![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Projektin kuvat löytyy täältä
Auto on siis 900 turbo ic -88, APC-järjestelmällä. Ja värillähän ei ole väliä, kunhan se vain on mustaa. Ostopäivä oli 14.7.2003 ja kerään tänne hiukan projektijuttua. Ostin tämän -88 vuoden 8 venttiilisen 9satkun jo kouluaikojen lopulla. Aikaa on kulunut paljon ja tuntuu, että niin vähän on tullut vietyä projektia eteenpäin. Kesäisin aikaa haukkaa rata-autoiluharrastus minin parissa enemmän kuin tarpeeksi ja talvisin omaa projekti tilaa ei ole. No tähän mennessä on kuitenkin jo moottorivaihteisto -paketti käyty läpi. Moottori laakeroitiin, venttiilit tarkastettiin, läpättiin jne jne... Laatikko laakeroitiin ja tarkastettin läpikotaisin. Vuoden huolettoman ajelun jälkeen auto nostettiin taas pukeille tarkoituksena laittaa auton ulkokuori arvolleen sopivaan kuosiin. Tällä matkalla auto on vieläkin. Auto on kylläkin hitsattuna ja hiottuna. Maalauspaikkaa selvitetään.
Tässä muutama käännekohta projektin tiimoilta:
- Takajarrulevyt ja kierros jarrupaloja on asennettu kesällä 2003. Myös sisusta on puunattu uuteen uskoon.
- Talven 2003 - 2004 aikana tehtiin enemmän tai vähemmän täydellinen koneremontti. Päätarkoituksena oli korjata ääntävä vaihdelaatikko antamaan autolle lisää ikää, mutta koska kone jokatapauksessa nostettiin pois keulalta, päätin avata koko kiukaan. Kone oli hiukan yli 300,000 km ajetuksi loistokunnossa, uudet männänrenkaat ja laakerointi riitti. Laatikko sai uudet laakerit ja stefat sekä kakkonen uuden synkrorenkaan.
- 22.4.2004 otettiin saabista savut. Kone ollut keulalla noin 3 päivää. Pari tulppaa meni suoritettaessa käynnistystä ja asennusrasvojen poistoa....
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- 29.4.2004 Käytiin konttorilla konerempan jälkeen ja läpi meni kerralla. Hassua sinänsä kun ajoin suoraan kotoa konttorille ja jarrutkin toimivat tosi hyvin, vaikka pelkäsin koko talven kestäneen seisonnan tehneen tehtävänsä. Ainut mitä jouduin tekemään oli seoksen säätäminen aavistuksen laihemmalle. Poistin remontin yhteydessä EGR:n ja tästä lienee johtunut pieni rikastuminen. Olin kuitenkin varautunut ja ottanut työkalut messiin, joten pikkujuttu oli se. Otan turbonkin kanssa luultavasti samanlaisen linjan kuin 99:kin kanssa, eli seos on sitten sopiva kun "takapuolituntuma" antaa niin ymmärtää. Joten pienemmälle säätöä joutuu tehdä varmasti jokaiseen katsastukseen. Nytkin käänsin syöttöä suuremmalle heti kotipihassa.....
- 17.8.2004 Saabikas on palvellut kiitettävästi kiidättäen naapurikuntaan töihin. Kilometrejä kertynyt konerempan jälkeen noin 4000, jonka aikana muutama väsynyt Boschin tekele, lähinnä polttoainepuoleen liittyen on tullut vaihdettua/uusittua. Ahtopaineitakin alkoi löytyä peruspaineitten säädön jälkeen. Lisäksi APC -boxi on modattu antamaan paineita 0.5 kilosta aina 1.5 kiloon asti, riippuen tietty F-potikan asennosta. Tosin tässä vaiheessa nuo 1.5 kilon kokeilut on jääneet ihan kokeiluiksi, koska painevahti katkaisee polttoaineensyötön keskenkaiken....
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- 30.8.2004 Polttoaineenkatkaisulle löytyi syy, viallinen paineanturi! Anturi oli oikosulussa, jolloin APC luonnollisesti luuli ettei painetta ole ollenkaan ja tämän vuoksi turbo työnti sen minkä jaksoi... Anturi vaihtoon ja paineet toimivat viimeinkin niinkuin pitää...JIHUU!!! Aamukasteisilla teillä auto lyö kakkosella sutia, kun paineet nousee! Täytyy varmaan hiukan pienentää ahtoja, että paikat kestää...
- 19.9.2004 Taas laitettiin uutta osaa. Boschilainen alipainesäädin (144e!?!?!?) ja lämpöanturi sekä pari pätkää alipaineletkua. Alavääntö parani huomattavasti(luonnollisesti) ja myös polttoainetaloudellisuuteen on odotettavissa melko varmasti parannusta.
- 8.11.2004 Lumella on päässyt jo ajelemaan jonkin verran. Ainavain täytyy ihmetellä näinkin iäkkään auton talviedesottamuksia. Ohjattavuus on ihmeen tunnokas, huolimatta jo puutuneesta alustasta ja itse "näppituntumalla" säädetystä aurauskulmasta huolimatta. Saabin yleisestä luonteesta poiketen satku tuntuu olevan jopa hieman yliohjaava. Pitäisi varmaan tarkistaa, etteivät etupyörät ole harituksen puolelle. Ambassador!?!?! -merkkiset talvirenkaat lisäksi meluavat paljaalla tiellä melkoisesti. Auto myös lämpenee todella nopeasti, kiitos siitä kuuluu varmasti osittain vesijäähdytetylle turbolle. Tämäkin lisää tietysti mukavuutta talvella ja varsinkin matka-ajossa, jolloin lämmintä riittää mukavasti, jopa T-paita keleiksi asti.
- 4.1.2005 Satku on poistettu rekisteristä odottelemaan kesää ja projektin jatkumista. Seuraava projektin vaihe on mitä ilmeisimmin maalaus ja alustan "päivitys" alkuperäisillä puslilla ja kallistuksenvakaajilla. Auton maalausta olen suunnitellut tehtäväksi Jalasjärven aikuiskoulutuskeskuksella, jossa niinkuin tiedämme on hyvin pitkät jonot maalauslinjalle, mutta jälki on hinta/laatusuhteeltaan huikeaa. Lisäksi pukeille nostoa vauhditti muutamat laskutoimitukset kilometrimääristä, mitä tulee ajetuksi vuodessa. Pelkkää työajoa tulee vuodessa noin 10 000km, johon lisätään vielä normaalit kisa/harjoitusmatkat liittyen miniharrastukseen. "Entisöintiprojektille" tämä on mielestäni melkolailla liikaa. Tietysti tilalle täytyi saada joku luotettava työkulkine ja päätös kallistui jälleen saabiin. Seinäjoen Rintajoupilla sattui vielä olemaan kohtuuhintainen 9-5 2.0t SE tyrkyllä, niin auton vaihto oli paketissa melko nopeasti. Autosta muutama kuva Kuvia -sivulla.
- 13.7.2005 Satkun hitsausprojekti pyörähti viimein käyntiin kesäloman suomissa puitteissa. Etuovet olivat siinämäärin ruosteessa, että otin irti molemmat ja siirryin työstämään niitä autotalliin. Takaovet taitavat mennä pienellä hionnalla paikoillaan ja tietysti kunnollisella ruostesuojauksella. Ovipahvit joutuu varmasti ottaa irti ja siistiä ruuvinkantojen alta ruosteenalut pois. Ihmettelin vieläkin korin ruosteettomuutta. Ainoastaan ovet takaluukku ja konepelti vakiovikoineen ovat ruosteessa. Ettei vain olisi jäänyt aikoineen suojaamatta, kun pohja on koteloineen ihan selvästi semmoisen "vahan" peitossa. Aika maalarille on yhä varaamatta, kiirettä pitää varsinkin, jos JAKKilla aikoo maalauttaa. Pitäisi suorittaa pientä hintakartoitusta ylimaalauksesta ja kahdesta kerroksesta lakkaa niin kyllä se viimeistään pistää vauhtia ajan varaukseen...
- 15.1.2006 Ovet pakkeloituna. Kylläkin vielä autotallissa odottamassa kuivia asennuskelejä. Konepeltejä, ja combin takaluukkujakin alkaa löytymän, jopa mustana. Haku inspiraatio vain jaksaa odottaa itseään. Musta takaluukku maksaa harmittavasti yleensä enemmän prossisävylasin johdosta. Laskelmien mukaan edullisemmaksi tulee kuitenkin maksaa 100e - 150e per luukku kuin hankkia väärän värinen ja maalailla sitä molemmin puolin.
- 20.2.2006 Jokin aika sitten löytyi tuttavapiiristä 9000 saabin uudenmmaan mallinen välijäähdytinkin. kovasti kuumottaisi jo ruuvata kiinni, mutta kai ne ovet täytyy ensin laittaa kuntoon. Ja turbo huoltoon/vaihtoon ettei se heti sumuta öljyä täyteen koko cooleria.
- 4.10.2006 Nojoo... Tuli ostettua/muutettua uuteen kämppään ja siinä oli sen verran puuhaa miniharrastuksen kanssa kesällä, että satku on saanut olla rauhassa lähes koko kesän. Syksyn mittaan on kuitenkin auto saatu lähes maalaus kuntoon. Takaluukku odottaa ostamista vieläkin. Konepelti päätettiin kunnostaa vain vähäisten vaurioiden vuoksi. Lisäksi täysin ehjiä konepeltejä(takaosan haat) on harvassa. Takaovet ostin Lehtimäeltä jotka maalasin sisäpuolelta jo mustaksi. Auto on myös vesihiottu lukuunottamatta tietysti sitä takaluukkua. Maalauspaikkaa selvitellään. Suuret toiveet on saada auto ensikesäksi tien päälle.