Sivu 1/5

Saab 9000 Turbo 16 Vm.86 piristysprojekti

Lähetetty: Ma Loka 02, 2006 19:11
Kirjoittaja Zebe
Elikkäs projektikohteena on ollut kaverini vaaleansininen 9000 Turbo, vuodelta 86 "Kasarilook!" (9000LPT:n entinen :wink:)

Ja päätimme alkaa tekemään siitä hieman pirteämpää, kun ei nuo steg 1 lastuvirit oikein antaneet kulkua riittämiin. Joten ensimäisenä aloitimme vaihtamalla vakioturbon hieman järeämpään, Garrett T03/04 52/50 ar .63 pakopesällä olevaan Proturbon tekeleeseen.

Kuva

Polttoainepuolelle tulee päivityksenä 350cc suuttimet tällä viikolla ja niille tehty lastu LH-boxiin. Tosin tällä hetkellä on ongelmia ahtopaineiden kanssa, tiettävästi pakoputki on tukossa kun ei missään tilanteessa nouse ahdot kuin 0.7bar ja havaittavissa on jonkinasteista ahdistusta (liekkö etummainen äänenvaimennin totaalisen valmis), mutta myöhemmin täytyy rakentaa uusi dp, mieluiten 3" tavarasta ja uudet äänenvaimentimet putkeen.

Ahdin istui pellin alle suhteellisen helposti, tosin pientä tappelua vaati actuaattorin jalka, joka modattiin myöhemmin entisestä T03:n jalasta, että kello ei ottaisi kiinni lohkoon.


Öljyn meno- ja paluu kävivät suoraan paikalleen, imuputken joutui tosin tekemään täysin uusiksi.

Lähetetty: Ti Loka 03, 2006 21:33
Kirjoittaja Zebe
Elikkä nyt auto käy ja kukkuu lähes täydellisesti! Vikana oli vuotava bypass, eikä suinkaan putkisto. Enään nuo isot suuttimet kiinni ja lastu niin luulis tulevan penkin selkänojan joustavuus tutuksi :wink:

Tietysti noinkin iso ahdin kaipaa sitä parempaa putkistoa, joten ainakin aluksi nyt se 3" Downpipe ja ehkäpä paremmemmin virtaavat vaimentajat olisi paikallaan :)

Lähetetty: Ti Loka 03, 2006 22:07
Kirjoittaja Coltti
porsii.

Lähetetty: Ti Loka 03, 2006 22:09
Kirjoittaja TeePee
Siitä se lähtee :P Kohta tuokin sairaus etenee pitemmälle ja kohta ei ole enää paluuta, mikään ei tunnu riittävän :D Ja sehän on koko homman pointti, ainakin omalla kohdallani :wink:

Se 3" downpipe on ihan hyvä idea, putkiston loppupää kyllä riittää vakiokokoisenakin, paitsi jos haluaa mehevämmät äänet. Koittakaahan pitää auto ehjänä!

Lähetetty: Ti Loka 03, 2006 22:10
Kirjoittaja Zebe
TeePee kirjoitti:Siitä se lähtee :P Kohta tuokin sairaus etenee pitemmälle ja kohta ei ole enää paluuta, mikään ei tunnu riittävän :D Ja sehän on koko homman pointti, ainakin omalla kohdallani :wink:

Se 3" downpipe on ihan hyvä idea, putkiston loppupää kyllä riittää vakiokokoisenakin, paitsi jos haluaa mehevämmät äänet. Koittakaahan pitää auto ehjänä!
Eiköhän tuo herra omistaja halua pitää sen vielä "järkevissä" rajoissa, mutta kun tässä nyt ekaa kertaa elämässämme autoa viritetään niin ei sitä heti kuuhun mennä! :lol:

Lähetetty: Ti Loka 03, 2006 22:17
Kirjoittaja TeePee
Zebe kirjoitti:
Eiköhän tuo herra omistaja halua pitää sen vielä "järkevissä" rajoissa...
:wink:

Lähetetty: Ti Loka 03, 2006 22:19
Kirjoittaja Zebe
Nahjukselle kuka ehti äsken sanoa alakerran kuluneisuudesta terveisiä, että voihan se olla yhtä kulunut mutta ruuvaajat eivät ole kädettömiä! :D :wink:

Lähetetty: Ti Loka 10, 2006 19:19
Kirjoittaja vapari
mistä niitä isompia suuttimia saa? ja miten tehdä lastu ruiskupoksiin sen jälkeen? miten ahtoja pystyy isomman turbon kanssa säätämään ku tuo apc/di poksi niitä hoitaa? vai pakko ohjauksella ennen hukkiksen kelloa? lisää tietoa tästä projektista? en tiiedä olenko tyhmä vaan ku en mitään koskaan haulla löydä.

Lähetetty: Ti Loka 10, 2006 23:29
Kirjoittaja Zebe
vapari kirjoitti:mistä niitä isompia suuttimia saa? ja miten tehdä lastu ruiskupoksiin sen jälkeen? miten ahtoja pystyy isomman turbon kanssa säätämään ku tuo apc/di poksi niitä hoitaa? vai pakko ohjauksella ennen hukkiksen kelloa? lisää tietoa tästä projektista? en tiiedä olenko tyhmä vaan ku en mitään koskaan haulla löydä.
Isompia suuttimia saa ihan vaikka klubifoorumin myynti- osiosta ja saahan niitä toki uusinakin ostaa kaupasta. Ahtoja tässä laitteessa säädetään ihan vain tavallisella APC-boxilla, eli F-potikka (maksimipaine) löytyy kojelaudasta, P-potikkakin on tulossa myöhemmin tauluun. Autossa ei siis ole DI/APC, vaan ihan pelkkä APC ja jakajallinen sytytys. Auto kulkee parhaillaan hyvin, tosin vieläkin 350cc suuttimet odottavat asennusta, mutta ekaksi odotellaan sopivaa lastua.

Bensalastu

Lähetetty: Ke Loka 11, 2006 07:30
Kirjoittaja 9000LPT
Autossa on muuten kiinni jo SP:n bensalastu :roll: .

Älkää muuten rikkoko hyvää autoa :wink: .

Re: Bensalastu

Lähetetty: Ke Loka 11, 2006 22:42
Kirjoittaja Zebe
9000LPT kirjoitti:Autossa on muuten kiinni jo SP:n bensalastu :roll: .

Älkää muuten rikkoko hyvää autoa :wink: .
Jeps, SP:n bensalastuhan on mutta odotellaan nyt noille isoille ruutille sopiva lastu :wink:

Voimaa on kyllä älyttömästi ja vetää 6000rpm asti aivan täysiä, kun ei pahemmin pakopuoli ahdista turbossa. Entisen T03 garretin tutkin ja pakopesä oli aivan halki monesta kohtaa, jopa hukkaportin reiän kohdalta myös.

Re: Bensalastu

Lähetetty: Ke Loka 11, 2006 22:52
Kirjoittaja Hane_81
Zebe kirjoitti:
Voimaa on kyllä älyttömästi ja vetää 6000rpm asti aivan täysiä
kuinka kovaa on täysiä? ja kukaan ei usko että voimaa ois älyttömästi.

Lähetetty: Ke Loka 11, 2006 22:58
Kirjoittaja Zebe
Eipä avauduta hane. :D

Lähetetty: To Loka 12, 2006 00:28
Kirjoittaja Hane_81
Zebe kirjoitti:Eipä avauduta hane. :D
:D

joo hieno projekti teillä..lisää kuvia kaipais noin maukkaasta menijästä..

Re: Bensalastu

Lähetetty: To Loka 12, 2006 07:45
Kirjoittaja 9000LPT
Zebe kirjoitti:
Voimaa on kyllä älyttömästi ja vetää 6000rpm asti aivan täysiä, kun ei pahemmin pakopuoli ahdista turbossa. Entisen T03 garretin tutkin ja pakopesä oli aivan halki monesta kohtaa, jopa hukkaportin reiän kohdalta myös.
Onkohan maailmassa yhtään vanhempaa T03:sta, joka olisi kestänyt yli 200tkm. Mulla oli suunnitelmissa vaihtaa siihen uudemmasta tonnarista yli jäänyt T25, jotta olisi saanut vähän mukavamman pirssin tienpäälle, mutta sitten iski laiskuus ja mukavuuden halu ja piti hommata automaatti.