Projekti: "Ruosteeton" 900 2,1 -92
Lähetetty: To Touko 17, 2007 09:29
Noniin, päätinpä nyt ajankuluksi tarinoida tuosta vähän.
Homma alkoi siis siitä, että "99, 90, OG900" -palstalla jutusteltiin satkusta, josta oli kansipahvi palanut. Päätin piruuttani kysellä auton kuntoa ja hintaa ja koska vaikutti mukavalta, lähdin seuraavana maanantaina Raumalle katsomaan autoa.
Auto oli tosiaankin päällepäin todella nätti, ovien alapäät ja vetaritunnelitkin kunnossa ja ruostettakin oli vain pieni piste takakontin vasemmassa etukulmassa ja toinen takaoven ja takapyörän välisessä palassa.
Autossa oli mm. jotakuinkin uudet valojen heijastimet ja lasit sekä syyläri, ja koska hintakaan ei päätä huimannut, päätin sitten ostaa auton pois.
Ensimmäinen probleema tuli auton kuljetuksesta. Ensin ajattelin ajella sen Turkuun ja tehdä tuossa parkkiksella kansirempan. Päätin kuitenkin jättää ajamatta, ettei kone turhaan kärsi. Ruinasin isää vuokraamaan trailerin ja lähtemään Ducatolla vetämään Saabia vanhempien autotalliin, jossa olisi varmasti tarvittavat työkalut ja tilat isompaakin remppaa varten.
Sunnuntaina sitten Forssan Essolla oli vapaa traileri ja suunnaattiin Raumalle hakemaan autoa. Painokin sattui mukavasti, kun kärry painoi 350Kg, Saabin omapaino 1250Kg ja Ducaton nupissa suurin hinattava paino 1600Kg.
Matka sujui mukavasti, auto saatiin vinssin kanssa helposti kyytiin ja muutamalla 2000Kg liinalla tukevasti sidottua paikalleen. Takaisintuli sujui hieman nopeammin, ilmeisesti kuskin totuttua kärryn ajamiseen. Ducatokaan ei juuri tuntenut 1600Kg lastia perässään, vaan veti nätisti kaikki kakkostien mäet ylös.
Kotona auto sitten työnnettiin perä edellä autotalliin ja jätettiin hetkeksi sinne.
Enpä sitten malttanut pitää käsiäni irti, vaan konettahan oli lähdettävä purkamaan saman tien. Sunnuntai-iltana sain homman alkuun ja maanantai-aamuna kansi oli irti.
Tiistaina oli onneksi sopivasti vappu välissä lieventämässä rankkaa projektia.
Vappu meni ja keskiviikkona sitten piti tietysti suunnata Motonetiin ostoksille. Yläpään tiivistesarja, vesipumppu ja jotain pikkuhilppeitä lähti mukaan.
Glaser-merkkinen tiivistesetti tuli, saas nähdä miten moinen "päätiiviste" kestää.
Torstaina käväsin taas vanhempien luona ja iltapäivällä kotiin Turkuun tullessa pudotin kannen Forssan moottorihiomoon. Sanoivat, että koeponnistavat sen ja käskivät soittaa perjantai-aamuna, niin katsotaan mitä tehdään jos on ehjä. Soitto perjantaina päivällä pajaan ja kertoivat kannen olevan ehjä Ja valmis. Koeponnistus, tasohionta, seetien koneistus, venttiilien hionta, purkutyö ja kokoaminen uusilla venttiilivarrenkumeilla 210eur. Kallis keikka, mutta kannesta varmaan tuli hyvä.
Tarkastivat myös vanhat pultit ja olivat heidän mielestään vielä kelpoiset uudelleenkäytettäväksi.
Lohkon tutkaileminen torstaina oli tuottanut seuraavan päänvaivan, ykköspytyn ja yhden vesikanavan välillä oli melkoisen pitkälle syöpymää. Täällä kyseleminen tuotti tuloksen, että Saab neuvoo lohkon paikattavan "JB Weld" massalla, mutta mistäs moista sitten Suomessa saa? Yhdestä RC-autoharrasteliikkeestä sitten onnistuin löytämään, mutta Turun liikkeessä ei tietenkään ollut. Massan piti sitten tulla seuraavaan keskiviikkoon Espoon liikkeestä, mutta eipähän tullut. Kysellessä vastattiin, että loppuunmyyty.
Mistäs nyt sitten apua lohkon paikkaukseen?
Seuraavana, eli viime torstaina, suuntasin taas Vojakkalaan ja matkalla hain kannen Forssasta sekä poikkesin ostamassa Säästöpörssistä Plastic Padding Kemiallista Metallia lohkon paikkaukseen.
Torstai-iltana kerkesin tallilla sitten touhuilemaan, hioin pienoisporakoneen ja hiomakiven avulla lohkon syöpymän puhtaaksi ja vedin kemialliset metallit pintaan. Aineen kuivumista odotellessa vaihdoin mm. laturin kumipuslat ja vesipumpun.
Muutaman tunnin kuivumisen jälkeen hionta vesihiomapaperilla ja suoralla, pitkällä puulistalla. Paikkauksesta tuli tasainen ja siisti.
Ei muuta kun kantta kokoamaan, torstain aikana sainkin jo homman siihen vaiheeseen, että kansi ja nokka-akselin ketjupyörän oli paikoillaan ja ajoitus kohdallaan.
Perjantaiaamuna jatkoin projektia ja puolen päivän aikaan sain koneen viimein käymään.
Melkoinen traktorinäänihän siitä lähti alkuunsa.
Ajoinpa sen sitten tallin toiselle puolelle rasvamontulle ja laskin öljyt pois. Melkoista vaahtoahan sieltä tuli. Purkamista aloittaessa siis öljyjä poistaessa valui öljyjen lisäksi öljypohjasta muutama litra pakkasnestettä..
Toiset huuhteluöljyt sisään ja käyttelyä. Ääni hiljeni heti, kun vesi väheni. Vaan laskinpa vielä kerran öljyt ulos, vähän kellertävää mutta ei juuri enää vaahdonnut. Vielä kerran uudet öljyt sisään, tällä kertaa moottorin äänikin oli nätti kuin kasitappisessa. Öljyt eivät tikussa enää kellertyneet tai vaahdonneet lainkaan.
Annoin siis moottorin käydä lämpimäksi asti ja kaadoin vesien sekaan CRC Radiator Cleanerin. Ohjeen mukaisesti käytettiin tyhjäkäyntiä 10-15min ja tämän jälkeen auto taas montulle ja hetken jäähdyttyä vedet ulos. Öljyistä vettähän sieltä tuli. Kun kone oli jäähtynyt ~kädenlämpöiseksi, lasketin letkulla vettä ylävesiletkusta ja paisarista sisään vuorotellen ja huutelin järjestelmän melkoisen hyvin. Sitten letkut kiinni ja vesi ja pakkasneste sisään. Käyttö lämpöiseksi ja paisarin vaahtoaminenkin oli melkoi pientä.
Auto sai taas jäädä eiliseen asti nukkumaan talliin.
Eilen sitten aloin repimään autosta kaikkea irtilähtevää pois. Ensin lähti puskurin jatkeet ja puskurit. Melkoinen yllätys, kun vasemmalta takapäästä löytyi kunnolla ruostetta ja reikä. Takakontin etukulmastakin rapsuttelin ruosteita ja läpihän se meni. Toinen reikä jo. Kolmas löytyi sitten siitä takaoven ja takapyörän väliltä, oli vaan tehokkaasti pakkelin peitossa. Neljäs reikä oli samaisen kotelon alapäässä.
Jatkoin sisustan purkailua ja sain jotakuinkin kaiken muun pois, paitsi etupenkit, takapenkin selkänojan ja takamaton. Sopivaa avainta etupenkkeihin ei löytynyt. Ovet olivat todella siistissä kunnossa niin sisältä kuin päältäkin, ruostetta ei muutenkaan löytynyt kuin molempien takavalojen alta. Päätin ottaa sitten valotkin pois, jotta saan kunnolla korjattua.
kuskin ja kuskinpuolen takamatkustajan lattialla oli äänieristeet märkänä, vettä oli ihan reilusti. Ilmeisesti talven tekosia, sillä sateella ei missään ainakaan näkynyt vuotoja..
Kun olin saanut tarpeeksi revittyä, alkoi hitsaus. Putsasin mätää peltiä pois ja hitsasin uutta tilalle ja yhdeksän aikaa eilen illalla näytti jo valoisalta. Hitsaaminen oli melkoista tuskaa, kun joku oli Scanian runkoa hitsatessa polttanut kaasusuuttimen MIGistä puoliksi pilalle.. Onnistuihan se kumminkin ja nyt on paikattu.
Projekti jatkuu varmaan ensi keskiviikkona, jolloin olisi tarkoitus hiekkapuhaltaa ja pohjamaalata paikkoja sekä pestä ovet sisältä ruostesuojausta varten. Keskiviikkona auto on muuten ollut mun omistuksessa kuukauden.
Edit: http://www.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/saab löytyy muutama eilinen kuvakin projektista.
Homma alkoi siis siitä, että "99, 90, OG900" -palstalla jutusteltiin satkusta, josta oli kansipahvi palanut. Päätin piruuttani kysellä auton kuntoa ja hintaa ja koska vaikutti mukavalta, lähdin seuraavana maanantaina Raumalle katsomaan autoa.
Auto oli tosiaankin päällepäin todella nätti, ovien alapäät ja vetaritunnelitkin kunnossa ja ruostettakin oli vain pieni piste takakontin vasemmassa etukulmassa ja toinen takaoven ja takapyörän välisessä palassa.
Autossa oli mm. jotakuinkin uudet valojen heijastimet ja lasit sekä syyläri, ja koska hintakaan ei päätä huimannut, päätin sitten ostaa auton pois.
Ensimmäinen probleema tuli auton kuljetuksesta. Ensin ajattelin ajella sen Turkuun ja tehdä tuossa parkkiksella kansirempan. Päätin kuitenkin jättää ajamatta, ettei kone turhaan kärsi. Ruinasin isää vuokraamaan trailerin ja lähtemään Ducatolla vetämään Saabia vanhempien autotalliin, jossa olisi varmasti tarvittavat työkalut ja tilat isompaakin remppaa varten.
Sunnuntaina sitten Forssan Essolla oli vapaa traileri ja suunnaattiin Raumalle hakemaan autoa. Painokin sattui mukavasti, kun kärry painoi 350Kg, Saabin omapaino 1250Kg ja Ducaton nupissa suurin hinattava paino 1600Kg.

Matka sujui mukavasti, auto saatiin vinssin kanssa helposti kyytiin ja muutamalla 2000Kg liinalla tukevasti sidottua paikalleen. Takaisintuli sujui hieman nopeammin, ilmeisesti kuskin totuttua kärryn ajamiseen. Ducatokaan ei juuri tuntenut 1600Kg lastia perässään, vaan veti nätisti kaikki kakkostien mäet ylös.
Kotona auto sitten työnnettiin perä edellä autotalliin ja jätettiin hetkeksi sinne.
Enpä sitten malttanut pitää käsiäni irti, vaan konettahan oli lähdettävä purkamaan saman tien. Sunnuntai-iltana sain homman alkuun ja maanantai-aamuna kansi oli irti.
Tiistaina oli onneksi sopivasti vappu välissä lieventämässä rankkaa projektia.
Vappu meni ja keskiviikkona sitten piti tietysti suunnata Motonetiin ostoksille. Yläpään tiivistesarja, vesipumppu ja jotain pikkuhilppeitä lähti mukaan.
Glaser-merkkinen tiivistesetti tuli, saas nähdä miten moinen "päätiiviste" kestää.
Torstaina käväsin taas vanhempien luona ja iltapäivällä kotiin Turkuun tullessa pudotin kannen Forssan moottorihiomoon. Sanoivat, että koeponnistavat sen ja käskivät soittaa perjantai-aamuna, niin katsotaan mitä tehdään jos on ehjä. Soitto perjantaina päivällä pajaan ja kertoivat kannen olevan ehjä Ja valmis. Koeponnistus, tasohionta, seetien koneistus, venttiilien hionta, purkutyö ja kokoaminen uusilla venttiilivarrenkumeilla 210eur. Kallis keikka, mutta kannesta varmaan tuli hyvä.

Tarkastivat myös vanhat pultit ja olivat heidän mielestään vielä kelpoiset uudelleenkäytettäväksi.
Lohkon tutkaileminen torstaina oli tuottanut seuraavan päänvaivan, ykköspytyn ja yhden vesikanavan välillä oli melkoisen pitkälle syöpymää. Täällä kyseleminen tuotti tuloksen, että Saab neuvoo lohkon paikattavan "JB Weld" massalla, mutta mistäs moista sitten Suomessa saa? Yhdestä RC-autoharrasteliikkeestä sitten onnistuin löytämään, mutta Turun liikkeessä ei tietenkään ollut. Massan piti sitten tulla seuraavaan keskiviikkoon Espoon liikkeestä, mutta eipähän tullut. Kysellessä vastattiin, että loppuunmyyty.
Mistäs nyt sitten apua lohkon paikkaukseen?
Seuraavana, eli viime torstaina, suuntasin taas Vojakkalaan ja matkalla hain kannen Forssasta sekä poikkesin ostamassa Säästöpörssistä Plastic Padding Kemiallista Metallia lohkon paikkaukseen.
Torstai-iltana kerkesin tallilla sitten touhuilemaan, hioin pienoisporakoneen ja hiomakiven avulla lohkon syöpymän puhtaaksi ja vedin kemialliset metallit pintaan. Aineen kuivumista odotellessa vaihdoin mm. laturin kumipuslat ja vesipumpun.
Muutaman tunnin kuivumisen jälkeen hionta vesihiomapaperilla ja suoralla, pitkällä puulistalla. Paikkauksesta tuli tasainen ja siisti.
Ei muuta kun kantta kokoamaan, torstain aikana sainkin jo homman siihen vaiheeseen, että kansi ja nokka-akselin ketjupyörän oli paikoillaan ja ajoitus kohdallaan.
Perjantaiaamuna jatkoin projektia ja puolen päivän aikaan sain koneen viimein käymään.

Melkoinen traktorinäänihän siitä lähti alkuunsa.
Ajoinpa sen sitten tallin toiselle puolelle rasvamontulle ja laskin öljyt pois. Melkoista vaahtoahan sieltä tuli. Purkamista aloittaessa siis öljyjä poistaessa valui öljyjen lisäksi öljypohjasta muutama litra pakkasnestettä..
Toiset huuhteluöljyt sisään ja käyttelyä. Ääni hiljeni heti, kun vesi väheni. Vaan laskinpa vielä kerran öljyt ulos, vähän kellertävää mutta ei juuri enää vaahdonnut. Vielä kerran uudet öljyt sisään, tällä kertaa moottorin äänikin oli nätti kuin kasitappisessa. Öljyt eivät tikussa enää kellertyneet tai vaahdonneet lainkaan.
Annoin siis moottorin käydä lämpimäksi asti ja kaadoin vesien sekaan CRC Radiator Cleanerin. Ohjeen mukaisesti käytettiin tyhjäkäyntiä 10-15min ja tämän jälkeen auto taas montulle ja hetken jäähdyttyä vedet ulos. Öljyistä vettähän sieltä tuli. Kun kone oli jäähtynyt ~kädenlämpöiseksi, lasketin letkulla vettä ylävesiletkusta ja paisarista sisään vuorotellen ja huutelin järjestelmän melkoisen hyvin. Sitten letkut kiinni ja vesi ja pakkasneste sisään. Käyttö lämpöiseksi ja paisarin vaahtoaminenkin oli melkoi pientä.
Auto sai taas jäädä eiliseen asti nukkumaan talliin.
Eilen sitten aloin repimään autosta kaikkea irtilähtevää pois. Ensin lähti puskurin jatkeet ja puskurit. Melkoinen yllätys, kun vasemmalta takapäästä löytyi kunnolla ruostetta ja reikä. Takakontin etukulmastakin rapsuttelin ruosteita ja läpihän se meni. Toinen reikä jo. Kolmas löytyi sitten siitä takaoven ja takapyörän väliltä, oli vaan tehokkaasti pakkelin peitossa. Neljäs reikä oli samaisen kotelon alapäässä.
Jatkoin sisustan purkailua ja sain jotakuinkin kaiken muun pois, paitsi etupenkit, takapenkin selkänojan ja takamaton. Sopivaa avainta etupenkkeihin ei löytynyt. Ovet olivat todella siistissä kunnossa niin sisältä kuin päältäkin, ruostetta ei muutenkaan löytynyt kuin molempien takavalojen alta. Päätin ottaa sitten valotkin pois, jotta saan kunnolla korjattua.
kuskin ja kuskinpuolen takamatkustajan lattialla oli äänieristeet märkänä, vettä oli ihan reilusti. Ilmeisesti talven tekosia, sillä sateella ei missään ainakaan näkynyt vuotoja..
Kun olin saanut tarpeeksi revittyä, alkoi hitsaus. Putsasin mätää peltiä pois ja hitsasin uutta tilalle ja yhdeksän aikaa eilen illalla näytti jo valoisalta. Hitsaaminen oli melkoista tuskaa, kun joku oli Scanian runkoa hitsatessa polttanut kaasusuuttimen MIGistä puoliksi pilalle.. Onnistuihan se kumminkin ja nyt on paikattu.
Projekti jatkuu varmaan ensi keskiviikkona, jolloin olisi tarkoitus hiekkapuhaltaa ja pohjamaalata paikkoja sekä pestä ovet sisältä ruostesuojausta varten. Keskiviikkona auto on muuten ollut mun omistuksessa kuukauden.

Edit: http://www.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/saab löytyy muutama eilinen kuvakin projektista.