Saab 9000 Turbo 16 Vm.86 piristysprojekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Saab 9000 Turbo 16 Vm.86 piristysprojekti

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Elikkäs projektikohteena on ollut kaverini vaaleansininen 9000 Turbo, vuodelta 86 "Kasarilook!" (9000LPT:n entinen :wink:)

Ja päätimme alkaa tekemään siitä hieman pirteämpää, kun ei nuo steg 1 lastuvirit oikein antaneet kulkua riittämiin. Joten ensimäisenä aloitimme vaihtamalla vakioturbon hieman järeämpään, Garrett T03/04 52/50 ar .63 pakopesällä olevaan Proturbon tekeleeseen.

Kuva

Polttoainepuolelle tulee päivityksenä 350cc suuttimet tällä viikolla ja niille tehty lastu LH-boxiin. Tosin tällä hetkellä on ongelmia ahtopaineiden kanssa, tiettävästi pakoputki on tukossa kun ei missään tilanteessa nouse ahdot kuin 0.7bar ja havaittavissa on jonkinasteista ahdistusta (liekkö etummainen äänenvaimennin totaalisen valmis), mutta myöhemmin täytyy rakentaa uusi dp, mieluiten 3" tavarasta ja uudet äänenvaimentimet putkeen.

Ahdin istui pellin alle suhteellisen helposti, tosin pientä tappelua vaati actuaattorin jalka, joka modattiin myöhemmin entisestä T03:n jalasta, että kello ei ottaisi kiinni lohkoon.


Öljyn meno- ja paluu kävivät suoraan paikalleen, imuputken joutui tosin tekemään täysin uusiksi.
Viimeksi muokannut Zebe, La Huhti 14, 2007 22:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Elikkä nyt auto käy ja kukkuu lähes täydellisesti! Vikana oli vuotava bypass, eikä suinkaan putkisto. Enään nuo isot suuttimet kiinni ja lastu niin luulis tulevan penkin selkänojan joustavuus tutuksi :wink:

Tietysti noinkin iso ahdin kaipaa sitä parempaa putkistoa, joten ainakin aluksi nyt se 3" Downpipe ja ehkäpä paremmemmin virtaavat vaimentajat olisi paikallaan :)
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

porsii.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Siitä se lähtee :P Kohta tuokin sairaus etenee pitemmälle ja kohta ei ole enää paluuta, mikään ei tunnu riittävän :D Ja sehän on koko homman pointti, ainakin omalla kohdallani :wink:

Se 3" downpipe on ihan hyvä idea, putkiston loppupää kyllä riittää vakiokokoisenakin, paitsi jos haluaa mehevämmät äänet. Koittakaahan pitää auto ehjänä!
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

TeePee kirjoitti:Siitä se lähtee :P Kohta tuokin sairaus etenee pitemmälle ja kohta ei ole enää paluuta, mikään ei tunnu riittävän :D Ja sehän on koko homman pointti, ainakin omalla kohdallani :wink:

Se 3" downpipe on ihan hyvä idea, putkiston loppupää kyllä riittää vakiokokoisenakin, paitsi jos haluaa mehevämmät äänet. Koittakaahan pitää auto ehjänä!
Eiköhän tuo herra omistaja halua pitää sen vielä "järkevissä" rajoissa, mutta kun tässä nyt ekaa kertaa elämässämme autoa viritetään niin ei sitä heti kuuhun mennä! :lol:
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Zebe kirjoitti:
Eiköhän tuo herra omistaja halua pitää sen vielä "järkevissä" rajoissa...
:wink:
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Nahjukselle kuka ehti äsken sanoa alakerran kuluneisuudesta terveisiä, että voihan se olla yhtä kulunut mutta ruuvaajat eivät ole kädettömiä! :D :wink:
vapari
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 15:56
Paikkakunta: paimio

Viesti Kirjoittaja vapari »

mistä niitä isompia suuttimia saa? ja miten tehdä lastu ruiskupoksiin sen jälkeen? miten ahtoja pystyy isomman turbon kanssa säätämään ku tuo apc/di poksi niitä hoitaa? vai pakko ohjauksella ennen hukkiksen kelloa? lisää tietoa tästä projektista? en tiiedä olenko tyhmä vaan ku en mitään koskaan haulla löydä.
Article
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

vapari kirjoitti:mistä niitä isompia suuttimia saa? ja miten tehdä lastu ruiskupoksiin sen jälkeen? miten ahtoja pystyy isomman turbon kanssa säätämään ku tuo apc/di poksi niitä hoitaa? vai pakko ohjauksella ennen hukkiksen kelloa? lisää tietoa tästä projektista? en tiiedä olenko tyhmä vaan ku en mitään koskaan haulla löydä.
Isompia suuttimia saa ihan vaikka klubifoorumin myynti- osiosta ja saahan niitä toki uusinakin ostaa kaupasta. Ahtoja tässä laitteessa säädetään ihan vain tavallisella APC-boxilla, eli F-potikka (maksimipaine) löytyy kojelaudasta, P-potikkakin on tulossa myöhemmin tauluun. Autossa ei siis ole DI/APC, vaan ihan pelkkä APC ja jakajallinen sytytys. Auto kulkee parhaillaan hyvin, tosin vieläkin 350cc suuttimet odottavat asennusta, mutta ekaksi odotellaan sopivaa lastua.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Bensalastu

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Autossa on muuten kiinni jo SP:n bensalastu :roll: .

Älkää muuten rikkoko hyvää autoa :wink: .
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Bensalastu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

9000LPT kirjoitti:Autossa on muuten kiinni jo SP:n bensalastu :roll: .

Älkää muuten rikkoko hyvää autoa :wink: .
Jeps, SP:n bensalastuhan on mutta odotellaan nyt noille isoille ruutille sopiva lastu :wink:

Voimaa on kyllä älyttömästi ja vetää 6000rpm asti aivan täysiä, kun ei pahemmin pakopuoli ahdista turbossa. Entisen T03 garretin tutkin ja pakopesä oli aivan halki monesta kohtaa, jopa hukkaportin reiän kohdalta myös.
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Bensalastu

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Zebe kirjoitti:
Voimaa on kyllä älyttömästi ja vetää 6000rpm asti aivan täysiä
kuinka kovaa on täysiä? ja kukaan ei usko että voimaa ois älyttömästi.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Eipä avauduta hane. :D
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

Zebe kirjoitti:Eipä avauduta hane. :D
:D

joo hieno projekti teillä..lisää kuvia kaipais noin maukkaasta menijästä..
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Bensalastu

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Zebe kirjoitti:
Voimaa on kyllä älyttömästi ja vetää 6000rpm asti aivan täysiä, kun ei pahemmin pakopuoli ahdista turbossa. Entisen T03 garretin tutkin ja pakopesä oli aivan halki monesta kohtaa, jopa hukkaportin reiän kohdalta myös.
Onkohan maailmassa yhtään vanhempaa T03:sta, joka olisi kestänyt yli 200tkm. Mulla oli suunnitelmissa vaihtaa siihen uudemmasta tonnarista yli jäänyt T25, jotta olisi saanut vähän mukavamman pirssin tienpäälle, mutta sitten iski laiskuus ja mukavuuden halu ja piti hommata automaatti.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin