Sivu 1/5

99T Museopeli

Lähetetty: Ma Loka 16, 2006 18:35
Kirjoittaja Passi
Noin vuosi sitten aloitimme Saab 99 Turbo vm. 1980 entisöinnin. Tähän projektiin siis rupesivat minä (Pasi Salminen) ja foorumilla Tuomas-nimimerkillä (Tuomas Kivistö) kulkeva herrasmies.

Tänään rekisteröintikatsastimme lähes 6 vuotta seisonnassa olleen 99-turbon. Linkissä kuvia projektista:
http://www.elisanet.fi/tuomas.kivisto/99turbo/

Enään asennusta odottavat koristelistat, maski ja kourallinen sisustan täsmöosia. Myös pientä hienosäätöä kaipaa erinäinen määrä liikkuvia osia.

Kiitokset seuraaville tahoille:
-------------------------------
Mikko Vuorelalle projektista ja spoilerista
Kalle Karlssonille tallille kantautuneesta isosta läjästä osia, Pohjiksen osista ja uuden vihreän tuulilasin toimittamisesta
Kari Salmiselle alustan osien hoitamisesta hiekkapuhallukseen ja pulverimaalaukseen
Perhe Kivistölle sisustan osien pesemisestä ja pitkästä pinnasta saabin osien pyöriessä jaloissa
Sami Räihälle auttamisesta pohjien tekemisessä
Juha Ursinille puskureiden kromilistoista
Ville Joupille B-turbokoneen ja 900 B-turbon nippeleiden toimittamisesta
Christian Sjögrenille erinäisten 99-turbon osien toimittamisesta
Eero Tiaiselle kaiutinliittimistä
#saab irc-kanavan väelle, kun jaksoivat kuunnella koko vuoden 99-turbo juttuja
ja kaikille muille joita ei nyt nimeltä muista, kaikesta mahdollisesta. :)


Tähän projektiin luovutti osia kolme 99:ä ja yksi 90. Lisäksi allekirjoittaneiden osavarastot kärsivät kovat tappiot.


Jatkossa sitten on tiedossa museorekisteröinti, kunhan saadaan kaikki nippelit tip top.

- Pasi Salminen
- Tuomas Kivistö

Lähetetty: Ma Loka 16, 2006 18:39
Kirjoittaja MadSpark
Onneksi olkoon leimasta! Projektianne on ollut kiva seurata suupielet kuolassa... :D

Lähetetty: Ma Loka 16, 2006 18:43
Kirjoittaja Jope
Onneksi olkoon!

Se B-Turbo-pata on nyt ehdottomasti arvokkaammassa paikassa, eikä luovuttaja-auton korikaan mennyt onneksi paaliin. :-)

Lähetetty: Ma Loka 16, 2006 21:36
Kirjoittaja Suppari
Kaunista..
Eikös pohjaan olisi voinut vetää röpömassan ja siihen maalin vasta,olis peittänyt noita räkäsaumoja?Vai meinaako museomies pahaa tuosta? :?

Lähetetty: Ma Loka 16, 2006 21:45
Kirjoittaja lucaf
onnittelut! hieno näky kerta kaikkiaan! edit: oho, nyt vasta kahlasin kaikki galleriat läpi, uskomaton työmäärä takana!

Lähetetty: Ma Loka 16, 2006 22:17
Kirjoittaja Saabinsti
On muuten nätti 8)

Mahtavaa työtä!!! :D

Lähetetty: Ma Loka 16, 2006 22:21
Kirjoittaja Passi
Suppari kirjoitti:Kaunista..
Eikös pohjaan olisi voinut vetää röpömassan ja siihen maalin vasta,olis peittänyt noita räkäsaumoja?Vai meinaako museomies pahaa tuosta? :?
Pitäähän sitä nyt näkyä että jotain on tehtykki. :) Oishan noi tuolta meikannut aivan helposti ja meikkaishan ne vieläkin, mutta ei kiitos. Tämä on taiteilijoiden näkemys.

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 00:36
Kirjoittaja ng900aero
Hienoa jälkeä olette tehneet, on siinä ollutkin hommaa 8O
Nyt kunnollinen alustan suojaus ja kovaa ajoa ;)

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 05:45
Kirjoittaja tuomas
Ei tule massaa pohjaan eikä kovaa ajoa vaan rauhallista kruisailua=)

-tuomas-

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 06:06
Kirjoittaja Eski
Hienoa työtä! Muistakaahan pitää mielessä perusteellinen raportti Saabisti-lehteen, kunhan auto on museorekisterissä...

Eski

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 10:14
Kirjoittaja gls
on kyllä tosi hyvin rakennettu! 8O
kaikki nippelit viimesen päälle ja peltihommatkin ammattitasoa..!

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 10:32
Kirjoittaja ng900aero
tuomas kirjoitti:Ei tule massaa pohjaan eikä kovaa ajoa vaan rauhallista kruisailua=)

-tuomas-
No eikös se ala mätänemään suolakeleillä ilman massausta? Tai kivien ainakin luulisi hakkaavan reikiä maaliin, vai laitoitteko sinne pohjaan jotain PU-pohjaista suoja-ainetta maalin alle?
Luulisi etä alustasuojaus toimisi myös äänieristeenä.

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 10:44
Kirjoittaja lucaf
mun mielestä museoautossa jolla ajetaan pääosin vain kuivalla kesäkelillä, voi olla hyvä idea jättää massa veks. massan läpi on kovin vaikea nähdä maalipinnassa tapahtuvat muutokset (joita kuitenkin aina jossain tapahtuu, halusi tai ei).

mullahan on itsellä tuossa platinansinisessä käyttöautossa takapyörän kaaret puhallettu ruosteettomiksi kaksi vuotta sitten, päälle vedetty ainoastaan vasaralakka (okei, väliin tuli sinkkispray). Taisi olla vielä Pasin ideasta motivoituneena että jätin massaamatta.

on ollut ympärivuotisessa päivittäisessä käytössä kelistä riippumatta, yksi reikä piti tänä kesänä paikata sieltä uudestaan, oli mahdollisesti ollut kohtalaisen ohut pelti jo silloin pari vuotta sitten. muuten on kovaa peltiä vieläkin, tosin jotain pientä rusehtavaa väriä on havaittavissa maalipinnassa joissakin kohdin vanhojen paikkojen alueelta, ja tuo yksi paikattava reikä olisi jäänyt autuaasti huomaamatta massakerroksen alla, nytkin piileksi ovelasti vasaralakkapinnan alla kumimaisena tyynynä, kunnes rohkenin puhkaista sen.

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 10:52
Kirjoittaja tuomas
Suolaa tuo ei tule enää koskaan näkemään. Vesikelitkin yritetään minimoida.

-tuomas-

Lähetetty: Ti Loka 17, 2006 11:34
Kirjoittaja Passi
lucaf kirjoitti:mullahan on itsellä tuossa platinansinisessä käyttöautossa takapyörän kaaret puhallettu ruosteettomiksi kaksi vuotta sitten, päälle vedetty ainoastaan vasaralakka (okei, väliin tuli sinkkispray). Taisi olla vielä Pasin ideasta motivoituneena että jätin massaamatta.
Tonnariin hitsailin tunkinkorvakkeen ja tein sellasen huomion, että vaikka maalasin kaksi kerrosta hammeritea ja päälle valkoinen spray-kivenisku, niin yhdestä kohtaa on jo ruskea.

Näköjään tuo valkoinen kivenisku siitä mukava, että siinä näkyy tosiaan tuo ruskea väri sitten heti. Mustasta sitä ei kyllä erottaisi.

Tuntuu olevan erittäin vaikea pala tuo alustan pintakäsittely kotikonstein. Ruostetta ei saa jäädä Yhtään ja kivet hakkaavat luvattoman helposti pintakäsittelyn rikki. Jos menee massaamaan niin kokemukset on, että siitä on vain haittaa.

Roiskeläpät tuntuu olevan paras lääke. Suojaavat tärkeimmät kohdat pyöräkoteloista ja helmat suorilta kiveniskuilta. Lisäksi ne pienet muovilipareet on tosi tärkeät siellä takakaarien etulaidoissa.

Ja jotta ei jutut lipsu topikista, niin 99T:ssä on helmat pintakäsitelty seuraavasti: 2xhappopohjamaali, hiontaväri, kiveniskusprei, väri, 2x lakka. Lisäksi roiskeläpät ja niiden asennuksessa on käytetty rasvaa, eli kiinnitysruuvit jotka rikkoivat pintakäsittelyn, ovat huolella roiskeläpän ja korin välistä rasvassa.

T. Pasi