Sivu 1/2

Tonnarin kannen vaihto

Lähetetty: Ma Helmi 26, 2007 15:11
Kirjoittaja G-mies
Joo, olihan tuossa jo pitemmän aikaa ollut tuo kannentiivisteen vaihto tulollaan, mutta vasta viikko sitten saatiin aikaiseksi koko operaatio. Vaihtoon meni siis koko kansi syystä, että projektikanteen saatiin tehtyä pesu, plaanaus, kanavien siistiminen, kiillotetut venttiilit, uudet venttiilinvarsikumit, uudet hydrauliset paininkupit ym pikkuhommia. Näin siis uuden vaihto olisi vain pikkujuttu :lol:. No, lauantaina aamulla nokka kohti Oulua ja V-M:n tallia. Siellä pienen tuumauksen jälkeen siirryttiin tallin puolelle ja hommiin.

Uusi kansi oli saanut oman käsittelynsä jo aikaisemmin ja nyt se kasailtiin loppuun. Alkuperäisen alumiinitulpan tilalle kaveri oli tehnyt uuden ja hieman pidemmän version, joka varustettiin 4kpl O-renkaita ja tiivistykseen käytettiin vielä tiivistesilikonia. Omassa kannessa tuon alumiinitulpan tilalla on peltiproppu ja päätimme ottaa omastani nuo Tampertorx-pultit, jotka pitävät sen tulpan yläpuolella olevan kappaleen paikoillaan. Ovat sitten tiukassa, joten jos joskus näitä tarvitsee availla, niin kunnon työkalut ja pari iskua vasaralla pultin päähän. Näin ainakin meillä avautui naksahduksen saattelemana.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Aloitimme etupään tunkkauksella ja nesteiden poistolla. Jäähdytinnesteet otettiin talteen, koska olivat olleet koneessa vasta kesäkuusta ja kirkkaassa kunnossa. Öljyt valuteltiin puhtaaseen astiaan myöskin, koska niillä oli ennätetty rullailla 500km ennen aeron laittamista seisontaan orastavan kannentiivistevaurion takia. Sitten vain purkaen...

Oikea etupyörä ja sisälokarin etuosa pois ja moniurahihnan kiristäjään työkalu paikoilleen. Sitten vaan tasaiseen tahtiin pultteja auki. Imusarjassa ne ovat jokseenkin hankalissa paikoissa, mutta pitkällä jatkovarrella pääsee nätisti vääntämään. Momenttituki pois ja laturi käännettiin pois tieltä, jotta ketjunkiristäjään pääsee paremmin käsiksi. Ilmastoinnin kompura nostettiin lukkopellin päälle. Pakosarja jätettiin kanteen ja avaus suoritettiin turbon pulteista. Sitten vain venakoppa pois, ketjunkiristäjä löysälle, nokkapyörien pultit auki ja kansi pois. Helpommin sanottu, kuin tehty, mutta eipä tuossa rauhalliseen tahtiin tehdessä ollut kovin ahdistavaa paikkaa.
Kuva
Kuva

Lopuksi kannenpultit tasaseen auki ja kansi pois. Nyt nähtiin hieman lohkon pintoja ja eipä tuolla juuri vuotojälkiä näkynyt. Karstaa oli mäntien päällä, mutta tuskimpa ihan karstatonta konetta löytyy 180tkm ajetuista. Kuvassa jo hieman puhdistettu mäntä.
Kuva

Kasaaminen lähtikin käyntiin varsin kivuttomasti, mutta sitten aina jokin asia ei mene ihan putkeen. Tällä kertaa kävi niin, että unohdimme turbon ja pakosarjan välistä metallitiivisteen pois. No, pienen pähkäilyn ja jopa yrittämisen jälkeen tulimme siihen tulokseen, että on kuitenkin helpointa ottaa pakosarja irti. Näin tehtiin ja varsin mukavasti homma sujui. Kansi oli nimittäin jo kiristetty momenttiin ja sitä ei passannut enää irroittaa. Imusarjan pultit tuottivat taas tuskaa, mutta onneksi on sopivan kokoiset kädet. Sain kuitenkin hukattua yhden 12mm hylsyn jonnekin saabin sisuksiin. Olin kiristänyt juuri termarin päässä alimpana olevan pultin, kun hylsy irtosi varresta ja tippui johonkin. Mitään kolahdusta ei kuitenkaan kuulunut ja me etsimme tietysti lampun kanssa ainakin vartin verran tuloksetta. Lopulta päättelimme hylsyn tippuneen imusarjan alle tulevaan johtosarjan putkeen, koska se oli juuri samalla linjalla, josta olin vetänyt hylsyn pois. Avasin valetulipellin päästä tuon putken suojat, mutta hylsy oli todennäköisesti jäänyt toiseen päähän alkupuolelle ja siellä sai pysyä. Missään kriittisessä kohdassa hylsyä ei näkynyt ja eipä tuolla pahemmin liikkuvia kohteita ole.

Kasaus jatkui leppoisaan tahtiin, kunnes pääsimme laittamaan jakoa kohdalleen. Pitkän pähkäilyn ja parin puhelinsoiton jälkeen tulimme siihen tulokseen, että ketjun keltaiset merkin eivät ole oikeassa kohdassa. Vaikka kuinka pyörittelimme konetta, niin nokkien merkit eivät osuneet kertaakaan kohdalle, kun kampuran hihnapyörässä oleva merkki oli juuri siinä missä piti. No, loppujen lopuksi otimme vain pakopuolelta löysät pois, 15 niittiä nokkapyörien merkkien väliin ja katjunkiristin paikoilleen. Nyt oli sekä kampuran merkit että nokka-akseleiden merkit kohdallaan pyörittelynkin jälkeen. Ketjussa merkit olivat hieman perässä, mutta päätimme koittaa. Loputkin hilut kiinni, nesteet koneeseen ja akku paikoilleen. Pikkusen jännitti miten mahtaa kone käydä, kun tuota jakoakin ihmeteltiin jonkin verran, mutta eipä tarvinnut ihmetellä kauaa. Ei tarvinnut juuri avainta näyttää, kun saatiin mylly tulille. Kauhea naputus uusista paininkupeistä kyllä kuului, mutta muuten koneen käynnissä ei ollut mitään epäselvää, etteikö kaikki olisi ollut kohdallaan. No, kone sammutettiin vielä, nesteiden tarkistus ja viimeinen silmäys pultteihin ym. Kaikki tuntui olevan kohdallaan, joten sisälokari paikoilleen ja nokka alas. Uusi käynnistys onnistui edellisen lailla ja tällä kertaa jätimme koneen käymään, koska paininkuppien piti ilmautua. Kestihän se jonkin aikaa, mutta lopulta kone kävi hiljaa(mitä nyt yksi kuppi vielä pisti vastaan). LÄhes 11 tunnin uurastuksen jälkeen kaikki oli kunnossa, joten nokka kohti Ylivieskaa. Parempi puolisko oli sitkeästi jaksanut odotella ruuvaajaa, mutta uni oli voittanut, kun saavuin perille puolenyön maissa. Keli oli todella hurja, lunta tuli jatkuvasti, mutta onneksi Saab on talviauto.

Jälkitarkistuksena tuosta on pitänyt tarkistaa läppäkotelon vesiletkujen klemmarit ja ylävesiletkun klemmarit. Jos nuo nyt alkaisivat pitämään.

Kiitokset V-M:lle kannesta, kikkakuutosista, tallista, työavusta jne
vpt9k:lle puhelinavusta momenttien tarkistamiseksi
aksu900:lle jakoketjun kanssa, niittien määrä saatiin täsmäämään

Tämmöistä tällä kertaa... seuraava projekti onkin jo aloitettu, mutta siinä ei juuri käytetä työkaluja. Katsotaan miten äijän käy.

Matti

Lähetetty: Ma Helmi 26, 2007 15:52
Kirjoittaja V-M
Juupa... 6h homman saatiin menemään 11h. Tosin eipä hötkyilty ja pitihän tuossa vielä kasata se kansi ohessa ja siirtää "vanhasta" kannesta nokat ja sen semmosta. Tuumailua tuo hieman vaati kun ei niitä merkkejä tosiaan saatu millään ilvellä kohilleen. Pitipä luottaa vanhaan tekniikaan eli kampiakselin merkkiin (ei ollut vulkanoinnista pettänyt) ja nokkien merkkeihin... mukavan lisä mausteen tarjosi tuo venynyt ketju. 8)

Muutenhan tuo sujui varsin odotusten mukaisesti. :wink:

Onnea vaan tuolle uudelle ISO:lle (tai siis pitempi jaksoiselle) "projektille" :D

V-M

Lähetetty: Ma Helmi 26, 2007 17:59
Kirjoittaja G-mies
Noni, nyt on hapokkaita klemmareita 4 kpl asennettu. 2 kpl ylävesiletkuun ja 2 kpl läppäkotelon pikkuletkuille, joista varsinkin alempi oli aika köykäsesti kiinni ja alta melkoisen kostea. Oli tiputtanut laatikon päälle, josta maahas asti. Jos merkit auton alla poistuvat voidaan sanoa operaation onnistuneen.

Tuli huomattua myös yksi hieman pahempi moka, oli nimittäin jäänyt imusarjansta jarrutehostajan alipaineputken kiinnitysmutteri aika löysälle... no, nytkään ei ollut sopivaa avainta ihan lähellä, laitan varulta työkalupakin oven eteen, jotta muistan kiristää.

Imusarjan pultit pitää muutenkin tarkistuskiristää. Ulkona työskentely ei nyt houkutellut hirveän pitkään työrupeamaan, joten jos sen huomenissa tekisi.

Matti

Lähetetty: Ma Helmi 26, 2007 18:06
Kirjoittaja Minuteman
Onneksi olkoon onnistuneesta kansirempasta! Se 12mm kadonnut hylsy saattaapi löytyä startin ja lohkon välistä, niin ainakin täällä löytyi.

Itse tässä kolmisen viikkoa joutoaikoina kansiremontin kanssa tapelleena, ja kohta joku saa halvalla keskeneräisen auton..

Moto myi/itse ostin väärät kansipultit, öljypumpun tiivisteen, ja jakoketjun jonka tietenkin niveliä laskematta heitin paikalleen ja kasasin koneen vain todetakseni etteipä vitjassa riitä pituus.. Noh, eipä auta muu kuin katkaista mokoma ja vedellä liitettävä malli tilalle.

Kumma juttu kun ostaessa heitin auton vuosimallin,-90, ja sen mukaan pitkässälohkossa on 126-lenkkinen ketju, ja nyt ilmeni että oli ollutkin 130-lenkkinen..? Myöskin kansipultit jotka sain olivat noin nelisen senttiä liian pitkät.

Enpä tämän session jälkeen taida autoon itse koskea.. :x

Lähetetty: Ma Helmi 26, 2007 18:25
Kirjoittaja G-mies
Kyllä sitä hylsyä kovasti tiirailtiin myös lohkon ja startin välistä, mutta ei siellä mitään näkynyt tai tuntunut. Pääsin nimittäin sormillani vielä tunnustelemaan. Ja ihmettelimme tosiaa, kun mitään kilahdusta tms ei kuulunut, hylsy vain hävisi johonkin :lol:. Ja menee tuossakin jakoketju vielä vaihtoon, vaikka ei ole liiaksi vielä venynyt. Ja ketju laitetaan irtolukolla kiinni, koska niitaustyökalua ei tästä kylästä löydy. Kahdella vasaralla en ala niittaamaan.

Matti

Lähetetty: Ma Helmi 26, 2007 18:36
Kirjoittaja Minuteman
Autoissa osaa kyllä olla hämmästyttävä määrä erilaisia paikkoja, mustia aukkoja tjsp. jotka näyttävät pitävän tunnustettuja luonnonlakeja pilkkanaan ja hävittävät esineitä. :lol:

Sellaista lukollista vitjaa nimenomaan täytyy huomenna mennä metsästämään, en oikein itsekään luota mihinkään hakkaamalla liitettäviin ketjuihin, eikä väkivalta muutenkaan ole hyväksi, ainakaan moottorihommissa.

Lähetetty: Ma Helmi 26, 2007 22:22
Kirjoittaja hma
Juu, kannattaa niitä pudonneita osia etsiä ihan huolella vaikka useampi tunti (kuten me) .. tuossa hiljan kun omaani kansiremppaa tehtiin, putosi yksi kannen kohdistustapeista "jonnekin" - oltiin jo luovuttamassa kunnes Sepa päätti kiskaista vielä varuulta ahtimen irti. Siellähän se muhisi pakopesässä jonne oli pakosarjan kautta livahtanu 8O

Lähetetty: Ma Helmi 26, 2007 23:32
Kirjoittaja G-mies
No, onneksi tuo hylsy ei tässä tapauksessa ole voinut päästä koneen sisälle tms paikkaan. Kaikki hilut oli jo kiinni ja jos on jonnekin avoimeen paikkaan tipahtanut, niin todennäköisesti on jo jossain Oulun ja Kokkolan välillä.

Tulipahan kiristettyä vielä tuo jarrutehostajan liitäntä, ihme etten ollut huomannut aikaisemmin.

Matti

Lähetetty: Ti Helmi 27, 2007 17:56
Kirjoittaja dimebak
G-mies kirjoitti:Ja ihmettelimme tosiaa, kun mitään kilahdusta tms ei kuulunut, hylsy vain hävisi johonkin :lol:

Matti
Kolme ruuvia ja pari mutteria on kadonnut 99:n konetilaan. Yksi ruuvi löytyi ohjausvaihteen ja tuliseinän välistä, loput tippui peltisepän lattialle vetaritunnelista paineilman avittamana.

Itse en ole hukannut mutta satkusta löytyi hylsy alapalkin päältä. Kuukausi aiemmin oli ollut huollossa joten vein pajalle.

Noista paininkupeista oli satkun käyttöohjekirjassa, että moottoria saa kuormittaa yli 3000rpm jos naputtaa. Tyhjäkäynti lienee paras kansirempan jälkeen.

Lähetetty: Ti Helmi 27, 2007 18:23
Kirjoittaja G-mies
dimebak kirjoitti:Noista paininkupeista oli satkun käyttöohjekirjassa, että moottoria saa kuormittaa yli 3000rpm jos naputtaa. Tyhjäkäynti lienee paras kansirempan jälkeen.
Juu, oli ohjeet mielessä että turhaa ei kannata rääkätä väärillä välyksillä konetta. Hyvin on nyt toiminut ja hiljainenkin on. Kun jaksaisi huomenna aamusta tarkistaa ne imusarjan pultit. Sitte reissunpäälle...

Matti

Lähetetty: Ti Helmi 27, 2007 22:22
Kirjoittaja AnttiR
Noni, nyt on hapokkaita klemmareita 4 kpl asennettu. 2 kpl ylävesiletkuun ja 2 kpl läppäkotelon pikkuletkuille

Itse sain menemään lähes 30 klemmaria (happoteräksisiä ja kiilotettuja) letkujen vaihdon yhteydessä.

Mutta, mikä on se remppa , johon ei työkaluja tarvitse.Jos on kyse samankaltaisista rempoista ,kuin itsellä ( oon puusilmä ja peukalo keskellä kämmentä , en tarvitse työkaluja ,vain lompakko riittää). Jos on jotain muuta , odotan mielenkiinnolla , sillä en keksinyt muuta vastausta.

Lähetetty: Ti Helmi 27, 2007 22:36
Kirjoittaja G-mies
Tais tulla Saabiin pieni hylkimisreaktio, kun huomasin äsken, että juuri se jäähdytinnestettä läppäkotelolta tiputtanut letku oli kiristetty klemmarilla, jossa luki BMW :lol:. Oli tainnut tarttua kaverin tallilta viime kesänä johonkin letkuun, mutta eipä nyt muistu mieleen mihin olin tuollaisen laittanut. Noita hapokkaita klemmareita saisi kyllä menemään useammankin tuonne, mutta katsotaan nyt jaksaako jossain vaiheessa alkaa enemmänkin vaihtelemaan.

Niin ja kuka tässä on rempasta puhunut :D...

Matti

Lähetetty: Su Maalis 04, 2007 09:17
Kirjoittaja dimebak
Käytin juuri rosterisia klemmareita astianpesukoneen viemärikytkennässä ja totesin niiden olevan melko siistin näköiset. Joten pitänee tehdä inventaariota konetilaan mitä tarvii ja kuinka paljon. Jossain vaiheessa kuitenkin tulee satkuun tehtyä kansiremontti niin siinä samalla ne vaihtuisi.

Lähetetty: Su Maalis 04, 2007 10:02
Kirjoittaja Minuteman
Hemmetti kun meikäläisellä ei vieläkään mene oikein putkeen oma kannen vaihto, vaan tässä odotellaan oikeaa jakokettinkiä saapuvaksi huomenna Tampereen Metro-Autoon, katkaistava lukollinen ja hintaan 119€. Motonet munasi tuossa viikolla toistamiseen, eli aikaisemmin myivät väärän, sitten tilattiin oikea ja katkaistava, kun menin sovitusti hakemaan niin ilmeni että ovat jotenkin tyrineet tilauksen eikä vitjaa ole tullut.

Sitten vielä kun olivat myyneet täysin väärät kannenpultit, ja tallilta on Motoon matkaa useita kymmeniä kilometrejä, niin vetelin kannen suivaannuksissani vanhoilla kiinni, kiroilin ja vaahtosin siinä kulmakiristysvaiheessa niin että sekosin järjestyksessä, eli täytynee löysätä kaikki ja tehdä "jälkikiristys", tällä kertaa tussimerkinnöin, ettei hatara pää taas tee tepposia :lol:

Ei O helppoo..

Lähetetty: Su Maalis 04, 2007 21:07
Kirjoittaja Jamppa
ja kannen pultit sai saabin kirjan mukaan laittaa kyllä muutaman kerran kiinni. eli ei joka kerta tarvi pultteja uusia. Omiin en ole koskaan vielä joutunut uusimaan niitä