Sivu 1/2

Cabben koneremppa. Vinkkejä kaivataan...

Lähetetty: Su Maalis 25, 2007 14:15
Kirjoittaja frost
Kesä alkaa tekemään tuloaan joten lienee aika kiihdyttää tahtia cabben kunnostuksen kanssa... :lol:

Homma alkoi viime syksynä kun vaihdelaatikosta alkoi ykkösvaihteella kuulua ihmeellistä naksutusta. Jotain merkillistä rapinaa/kolinaa kuului myöskin kytkimen tienoilta, tosin vain silloin kun oli viileät kelit/kylmä kone. Tämän lisäksi jakopään kieppeiltä kuului 3000rpm tuntumassa jotain outoa pärinää. Venakoppa kävi (viime)kesän aikana auki parikin kertaa mutta mitään näkyvää vikaa ei löytynyt. Päätin kuitenkin ottaa koneen pois ja tehdä perusrempan...

Tällä hetkellä kansi ja lohko on koneistamolla jossa pytyt hoonataan ja kanteen tehdään peruskunnostus. Koneeseen tulee uudet laakerit ja männänrenkaat Pääsiäisenä olisi tarkoitus karkoittaa ruostetta auton konehuoneesta sekä fiksata vetaritunneleita. Mitään kovin massiivista ruostevikaa tuossa ei ollut, vaikkakin matkaa on takana +350tkm. Toivottavasti pääsiäisen neljä päivää riittää korin ehostukseen. Kuskin puolella takalokarissa on hitsausta ja paikkamaalausta tarvitseva kohta, mutta tämä homma pitää ulkoistaa kun ei omat taidot eikä välineet riitä :(

Sitten olisikin hieman kysyttävää tuohon remonttiin liittyen...

Jakopäähän meinasin hommata uuden ketjun ja laahaimen. Kiristin vaikuttaa hyvältä enkä muutenkaan haluisi hommata tarvikekiristintä kun ovat kuulemma hieman heikkolaatuisia. Originaali taas maksaa niin rutkasti ettei tämän takia tule kyseeseen. Nokkien ja kampiakselin rattaat näyttävät hyväkuntoisilta, joten niitäkään ei tarvinne uusia. Ketjun meinasin ostaa motonetistä mutta mahtaakohan tuota laahainta saada erikseen? Motonetissä ovat niputtaneet kiristimen ja laahaimen samaan pakettiin...

EDIT: Jakopäähän uudet ketjuohjurit + ketju. Kiristin ja rattaat säilyy ennallaan.

Koneen tiivisteet. Kannentiivisteeksi kannattaa kuulemma homma Elringin valmistama, tämä pitänee hommata jostain paikallisesti liikeestä. Pakosarjan ja imusarjan tiivisteet ostan valmiina, mutta mitenkäs sitten moottorin päädyt sekä koneen ja vaihdelaatikon väliset tiivisteet? Käykö näihin tiivisteliima/lakka? Onko koneen ja laatikon väliin pakko laittaa semmoinen teräksinen tiiviste? Uudet stefat pitää tietty ostaa, taidan ottaa ne samaan pakettiin motonetista.

EDIT: Pro Car serviceltä alapään tiivistesarja jossa tulee mukana koneen päätyjen tiivisteet, metallitiiviste koneen ja laatikon väliin ja sekalainen määrä o-renkaita sun muita tiivisteitä. Tähän lisäksi pakosarjan tiiviste, kannentiiviste (= Saabin orggis) ja imusarjan tiiviste.

Kytkin näyttää levyn osalta melko hyvältä, joten laitan vanhan levyn takaisin. Työsylinteriin meinasin kuitenkin laittaa uudet tiivisteet sekä uuden painelaakerin/silmälaakerin (millä nimellä sitä sitten virallisesti kutsutaankaan...)

EDIT: Ostin uuden työsylinterin, silmälaakerin, painelaakerin ja Sachsin kytkinasetelman, eli kytkinkopassa on kaikki uutta.

Moottorin tukikumit vaikuttivat olevan aika lopussa, päätellen moottorin runsaasta liikkumisesta. Pahaksi onneksi kaikki kumit ovat hydraulisia joten melkoinen menoerä on niidenkin osalta tiedossa.

EDIT: J.V.A:lta sain sopivasti uudet tukikumit, vieläpä Saabin orggis kamaa. Lisäksi tuli uudet öljyjäähyn letkut.

Syyläri saattaisi olla uusimisen tarpeessa. Pientä hapristumista havaittavissa rivoissa.

EDIT: Käytän vanhaa syyläriä.

Vaihdelaatiko onkin vielä hieman kysymysmerkkinä. Itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta laatikon korjaamisesta eikä huvittaisi alkaa tämän projektin kanssa sitä hommaa harjoittelemaan. Toisaalta varastossa on jo pari vuotta lojunut -91 900s:n laatikko josta on ykkönen hukassa, sen voisi purkaa ja katsoa jos se ykkönen sieltä löytyisi... Ideoita tämän suhteen?

EDIT: Eskiltä tuli "hiljattain rempattu" 5-lovinen laatikko. Tähä uusin o-renkaat, luukkujen tiivisteet sekä stefoja. Rättinivelenä menee käytetty mutta hyvä :wink:

btw. Sattuisikohan netistä löytymään taulukkoa josta selviää koneen pulttien oikeat kiristysmomentit?

Lähetetty: Su Huhti 29, 2007 20:26
Kirjoittaja frost
Hommat on edenny sen verran että kori on saatu kuosiin. Eli tarvittavat hitsauskset on tehty ja konehuone hiekkapuhallettu ja maalattu. Takalokariin tuli uutta peltiä joten auto pitää kiikuttaa maalarille että saa kelvollisen maalipinnan uuden pellin päälle.
Moottoriin on hankittu kaikki uudet tiivisteet, jakopään ketju + ohjurit, vaihdelaatikkoon tiivistesarja, ohjaustehostimeen tiivistesarja, uusi kytkimen työsylinteri + painelaakeri ja tietty kaikki koneen laakerit ja männänrenkaat tulee uudet. J.V.A:lta tuli ihan bränikät saabin alkuperäiset moottorin hydraulituet, uudet öljyjäähyn letkut, uusi vaihdekepin nahkapussukka ja pari uutta konepellin saab-merkkiä 8) Lohko ja kansi pitäisi tulla huomenna koneistamolta joten sitten pääseekin napomaan konetta kasaan :)

Semmonen juttu tuli kanssa huomattua että "vanhan mallista" vaihteensiirtimen rättiniveltä ei enää saa ja "uusi malli" on hieman erilainen... pitää etsiä siis hyvä käytetty.

Lähetetty: Su Huhti 29, 2007 20:28
Kirjoittaja saabracing
maalaa lohko 8)

kuulemma eivät laita sitä metallitiivistettä merkkikorjaamossa, pelkällä liimalla.

siihen saa paperi- ja metallitiivistettä

ite laitoin metallin ja massan, ei vuotanut.

koneen päätyuihin en ees löytänyt tiivisteitä 8O

ja käy kysymässä tumilta paljonko lootaremppa maksaa...

eikös momentit löydy korjausoppaasta ?

jos et omista, niin käy lainaamassa kirjastosta...

Lähetetty: Ma Huhti 30, 2007 13:08
Kirjoittaja jus
frost kirjoitti:"vanhan mallista" vaihteensiirtimen rättiniveltä ei enää saa ja "uusi malli" on hieman erilainen... pitää etsiä siis hyvä käytetty.
Uusi hieman erilainen malli sopii vanhan tilalle.

Lähetetty: Ke Touko 09, 2007 22:05
Kirjoittaja frost
Viime päivät onkin menny aika aktiivisesti satkun parissa. Tällä hetkellä mennnään siinä että kone on autossa paikoillaan, tosin kaikki putket ja letkut ovat irti. Huomenna aloitan mättämää konehuonetta kasaan ja varmasti perjaintaina nähdään käynnistyykö vai ei :lol: Kytkin aiheutti sen verran huolta ja hermojen kiristelyä että ostin Seijarilta uuden Sachsin kytkinpaketin, eli kytkinkopassa on nyt kaikki uutta. Konetta kasatessa huomasin myös sen että olivat koneistamolla katkaisseet lohkosta jakopään ketjuohjurin alatapin :evil: Vähäsen piti hitsata ja vääntää jengaa ennen kuin oli uusi tappi paikoillaan, mutta onnistuihan se 8) Vaihdelaatiikkoon laittelin uuden tiivistesarjan ja raidetankoon vaihdoin uuden stefan (rattiakseliin)... Jäämme odottamaan käynnistykö se vai ei

Voi kurjuuksien kurjuus!

Lähetetty: Ma Touko 14, 2007 17:02
Kirjoittaja frost
Vituix män! :cry: Pienen bensarelejumpan jälkeen kone lähti kyllä käymään. Käy kaikilla pytyillä, ei pätki, ei polta putkessa tai muutenkaan oikuttele. Pienen koeajon perusteella vetoakin tuntuu olevan. Ainut vaan että http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=429429

Lähetetty: To Kesä 14, 2007 15:53
Kirjoittaja frost
Nyt on kone laakeroitu oikean kokoisilla laakereilla ja leimakin tuli ekalla yrittämällä. Aamulla vein auton maalaamoon jossa vasemman takalokarin reuna fiksataan kuntoon. Termostaatti pitää vielä vaihtaa kun lämmöt tuntuu pysyttelevän vähän alakantissa.

Lähetetty: Pe Kesä 15, 2007 02:06
Kirjoittaja saabracing
hienoa 8)

vaikeuksien kautta voittoon :P

seuraavaksi pystytät sen sit :wink:

Kuva

Lähetetty: Pe Kesä 15, 2007 13:21
Kirjoittaja peinu
saabracing kirjoitti:hienoa 8)

vaikeuksien kautta voittoon :P

seuraavaksi pystytät sen sit :wink:

Kuva
Meinasittekos pojat asennella tommosta Toppolaa capriolettiin? :lol:

Lähetetty: Pe Kesä 15, 2007 14:38
Kirjoittaja G-mies
Vai olikohan tarkoituksena, että TITTIS muutettaisiin takaisin pystykeulaiseksi, kuten kuvan valkoinen avo? Noita pystäricabbeja kun ei ole pahemmin näkynyt liikenteessä.

Matti

Lähetetty: La Kesä 16, 2007 17:22
Kirjoittaja frost
G-mies kirjoitti:Vai olikohan tarkoituksena, että TITTIS muutettaisiin takaisin pystykeulaiseksi, kuten kuvan valkoinen avo? Noita pystäricabbeja kun ei ole pahemmin näkynyt liikenteessä.

Matti
Luulen että tuo on alun alkaenkin ollut viistokeula. Eskillä pitäisi olla tittiksestä jotain todella vanhoja kuvia jotka ovat peräisin Rafun albumista, niistähän tuo asia varmuudella selviäisi. Vaikkapa tuo alun alkaen olisi ollutkin pystäri niin en kyllä ala pystykeulittamaan tuota. Olen nykyiseen Aero-lookkiin niin tyytyväinen että tuskin tuota enää juuri paremman näköiseksi saa. Sainpa vielä hommattua aivan tehdasuuden takapuskurin kuoren, joka on vieläpä oikean sävyinen :P Ensi maanantaina saan kiesin maalaamosta, sitten vain palikat kiinni ja baanalle 8)

Lähetetty: Ma Kesä 18, 2007 10:00
Kirjoittaja Jamppa
helmat mielestäni tarvisi olla korin väriset. näyttää jotenkin ei autoon kuuluvilta jos helmat jättää mustiksi, miltä noissa kuvissa näyttivät. tai sitten grafiitinharmaiksi, niin voisi olla parempi myös.

Lähetetty: Ma Kesä 18, 2007 10:45
Kirjoittaja f-19
Jamppa kirjoitti:helmat mielestäni tarvisi olla korin väriset. näyttää jotenkin ei autoon kuuluvilta jos helmat jättää mustiksi, miltä noissa kuvissa näyttivät. tai sitten grafiitinharmaiksi, niin voisi olla parempi myös.
Mielestäni helmojen kuuluu olla candy greenit ja sisustassa pinkkiä karvaa.

Mutta yleensä tehtaalta nuo helmat ovat lähteneet grafiitin harmaana pl. muutamat erikoismallit...

Lähetetty: Ma Kesä 18, 2007 20:49
Kirjoittaja frost
Tänään tuli cabbe pajalta. Tekivät kyllä täysin virheetöntä työtä kun kittasivat ja maalasivat koko vasemman takalokarin. Tosin maksoihan se 500e (alv.0%) mutta eipä voi työn jälkeä moittia 8)

Lähetetty: Ma Kesä 18, 2007 21:17
Kirjoittaja Eski
Keulasta ei ole kuvaa, mutta takapuskuri on ainakin uudempaa mallia:
Kuva
Huom, kuvassa myös Fangio.

Kuva
Vuonna 1992 Uudenkaupungin tehtaan pihassa.

Kuva

Eski