Sivu 1/1

Saab 99 ems historiciin

Lähetetty: Ke Marras 15, 2006 21:28
Kirjoittaja Kepa S
Hei, laitanpa tosta omasta historic ralliauto projektista muutaman rivin. Mun ensimmäinen saab oli vm-72 ems ja sen auton hain närpiöstä, 170 tkm ajettu ja mielestäni tosi hieno kuntoinen. Tullut joskus ruotsista muuttoautona, ja seissyt viimeiset 8 v. Tässä autossa jo 2 litranen moottori, ja sähkö ruisku.

Tämän historic kilpa-auto projektin ostin forssasta 09/05, hinta oli todella sopiva ja ajattelin sen ensin varaosiksi laittaa. Auto on 99 le vm-74, tässäkin on se sähköruisku. Selvittelyjeni mukaan tämä on samanlainen auto kuin ems, itse ilmoitan auton emssinä.
Tämä auto oli täysin kunnossa, mm. uudet iskarit, pakoputki ym. Toimi kuin junan vessa, pitihän sitä sit käydä jääradalla testaamassa, piikkipyörät alla testailtiin miten käyttäytyy, oikein mielyttävä, hiukan takavetosen oloinen. Kävin nyt kesällä auton moottorin läpi, myös polttoaine laitteet. Pakoputki uusittiin myös kokonaan. Käytin auton 3.11.06 säädettävänä vääksyssä esatechissä ja saihan esa sieltä kutiteltua huimat 107 hv vetopyörältä ja 20 kg väännön. Noihin teho lukemiin olimme tosi tyytyväisiä. Saab ilmoittaa tehot 110 hv koneessa, ja 17 kg vääntö. No mulla projekti on turvakaaria vajaa, kun viivalle asti pääsen, kirjoitan taas muutaman rivin. ps. Jos joku jäi ihmettelemään miten vakio autosta voi tulla tommoset tehot, kuulema nyky pensa niin paljon parempaa, ja sitten kun sen jarrussa säätää, suosittelen. t. kepa

Lähetetty: To Marras 16, 2006 13:12
Kirjoittaja saab_99_rallye
Tervetuloa Ralliemsien ihmeelliseen maailmaan, nyt niitä on minun tietojeni mukaan sitten kolme tulossa viivalle.

Re: Saab 99 ems historiciin

Lähetetty: To Marras 16, 2006 14:41
Kirjoittaja Juha96
Kepa S kirjoitti: Jos joku jäi ihmettelemään miten vakio autosta voi tulla tommoset tehot, kuulema nyky pensa niin paljon parempaa, ja sitten kun sen jarrussa säätää, suosittelen. t. kepa
Mielenkiintoista luettavaa. Ihanko vakiobensaa, siis huoltoasemalla myytävää käytät? 98?

Lähetetty: Pe Joulu 08, 2006 21:28
Kirjoittaja Pinis
E=ehkä
M=maailman
S=siistein

Nähdään kisoissa, jos meidän "Murre" saadaan kisakuntoon...

Aina vain jaksan ihmetellä tuota B-moottoria ja ruiskua. Vesipumpun tiivisteiden vaihtoa varten ohjekirjassa neuvotaan mm. irrottamaan moottorin takimmaiset kiinnitysruuvit yms. muuta (imusarja, laturi jne.) pitää irrottaa ja purkaa.

Jos vertaa toiseen Ruotsalaiseen niin ei sentää tarvitse moottoria irrotella pikkuremonteissa;) 99 Ems Saabissa on toki paljon muita hyviä ominaisuuksia, kuten esim. ajo-ominaisuudet.

Lähetetty: Ma Tammi 01, 2007 16:13
Kirjoittaja jatrpt
Hei

Meidän tallissa lojuu "eminemssi" vm -73 ja siitä on ollut tarkoitus rakentaa historic pirssi (jo vuosia!), mutta tuo d-jetronic tuottaa päänvaivaa. Kantsis varmaankin vaihtaa k-jettiin....... :oops:

Lähetetty: Ke Tammi 03, 2007 22:16
Kirjoittaja Pinis
jatrpt kirjoitti:Hei

Meidän tallissa lojuu "eminemssi" vm -73 ja siitä on ollut tarkoitus rakentaa historic pirssi (jo vuosia!), mutta tuo d-jetronic tuottaa päänvaivaa. Kantsis varmaankin vaihtaa k-jettiin....... :oops:
Ei muuta kuin viivalle;) Ja jos ette meinaa lojujaa laittaa ajoon niin voisimme ostaa sen vesipumpun tiivisteen...

Meillä on kone jo usean viikon ollut auki kun Motonetin tiivisteet olivatkin uudempaa mallia. Tänään varmistui myöt, että ei löytynyt tiivistettä Jyväskylän Saab kauppiaalta. Vielä yritämme ProCar Servicestä sekä muutamalta vanhalta Saab korjaamolta. Tuntuu tuo vanhemman mallisen vesipumpun tiiviste olevan jo aika harvinaista herkkua.

Katseet on jo suunnattu myös tuonne Ruotsin puolelle. Luulisi, että niitä tiivisteitä nyt jostakin vielä saa.

Lähetetty: La Tammi 06, 2007 19:04
Kirjoittaja jar
Terve Teille

Kyllä tässä vielä hetki menee...

Kuva

terveisin

jukka a.