Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Saab 900 T8 projekti - MegaSquirt + Vems Round_WBO2_EGT

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

:!: Miksi minä ajan vanhalla 900:lla? Koska sellaisia autoja ei enää uutena tehdä :!:

Projektin kuvat löytyy täältä


Auto on siis 900 turbo ic -88, APC-järjestelmällä. Ja värillähän ei ole väliä, kunhan se vain on mustaa. Ostopäivä oli 14.7.2003 ja kerään tänne hiukan projektijuttua. Ostin tämän -88 vuoden 8 venttiilisen 9satkun jo kouluaikojen lopulla. Aikaa on kulunut paljon ja tuntuu, että niin vähän on tullut vietyä projektia eteenpäin. Kesäisin aikaa haukkaa rata-autoiluharrastus minin parissa enemmän kuin tarpeeksi ja talvisin omaa projekti tilaa ei ole. No tähän mennessä on kuitenkin jo moottorivaihteisto -paketti käyty läpi. Moottori laakeroitiin, venttiilit tarkastettiin, läpättiin jne jne... Laatikko laakeroitiin ja tarkastettin läpikotaisin. Vuoden huolettoman ajelun jälkeen auto nostettiin taas pukeille tarkoituksena laittaa auton ulkokuori arvolleen sopivaan kuosiin. Tällä matkalla auto on vieläkin. Auto on kylläkin hitsattuna ja hiottuna. Maalauspaikkaa selvitetään.


Tässä muutama käännekohta projektin tiimoilta:

- Takajarrulevyt ja kierros jarrupaloja on asennettu kesällä 2003. Myös sisusta on puunattu uuteen uskoon.

- Talven 2003 - 2004 aikana tehtiin enemmän tai vähemmän täydellinen koneremontti. Päätarkoituksena oli korjata ääntävä vaihdelaatikko antamaan autolle lisää ikää, mutta koska kone jokatapauksessa nostettiin pois keulalta, päätin avata koko kiukaan. Kone oli hiukan yli 300,000 km ajetuksi loistokunnossa, uudet männänrenkaat ja laakerointi riitti. Laatikko sai uudet laakerit ja stefat sekä kakkonen uuden synkrorenkaan.

- 22.4.2004 otettiin saabista savut. Kone ollut keulalla noin 3 päivää. Pari tulppaa meni suoritettaessa käynnistystä ja asennusrasvojen poistoa....:). Samoin lohkolämppärin pistoke vuoti, mutta vuoto tyrehtyi kuitenkin kun kone lämpeni kunnolla.

- 29.4.2004 Käytiin konttorilla konerempan jälkeen ja läpi meni kerralla. Hassua sinänsä kun ajoin suoraan kotoa konttorille ja jarrutkin toimivat tosi hyvin, vaikka pelkäsin koko talven kestäneen seisonnan tehneen tehtävänsä. Ainut mitä jouduin tekemään oli seoksen säätäminen aavistuksen laihemmalle. Poistin remontin yhteydessä EGR:n ja tästä lienee johtunut pieni rikastuminen. Olin kuitenkin varautunut ja ottanut työkalut messiin, joten pikkujuttu oli se. Otan turbonkin kanssa luultavasti samanlaisen linjan kuin 99:kin kanssa, eli seos on sitten sopiva kun "takapuolituntuma" antaa niin ymmärtää. Joten pienemmälle säätöä joutuu tehdä varmasti jokaiseen katsastukseen. Nytkin käänsin syöttöä suuremmalle heti kotipihassa.....

- 17.8.2004 Saabikas on palvellut kiitettävästi kiidättäen naapurikuntaan töihin. Kilometrejä kertynyt konerempan jälkeen noin 4000, jonka aikana muutama väsynyt Boschin tekele, lähinnä polttoainepuoleen liittyen on tullut vaihdettua/uusittua. Ahtopaineitakin alkoi löytyä peruspaineitten säädön jälkeen. Lisäksi APC -boxi on modattu antamaan paineita 0.5 kilosta aina 1.5 kiloon asti, riippuen tietty F-potikan asennosta. Tosin tässä vaiheessa nuo 1.5 kilon kokeilut on jääneet ihan kokeiluiksi, koska painevahti katkaisee polttoaineensyötön keskenkaiken....:) Toisaalta kyllä se kilokin ahtoja riittää antamaan sellaisen ohituskiihtyvyyden, että monta 20v. nuorempaa on jäänyt esim. rekkaa ohitettaessa ihmettelemään, että kuinkas se saappi nyt noin katoaa horisonttiin. Ja mikä parasta ilman mitään vaihdekepin hämmennyksiä, kaasu vain pitää muistaa painaa lattiaan jo hyvissä ajoin, että pannussa on painetta, kun ohitushetki on ajankohtainen....;)

- 30.8.2004 Polttoaineenkatkaisulle löytyi syy, viallinen paineanturi! Anturi oli oikosulussa, jolloin APC luonnollisesti luuli ettei painetta ole ollenkaan ja tämän vuoksi turbo työnti sen minkä jaksoi... Anturi vaihtoon ja paineet toimivat viimeinkin niinkuin pitää...JIHUU!!! Aamukasteisilla teillä auto lyö kakkosella sutia, kun paineet nousee! Täytyy varmaan hiukan pienentää ahtoja, että paikat kestää...

- 19.9.2004 Taas laitettiin uutta osaa. Boschilainen alipainesäädin (144e!?!?!?) ja lämpöanturi sekä pari pätkää alipaineletkua. Alavääntö parani huomattavasti(luonnollisesti) ja myös polttoainetaloudellisuuteen on odotettavissa melko varmasti parannusta.

- 8.11.2004 Lumella on päässyt jo ajelemaan jonkin verran. Ainavain täytyy ihmetellä näinkin iäkkään auton talviedesottamuksia. Ohjattavuus on ihmeen tunnokas, huolimatta jo puutuneesta alustasta ja itse "näppituntumalla" säädetystä aurauskulmasta huolimatta. Saabin yleisestä luonteesta poiketen satku tuntuu olevan jopa hieman yliohjaava. Pitäisi varmaan tarkistaa, etteivät etupyörät ole harituksen puolelle. Ambassador!?!?! -merkkiset talvirenkaat lisäksi meluavat paljaalla tiellä melkoisesti. Auto myös lämpenee todella nopeasti, kiitos siitä kuuluu varmasti osittain vesijäähdytetylle turbolle. Tämäkin lisää tietysti mukavuutta talvella ja varsinkin matka-ajossa, jolloin lämmintä riittää mukavasti, jopa T-paita keleiksi asti.


- 4.1.2005 Satku on poistettu rekisteristä odottelemaan kesää ja projektin jatkumista. Seuraava projektin vaihe on mitä ilmeisimmin maalaus ja alustan "päivitys" alkuperäisillä puslilla ja kallistuksenvakaajilla. Auton maalausta olen suunnitellut tehtäväksi Jalasjärven aikuiskoulutuskeskuksella, jossa niinkuin tiedämme on hyvin pitkät jonot maalauslinjalle, mutta jälki on hinta/laatusuhteeltaan huikeaa. Lisäksi pukeille nostoa vauhditti muutamat laskutoimitukset kilometrimääristä, mitä tulee ajetuksi vuodessa. Pelkkää työajoa tulee vuodessa noin 10 000km, johon lisätään vielä normaalit kisa/harjoitusmatkat liittyen miniharrastukseen. "Entisöintiprojektille" tämä on mielestäni melkolailla liikaa. Tietysti tilalle täytyi saada joku luotettava työkulkine ja päätös kallistui jälleen saabiin. Seinäjoen Rintajoupilla sattui vielä olemaan kohtuuhintainen 9-5 2.0t SE tyrkyllä, niin auton vaihto oli paketissa melko nopeasti. Autosta muutama kuva Kuvia -sivulla.


- 13.7.2005 Satkun hitsausprojekti pyörähti viimein käyntiin kesäloman suomissa puitteissa. Etuovet olivat siinämäärin ruosteessa, että otin irti molemmat ja siirryin työstämään niitä autotalliin. Takaovet taitavat mennä pienellä hionnalla paikoillaan ja tietysti kunnollisella ruostesuojauksella. Ovipahvit joutuu varmasti ottaa irti ja siistiä ruuvinkantojen alta ruosteenalut pois. Ihmettelin vieläkin korin ruosteettomuutta. Ainoastaan ovet takaluukku ja konepelti vakiovikoineen ovat ruosteessa. Ettei vain olisi jäänyt aikoineen suojaamatta, kun pohja on koteloineen ihan selvästi semmoisen "vahan" peitossa. Aika maalarille on yhä varaamatta, kiirettä pitää varsinkin, jos JAKKilla aikoo maalauttaa. Pitäisi suorittaa pientä hintakartoitusta ylimaalauksesta ja kahdesta kerroksesta lakkaa niin kyllä se viimeistään pistää vauhtia ajan varaukseen...


- 15.1.2006 Ovet pakkeloituna. Kylläkin vielä autotallissa odottamassa kuivia asennuskelejä. Konepeltejä, ja combin takaluukkujakin alkaa löytymän, jopa mustana. Haku inspiraatio vain jaksaa odottaa itseään. Musta takaluukku maksaa harmittavasti yleensä enemmän prossisävylasin johdosta. Laskelmien mukaan edullisemmaksi tulee kuitenkin maksaa 100e - 150e per luukku kuin hankkia väärän värinen ja maalailla sitä molemmin puolin.


- 20.2.2006 Jokin aika sitten löytyi tuttavapiiristä 9000 saabin uudenmmaan mallinen välijäähdytinkin. kovasti kuumottaisi jo ruuvata kiinni, mutta kai ne ovet täytyy ensin laittaa kuntoon. Ja turbo huoltoon/vaihtoon ettei se heti sumuta öljyä täyteen koko cooleria.


- 4.10.2006 Nojoo... Tuli ostettua/muutettua uuteen kämppään ja siinä oli sen verran puuhaa miniharrastuksen kanssa kesällä, että satku on saanut olla rauhassa lähes koko kesän. Syksyn mittaan on kuitenkin auto saatu lähes maalaus kuntoon. Takaluukku odottaa ostamista vieläkin. Konepelti päätettiin kunnostaa vain vähäisten vaurioiden vuoksi. Lisäksi täysin ehjiä konepeltejä(takaosan haat) on harvassa. Takaovet ostin Lehtimäeltä jotka maalasin sisäpuolelta jo mustaksi. Auto on myös vesihiottu lukuunottamatta tietysti sitä takaluukkua. Maalauspaikkaa selvitellään. Suuret toiveet on saada auto ensikesäksi tien päälle.
Viimeksi muokannut e0000333, Ke Kesä 25, 2008 20:03. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Priima takaluukku löytyi melko nopeasti. Kiitokset siitä Kälviälle :!:
Auto vietiin heti noin kaksi viikkoa sitten Jalasjärven aikuiskoulutuskeskukseen maalauspuhteeksi kisälleille.
Mukavaa vaihtelua tuntui olevan pojillekkin tai sitten kaikki turbot kiinnostaa...:) Ilman puskureita oleva ysisatku on kyllä aika raa'an näköinen vaikkei sitä tonarin kuuleria nyt ollutkaan paikoillaan....

Hinta arvio malauksella noin 1500e(Pohjat, maalaus,lakkaus). Kallis on maalaus, mutta itselle tulee ja pitkäksi ajaksi. Nyt vain odotellaan puhelinsoittoa.... 8)
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

laitappa kuvia kun saabi saa uuden maalin :wink:
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kiitokset. Kuvia laitan kun auto on saatu maalarilta. Ja jossain vaiheessa pitäisi tehdä kuvagalleria aikajärjestykseen ostopäviästä siihen asti kun auto on taas tien päällä ensikesänä.

Joo, sisusta on yllättävän hyvänä pysynyt. Pari harmillista reikää löytyy.
Yksi tupakantumpilla tehty reikä takapenkistä ja apukuskin istuinosassa löytyy palkeenkieli. Sävylasit varmaankin jonkin verran ovat noita penkkejä säästäneet. Takapenkillä ne niskatukien huput ovat kyllä sitten aika auringon nuolemat. On se muuten kumma miksei siihen kangasväri enää tartu.... :roll:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Tätä on mielenkiintoista kyllä seurata! :P

Btw., eipä taida oikein löytyä satkuun hyväkuntoisia sisustoja oikein enää mistään.. beiget olisi hakusessa, mielellään nahkaa. Tosin nahkaisena kävis kaikki värit.. Ja uudelleenverhous taitaa maksaa mansikoita?
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Siis että miten että, eli suoraan vaan nahat vanhojen päälle, vai ilmeisesti vaatii penkkien irrotuksen ja jonniverran käsityötaitoja? Oliskohan olleet pahoissakin hinnoissa tuommoiset irtopäälliset/setit?

Pitääpä pistää *haku* käyttöön, ettei mene threadin kidkaappaamiseksi ihan täysin :P
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Eipä noita satkun sisustoja enää priimakuntoisena tahdo löytyä.
Ajan kanssa tietty voi löytyä yksittäisiä hyväkuntoisia.
Onneksi nuo ei sillätavalla ole vielä vaihtokunnossa vaan saa katsella ja vaihtaa sitten kun parempaa löytyy tilalle.

Tuo nahanluontihomma kiinnostaa minuakin. Olisi kiva nähdä kuvia saako penkeistä pinkeät vai onko ne sen näköiset kuin olisi Minimanista haetut.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

carimat kirjoitti:
e0000333 kirjoitti:Eipä noita satkun sisustoja enää priimakuntoisena tahdo löytyä.
Ajan kanssa tietty voi löytyä yksittäisiä hyväkuntoisia.
Onneksi nuo ei sillätavalla ole vielä vaihtokunnossa vaan saa katsella ja vaihtaa sitten kun parempaa löytyy tilalle.

Tuo nahanluontihomma kiinnostaa minuakin. Olisi kiva nähdä kuvia saako penkeistä pinkeät vai onko ne sen näköiset kuin olisi Minimanista haetut.
Sorry, enpä ajatellut tuota "kidnappausta"...parannan tapani :oops:
Mutta tässä, kun tuossa aihetta kysyit:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23842

siitä puolivälistä topiccia sinisellä "projektikuvia" löytyy lisää :wink:
Kiitos artikkelin tekijälle!
Eipä täällä mitään keskustelurajaa ole ja hyvinkin tuo penkkiasia liittyy aiheeseen... :D Kiitokset linkistä!
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Joo, kiitokset linkistä. Sillä minä vaan varoin tuota penkkiasiaa tässä ketjussa, etteivät modiktaattorit vedä herneitä ja kehota tuuppaamaan styling&tuning osioon jakkarajorinaa. javascript:emoticon(':wink:') :wink: :wink:

Jostain syystä pistää sitte kolme wink hymiötö..*huoh* :P
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Jalasjärven aikuiskoulutuskeskuksesta soitettiin, ja ilmoitettiin, että auto olisi maalissaan taas... Hinta siinä alarajalla eli 1500e kaikkineen. Olivat joutuneet aika paljon vielä kittailemaan ja hieromaan autoa, musta kun on väriltään ja peilaa kyllä heti jos on heittoja peleissä. No huomenna hakemaan ja koitan saada niitä kuvia tänne maalatusta vehkeestä. Maalaripäällikön mukaan "aika muikean näköinen vanhaksi saapiksi".... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jahas jahas, koittaa siis kovasti valmistua kesäksi? Kuvia odotellessa :D...

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Noniin..... auto saatiin kunnialla haettua. Mitään kauhuskenaarioita ei matkalla tapahtunut.... :lol: Innolla ollaan nenä kiinni lämpömittarissa ja odotellaan, koska sisätyöläinen kärsisi mennä ulos niputtamaan auto kasaan.... :lol:

Muutama kuva kaljusta autosta löytyy täältä
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No onhan siinä kiiltoa... ens viikonlopuksi on luvassa aika leppoisaa keliä, kunhan ei tulis räntää taivaan täydeltä. Koskas asennat coolerin nokalle?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Cuuleri menee nokalle luultavasti kesällä. Tarkoitus saada auto nyt sen verran kasaan, että saan sen taas kilpiin. Sen jälkeen ajelen takapaksi täynnä listanpätkiä tänne Kokkolaan ja kasailen iltaisin... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Noniin.... Nyt auto alkaa olla jo hiukan kokonaisemman näköinen. Valot,sisäverhoilut ja paljon pikkusälää jo sain paikalleen. Ovien säätäminen oli kyllä melko pitkällinen prosessi, että menevät kivasti kiinni.

Nyt olisi tarvetta saada hiukan kilkkeitä rikkinäisten tilalle. Mm. ne puskurien sivupalojen alumiinilistat (2kpl per sivupala). Jos on myydä kyseiset palat ehjinä niin ilmoittele vaikka YV:llä: Myös ostetaan osat ja tarvikkeet osioon laitan listaa mitä puuttuu. Voi olla hinnakasta hakea saabin tiskiltä noita pikkukikkareita....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Vastaa Viestiin