Cabben koneremppa. Vinkkejä kaivataan...
Lähetetty: Su Maalis 25, 2007 14:15
Kesä alkaa tekemään tuloaan joten lienee aika kiihdyttää tahtia cabben kunnostuksen kanssa...
Homma alkoi viime syksynä kun vaihdelaatikosta alkoi ykkösvaihteella kuulua ihmeellistä naksutusta. Jotain merkillistä rapinaa/kolinaa kuului myöskin kytkimen tienoilta, tosin vain silloin kun oli viileät kelit/kylmä kone. Tämän lisäksi jakopään kieppeiltä kuului 3000rpm tuntumassa jotain outoa pärinää. Venakoppa kävi (viime)kesän aikana auki parikin kertaa mutta mitään näkyvää vikaa ei löytynyt. Päätin kuitenkin ottaa koneen pois ja tehdä perusrempan...
Tällä hetkellä kansi ja lohko on koneistamolla jossa pytyt hoonataan ja kanteen tehdään peruskunnostus. Koneeseen tulee uudet laakerit ja männänrenkaat Pääsiäisenä olisi tarkoitus karkoittaa ruostetta auton konehuoneesta sekä fiksata vetaritunneleita. Mitään kovin massiivista ruostevikaa tuossa ei ollut, vaikkakin matkaa on takana +350tkm. Toivottavasti pääsiäisen neljä päivää riittää korin ehostukseen. Kuskin puolella takalokarissa on hitsausta ja paikkamaalausta tarvitseva kohta, mutta tämä homma pitää ulkoistaa kun ei omat taidot eikä välineet riitä
Sitten olisikin hieman kysyttävää tuohon remonttiin liittyen...
Jakopäähän meinasin hommata uuden ketjun ja laahaimen. Kiristin vaikuttaa hyvältä enkä muutenkaan haluisi hommata tarvikekiristintä kun ovat kuulemma hieman heikkolaatuisia. Originaali taas maksaa niin rutkasti ettei tämän takia tule kyseeseen. Nokkien ja kampiakselin rattaat näyttävät hyväkuntoisilta, joten niitäkään ei tarvinne uusia. Ketjun meinasin ostaa motonetistä mutta mahtaakohan tuota laahainta saada erikseen? Motonetissä ovat niputtaneet kiristimen ja laahaimen samaan pakettiin...
EDIT: Jakopäähän uudet ketjuohjurit + ketju. Kiristin ja rattaat säilyy ennallaan.
Koneen tiivisteet. Kannentiivisteeksi kannattaa kuulemma homma Elringin valmistama, tämä pitänee hommata jostain paikallisesti liikeestä. Pakosarjan ja imusarjan tiivisteet ostan valmiina, mutta mitenkäs sitten moottorin päädyt sekä koneen ja vaihdelaatikon väliset tiivisteet? Käykö näihin tiivisteliima/lakka? Onko koneen ja laatikon väliin pakko laittaa semmoinen teräksinen tiiviste? Uudet stefat pitää tietty ostaa, taidan ottaa ne samaan pakettiin motonetista.
EDIT: Pro Car serviceltä alapään tiivistesarja jossa tulee mukana koneen päätyjen tiivisteet, metallitiiviste koneen ja laatikon väliin ja sekalainen määrä o-renkaita sun muita tiivisteitä. Tähän lisäksi pakosarjan tiiviste, kannentiiviste (= Saabin orggis) ja imusarjan tiiviste.
Kytkin näyttää levyn osalta melko hyvältä, joten laitan vanhan levyn takaisin. Työsylinteriin meinasin kuitenkin laittaa uudet tiivisteet sekä uuden painelaakerin/silmälaakerin (millä nimellä sitä sitten virallisesti kutsutaankaan...)
EDIT: Ostin uuden työsylinterin, silmälaakerin, painelaakerin ja Sachsin kytkinasetelman, eli kytkinkopassa on kaikki uutta.
Moottorin tukikumit vaikuttivat olevan aika lopussa, päätellen moottorin runsaasta liikkumisesta. Pahaksi onneksi kaikki kumit ovat hydraulisia joten melkoinen menoerä on niidenkin osalta tiedossa.
EDIT: J.V.A:lta sain sopivasti uudet tukikumit, vieläpä Saabin orggis kamaa. Lisäksi tuli uudet öljyjäähyn letkut.
Syyläri saattaisi olla uusimisen tarpeessa. Pientä hapristumista havaittavissa rivoissa.
EDIT: Käytän vanhaa syyläriä.
Vaihdelaatiko onkin vielä hieman kysymysmerkkinä. Itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta laatikon korjaamisesta eikä huvittaisi alkaa tämän projektin kanssa sitä hommaa harjoittelemaan. Toisaalta varastossa on jo pari vuotta lojunut -91 900s:n laatikko josta on ykkönen hukassa, sen voisi purkaa ja katsoa jos se ykkönen sieltä löytyisi... Ideoita tämän suhteen?
EDIT: Eskiltä tuli "hiljattain rempattu" 5-lovinen laatikko. Tähä uusin o-renkaat, luukkujen tiivisteet sekä stefoja. Rättinivelenä menee käytetty mutta hyvä
btw. Sattuisikohan netistä löytymään taulukkoa josta selviää koneen pulttien oikeat kiristysmomentit?

Homma alkoi viime syksynä kun vaihdelaatikosta alkoi ykkösvaihteella kuulua ihmeellistä naksutusta. Jotain merkillistä rapinaa/kolinaa kuului myöskin kytkimen tienoilta, tosin vain silloin kun oli viileät kelit/kylmä kone. Tämän lisäksi jakopään kieppeiltä kuului 3000rpm tuntumassa jotain outoa pärinää. Venakoppa kävi (viime)kesän aikana auki parikin kertaa mutta mitään näkyvää vikaa ei löytynyt. Päätin kuitenkin ottaa koneen pois ja tehdä perusrempan...
Tällä hetkellä kansi ja lohko on koneistamolla jossa pytyt hoonataan ja kanteen tehdään peruskunnostus. Koneeseen tulee uudet laakerit ja männänrenkaat Pääsiäisenä olisi tarkoitus karkoittaa ruostetta auton konehuoneesta sekä fiksata vetaritunneleita. Mitään kovin massiivista ruostevikaa tuossa ei ollut, vaikkakin matkaa on takana +350tkm. Toivottavasti pääsiäisen neljä päivää riittää korin ehostukseen. Kuskin puolella takalokarissa on hitsausta ja paikkamaalausta tarvitseva kohta, mutta tämä homma pitää ulkoistaa kun ei omat taidot eikä välineet riitä

Sitten olisikin hieman kysyttävää tuohon remonttiin liittyen...
Jakopäähän meinasin hommata uuden ketjun ja laahaimen. Kiristin vaikuttaa hyvältä enkä muutenkaan haluisi hommata tarvikekiristintä kun ovat kuulemma hieman heikkolaatuisia. Originaali taas maksaa niin rutkasti ettei tämän takia tule kyseeseen. Nokkien ja kampiakselin rattaat näyttävät hyväkuntoisilta, joten niitäkään ei tarvinne uusia. Ketjun meinasin ostaa motonetistä mutta mahtaakohan tuota laahainta saada erikseen? Motonetissä ovat niputtaneet kiristimen ja laahaimen samaan pakettiin...
EDIT: Jakopäähän uudet ketjuohjurit + ketju. Kiristin ja rattaat säilyy ennallaan.
Koneen tiivisteet. Kannentiivisteeksi kannattaa kuulemma homma Elringin valmistama, tämä pitänee hommata jostain paikallisesti liikeestä. Pakosarjan ja imusarjan tiivisteet ostan valmiina, mutta mitenkäs sitten moottorin päädyt sekä koneen ja vaihdelaatikon väliset tiivisteet? Käykö näihin tiivisteliima/lakka? Onko koneen ja laatikon väliin pakko laittaa semmoinen teräksinen tiiviste? Uudet stefat pitää tietty ostaa, taidan ottaa ne samaan pakettiin motonetista.
EDIT: Pro Car serviceltä alapään tiivistesarja jossa tulee mukana koneen päätyjen tiivisteet, metallitiiviste koneen ja laatikon väliin ja sekalainen määrä o-renkaita sun muita tiivisteitä. Tähän lisäksi pakosarjan tiiviste, kannentiiviste (= Saabin orggis) ja imusarjan tiiviste.
Kytkin näyttää levyn osalta melko hyvältä, joten laitan vanhan levyn takaisin. Työsylinteriin meinasin kuitenkin laittaa uudet tiivisteet sekä uuden painelaakerin/silmälaakerin (millä nimellä sitä sitten virallisesti kutsutaankaan...)
EDIT: Ostin uuden työsylinterin, silmälaakerin, painelaakerin ja Sachsin kytkinasetelman, eli kytkinkopassa on kaikki uutta.
Moottorin tukikumit vaikuttivat olevan aika lopussa, päätellen moottorin runsaasta liikkumisesta. Pahaksi onneksi kaikki kumit ovat hydraulisia joten melkoinen menoerä on niidenkin osalta tiedossa.
EDIT: J.V.A:lta sain sopivasti uudet tukikumit, vieläpä Saabin orggis kamaa. Lisäksi tuli uudet öljyjäähyn letkut.
Syyläri saattaisi olla uusimisen tarpeessa. Pientä hapristumista havaittavissa rivoissa.
EDIT: Käytän vanhaa syyläriä.
Vaihdelaatiko onkin vielä hieman kysymysmerkkinä. Itsellä ei ole minkäänlaista kokemusta laatikon korjaamisesta eikä huvittaisi alkaa tämän projektin kanssa sitä hommaa harjoittelemaan. Toisaalta varastossa on jo pari vuotta lojunut -91 900s:n laatikko josta on ykkönen hukassa, sen voisi purkaa ja katsoa jos se ykkönen sieltä löytyisi... Ideoita tämän suhteen?
EDIT: Eskiltä tuli "hiljattain rempattu" 5-lovinen laatikko. Tähä uusin o-renkaat, luukkujen tiivisteet sekä stefoja. Rättinivelenä menee käytetty mutta hyvä

btw. Sattuisikohan netistä löytymään taulukkoa josta selviää koneen pulttien oikeat kiristysmomentit?