99gls -> 99 Turbo 4d vm-80

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

99gls -> 99 Turbo 4d vm-80

Viesti Kirjoittaja axtec »

elikkäs tälläistä tänään, tarkoitus on muuttaa tuo isältä saatu vm-80 99gls vuoden -82 satkun 8v turbo koneella liikkuvaksi.
nyt on edellinen h-kone poissa keulalta ja tänään pesin painepesurilla tyhjän konehuoneen.
seuraavaksi olis tarkoitus muotoilla vielä lisää tilaa tulipeltiin ja sovitella uuteen moottoriin sopivia kiinnikkeitä.
koneesta ei enää puutu juurikaan muuta kuin ohjauspaineensäädin.
onko missään kyseiseen satkuun korjauskirjaa sähköisessä muodossa?
vai onko tehtävä reissu kirjastoon.

tässä olisi muutama kysymys koskien projektia, jos saisin taas hyviä vastauksia.

miten tuo ohjauspaineensäädin käytännössä toimii? eli mistä saa tietonsa.
käykö 99:siin ysikympistä pensatankki? olisi valmiina pensan paluu putki tuossa tankissa.
eikös normi ruiskussa ole sama pensapumppu kuin turbossa?
onko 99Turbon alustassa muita eroavaisuuksia tavalliseen kuin jouset ja kaasu iskarit?
jarruthan ovat tietääkseni samat molemmissa?
kiitoksia kaikille jotka viitsivät taas vastailla tyhmiä kysyvälle.
Viimeksi muokannut axtec, La Huhti 05, 2008 21:03. Yhteensä muokattu 11 kertaa.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Onnea projektille!
Onkos vuoden 1980 99:ssä jo ollut H-moottori!?
Jos on ei tulipelti tarvinne muutoksia.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
f.pentti88
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: To Loka 07, 2004 21:03
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f.pentti88 »

saabastelija kirjoitti:Onkos vuoden 1980 99:ssä jo ollut H-moottori!?
H-moottori taisi tulla 99:in keulaan vuonna 1982
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

ei ole ollut h-kone alunperin, mutta on jo aikaisemmin muutettu h-koneelle. nyt kun on kone pois niin teen vähän lisää tilaa koneen taakse.
Henkka_
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: To Kesä 30, 2005 20:53
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja Henkka_ »

90:n bensatankki ei käy 99:iin suoraan. Takaosan muoto on väärä. Helpoimmalla pääset jos etsit 99ems:in tai 99 turbon bensatankin.

Jos kolvi pysyy kädessä, niin leikkaat 90 tai 900 takakontin pohjasta sen kyhmyosan irti, ja tinaat sen 99:in kontin pohjaan. Tällöin saat isomman 63litran tankin sopimaan paikalleen. Jos kori on sedan, joudut kikkailemaan täyttöreiän eripuolelle tankkia, ja tukkimaan alkuperäisen reiän. jos combi, täyttöputki käy ilman muutoksia. satkun bensamääräanturi ei ole yhteensopiva 99:in bensamittarin kanssa, mutta 90 bensamittarilla näyttää oikeita lukemia. Omaani vaihdoin siis palasen kontinpohjaan, tankkiin täyttöreiän eripuolelle, ja mittariston osan. Bensalinjoja joutui myös väkertämään uudelleen, paineakun lisäämisen takia.

Muista toteutustavoista ei ole kokemusta, viisaammat kertokoot erilaisista ratkaisuista. :)

Tuolla serkku"pojan" :D kikottimeen tehty kontinpohjan vaihto
http://www.kivisointu.net/mikko/kuvagal ... cc/060220/
Henri Mertanen #2892

<9-3 Aero -02> <99 GL Turbo -83,PR> <99 GL Petro,K>
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

saattaa olla että tulee uusi muoto kontin pohjaan.
mutta käykö tuohon esim. 900i:n pensapumppu? eikös se ole sama kuin turbossa?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

axtec kirjoitti:saattaa olla että tulee uusi muoto kontin pohjaan.
mutta käykö tuohon esim. 900i:n pensapumppu? eikös se ole sama kuin turbossa?
Meidän konsepti ton serkkupojan (Henkka_) kanssa on ollut yksinkertaisuudessaan ottaa se kyhmypala takakontin pohjasta ja koko bensatankki 900i:stä tai 900turbosta bensapumppuineen päivineen.

Bensapumpulta eteenpäin lähtevä linja kannattaa katkaista paineakun etupuolelta, jotta ei tarvitse tehdä liitoksia bensapumpulta paineakulle lähtevään linjaan. Se kun on tehdastekoisena jo valmis. Pisimmälle vietynä varaosa-autosta voisi ottaa koko bensalinjaston konehuoneesta lähtien, eli vetää koko hoidon pois autosta taaksepäin. Jää tehtäväksi vain yksi liitos konehuoneeseen bensasuodatinta varten. Yksinkertaista, halpaa, toimivaa, kaunista. :wink:

Myrkky kokeili polttoainelinjojen vetämisen banjoineen päivineen, mutta se banjoliitin (liitin, jolla liitytään bensasuodattimeen) on vähän nihkeä kulkemaan korissa olevien reikien läpi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99gls -> 99 Turbo

Viesti Kirjoittaja rr »

axtec kirjoitti:käykö 99:siin ysikympistä pensatankki? olisi valmiina pensan paluu putki tuossa tankissa.
eikös normi ruiskussa ole sama pensapumppu kuin turbossa?
Helpoiten saat tankin tekemällä sovitteen polttoainepumpulle 99:n tankin kanteen. Aivan viimeisissä 99 tankeissa on paikka pumpulle, joka jätetty puhkaisematta. Ruiskusatkun tankista pumpun kaulus kuviosahalla irti. Sitten 99:n tankkiin pienempi reikä pumpun kauluksen aihion kohdalle. Peltiruuveilla kiinni ja sikaflexiä väliin. Toimii ja pitää. Muut hilut käy satkusta suoraan. Mm paineakulle on valmiit ruuvinreiät 99:n taka-akselin yläpuolella. vm-80 99:ssä on myös ruiskupumpun virtajohto valmiina, harmaa paksu piuha.
http://www.kotinet.com/rami.rahkola/99proj/paineak.JPG
axtec kirjoitti:kiitoksia kaikille jotka viitsivät taas vastailla tyhmiä kysyvälle.
Mitä tyhmää kysymisessä on 8O :?:
Tyhmiä vastauksia täällä kyllä usein näkee...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

mites olisiko ideoita sytytys puolelle?
kun tuossa autossa on ennen ollut kärjellinen jakaja ja tuossa turbossa taitaa olla kärjetön. varaosa nopasta löytyy kyllä kärjettömän "ohjainboksi" mutta onnistuuko tavalliselta ihmiseltä semmosen kytkeminen?
löytyskö mistään kytkentäkaaviota tuohon boksiin?
kesällä siihen yritin perehtyä ja ei siitä niin montaa johtoa lähde.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

axtec kirjoitti:mites olisiko ideoita sytytys puolelle?
kun tuossa autossa on ennen ollut kärjellinen jakaja ja tuossa turbossa taitaa olla kärjetön. varaosa nopasta löytyy kyllä kärjettömän "ohjainboksi" mutta onnistuuko tavalliselta ihmiseltä semmosen kytkeminen?
löytyskö mistään kytkentäkaaviota tuohon boksiin?
kesällä siihen yritin perehtyä ja ei siitä niin montaa johtoa lähde.
Kärjetön ehdottomasti! Pysyy säädöt kohdallaan ja antaa kunnon kipinän kierroksillakin.

Tuossa ei montaa johtoa tarvitse kytkeä. -84 99:n kytkentäkaavio taitaa olla selkein vaihtoehto. Toki tuon saa 900:n kaaviollakin kytkettyä. Mahtaa löytyä googlellakin :idea:

Btw, aiempaan kysymykseesi liittyen hyvä linkki:

http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/99KJet/
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

yritin hakua käyttäen löytää tietoa vm-82 8v turbon vakio-ahtopaineista?
ei löytynyt :oops: olenko pahasti hukassa jos veikkaan 0,5bar?
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

axtec kirjoitti:yritin hakua käyttäen löytää tietoa vm-82 8v turbon vakio-ahtopaineista?
ei löytynyt :oops: olenko pahasti hukassa jos veikkaan 0,5bar?
Tuolta löytyy tietoa.

http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... iedot.html
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

mites kun tuolla on 79-82 ja 82-85 niin kumpaankohan tuo minun 82 kuuluu? onko niissä joku eroavaisuus josta näkisin?
eli perusahdot 0,3bar ja maksimi 0,7bar
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

axtec kirjoitti:mites kun tuolla on 79-82 ja 82-85 niin kumpaankohan tuo minun 82 kuuluu? onko niissä joku eroavaisuus josta näkisin?
eli perusahdot 0,3bar ja maksimi 0,7bar
Onko APC-malli vai ei. Se ratkaisee tuon ahtojutun. Jos siulla on nyt vain pelkkä kone, niin imusarjan alla on se nakutusanturi, sellainen musta pyöreä 25mm halkaisijaltaan oleva mutikka, joka on pultilla kiinni lohkossa ja siinä on kaksinapainen liitin. Siitä ainakin voi tunnistaa APC-malliksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

axtec kirjoitti:mites kun tuolla on 79-82 ja 82-85 niin kumpaankohan tuo minun 82 kuuluu? onko niissä joku eroavaisuus josta näkisin?
eli perusahdot 0,3bar ja maksimi 0,7bar
Jos autossa on APC, kuuluu tuohon 82 - 85 ja jos ei APC:tä 79 - 82. Onko takapenkin alla harmaa ohjausboksi?

Tehtaalta -82 turbo on lähtenyt APC-varustuksella, paitsi automaattivaihteiset.

Valmistenumerossa oleva kirjain kertoo tarkasti vuosimallin. -81=B, -82=C, -83=D jne...
Esim. YK1AT44S3B6002096

Lisäksi mallitunnuksessa; 900 turbo SIM = manuaali, SIA = automaatti.
Esim. 4DSEDAN 900 TURBO-SIA/2520

Lohkossa olevasta numerosta voi myös päätellä jotain...

Vuosimallit 81-83:

Merkki 1 = B = bens.moottori
Merkit 2-3 = 20 = 2,0 l
Merkki 4 = polttoaineen syöttö: C= kaasutin , T= 2 kaasutinta, I = ruiskutus ja S = turbo
Merkki 5 = vaihteistosovitus: A= autom., M= käsivaiht.
Merkki 6-7 = Pakokaasujen puhdistustaso: EU= euroopp.., SW = Ruotsi ja UC = USA
Merkit 8-9 = Varattu varustelulle
Merkki 10 = vuosimalli B = 1981, C 1982 ja D 1983 ( E= 1984 jne)
Merkit 11-16 = juokseva numero vuosimallin puitteissa
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin