pitäis niille tehdä. Etsittävä joko ehjempää tilalle tai ruvettava kunnostamaan vanhoja. Hitaasti tämä etenee nyt, kun on niin tuota muutakin tekemistä.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Eilen sitten aloin hiomaan noita aluvanteita, kun oli niin paljon niissä kivenhakkaumia ja muutamasta kohtaa maalista lähtenyt palojakin.
Vielä paljon työtä, ennen kuin pääsee niitä maalaamaan.
En tiiä uskaltaisiko kokeilla jotain maalinpoistoainetta?
Kaveri vaan pelotteli, että alumiini imee aineen itseensä ja siihen ei enää maali tartu.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ikäväkseni on todettava, ettei paljoa ole saatu aikaiseksi. Muutama muu projekti vienyt autonlaittoajan tehokkaasti. Tänään olin rupeamassa siirtämään Ässää tuohon tallin eteen, kun huomasin akun tyhjentyneen. Laturi sai sitten tarpeeksi virtaa akkuun ja auto käynnistyi ekalla, vaikka on seissyt varmaan kuukauden ainakin. No siinä meni hyvä rakentelupäivä, kun sai odotella akun täyttymistä. Alkuun edes akkulaturi ei halunnut toimia ja vissiin joku rele jäi päälle, kun akku tyhjeni yhtä nopsaan kuin laturi painoi sähköä. Onneksi korjautui virtalukkoa edestakas avaimella käyttäessä. No saipa kuitenkin siirrettyä auton remonttipaikalle, vaikka tiukalle otti :D . Kiva fiilis tuli, kun pääsi vähän ajamaankin.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Yritetty taas jotain tehdä, nyt korin kimpussa. Purin takapäästä valot, puskurin, takaspoilerin ja merkit pois. Takaluukun reuna näyttää suht happamalta, nyt mietinnässä teenkö pellistä alaosan uusiksi vai etsinkö ehjän luukun. Löytyipä yksi reikä vasemman takavalon yläpuoleltakin, onneks aika nätissä paikassa. Takalamppujen vierukset meinaan hiekkapuhaltaa, kun on vähän hankalat sokkelot .Muuten puskurinalus oli aika siisti vielä, tosin aion sen maalata myös uudestaan.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tuli tuossa purettua takakontista verhoilutkin samalla ja raaputettua vanhat bitumit ja massat kontin syvennyksestä . Bitumit oli lähes irti ja halkeilleet pahasti, joten lähtivät helposti irti. Tarkoitus siistiä kontinpohjakin samalla, kun tuota peräpäätä laittaa. Joku näköjään oli taiteillut kolme paikkaa tuonne syvennyksen etunurkkiin ja työnlaatu vaatii vähän viimeistelyä, lisäksi yksi lisäreikä löytyi tankin ylivuotoletkun vierestä. Näyttää siltä, että tankki on irroitettava ja täyttöputket hitsauksen ajaksi. Samalla taidan tutkia kokopohjan, jos löytyy muuta laittamista. Voipahan sitten hitsata samalla reissulla, tuolla tutun tallilla.
Kyllä monesti jo manaillut Mig:in puutetta, kun ei sitä Kuopiossa saa mistään vuokrattua. Takaluukku olis viisain varmaan hommata ehjä ja ruosteeton, jos vaan sattuu sellainen löytymään. Tuossa vanhassa kun on paksuuntunut reunat siitä lamppujen päältäkin, eli pelti pitäis uusia kahvaan asti :cry: . Kanttikoneella tun sais muotoiltua helposti, mutta sitten valonreikien teko vois olla hankala :? .
900S(T5.5) M1991(KR)
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Valuuko sulla vettä sieltä luukun reunan poisto reiästä sateen jälkeen vai onko se tukossa? Itsellä kerää jostain vettä sinne luukun alareunan sisään. En ole vielä keksinyt että mistä se sinnä pääsee? Pitäisi varmaan kuivattaa koko auto ja työntää kunnon mössöt sinne luukun sisään.
#1890
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

J-ani kirjoitti:Valuuko sulla vettä sieltä luukun reunan poisto reiästä sateen jälkeen vai onko se tukossa? Itsellä kerää jostain vettä sinne luukun alareunan sisään. En ole vielä keksinyt että mistä se sinnä pääsee? Pitäisi varmaan kuivattaa koko auto ja työntää kunnon mössöt sinne luukun sisään.
Tuota, en tullu kattoneeks onko poistoreiät auki. Taitaa muutenkin olla aika kehnot nuo poistoreiät, siks kai nuo luukut mätänee .Veikkaan että siellä on kondenssivettä ja saattaa mennä takavalon reijistä kans vettä sisään. Ainakin uloimmat takavalot on vähän vuotaneet omassa satkussa. Ehkä sunkin kannattaa tiivistää takavalot luukusta. Itse meinaa tiivistää, kun sitten joskus kasaan lamput paikalleen. Ehjästä luukusta kannattaa varmaan vedenpoistoreiät sorkkia auki ja vaikka kotelonsuojaa laittaa sisään.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kyllä vaan tullut löydettyä lisä reikiäkin, sieltä takalokasuojan etupuoleltakin. Sisälle näkyi vähän ruosteenväriä lokasuojan etureunan äänieristebitumin reunasta. No sitten irroitin bitumit lastalla ja molemmila puolin oli reiät, vaikka ulos ei vielä edes mitään näkynyt. Massakerros tuossa enää oli peittämässä reikää. Eli savottaa riittää reilusti. Vielä leikattava pehmeä pois ja tehtävä pellit valmiiksi. Liekö tuo kohta yleinen reikiintymään? Tosihyvin tuo bitumi peitti alleen tuon ruosteen 8O .
Lokasuojan takaosanpäässä oli molemmilla puolilla ratsupaikat,alla ruostettakin jäänyt :twisted: . Eli uudet paikat noidenkin kohdalle tehtävä, kun päivä näkyy sieltä täältä saumoista läpi. Motivaatiota tuossa lähinnä kysytään, se on ollut hiukan hukassa. Ja kun tekee, mieluummin sitten samalla kunnolla.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ajattelin sitten tehdä täydellisen lattian puhdistuksen, kun tuolla autolla ei kiire ole liikenteeseen. Satkun lattia on kyllä laitettu täyteen bitumia uutena ja nyt ne lähtee kaikki pois, kun on halkeilleet muutamista paikoista. Hallinosturin käpälien kohdalta löytyi lattiasta pikkurutut ja tuo bitumi oli alkanut irtoamaan. Alla tietenkin ruostetta, onneksi kuitenkin pääosin ihan pintaruostetta. Apumiehen jalkatilassa vähän syvempää ruostetta ja saatan siihen laittaa palan peltiä. Mahdollisesti maalauksien jälkeen laitan lattiaan uudet bitumit, niin ei tule liian meluisa. ja tietenkin tarkoitus laittaa kaikki lattiatulpat uudella mönjällä kiinni ennen bitumien laittoa. Teräsharjalaikalla lähtee tuo ruoste suht hyvin ja sitten varmuudeksi, käsittelen puuhtaalle ajetun pellin Noveroxilla ennen maalausta. Varmaan joku fosforihappo tai sitruunahappo ajais saman asian. Itselläkin tuo Noverox loppui ja jotain olis hommattava tilalle .Liekö kellää kokemusta noista aineista? Saa laittaa tänne, jos haluaa :) .
900S(T5.5) M1991(KR)
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Sitruunahapolla putsasin entisöimäni pappatunturin tankin. Hyvä siitä tuli.
#1890
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

J-ani kirjoitti:Sitruunahapolla putsasin entisöimäni pappatunturin tankin. Hyvä siitä tuli.
Millainen seos sulla oli?

Tuo vois olla kätevä myös muutamille pulteille.
900S(T5.5) M1991(KR)
Vastaa Viestiin