900S m1991 Käyttö kunnostusta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Itsellä tarkoitus elvyttää hieman tuota 91 mallista Ässää.
Ostin tämän kevät talvella katsastettuna.

Aloitetaan alusta:

-Alussa meni laturin hiilet vaihtoon ja akku2006 tammikuussa).
-muuta pientä huoltoa, öljyjä moottoriin ja vaihteistoon.
-isommat kesäpyörät 17 tuuman.
-3 tuuman katti ( paikallaan)
-JT3" Alkuosa (paikallaan )
-Katilta -->taakse putki 3" ( tehtynä )
-kytkimen poljinsylinteriin uudet kumit, (työsylinterin kumit , silmä ja painelaakeri syksy 09).
-lastu ja itse modifioitu sisältä säädettävä APC, fuel cut säädetty ylemmäs.
-naku ja magneetti vent ledit ja ahtopainemittari
-Alumiininen 300*450 ic + ahtoputket
-alipaineletkuja
-parempi kuntoinen konepelti
-hankittu 3 parempaa ovea(2006 kesällä), jotka hiottu ja puhallettu. Sitten maalattu
oikeaan väriin, kun olivat alkujaan punaruskeat. Paremmat ovet oli tajuttu suojata ajoissa ja niin olivat vieläkin ehjät. Yhdessä oli isompi painuma, jonka oikaisin ennen maalausta.
-seuraavaksi ovenvälit uuteen maaliin ja muut ruosteet pois. Joku kun on aiemmin korjaillut maalauksia pensselillä ja väärällä värillä , eikä ole tehnyt mitään pohjatöitä. Eli vaan peitellyt maalilla ruosteita :twisted: .
-Ovenvälit maalissa
-etusivuikkunoiden muoviset ilmanohjaimet 07
-Turbon vesiputki uusiksi (turbon-->alavesiletkun välinen putki), oli joku korjannut hitsillä ja kitillä vanhaa.
-Etupäähän uutta maalia, etulokasuojat ja konepelti. Ja lopuksi kotelonsuojausaine tuonne kotelorakenteisiin ja luukkujen sisälle.
-Ikkunalistat, verhoilut, kylkilistat ja kahvat kiinnitetty autoon. Tosin muutamaa kylkilistaa saa vielä liimailla, kun alkoivat yön jälkeen irvistämään. Eli näitä takaiskuja tulee kokoajan. Sama kuin tuon yhden oven lukon jouduin vaihtamaan temppuilun takia, puuttui yksi jousi ja lukko meni välillä "täysin lukkoon". Eli ei meinannut saada auki. ( eka kerta kun ovet oli irti 06 kesällä), (2011 toisen kerran maalin sävy ongelman takia)
-äänieristeet pois lattiasta, hionta, yksi paikka , käsittely metal readyllä, por-15 maalilla, pintaväri, uudet 4mm bitumit.
Tehty aikamoinen peltisavotta korille, vielä joku korjattava löytyy keulasta, toisesta vetaritunnelista.(vetaritunnelit uusittu).Samalla maalattu molemmat pyöräkotelot ja etutukivarret por-15 (kesä 09).
-Pohjasta käydään läpi kaikki ruostetäpliä ja maalataan tarpeen mukaan 09 syksy.
(tätä jatketaan myös 2011)

-Lesjöfors madallusjouset(kevät 09) (Korpijaakon entiset).Eteen uudet Turbo Boge iskarit(syksy 09)
-parempi puskuri eteen hommattuna(kevät 09).
-parempi syyläri ja syylärikehikko(09 syksy)
-Tuli ostettua(11/09) käytännössä ruosteeton valkea takaluukku valoineen. Väri valkea . Kyseessä perusmallin luukku .
-vetokoukun koloton puskuri taakse (saan piakkoin 2011), ( lopulta korjasin entisen 2011, kun hommattu oli sedanista)
-mustat ohuet lista harmaiden tilalle(2011)
-mittarikehys siistimpikuntoinen 2011, ollut varastossa jo usean vuoden)
-polvisuoja , entisen lohjenneen tilalle 160tkm ajetusta.
-kynnyslistat 160tkm ajetusta satkusta(2011)
-pilariverhoilut 93 satkusta (09), Päätyivät myyntiin , entiset verhottiin rouvan toimesta ja katto verhoiltiin yhdessä.
-Ledit mittaristoon ja lämppärille ( marraskuu 2011)
-Turbon ratti (2011)(2014 marraskuu) jälleen puuratti
-parempi polttoainekorkin peltiläppä ja takaluukun tiiviste yms hilpetööriä...(talvi 09).
-venttiilikopantiiviste syyskuu 09
-jarrujen lähes täysi remontti( pitäen sisällään: etusatuloiden kunnostuksen ja maalauksen, letkuineen putkineen , taakse vaihdoin satulat, maalaus(uutta vastaavat) ja taka-akselin jarruputket ja letkut (09 syys-lokakuu-marraskuun alku).
-Takapään pohja maalattu por-15 (kesä 09).
(syys-loka-marras alku) Taka-akseli irroitettu ja kaikki tukivarret putsattu ja maalattu, vahvistettu hitsaukset pantojen kohdalta, tehty uudet jarruputken kiinnikkeet ja hitsattu kiinni, takatukivarsien etupuslat uudet.
Koko akseli valmiina paikallaan nyt, odottaen jarrujen ilmausta ja käsijarrun säätöä. Tankki kiinnitetty ja samoin polttoaineletkut, nyt tankkausvalmis siis :) .
-Tulevalla viikolla jos keulan sais kasattua, että mahdollisesti voisi jopa koekäyttää moottoria.
Heinäk/ 2011 Purettu auto ovista ja peräluukusta ja sisustuksesta vapaaksi.
Koko auto tulee uuteen väriin , myös oven ja takaluukunväli , joska peräpään sävy tuli kahdesti väärä . Iso urakka , mutta harkittiin pitkään ennen aloittamista. Samalla löytyi pari -3 yllätystä , hioessa autoa . Etuoven takaa reikä ja pilarin alapäästä . Samalla hitsasin vetokoukun johtoreijän umpeen, sekä toisesta lokarista antennin reikä. Radioantenni siirtyy sitten kattoon, matkapuhelinantennin tilalle. Lisäksi löytyi sopivampi aihio ic alakiinnikkeeksi , vaihdoin sen samalla entisen rennon tilalle. Neliöpalkki kestää paremmin tuossa kuin rento peltikulma.
Nyt 26.9. 11 auto pohjaväreissä muuten, paitsi ovenvälit ja takakyljet, perä pintavärissä .
8.10.11 Auto uudessa maalissa . Konepelti menee uusiksi, koska siihen päätyi laskeutumaan hyönteisarmeija. Sain poistettua hyönteiset, mutta pohjaväri paistaa niistä kohti . Valehtelematta ötököitä on jopa ollut yli 50 :cry: . Täytynee myrkyttää talli ennen kuin alan maalaamaan ensi kerralla.
9.10.11 vaihdoin uudet moottoriöljyt, suodattimen ja propun tiivisteen. Vanha propuntiiviste kun oli alkanut vuotaa viimeaikoina, ikävästi tallin lattialle. Nyt näkyy pysyvän öljyt sisällä.
21 Marraskuu 2011. Ovet kiinni, samoin takaluukku, sekä ikkunat, paitsi takalasi vielä irti, takaspoilerin reiät tehtävä ennen sitä . Hommailtu ehjää osaa ja tarviketta ystävällisiltä kerhotovereilta :) .
Tarkoitus kasata päälikuori ensin ja sitten putsata lattia hiomapölyistä, vetää joku maali sisäkattoon ja suojata ovet ja takakyljet ja helmat sisältä( parannella forumin vinkeillä äänieristykset, pilareista ja tehdä peitelevyt ovien reikiin alumiinista tms( tuli lopulta alufoliopintaiset Bitumit oviin) ja vielä bitumiakin lisätä, sekä vaihtaa kuskin oveen 5 johtoinen ovimoottori tulevan kauko-ohjauksen/hälyttimen takia ). Vasta sitten kasata sisusta. Pohjassa ehkä vielä metrin alue, jossa myös vähän raapimista ennen voi maalata ja suojata lattian alapuolelta kiveniskumassalla. Sen jälkeen sitten huoltaa tekniikka ajoon... Katotaan oisko ennen kesää valmis... Aika kortilla, mutta yritetään.
27.Marraskuuta 2011. Asennettu takalasi ja takaspoileri, etuovien ikkunalistat ja ilmanohjaimet. Myös 5 johtoinen keskuslukon moottori kuskin oveen. Vielä johdotus tehdä hälyttimelle sopivaaksi. Kytkentäkaavioita katseltu ja johtoja, abikoja hommattu, myös ovien bitumit, näppärämpi kotelonsuojaruisku. Viikolla etsittävä jostain vielä lisää tarvikkeita projektiin . Vkl jatkuu...
30.12.2011 Lukkokielelle takaluukkuun piti tehdä uudet m8 pulteille passaavat kierteet aiemman omistajan turattua ne joskus pilalle, takaluukun johdotus kasattu kahdesta johtosarjasta tinalla ja kutistemuovilla. Koska liittimet hajosi purkaessa ja toisessa ne säilyi ehyenä. Vuosimalli eroista johtuen ei vanhemman johtosarja aivan passannut. Samalla pientä parantelua maadoitukseen, jotta valot toimisi "luotettavasti pitkään" .Takavilkut värjätty punaiseksi ja sivuvilkut on kirkkaat . Pikkuhilpetööriä liotettu situunahapossa , jotta ruoste lähtisi ja vois maalata nekin. Huomenna rouva lupasi maalata sisäkaton vielä , toki pitää raapia ne pikkuset hilseet pois ennen sitä. Takaluukun lamppujen väli myös maalattu mattamustalla , huomenna vois laittaa lamput takas lopullisesti noilla punaisilla laseilla. Myös pari lisäpussia tiivisteankkureita hommattu , jotta tiivisteet pysyisi paremmin. Entiset ankkurit oli osittain liian kovia ja pilalla , ei menneet enää kunnolla paikalleen. Näitä tipotellen saanut Motonetilta, välillä maahatuojallakin oli loppu. Periaatteessa nyt alkas olla kaikki tarvikkeet valmiina, jotta ulkoasun saa kasaan. Aika palapelihän tämä on ollutkin , osia hommattu monesta osoitteesta .
10.12.2012 Autossa kiinni ovien poppari kiinnitteiset alareunatiivisteet, ilmanpoistoritilät, polttoainetankin täyttöaukon läppä, takapuskuriin vaihdettu kiinnityspultit pidikkeineen vanhasta takapuskurista ja vanhasta etupuskurista, koska irroittaessa alumiinipidikkeet halkeili ja pultteja katkesi. Just jäi kaksi ehjää, jotka riittää tuohon takapuskuriin . Tänään vein puskurin jalat hiekkapuhallukseen ja samalla tulee pulverimaalilla musta pinta niihin. 1-2vk sisällä pitäisi saada ne maalamosta kotia. Ostin myös kromilistaa puskuriin Motonetilta . Etupuskurissa lista pitää vaihtaa myös, kun joku valkoinen oli paikallaan. Myös uusia ruuveja hommasin puskurinpäätyjen alumiiniprofiilien kiinnitykseen ja muutamaan muuhun kohteesee, kuten mm roiskeläppien ja puskurin päätyjen kiinnitykseen sisälokareihin. Eli piakkoin sitten saa puskuritkin laittaa kiinni. Etuvaloraudat myös pitäisi käsitellä maalilla ja samoin pyyhkimen varret , koska ne on uitettu sitruunahapossa.
Kylkilistat on vuorossa myös piakkoin. Ulkoasu alkaa piakkoin olla suht hyvällä mallilla, kunhan pari vkl on taas tehty niin varmaan voi olla "ehkä" päältä valmis . Tosin pikku asioissa tuppaa aika menemään liiankin nopeasti.
11.1.2012 Tänään maalasin kontin kynnyslistan , jotta vois asentaa vkl. Samalla maalasin pyyhkimen varret ja öljynjäähdyttimen telineen. Myös etuvilkut lakkasin kirkaslakalla. Myös puskurinpäätyjen alumiinikiskot on kiinni korissa. Valoraudat vaatii lisää liotusta sitruunahapossa .
13.1.2012 Kiinnitin uudet kromilistat puskureihin eilen ja maalasin muutamia osia.Tänään sain pulverimaalauksesta takapuskurin jalat ja samalla hommasin kaksipuoliteippiä listoja varten. 3M ei löytynyt , piti tyytyä toisenlaiseen .
15.1.2012 Kylkilistojen putsailua ja kiinnittelyä .
18.1.2012 Kunnostamani puskuri osoittautuikin sedanin puskuriksi, ja päätyy myyntiin.
Ei istu mitenkään siististi combiin. M10 pinnapultti kävi puuttuneen tilalle perään, jolla puskurin jalat kiinnitetään. Mitat tuossa on, 10mm kierre toisessa päässä ja toisessa 25mm. Samalla tein vanhasta oven alareunan kumista tiivisteet puskurinjalan ja korin väliin, just passelin paksuista. Lisäksi tiivistemönjää jotta ei vuoda. Puskurin näyttäisi saavan kiinni jalkoihin kun ne on kiinnitetty koriin. Muovihitsasin nyt entisen puskurin vetokoukunkolon umpeen vanhan etupuskurin palalla. Aikaa meni 2h, jotta pala istui kohtuudella. Nättihän se ei ole, mutta jos tekee siihen hyvät pohjat ja maalaa vaikka joskus niin tulee ihan hyvä. Ilmeisesti puskurit maalataan vielä joskus. Vielä tuohonkin pitäis asentaa uusi lista.
12.2.12 Fiksasin takapuskurinpäädyt uusilla listoilla ja toinen kiinnityslista laitettu paremmin. Reunakiinnikkeetkin fiksailin kuntoon, toista ehkä pitää vielä hieman käpistellä jotta istuu paremmin kaareen. Puskurinpäädyn kiinnikelätkät tiivistin tiivisteliimalla ja ruuvasin kiinni, eipähän kura pääse väliin. Nyt takapuskuri vihdoin kiinni kokonaan ja etupuskurin päädyt. Enää ic kiinni sopivilla pulteilla ja kumeilla ja vois kiinnittää etupuskurin ja alemmat listat vihdoin... Pakkaset piti loitolla tallilta muutaman viikon. Kummasti uudet listat piristää puskureita, joissa ei listoja ole ollut kuin päädyissä minulla ollessa...
25.2.2012 Tänään alemmat kylkilistat paikoillaan, ne 5cm pätkät hukassa. Liene löytyy kun kaivelee laatikoita. Muutaman kaupan kiertely ei tuottanut tulosta, jotta olisi löytänyt sopivat joustokumit ic:n asennukseen . Eli ensiviikolla ehkä löytyy...
http://minunauto.com/auto/8774
16.3.2012.Ic putkineen asennettuna, sopivien joustokumien etsiminen vaati taas ainakin 5 kaupan kiertelyn, nyt on napakasti kiinni ja silti joustavasti . Uudet käsijarruvaijerit odottaa asennusta ja kotelonsuoja-aineet ruiskutusta. Samalla a-pilarien yläpäät tukittava uretaanilla.
12.4.2012 Hirmu pitkään askarruttanut keskuslukon toimimattomuuskin selvisi kun aloin kaavion kanssa tutkimaan johdotuksia. Olin uusinut johdotukset kuskin oveen, kokeilin kahta boksia, tarkastin sulakkeet, kokeilin eri sulakkeilla. No sitten mittasin että ei tuu virtaa boksin napaan kuin joku voltin osa. Purin sitten takapenkin alta sulakerasian irti , kun sinne virtaa tuli. Samalla löytyi sellainen läpinäkyvällä muovilla peitetty puristusliitos, jossa 4 johtoa ja samaa väriä mitä myös tuli keskuslukonboksille, että myös kattovaloille. Tämä liitos oli aivan vihreäksi hapettunut. Purin sen ja johdot oli irti hapettuneet. Katkoin johdot niin että hapettumat lähti ja tinasin ne yhteen, päälle kutistemuovia. Ja havaintona se että toinen keskuslukon boksi pelasi, toinen vain naksui. 5 napaisen lukkomoottorin ohjauskin toimii. Olisi siis valmis hälytintä vaille. Luultavasti sisävalot tulee samalla kuntoon, kunhan ne asennan verhoilun jälkeen.
24.4.2012. Vaihdoin uuden vesipumpun jonka sain joskus kaverilta, samalla tehostimen ja laturin hihnat, sekä laturin kumipuslat ja laturin päätynmutterit, sekä jalustaan kuusiokolopultit. Myös uusia lemmareita irroittamiini letkuihin(melko ahtaat välit tuolla oli laturia kaivaa irti, kun saranapultti ei kunnolla mahdu pois kun tuliseinään ottaa kiinni). Seuraavaksi laittaa glykolit sisään , kun ei löytynyt jemmasta niin pitää ostaa. Bitumia myös lisää.
26.4.2012 . Laittelin illasta paketin bitumia kynnyksiin ja jalkatilan sivuihin. Vielä hommattava lisää. Bilteman 3mm bitumi syytä lämmittää hyvin jotta se ei halkeile leikatessa. Seuraavat bitumit hommattava muualta. Lattiossa olikin jo 4mm bitumit ennestään.Glykolit myös koneessa .
Loppuviikolle sitten hälytintä asentelemaan..
5.5.2012 Hälytin paikoillaan, ainoastaan konepeltikytkin puuttuu . Muuten pelaa ok.
20.5.2012 . Keskuslukko ei meinannut totella kauko-ohjausta . Syynä väärään suuntaan kallellaan oleva ovimoottori kuskin ovessa, asennon vaihto sitten auttoi (outoa että sen voi kasata väärin). Siinä pohdin kytkennät ja kaikki. Jopa sulakepalo tuli , syynä joku tinalanganpätkä keskuslukonboksissa joka jostain irronnut tai sinne sukeltanut ulkopuolelta. Tinasin boksin tai kuumensin juotokset varuilta ja lakkasin. Nyt pelaa ok .Hurjaa miten joskus pikkujutut teettää paljon työtä, ennen aiheuttaja löytyy... Tuon ajan olisi mieluummin käyttänyt muuhun puuhasteluun. Mun satkun keskuslukko onkin ollut melko vaikea tapaus, nyt vasta pelaa ekaa kertaa kuten kuuluu omistusaikana :). Käytännössä se onkin tehty ja käyty läpi kokonaan .
26.5.2012
Uusi jarruvalokytkin ostettu suabistilta, nyt sitten oikeanlainen. Samalla laittelin kotelonsuojaa reippaasti oviin 4 oveen reilu 2litraa. Jähmettyi melkein odotellessa hyytelömäiseksi tuo wurthin massa ja ei hirveästi valunut. Vastaa lähinnä Tectylin ML massaa.
Maalasin samalla polvisuojan ja jalkalistat , kun lämmintä riitti :). Jospa piakkoin pääsisi pesemään mattoja satkusta...
2.6.2012 Tuli pestyä painehuuhtelulaitteella sisusta kokonaan. Ja kyllähän siitä likaa irtosi paljon. Senkin kokoaminen lähestyy. Tumman harmaa tikapuuverhoilu kuskin penkkiin kiinnostaisi, jos jollain on ehjä...( Ostin naapurilta molemmat )
8.6.2012 Ostettu kattokankaat ja liimat , tulee tummempi ja hieman erilainen kangas.
29.6.2012 Vedeltynä vähän hifipiuhaa ja äänieristetty ovet stp ovisatsilla, joka vaikutti ihan ok tavaralta. kattoon tuli 4mm bitumia ja hieman stp foliopintaista äänieristettä. Konttiin vielä 4mm yksi paketti. Huomenna tarkoitus alkaa verhoilemaan kattoa. Laiton helppoudessa tuo foliopintainen bitumimatto hakkaa 10-1 tuon mustan bitumin, kun tuota on helpompi leikellä ja taipuu ilman lämmittelyä, tarttuu siis myös helpommin kiinni. Ainoa vaan että on myös arvokkaampaa :(.
1.7.2012 Nyt ois kattoverhoiltuna, enää pilarit vaatii verhoilun samaan sävyyn. On samaa sävyä penkkien ja ovipahvien kanssa , eli melkoisen tumma violetin harmaa. Myös ovipahvit paikoillaan.
Kesä 2012 Uudet käsijarruvaijerit molemmat, läpivientien tiivistyksineen.
29.10.2012 Nyt ois pohja maalattu ja odottaa sitten massakäsittelyä tuolta osin. ML massaa ja kotelosuojaa , sitten muutamaan kohti kiveniskumassaa jossa kivisuihkua voi tulla. Kaikki viivästynyt kun käyttöpeli varastettiin ja tallille ei päässyt moneen viikkoon. Toinen käyttis alla , niin tallille pääsee jälleen :).
11/2012. Massaukset tehty pohjalle, asennettu hifilaitteistoja varten valmiiksi virtajohdot ja 1f konkka. Myös pieni vahvistin asennettuna , joka alkuun vain etupäälle.
Vaihdettu lohkolämmittimen vastus tiivisteineen ja pienipäinen virtajohto.Entinen alkoi vuotaa juuresta .Tarkoitus oli laittaa samalla johdotus kiinteää laturia vartenkin, mutta haaroittimia ei ollut sopivia omissa varaosissa Defan johdoille . Se jäänee myöhemmälle , kunnes jostain hommaan haaroittimen pistokkeineen .
Maadoitusten korjailu ja vikojen etsintä ollut myös viimeisimpiä ongelmia.Huonot maadoitusliittimet uusiksi tinattuna ja liimasukalla suojaus. Sisävalokin siinä samalla korjautui . Maadoituksen ollessa vihreä, siellä ei virtaa luonnollisesti kulkenut ja toi eloa myös keskuslukkoon joka reistaili epävarmana jo tovin. Kaikki maakohdat lähes käyty läpi. Pakilla himmeänä palava vasen vilkku on ainoa vika tuossa sähköissä .Kuskinpuolen ovivalokytkin myös ei ota kontaktia, menee vaihtoon epävarmana tuon hälyttimen vaatiessa sen toimivuutta.
Maalipinta muutamine roskineen vaatisi pientä viimeistelyä , tarvikkeita siihenkin hommattuna.
9.12 .12 Maalipinta vesihiottu ja myllytetty/vahattu
Joulukuu: pakkivalon mysteeri selvitetty , kun syttyi vilkku vasemmalla.
johtimen liitokset löysät, tiukattuna toimii ok.
Polttoainesuodin ja teline uusittu.
Apc potikat uudet ostettu . Samoin varapyörän kiinnike hommattuna / saatuna, sekä tunkin kammen kiinnikkeet .
2.1.2013 Leimattu ja ajoaikaa 4/2014 asti. Jälleen mukava oli ajaa , pitkän laittelun jälkeen. Joku 150+km tullut ajoa vasta 5.1 .2012 mennessä.
Hälytin tarrat tilattuna kaukaa Englannista , kun ei hälytinpaketissa ei ollut . Autossa on hälytin) . V...n varkaat , syksyllä ensin veivät käyttiksen . Nyt syytä pelata varmemman päälle , että säilyisi pihassa . Nyt myös uusi lumiharja ja rengasavain.
10.1.2013 Hälytintarrat saapui , oli halvemmat kuin kotimaassa :). Jopa liimattu kiinni .
4.10.2014. Tänään alkoi Satkun ajokuntoon väsäily. Seissyt 11.11.2013 asti . Jäi seisomaan pakoputken katkettua katalysaattorin takaa . Se vielä katkesi pohjoisen reissulla, joten oli kivaa pöristellä 600 kilsaa katkenneella putkella . Onneksi ollut tuo 3" tuumainen etupää ja ilmeisesti 3" Catcon katalysaattori varastoituna vuosia . Menee tuo 3" tuumainen etuputki katin sisään , mutta kätevä sitten hitsata tuosta oikeaan asentoonsa. Metsästän takaosaa samaa kokoa. Jos ei löydy valmista , teen mutkista sitten ja suorasta tavarasta itse senkin 3 tuumaisena. Mietinnässä jos jättäisi vaimentimen laittamatta, noiden ylihiljaisten 1 vaimentimien putkien vastapainoksi.
15.10. Etujarrupalat, moottoriöljyt, suodin, vaihteistoöljyt, jarrunesteet, kytkin ilmaus.
16.10.2014. 3tuumainen putkisto on tehty nyt paikalleen, maalattu kuumankestomaalilla. Takaosa katilta->taakse omatekoinen yhdellä vaimentimella. Meni 3" salko muhvillinen 2m , sekä 3" taka-akselin putkiylitys ja pari 3" mutkaa, sekä yksi lyhyt "3 tuuman soikea äänenvaimennin. . 1x75mm lemmari, 2kpl 83mm lemmaria, turbon päähän uudet kuparimutterit 3kpl. Ja uusia ripustinkumeja 3kpl.
Helmikuu-maaliskuu 14 Takajarrupalat, asennusjouset, käsijarrun säätö. Virranjakajan kansi ja pyörin(bosch), termostaatti.
, käyntiongelman ratkaisua, vaihdellut jakaja, puolan, uusi Bosch akku. Nyt myös kaksi varasytkäpäätettä. Suurin vika olikin jakaja/puola välisessä uudessa johdossa.
Vaihdettu oikea uloin murroksenkumi, Sekä hukkaportin sokka korvattu kynsisokalla ja rikalla.
Auton valmistelua katsastukseen.
Katsastettu 2015 maaliskuun lopulla.
17.4.2015 Moottoriöljyt, suodatin, uudet kiilahihnat laturi/tehostin . kokeiluun Nissanin jakajan -puolan välinen johto jossa mutkapää, bougicord. Auton imuroiminen.
29.6.2016 Vaihdoin vaihteensiirtimen ja vaihteiston välisen kumin . Vaihteensiirto pyrki välillä olemaan sellainen, ettei hyväksynyt kakkosta ja pakkikin rusahteli helposti. Nyt uudella kumilla vaihteensiirto pelaa kuin olisi eri vaihteisto. Aiemmin oletin että kytkimestä johtuu nämä ongelmat. Kumi oli aivan ratkennut , lähes kahdessa osassa jo. Ihme että vaihteet yleensä toimi sillä . Kannattava remontti 15.80e summalla . Nyt ajettu 451700 .
Lokakuu alku 2016 Ruostekorjauksia etukaariin ja lopuksi oikean lokarin maalaus ja oikean etuoven alaosan. Sekin piti korjata pellistä . On maalattu sisältä muutamaan kertaan epoksilla ja myös laitoin kotelosuojaa .

Trionic 5.5 johtosarja tonnarista m 1997 ja punaiset suuttimet, jakotukki , map ja ecu , vedenlämpöanturi, asentoanturi . Tkvalve ja imulämpöanturi tullukin jo . Puutteina sitten , sekä teline asentoanturille ja triggerkiekko, Samalla syssyä sitten vois vaihtaa stefan ja o-renkaan( on hommattuna hyllyssä molemmat).
Mutta seuraavana sitten ois tehtävä panhardin vaihto( riitti pultin vaihto ja rikat) ja ilmapussien asennus taakse. Panhardista tehty kaupat , jossa hyvät puslat.
Sain leppävirran nuorelta saabistilta takapään puslia joita voinee kanssa käyttää ainakin pitkittäistukiin ja yks ehkä kävi panhardiinkin .
Staralta tulee sarja jarrupaloja, panhardi hyvin puslin ja varrellinen avain kampiakselin pulttiin ja stefan painamiseen kiekko, sekä jarrusatula ja muutamia pultteja, hienoa kun avuliaita saabisteja olemassa :).
Tänään ostin DI-kasetin ja lambdan .
Enää pitäs hakea se sovittu asentoanturi ja metsästää triggerpyörä ja teline väsätä sille. Jospa ne keväällä ois etitty ja vois sitten alkaa ruuvaamaan . Tässä ollu vähän tärkeämpiäkin asioita jotka jättää kaiken varjoonsa. Eikä niin mukavia asioita.
10.9.2018. Taakse lisäilmajouset Saab alkuperäislisävaruste. Taakse lyhennetyt vakiojouset -1krs ja mb c 17mm jousikumit. Tukivarren kiinnikkeet käänsin väärinpäin , jotta tilaa enempi pyöräkotelossa ja sopusuhtaisempi.
26.11.2020. Tämän vuoden tarinaa: Keväällä laittelin 17 tsw vanteille kesäkumit , vanteet maalattu armyblack pulverimaalilla. Kävivät aiemmin Helinin konepajalla oikaisussa erään merkkaamattoman hidastetyömaan takia , johon pimeässä ajoin.
Tänävuonna taas syksyn huollot vaihteistoöljyt Totalilta 3 litraa, moottoriöljyt Mobil ja suodatin, uudet Ngk platina -iridiumit , uusi jakajankansi pyörin , ilmansuodatin ja bensansuodatin . Jarrunesteet, kytkinnesteet , poljinsylinteri kytkimelle toisesta tuoreempi ja samalla 211tkm ajetusta poljin varsineen . Tuntuma on nyt erittäin hyvä , kun ei lappia ole niin. Rattiakseli vaihtui samasta autosta viiksineen . Samalla hävisi rutinat käännellessä . Voitelin samalla . Vilkkuviiksi kun ei pysynyt päällä , se samalla vaihtui ehjään.
Laturi vaihtunut samasta autosta , koska vanha ei enää ladannut . Jakaja vaihtui myös kun hall-anturi oli alkanut heilua liikaa . Sammuili välillä.
Tein vahvemman laturi-starttikaapelin , koska jo toinen vaihdettu orggis oli heikkona menossa katki . Uusi 2krt paksumpaa.
Taakse uudet jarrupalat, käsijarruvaijerit , poikkitangon kiristys ja käsijarruun vielä lisäjouset auttamaan linkun palautusta. Päästöjen takia noita sytytysosia vaihtui ja taas sai ihan kelvolliset lukemat . Tuossa vaikka orkkis katti 3 tuumaiseksi isonnettuna . Ostin myös uudet talvirenkaat Saabin orggis aluille , jotka 2019 oli vielä kesärenkailla itsellä.
Keväällä laittelin lievää hifiä , kaksi kotona seissyttä vahvistinta , eqqu , sitten kokeilin soittimia joita oli kertynyt nurkkiin . Lopulta ostin uuden Pioneer Dsp soittimen , jossa ääni hyvä . Vaikka orggiskokoa kajarit on , ero on suuri . Kajarit tosin on alkuperäisiä laadukkaammat 2 ja kolmitiet . Takana vielä subbari kontissa. Auto ollut nyt tänävuonna hankala , erittäin monta kiusallista ongelmaa ja alkaa miettiä sopiiko sitten enää jokapäiväiseen ajoon kohta . Kulkemaan on päässyt , mutta joitain pikkuosia on saanut metsästää ja se vienyt aikaa. Käsijarruvaijeritkin etsitti viikkoja . Lopulta ne sai mutta ehdin hakea jo kaksi hylkyä käsijarrun vuoksi . Koska tahmeat vaijerit ei enää kunnolla palauttaneet. Vasemmalla oli pahempi. Suojakumi oli molemmista mennyt ja likaa väliin. Voitelullakaan ei enää varmaa toimintaa saanut. Ja vaihtuihan myös oikealle ulompi murrosnivel . Kuten flektin anturi joka akkua tyhjenteli aina välillä , ennen vika löytyi .Siinä samalla jäähdytinnesteet uusiksi . Nyt mittarissa 483300km . Uusintanäyttö käsijarrusta vielä jännää , muuten jarrut oli hyvät jopa käsijarru mutta linkku hirtti toisinaan . jännästi edellisenä iltana toimi kokeiluilla hyvin. Pakkasyö ehkä oli osa syytä ja ne suojakumit . Väillä miettii luopuisiko tästä ... 15v tullut omistettua jo....
491 000km 30.10.2021 . Alkuviikolle sovittu B212 kannen hakua Josipanilta . Jos jotain muutakin mieleen juolahtaa samalla . Enää tiivisteitä ja triggerille jotain soviteosia triggerkiekko , pääsis remonttiin .
25.8.2023 . Mittarilukema aikalailla samassa . Nyt sitten Trionic 5.5 ohjaa konetta jossa B212 kansi ja imusarja . Josko tämäkin pitkä haave sitten liikkuu omin neuvoin liikenteessä . Pihalla sillä jo ajellut , monenlaista synnytystuskaa on mahtunut . Hitsailujakin etupäässä oli , kun tekniikka oli poissa . Senkin työläys yllätti . Alkujaan ei näkynyt mitään ja hommaa riitti monelle päivää .
Viimeksi muokannut Sukellusvene, Pe Elo 25, 2023 10:17. Yhteensä muokattu 79 kertaa.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Vannevalinta on erinomainen :D, mutta IMO hitusen liian isot tuon korkuiselle alustalle :).
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

f-19 kirjoitti:Vannevalinta on erinomainen :D, mutta IMO hitusen liian isot tuon korkuiselle alustalle :).
Kyllä alustakin joskus putoaa, kun nuo maalihommat on tehty.
Keulan korkeus haittaa omaakin silmää, takaa ei juuri tarviis mielestäni laskea.

Ovien väliä taas rapsuttelin, suht helposti tuo pensselimaali lähti alkuperäisen päältä. Varsinkin kun kuumailmapuhaltimella lämmitti ja lastalla kaapi pois. Ihmetytti miksi joku oli maalannut pensselimaalilla, vaikka alla oli suurinosa ehjääkin maalia :lol: . Tosin oli paljon kyllä vetänyt suoraan ruosteenpäällekkin :evil: . Seppiä riittää näköjään monenlaisia. Ja ilmeisesti tuo maali oli jotain paskamaalia(miranol?), eikä sävykään ollut oikea. Parempi saada pois, ettei kiehuta uutta maalia .Huomenna alan kasailla ovia, ovatpahan valmiina sitten ovivälien maaluun jälkeen ja pääsee ruuvaaman kiinni.

Ajoin tuossa äsken pimeässä päivällä tehtyyn hidastekorokkeeseen 40km/h , mikä oli varmaan 20cm korkea ja ei ollut mitään varoitusmerkkiä. H..tti :twisted: . Aamulla täytyy katsoa vääntyikö vanteet. H...tto, kun aina väsäävät noita typeryyksiä tielle.
Vielä sen ympärillä oli teräväreunainen leveä ura. Taitaa kaupunki maksaa vanteet, jos vääntyivät.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mimmi kirjoitti:30 km/h alueella hidastuskorokkeita EI TARVITSE merkitä ennakkoon, ainoastaan "shakkiruudutus" on oltava vähintään tulosuunnalta olevalla kaistalla :!:
Tuossa on 40km/h alue.
900S(T5.5) M1991(KR)
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

....kannattaa käydä nappaamassa kuva paikasta, ennenkuin ehtivät lisätä sinne varomerkin. :)
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Ilmeisesti tais säilyä vanteet kunnossa, vaikka kolahti kovasti .

Mitähän on tuo musta/ tahmea mönjä, mitä on ovitiivisteiden välissä ja millä on verhouksen alla olevat muovit kiinni? Eli millä nimillä tuota myydään kaupassa?

Onko tuo ovitiiviste tuossa urassa jollain liimalla kiinni, vai mitä tuo aine on? Jotain kellertävää tavaraa on ollut :?
900S(T5.5) M1991(KR)
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Kysynytkin noita vanteiden kokoa jo aikasemmin, mutta olen unohtanut :(
Eli ET nyt lähinnä kiinnostaa ja on 7" tuumaa leveet? Tuleeko kuinka lähelle lokasuojan reunaa rengas.
Jakohan sulla tais olla 4x108 :?:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kipe_9000 kirjoitti:Kysynytkin noita vanteiden kokoa jo aikasemmin, mutta olen unohtanut :(
Eli ET nyt lähinnä kiinnostaa ja on 7" tuumaa leveet? Tuleeko kuinka lähelle lokasuojan reunaa rengas.
Jakohan sulla tais olla 4x108 :?:
7*17, et 35, profiili tällä hetkellä 40, muuttuu 45;een. Leveys 215, tulee kapenemaan 195-205.
Aikahyvin reunan tasalla, mutta vanne tulee kumia ulommas.

Ainoat probleemat on vetely kiihdytyksissä/urissa ja matalan kumin joustamattomuus. Mutta ohjautuu näillä kuin mikroauto :lol: .

Jako juuri se 4*108.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Löysin netistä nätin 5 ovisen Turbo Saabin.

http://home.rty.nu/~saab/tornros/Gamla% ... rbo_03.JPG


On kyllä tyylikäs mustana.
900S(T5.5) M1991(KR)
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Sukellusvene kirjoitti:
Kipe_9000 kirjoitti:Kysynytkin noita vanteiden kokoa jo aikasemmin, mutta olen unohtanut :(
Eli ET nyt lähinnä kiinnostaa ja on 7" tuumaa leveet? Tuleeko kuinka lähelle lokasuojan reunaa rengas.
Jakohan sulla tais olla 4x108 :?:
7*17, et 35, profiili tällä hetkellä 40, muuttuu 45;een. Leveys 215, tulee kapenemaan 195-205.
Aikahyvin reunan tasalla, mutta vanne tulee kumia ulommas.

Ainoat probleemat on vetely kiihdytyksissä/urissa ja matalan kumin joustamattomuus. Mutta ohjautuu näillä kuin mikroauto :lol: .

Jako juuri se 4*108.
JEP JEP, eli ei auta ongelmaani tämäkään. itsellä tonnarissa 7x16 ET 35 ja on aika lähellä takana tukivarsia. Nyt olisi tarvittava tietoo vanhalla jaolla olevista kun tulee 99:iin...eli aloitettava tästä uusi keskustelu, mutta kiitoksia Sukelluvene :)
ps. juuri näitä mikroauto maisia ominaisuuksiahan 99 projektiin kaivataan :P
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Toivottavasti löytyy sopivankokoiset vanteet ja renkaat, jotka mahtuu 99 Saabiisi.

Omassa Ässässä bensankulutus laski n. 0.5l/100km, kun asensin tuon coolerin. Nyt kulutus ollut pari tankkausväliä 9.6-9.7l/100km sekalaisessa ajossa, suurin osa kaupunkiajoa. Kaikkiaan viritykset on puottaneet kulutusta n. 2l, siihen kun oli vakio. Auto kun kulkee paremmin pintakaasulla, kuin ennen raskaammalla jalalla ajaessa. Tiedä sitten mitä tekee, kunhan joskus saa 3 tuuman putken sporttikatilla alle. Vieläköhän muuttuu kulutus?

Muutama päivä ollut hiljaiseloa projektien kanssa, mutta nyt illalla taas kävin vähän puuhastelemassa. Täytyy talli raivata, jotta pääsee piakkoin maalaamaan taas autoa. Pihalla kun on liian märkää tehdä mitään.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

carimat kirjoitti:
Sukellusvene kirjoitti:Löysin netistä nätin 5 ovisen Turbo Saabin.

http://home.rty.nu/~saab/tornros/Gamla% ... rbo_03.JPG


On kyllä tyylikäs mustana.
Komia on aina komia, kun vaan on musta :wink: :D
Tuo kyllä on sopivan hillityn tyylikäs, helmat ja vanteet antaa tuolle viimeisen silauksen. Olis vaan pitänyt vaihtaa omaankin samalla väriä :wink:
Mutta sitten olis konekin pitänyt nostaa pois :cry: .
900S(T5.5) M1991(KR)
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Heh joku muukin kattellu tuota kuvaa :) Mulla on osat takaspoileria vaille jo hankittuna. Tosin väriksi tuskin tulee mustaa, mutta katsotaan nyt mitä tässä vielä keksii...
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

qaw kirjoitti:Heh joku muukin kattellu tuota kuvaa :) Mulla on osat takaspoileria vaille jo hankittuna. Tosin väriksi tuskin tulee mustaa, mutta katsotaan nyt mitä tässä vielä keksii...

Kyllä sitä noilla korisarjoilla nätti tulee muunkin värisenä :wink: .
Sullakin on jo valmiiksi nätti väri.
Valkoinen mikä itsellä, on hiukan vaatimattomamman näköinen.
Millois alat ruuvata sarjaa kiinni?
Itsellä nyt ovet irti ja ovenvälien maalaus menossa.
900S(T5.5) M1991(KR)
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Tarkoitus oli talven aikana kittailla ja maalailla sarjat, eli jospa kevätkokouksessa sitten tms.

Saa nähdä miten sitä jaksaa ja miten emäntä antaa aikaa :D:D
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Vastaa Viestiin