Sivu 1/6
900 T8 Megasquirt
Lähetetty: Su Syys 10, 2006 17:58
Kirjoittaja Hessu
Moro!
Tulipa tuossa eilen vihdoin tarve parantaa viikon kestänyt Saab-kuume tavalla jota Foorumin myyntipalstalla tarjottiin. Nokialta korjautui talteen 900 turbo 5d '86 joka olikin itse asiassa ihan positiivinen yllätys noin paikan päällä nähtynä. Ajoin laitteen kotipihaan (jonne juuri viikko sitten syntyi tilaa kun romumies vei edelliset raadot pois) ja nyt sitten katsotaan mitä saadaan aikaan talven mittaan. Hyllyssä on mm. Megasquirt varustettuna lisälähdöillä, johtosarja ja anturit moiseen, uusi TD04HL-16T ahdin, 390cc suuttimet, laajakaistalambda ja Tech Edge controlleri ym. mukavaa. Ajotuntumien perusteella lienee syytä vilkaista myös alustaa ja yleisesti ottaen lienee suotavaa ottaa ruostepeikko kiinni siinä määrin kuin mahdollista.
Kaikki varmaan tietävät miltä satku näyttää, mutta tuossa se on:
http://www.kolumbus.fi/salovaarat/T8/Img_1637.jpg
Lähetetty: Ma Syys 11, 2006 08:43
Kirjoittaja Jussi
Nonniin... toivottavasti aika ja mielenkiinto riittävät tuon kanssa touhuamiseen paremmin kuin meikäläisellä

Lähetetty: La Syys 16, 2006 15:41
Kirjoittaja Hessu
Tänään vihdoin pääsin auton kimppuun. Aloittelin hommaa sen verran että irrotin puskurit, vetokoukun ja keulan osia. Auto lyheni reilut 30cm joten tallissa mahtuu paremmin toimimaan

Otin myös penkit pois ja ihmettelin autoa pohjan puolelta. Ruostepolitiikka vaikutti kohtalaisen asialliselta, ehkä jokusen paikan joutuu tehtailemaan takakontin pohjan tienoille. Vielä olisi tarkoitus ainakin pestä alusta ja konehuone painepesurilla ennen kuin auton tunkee talliin.
Ai niin, huomio joka kannattanee jokaisen turbosaabistin pitää mielessä: IC ja öljynjäähdytin olivat aivan paskaiset tässä yksilössä ja todennäköisesti monessa muussakin autossa. Kannattaa pestä aina välillä, eipä tuommoinen hiekkaklöntti paljon jäähdytä

Lähetetty: La Syys 16, 2006 16:17
Kirjoittaja Suppari
Täällä seurataan ainakin peukalot pystyssä.
Mikäs tuo Tech Edge on?
Erityisesti tuo mega osio kiinnostaa tässä tapauksessa kun olet 8v konetta kuirttaamassa,tulee tuossa omaan alipaine käyttöpeliin joskus sellainen

Lähetetty: La Syys 16, 2006 22:13
Kirjoittaja Hessu
Jees, homma lähtee käyntiin "tylsissä" merkeissä kun hoidetaan koppa ja alusta iskukuntoon. Kyllä se koneen päivityskin sieltä tulee, kynnystä madaltaa huomattavasti kun suurin osa kalikoista on jo hyllyssä ja megastakin on aiempaa käyttökokemusta.
Tech Edge on siis laajakaistalambdan kontrolleri:
http://www.wbo2.com/
Lähetetty: Ke Syys 27, 2006 20:25
Kirjoittaja e0000333
Innolla ollaan kuulolla. Oma Og turbo projekti menee maalaukseen toivon mukaan vielä ennen lumia ja talven aikana saadaan aloittaa megasquirtin kasaan haaliminen. Tsemppiä!
Lähetetty: To Syys 28, 2006 07:13
Kirjoittaja Hessu
Hiljakseen on tämä alku lähtenyt käyntiin. Olen sentään purkaunut penkit ja matot ulos ja pessyt niitä. Samoin pohja on suihkutettu puhtaaksi ainakin herkimmin irtoavasta aineksesta. Hitsauskone pitäisi ostaa tässä lähiaikoina.
D-jetin imusarja on hallussa ja suutintukkia etsiskellään.
Auton mukana tulleet Super Incat on vapautettu tehtävistään ja tilalle on hankittu Aerot, joille pyöräytin eilen renkaat päälle. Sopivat mielestäni erittäin hyvin hopeiseen viistoperään

Lähetetty: Su Loka 29, 2006 14:41
Kirjoittaja Hessu
Jaahas, likaisemmat työt aloitettiin auton vasemmasta takakulmasta. Irrotin jarrusatulan, reaktiotangon ja alatukivarren, iskarin yläpää vaati jo vähän rälläkkää. Vaimentimena näkyi olevan Saabin merkeillä varustettu Sachsin kaasu. Jousi oli spekseiltään about alkuperäinen (9 kierrosta ja 15mm lankaa) mutta kumman korkea se vaan oli... Ruostetta löytyi silleen sopivasti, eli hitsaamaan pääsee ainakin pyöränkaaren takaosaa, ehkä myös iskarin yläpäätä ja alatukivarren kiinnityspisteen seutua. Tarkoitusta varten on tallin nurkassa vartoillut nyt parisen viikkoa uusi Esabin miggi ja oma 5kg seoskaasupullo.
D-jetin imusarja on palasteltu, ja letkusyöttöiset matalaimpedanssiset suuttimet päässevät eläkkeelle. Kaasuläppänä voisi käyttää aluperäistä sillä se on kohtalaisen isokokoinen ja ainakin sopii suoraan. TPS:lle pitää tehdä sovite vanhan anturin pohjalevyä apuna käyttäen. Tästä jatketaan.
Lähetetty: To Marras 02, 2006 21:17
Kirjoittaja Hessu
Projekti sai vahvistuksen (tai sivujuonteen) kun pihaan putkahti samaa vuosimallia edustava 2d turbo kattoluukulla, sähkölaseilla ja -peileillä ym. varustettuna. Tarkoitus olisi käyttää kyseisestä yksilöstä joitakin osia hyödyksi ja kaupata loput tarvitseville.
Lähetetty: La Marras 04, 2006 17:49
Kirjoittaja Hessu
Jees, nyt on taka-akseli tukivarsineen sekä polttoainesäiliö tiputettu pois. Kyllähän sitä ruostetta löytyy kun osaa kaivella. Ahkera pohjan massaus ei auta kun korroosio etenee muovimassan alla. Takakontin pohjan puolella joku olikin jo hitsaillut ja maalaillut. Ilmeisesti samainen henkilö oli päätynyt nätisti sanottuna hieman erikoiseen ratkaisuun eli rakojen ja hitsisaumojen viimeistelyyn saniteettisilikonilla

Lähetetty: Ma Joulu 11, 2006 08:21
Kirjoittaja Hessu
Pieni sivujuonne projektiin, eli testasin minäkin huvikseni elektrolyyttistä puhdistusta. Aloin putsaamaan takajarrusatulaa alumiinifoliolla vuoratussa ämpärissä kristallisoodaveden ja akkulaturin voimalla. Järjestely oli muuten hyvä, mutta folio hajoaa melko nopeasti. Vaihdoin plus-kohtioksi teräsputken pätkän, joka kestää varmasti mutta virta putosi puoleen eli prosessi hidastui. Lisäksi kuohuntaa esiintyy lähinnä vain sillä puolella työkappaletta joka on elektrodin lähellä. Pitäisi varmaan hankkia joku renkaan mallinen raudankappale joka ei syöpyisi heti. Tälläkin systeemillä kapaaletta välillä kääntelemällä ja käsin putsaamalla tulee kyllä aika hyvä kun vaan antaa vaikuttaa tarpeeksi pitkään. Täytyy nyt vielä miettiä, mitkä osat "ansaitsevat" tämän käsittelyn ja mille riittää teräsharjalla rapsutus.
Lähetetty: Su Joulu 31, 2006 16:29
Kirjoittaja Hessu
Tuli hankittua vähän viripalikoita, ja paletti alkaakin olla niiden osalta pikkuhiljaa kasassa. Haltuun siirtyi mm. omavalmisteinen tuubipakosarja, täysalumiininen Sporttiauton valmistama keulacooleri putkineen ja letkuineen, madallusjouset ja muuta pientä. Kiitokset vaan sinne Keravan suuntaan! Nyt sitten pikkuhiljaa itseä niskasta kiinni ja hitsauspuuhiin, asensin jopa vihdoin tallin seiniin paineilmaputkistotkin niin tuo vähän mukavuutta remonttihommiin.
Lähetetty: Su Tammi 14, 2007 16:47
Kirjoittaja Hessu
Nyt on sitten hitsattu enempi ja vähempi tuota auton takapäätä kolmen viikonlopun aikana. Kummasti ne vaan hyväpeltisetkin satkut on rapeita kun tarkemmin katselee... Pari pikku lappua vielä takakontin pohjaan niin sitten ehkä ilkenee lyödä takaisin kasaan. Toisaalta oli hyvä että tukivarret tuli irrotettua, pitkittäisten tukivarsien korin puoleiset kiinnikkeet olisivat jääneet muuten käsittelemättä. Rapsuttelin massa- ja maalikuprut suurin piirtein pois pohjasta ja vedin Noveroxit päälle.
Takajarrusatulat on putsattu ja maalattu Ferrexin uuninluukkumaalilla hopeiseksi. Aloin jo asentelemaan mäntiä mutta tiivistesarjassa oli väärän kokoiset pölynsuojakumin kiristysrenkaat ja satuloiden puoliskojen väliset O-renkaat puttuivat kokonaan

Lähetetty: Su Tammi 14, 2007 17:47
Kirjoittaja tema
Hyvältä kuulostaa ja tästähän tuntuu tulevankin jotain. Pakko kysyä, että onko edes pienessä harkinnassa 16v-kone kun se pienellä vaivalla menis sähköruutan laiton ohessa.
Lähetetty: Su Tammi 14, 2007 20:45
Kirjoittaja Hessu
No eipä ole ollut 16V mylly harkinnassa missään vaiheessa. Alkuperäisessä ei pitäisi olla mitään isompaa vikaa ja toinen samanmoinen on pihalla varaosa-autossa jos joskus jotain remppaa tekisi. Kaipa silläkin saa lootan laitettua koville

Saa nähdä joskus hamassa tulevaisuudessa jos ruokahalu kasvaa ja nuo prosenttipelleilyt poistuvat osien vaihdossa.