900S m1991 Käyttö kunnostusta

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Panhardin puslissahan ei sitä vikaa ollu vaan toisen pään pultti oli jotenkin ohkanen ja siitä se lonksui . Ei oikeestaan ennen purkua voinu todeta onko se pusla vai pultti viallinen. Staralta ostin osia niin joukossa oli passeli jämpti pultti entisen tilalle ja samalla asensin rikat molemiin pultinpäihin ja moleemin päin tankoa . Tuossa niitä ei ollut alkujaankaan , nyt sitten sopivat rikat sain osien joukossa ja on se parempi niin ollakkin. Loppui ainakin kolina ja jämäköityi ajettavuus. Talvipyörätkin sai Saab allensa. Käsijarrun säätö tuli tehtyä taas , ei pysy säädöissä bilteman satulat kauaa. Ois jemmassa viel orggissatulatkin jos ne putsais purkais ja kasais uusilla tiivisteillä. Ehkä saisi paremmat niistä . Löytyi hyvät kuvalliset ohjeet netistä noiden purkuun . Kolme pakettia tuli viikolla T5.5 osia . Ilmapussit niiden asennukseen pitäs puottaa vissiin taka-akselia alemma ja ottaa jouset pois. Lainattava varmaan hyvää hallitunkkia siihen hommaan .
900S(T5.5) M1991(KR)
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mulla oli yhessä satkussa ilmapalkeet takajousien sisälä ja siinä oli veetty venttiili takapenkin päätyyn. Sinistä paineilmaputkea toisesta käsijarruvaijerin läpiviennistä ja auton renkaan venttiili putken päässä. Kätevä käyttää oli siitä vaikka eipä kerenny paljoa sillä autola ajamaankaan ko se multa puoliväkisin ostettiin pois :D..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Joo jännityksellä ootan mitä se tuo positiivista tuohon perän kantokykyyn tuo ilmapaljesetti . Hommasin tänään volkkarin tihkureleen , täytyis vaihtaa se kiinni . On myös kampiakselin hihnapyörönpuolen stefa ja o-rengas öljypumpulle, valmiina kun sen samalla vaihtaa kun alkaa tuota t5.5 settiä laittamaan . Vielä on osia hommaamatta, että kestää aikaa ennen pääsee asian kimppuun .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tänään vaihtelin satkuun Volkkarin tihkureleen , jolla voi säätää tihkun ajoitusta pyyhkimissä.
Samalla otin kumisen palkeen pois vaihdekepin juuresta , korvasin sen nahkaisella pussilla . Tuo nahkapussi on tonnarista peräisin ja se muuten on ihmeen hyvin istuva mielestäni. Vaihdekepinnupin kun ottaa irti, sen saa pujoteltua pakkilukon kahvan ylite . Oltava vaan varovainen ettei säre kahvaa . Alareunan saa virutettua sen metallireunan yli jossa on kuminenkin palje kiinni . Näyttää pysyvän napakasti kiinni siinä :).
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Olen liotellut sitruunahapossa vanhoja takajarrusatuloita, jotka seisseet mulla varastossa joitakin vuosia. Toisessa tuo linkku liikkuu aika kankeasti .
Ilmeisesti kai tuo ei purkaannu tuo linkku , ennen kaivaa pelti plommin satulasta irti? Kun vaan vois herkistää tuon muuten toimivaksi, tekisin sen?
Onkohan pelti plommia mahdollista saada takasin enää jos sen sais irtaalleen ? Saako niitä mistään enää uusia jos ne hajoaa?
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kytkinsylinteri alkoi vuotaa ja välillä sinne ilmaa meni jostakin, sai ilmailla muutamia kertoja kuukauden reilu aikaan. Hommasin uuden Sachs kytkinpaketin ja painelaakerin . Samalla uus kytkinakselin tiiviste , silmälaakeri, vauhtipyörän taakse kampiakselinstefa . Vanha Sachs kytkin ois ollu vieläkin ihan hyvä , mutta kun purkaa piti niin uusin sinne . Työsylinteri koki kunnostuksen uusilla tiivisteillä. Noin hyvin ei oo tuossa kytkin toiminu aiemmin , kuin vain ajoittain. 8v sitten vissiin unehtunu vaihtaa se yksi tiivisterengas joka on sisäkehällä vähän piilossa . Nähtävästi tuo alkoi vuotaa .
Yllättävästi myös 8v sitten vaihdettu silmälaakeri jyrisi jo ja samoin painelaakeri . Eli tarpeeseen tuli , samoin stefat oli alkaneet vuotaa jo. Vauhtipyörän takana saattoi olla vielä vanha orggis tiiviste. Sen asennuksessa oli apua eräältä staralta ostetusta työkalusta, jolla sen asennus kävikin helposti. Jumitteleva sylinteri tuotti ongelmaa purkaessa , mutta paikalleen laitto sujui helpommin . Sidoin rautalangalla asetelman ja levyn yhteen ja samoin rautalangalla sylinterin ja painelaakerin jousineen nippuun( sitten vaan kun saa osat liki kohdalleen, voi rautalangat ja nipparit ottaa pois) . Sai pujottaa ilman väkivaltaa kytkimen . Asetelman väliin sain tungettua jarruputkea , niin se meni riittävän kasaan. Asetelman puristamiseen tein puristimen lankusta ja m14 kierretangosta , rikkoineen ja keskelle käytin painimeksi punttitangon lukkoa . Se oli sopiva keskiön päälle . Eli lankkuun poralla reikä ja siitä tuo kierretanko läpi , muttereilla sitten veti vaan asetelman läjään. Aiemmin oon painanut asetelman kasaan auton alla hydraulitunkilla, nyt vanha tunkki ei vaan pelannut .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Satku sai vaihteistoöljyt ( Comma 75w) ja sitten eteen kunnostetut satulat , korjaussarjalla . Toinen satula vaihtui niin piti maalata sitruunahappoliotuksen jälkeen.
Välillä olikin ilmennyt outoa tärinää vedätyksessä, kunnostetuilla jarruilla ei ilmiö ainakaan tullut enää esille . Olisiko sitten satulat vähän jääneet päälle , oli suojakumitkin mennyt riekaleiksi kesän aikaan? Keväällä katsastuksessa vielä olivat ihan tasaisesti toimivat ja eikä puoltoa nytkään vielä ollut esiintynyt , olikin aika saada korjattua nuo renkaanvaihdon yhteydessä . Aiemmin nuo oli kunnostettu varmaan 8v sitten , tänne pääs kun vaihdellu jarrunesteitä ja voidellut liukutappeja / yhet jarrupalat eteen ja taakse . No ei oo kilsoja niin paljoa tällä ajeltu .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tälle viikkoa sitten vihdoin sain vaihdeltua öljypumpulle o-renkaan ja stefan , kun alkoi vuotaa vähän jo liikaa ja sai liki viikottain lisätä öljyä .
Kytkimen yhteydessä silloin kevättalvella vaihdoin toiseen päähän stefan kampiakselille. jo tuo vähenti merkittävästi öljyn valumista ulos.
Vaan melkoinen homma saaha tehtyä paikoillaan , kun ei ole painailmaräikkää . Sen avulla öljypumpun pultit olisi jopa nopeakin irroittaa. Tein kampiakselinpäähän työkalun lyhennetyllä hylsyllä ja noin 1m varrella . Meisselillä pidin vauhtipyörän hammastuksesta toisella kädellä ja toisella väänsin avaimella hihnapyöränpultin auki . Lähti kivutta auki. Öljypumpun o-rengas olikin aivan korppu ja halkeamilla , painunut ihan litteäksi . Uusi kumirengas oli vähän nafti ja piti liimata uraan ennen sen sai pysymään asentaessa urassaan. Ainakin itsellä oli kampiakselilla vielä Saabin orggis stefa , aivan väljä hihnapyörälle ja ulkokehältäkin lähti irti hihnapyörän mukana . Uusi Elring stefa oli nafti öljypumpun kanteen ja tuohon hihnapyörälle , eikä enää pyöriessä vuotoa tule . Kasatessa sitten laitoin wurthin lukitetta jokaiselle öljypumpun pultille ja vesipumpun hihnapyörän pultille ja kampiakselin pultille .Kyllä homma olisi helpompaa kone irtaallaan , mutta onnistuu se paikoillaankin . Kannattaa vain olla hermoja ja varmistaa hihnapyöränpultin koko, itsellä se oli foorumin ohjeista poiketen se suurempi ja jo hommattu valmis työkalu ei sopinut .Yksi vuotokohta olisi vaihteisteensiirtoakselilta vuotaa öljyä , kaiketi stefa pitäisi joskus vaihtaa ?
Tuon remontin jälkeen vaihdoin Mobilin 1 5w50 koneeseen ja suodattimen. Suodatin olikin juminut kunnolla ja vaati väkivaltaa, meisselillä piti kääntää auki. Toinen kerta kun juminut ja nyt tiukemmin kuin koskaan. Eikä tuota ollut kuin kevyesti sormin kiritty. Nyt sitten luulisi ettei juurikaan enää pitäisi öljyt vajua . Tämä kone kun ei ennen vuotoja paljoa vajuttanut öljyä vaikka ajokilometrejä onkin kertynyt .
900S(T5.5) M1991(KR)
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja pela »

Jaan tämän saman huomion että 30mm hylsy oli se oikea.Aluksi olin varautunut 27mm hylsyllä.
Mutta mulla mahtui 30mm hylsy ja ½"räikkäväännin suoraan ilman hitsailuja ja räikkä kesti vääntää putkella varresta jatkaen.

Asia mitä en tarpeeksi ajoissa tajunnut että olisi kannattanut panostaa enemmän pumpun kannen alueen puhdistamiseen.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

pela kirjoitti:Jaan tämän saman huomion että 30mm hylsy oli se oikea.Aluksi olin varautunut 27mm hylsyllä.
Mutta mulla mahtui 30mm hylsy ja ½"räikkäväännin suoraan ilman hitsailuja ja räikkä kesti vääntää putkella varresta jatkaen.

Asia mitä en tarpeeksi ajoissa tajunnut että olisi kannattanut panostaa enemmän pumpun kannen alueen puhdistamiseen.
Joo saattaa hyvinkin mahtua jos ohut vääntiö/räikkä , itsellä ei ollut sopivia kokoja(siroja) vääntiöksi ja jäi ainoaksi mahdollisuudeksi tehdä latakasta. 30mm mullakin oli , tuonne jollekkin laitoin sen koon ylös. Mullakin oli klubikaverin myymä 27mm avain olemassa ja se ei sopinut( luotin tuohon vuosimalli ohjeeseen klubin sivulla) . No onpa varalla työkalu jos jollekkin tarvii lainata tms. Vaan niin ahdasta työskennellä, etten ihan ilmaseksi alkaisi laittaa kellekkään . Luultavasti irtaalliseen koneeseen homma olisi nopea tehdä . Tulipellinpuolella ei tilaa ole liikaa ja saa varoa jarruputkia , tiellä on laturi, vesipumppu yms . Osan pulteista sai laitettua helpommin alta ja samoin tuon öljypumpunkannen sai helpoiten alakautta sihdattua . Ohjausvaihe vaan aika lähellä . Oishan tuon hyvissä olosuhteissa voinut vaikka pestä koneen takaa ennen purkua . Itse tein ulkona niin piti vaan rapsuttaa käsipelissä hiekat ja öljyt liitoksesta ja sitten putsailin rätillä huolella ennen asensin kannen takasin. Samoin ne rattaat ja kopan niin ettei karikkeita jäänyt . Puhdasta öljyä sitten stefanhuuleen ja hihnapyörän vastinpinnalle ja rattaisiin ja kopan pohjalle .
900S(T5.5) M1991(KR)
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja pela »

Vilpitön hatunnosto, marraskuussa pihamaalla on varmaan ollut viulumainen homma.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mulle ajautui jostakin orggis työkalu tuohon hommaan. saa lainaksi satakunnan alueella jos tarve.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11476
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos pultinkanta ei ole kovin syvällä esim ilmastoinnin lisäuran takia, lyöntiavaimesta saa putkenpätkällä jämäkän vääntötyökalun ilman hitsailutarvetta.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/761102/Lyontiavain-30mm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

pela kirjoitti:Vilpitön hatunnosto, marraskuussa pihamaalla on varmaan ollut viulumainen homma.
Joo ja kun aloitus painui liian myöhälle, tuli jo pimeäkin . Noh ihan hyvä kun sai tehtyä :).
nalleolut kirjoitti:mulle ajautui jostakin orggis työkalu tuohon hommaan. saa lainaksi satakunnan alueella jos tarve.
Onko tuossa vartta miten paljoa?
jus kirjoitti:Jos pultinkanta ei ole kovin syvällä esim ilmastoinnin lisäuran takia, lyöntiavaimesta saa putkenpätkällä jämäkän vääntötyökalun ilman hitsailutarvetta.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/761102/Lyontiavain-30mm
Omassakaan ei oo ilmastointia, mutta mietin ylettyykö tuo ikh:n avain tukevasti pultinkantaan? Se kantahan on vähän upotuksessa . Tietysti saatan kuvasta hahmottaa avaimen väärinkin . Avain kuvattu sellaisesta kulmasta että se näyttää aika suoralle , eikä lenkissä erotu juuri ulkonemaa .
Avaimen teko itseasiassa ei vaikea ollut . Tuon latakan löytyminen sitten teetti työtä, lopulta romuliikkeestä löytyi. Lähes aina saa ostaa 6m salon rautaa rautakaupoista ja ei sellasta määrää jemmaan halunnut 8O .Oli tallilta kaikki sopiva rauta mennyt hyötykäyttöön aiemmin :lol:
900S(T5.5) M1991(KR)
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: 900S m1991 Käyttö kunnostusta

Viesti Kirjoittaja pela »

Mä käytin tämmöistä mätänetin nivelväännintä 76-7064/9,50€ ja 30mm hylsy joka löytyi omasta laatikosta.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/767064/ ... nnin-15-12

Vääntimen päälle romulaarista löytynyt putki pituus taisi olla 1,5m kun en viitsinyt katkoa.Ei hitsauksia tai muutakaan kummallista.
Järeällä ruuvarilla pito hammaskehältä startin yläpultin kohdalta ja toisella kädellä vääntö. 'Aivan kunnialla sai vääntää ja motonetin halpisväännin kesti
ongelmitta. Eli ei aivan kuraa tällä kertaa ja jos olisi hajonnut so what.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Vastaa Viestiin