Sivu 1/1

Projekti: "Ruosteeton" 900 2,1 -92

Lähetetty: To Touko 17, 2007 09:29
Kirjoittaja akyttala
Noniin, päätinpä nyt ajankuluksi tarinoida tuosta vähän.

Homma alkoi siis siitä, että "99, 90, OG900" -palstalla jutusteltiin satkusta, josta oli kansipahvi palanut. Päätin piruuttani kysellä auton kuntoa ja hintaa ja koska vaikutti mukavalta, lähdin seuraavana maanantaina Raumalle katsomaan autoa.
Auto oli tosiaankin päällepäin todella nätti, ovien alapäät ja vetaritunnelitkin kunnossa ja ruostettakin oli vain pieni piste takakontin vasemmassa etukulmassa ja toinen takaoven ja takapyörän välisessä palassa.
Autossa oli mm. jotakuinkin uudet valojen heijastimet ja lasit sekä syyläri, ja koska hintakaan ei päätä huimannut, päätin sitten ostaa auton pois.
Ensimmäinen probleema tuli auton kuljetuksesta. Ensin ajattelin ajella sen Turkuun ja tehdä tuossa parkkiksella kansirempan. Päätin kuitenkin jättää ajamatta, ettei kone turhaan kärsi. Ruinasin isää vuokraamaan trailerin ja lähtemään Ducatolla vetämään Saabia vanhempien autotalliin, jossa olisi varmasti tarvittavat työkalut ja tilat isompaakin remppaa varten.
Sunnuntaina sitten Forssan Essolla oli vapaa traileri ja suunnaattiin Raumalle hakemaan autoa. Painokin sattui mukavasti, kun kärry painoi 350Kg, Saabin omapaino 1250Kg ja Ducaton nupissa suurin hinattava paino 1600Kg. ;)
Matka sujui mukavasti, auto saatiin vinssin kanssa helposti kyytiin ja muutamalla 2000Kg liinalla tukevasti sidottua paikalleen. Takaisintuli sujui hieman nopeammin, ilmeisesti kuskin totuttua kärryn ajamiseen. Ducatokaan ei juuri tuntenut 1600Kg lastia perässään, vaan veti nätisti kaikki kakkostien mäet ylös.
Kotona auto sitten työnnettiin perä edellä autotalliin ja jätettiin hetkeksi sinne.

Enpä sitten malttanut pitää käsiäni irti, vaan konettahan oli lähdettävä purkamaan saman tien. Sunnuntai-iltana sain homman alkuun ja maanantai-aamuna kansi oli irti.
Tiistaina oli onneksi sopivasti vappu välissä lieventämässä rankkaa projektia.
Vappu meni ja keskiviikkona sitten piti tietysti suunnata Motonetiin ostoksille. Yläpään tiivistesarja, vesipumppu ja jotain pikkuhilppeitä lähti mukaan.
Glaser-merkkinen tiivistesetti tuli, saas nähdä miten moinen "päätiiviste" kestää.

Torstaina käväsin taas vanhempien luona ja iltapäivällä kotiin Turkuun tullessa pudotin kannen Forssan moottorihiomoon. Sanoivat, että koeponnistavat sen ja käskivät soittaa perjantai-aamuna, niin katsotaan mitä tehdään jos on ehjä. Soitto perjantaina päivällä pajaan ja kertoivat kannen olevan ehjä Ja valmis. Koeponnistus, tasohionta, seetien koneistus, venttiilien hionta, purkutyö ja kokoaminen uusilla venttiilivarrenkumeilla 210eur. Kallis keikka, mutta kannesta varmaan tuli hyvä.;)
Tarkastivat myös vanhat pultit ja olivat heidän mielestään vielä kelpoiset uudelleenkäytettäväksi.

Lohkon tutkaileminen torstaina oli tuottanut seuraavan päänvaivan, ykköspytyn ja yhden vesikanavan välillä oli melkoisen pitkälle syöpymää. Täällä kyseleminen tuotti tuloksen, että Saab neuvoo lohkon paikattavan "JB Weld" massalla, mutta mistäs moista sitten Suomessa saa? Yhdestä RC-autoharrasteliikkeestä sitten onnistuin löytämään, mutta Turun liikkeessä ei tietenkään ollut. Massan piti sitten tulla seuraavaan keskiviikkoon Espoon liikkeestä, mutta eipähän tullut. Kysellessä vastattiin, että loppuunmyyty.
Mistäs nyt sitten apua lohkon paikkaukseen?

Seuraavana, eli viime torstaina, suuntasin taas Vojakkalaan ja matkalla hain kannen Forssasta sekä poikkesin ostamassa Säästöpörssistä Plastic Padding Kemiallista Metallia lohkon paikkaukseen.
Torstai-iltana kerkesin tallilla sitten touhuilemaan, hioin pienoisporakoneen ja hiomakiven avulla lohkon syöpymän puhtaaksi ja vedin kemialliset metallit pintaan. Aineen kuivumista odotellessa vaihdoin mm. laturin kumipuslat ja vesipumpun.
Muutaman tunnin kuivumisen jälkeen hionta vesihiomapaperilla ja suoralla, pitkällä puulistalla. Paikkauksesta tuli tasainen ja siisti.
Ei muuta kun kantta kokoamaan, torstain aikana sainkin jo homman siihen vaiheeseen, että kansi ja nokka-akselin ketjupyörän oli paikoillaan ja ajoitus kohdallaan.
Perjantaiaamuna jatkoin projektia ja puolen päivän aikaan sain koneen viimein käymään.:D
Melkoinen traktorinäänihän siitä lähti alkuunsa.

Ajoinpa sen sitten tallin toiselle puolelle rasvamontulle ja laskin öljyt pois. Melkoista vaahtoahan sieltä tuli. Purkamista aloittaessa siis öljyjä poistaessa valui öljyjen lisäksi öljypohjasta muutama litra pakkasnestettä..
Toiset huuhteluöljyt sisään ja käyttelyä. Ääni hiljeni heti, kun vesi väheni. Vaan laskinpa vielä kerran öljyt ulos, vähän kellertävää mutta ei juuri enää vaahdonnut. Vielä kerran uudet öljyt sisään, tällä kertaa moottorin äänikin oli nätti kuin kasitappisessa. Öljyt eivät tikussa enää kellertyneet tai vaahdonneet lainkaan.
Annoin siis moottorin käydä lämpimäksi asti ja kaadoin vesien sekaan CRC Radiator Cleanerin. Ohjeen mukaisesti käytettiin tyhjäkäyntiä 10-15min ja tämän jälkeen auto taas montulle ja hetken jäähdyttyä vedet ulos. Öljyistä vettähän sieltä tuli. Kun kone oli jäähtynyt ~kädenlämpöiseksi, lasketin letkulla vettä ylävesiletkusta ja paisarista sisään vuorotellen ja huutelin järjestelmän melkoisen hyvin. Sitten letkut kiinni ja vesi ja pakkasneste sisään. Käyttö lämpöiseksi ja paisarin vaahtoaminenkin oli melkoi pientä.
Auto sai taas jäädä eiliseen asti nukkumaan talliin.

Eilen sitten aloin repimään autosta kaikkea irtilähtevää pois. Ensin lähti puskurin jatkeet ja puskurit. Melkoinen yllätys, kun vasemmalta takapäästä löytyi kunnolla ruostetta ja reikä. Takakontin etukulmastakin rapsuttelin ruosteita ja läpihän se meni. Toinen reikä jo. Kolmas löytyi sitten siitä takaoven ja takapyörän väliltä, oli vaan tehokkaasti pakkelin peitossa. Neljäs reikä oli samaisen kotelon alapäässä.
Jatkoin sisustan purkailua ja sain jotakuinkin kaiken muun pois, paitsi etupenkit, takapenkin selkänojan ja takamaton. Sopivaa avainta etupenkkeihin ei löytynyt. Ovet olivat todella siistissä kunnossa niin sisältä kuin päältäkin, ruostetta ei muutenkaan löytynyt kuin molempien takavalojen alta. Päätin ottaa sitten valotkin pois, jotta saan kunnolla korjattua.
kuskin ja kuskinpuolen takamatkustajan lattialla oli äänieristeet märkänä, vettä oli ihan reilusti. Ilmeisesti talven tekosia, sillä sateella ei missään ainakaan näkynyt vuotoja..

Kun olin saanut tarpeeksi revittyä, alkoi hitsaus. Putsasin mätää peltiä pois ja hitsasin uutta tilalle ja yhdeksän aikaa eilen illalla näytti jo valoisalta. Hitsaaminen oli melkoista tuskaa, kun joku oli Scanian runkoa hitsatessa polttanut kaasusuuttimen MIGistä puoliksi pilalle.. Onnistuihan se kumminkin ja nyt on paikattu.

Projekti jatkuu varmaan ensi keskiviikkona, jolloin olisi tarkoitus hiekkapuhaltaa ja pohjamaalata paikkoja sekä pestä ovet sisältä ruostesuojausta varten. Keskiviikkona auto on muuten ollut mun omistuksessa kuukauden.:D

Edit: http://www.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/saab löytyy muutama eilinen kuvakin projektista.

Lähetetty: Ke Touko 23, 2007 16:41
Kirjoittaja akyttala
Alkoi sen verran vituttamaan, että tehdäänpä pientä väliavautumista, kun odotetaan lisää puhallushiekkaa saapuvaksi..

Perää on nyt puhalleltu ja reikäähän sinne tulee reiän viereen. Jotakuinkin koko helma takaovesta takapuskuriin asti on tehty pakkelista. Lisäksi ilmeisesti vielä pohjamaalamatta, koska on noin hapanta pakkelin alta.
No hiekkaa odotellessa hitsasin reiät umpeen. Ehkäpä siitä saadaan vielä auto.

Yllättävän mätä voi olla tuommonen päällepäin ruosteeton auto. Alkaa tosiaankin ketutuskäyrä jo pikkuruisen kohoamaan. No teenpähän nyt kunnolla hitsaamalla kuntoon. Saa jäädä nähtäväksi, onko kyseisestä autosta valmistuttuaan aiheutunut sen verran mieliharmia, että menee suoraan myyntiin.. :lol:

Tämän päivän aikana on kuitenkin saatava pohjamaalit autoon, vaikka sit olis jatkettava yöhön asti.

Rahaakin on uponnut jo ihan perkeleesti maaleihin, koneremppaan ja muuhun. Vinkkinä vaan edelliselle omistajalle, että ei kannata harmitella satkun myyntiä! :D

Lähetetty: Ke Touko 23, 2007 21:05
Kirjoittaja akyttala
olkoon koko p..:/

Tänään ei jaksa enää maalailla, sen verran löytyy kokoajan lisää reikää. Kuten jo aikaisemin mainitsit, kuskin puolella auton peräpää on melkoinen pakkelipommi. Se on jotakuinkin nyt hitsattu kasaan.
Matkustajan puoli näyttikin liian hyvältä ollakseen ehjä, takavalon yläpuolella oli koko reunus tehty pakkelista. Raavin pakkelit pois ja hitsasin tilalle peltiä ja hiomalaikalla muotoon, näyttää ihan hyvältä.

Huomenna tarvii sitten jatkaa, aikataulun mukaan huomenna tarvis nyt sitten saada vedettyä pohjamaali, pintamaali ja lakka.. Perjantaina pitäis päästä jo painepesurin kanssa ruiskimaan ovien ja koteloiden sisältä sotkut pois, jotta ensiviikolla saadaan ruostesuojaa kehiin.

Hälyttimen ja cruisen asennus jäänee sitten myös ensiviikkoon. Perjantaina 1. päivä lyön kuitenkin auton kokoon, joten siihen mennessä tarvii ruostesuojan olla kuiva.

Lähetetty: Ke Touko 23, 2007 21:06
Kirjoittaja akyttala
olkoon koko p..:/

Tänään ei jaksa enää maalailla, sen verran löytyy kokoajan lisää reikää. Kuten jo aikaisemin mainitsit, kuskin puolella auton peräpää on melkoinen pakkelipommi. Se on jotakuinkin nyt hitsattu kasaan.
Matkustajan puoli näyttikin liian hyvältä ollakseen ehjä, takavalon yläpuolella oli koko reunus tehty pakkelista. Raavin pakkelit pois ja hitsasin tilalle peltiä ja hiomalaikalla muotoon, näyttää ihan hyvältä.

Huomenna tarvii sitten jatkaa, aikataulun mukaan huomenna tarvis nyt sitten saada vedettyä pohjamaali, pintamaali ja lakka.. Perjantaina pitäis päästä jo painepesurin kanssa ruiskimaan ovien ja koteloiden sisältä sotkut pois, jotta ensiviikolla saadaan ruostesuojaa kehiin.

Hälyttimen ja cruisen asennus jäänee sitten myös ensiviikkoon. Perjantaina 1. päivä lyön kuitenkin auton kokoon, joten siihen mennessä tarvii ruostesuojan olla kuiva.

Lähetetty: To Touko 24, 2007 21:41
Kirjoittaja akyttala
Tänään sain pohjamaalit ja pakkelit vedettyä. Huomenna tarvis ostaa korikittiä, jotta saisin muutamaan saumaan vielä vetää sen ennen pintaväriä.
Eipä tullut pohjamaali sitten millään kunnolla ulos ruiskusta ennen ohennusta. Maalimyyjä sanoi, että ei tarvitse kuin kovettajan sekaan, mutta purkissa luki 5:1:1, eli oletettavasti vielä yksi osa ohennetta sinne sekaan. Ohentamisen jälkeen maali juoksikin ruiskusta oikein kauniisti.

Lukkopeltiin ja siihen etupalkkiin, jossa se on kiinni, tuli jo pintaväri ja lakkakin vedettyä. Oli paljon mukavampaa ja helpompaa kun pohjien tekeminen. Aamulla tuohon päälle vielä Dinitrol ML ja sen jälkeen lukkopelti kiinni. Saa sitten auton käyntikuntoon taas.

Muut paikat saanee pintavärin ja lakan vasta ensi tai seuraavalla viikolla, taitaapi projekti vähän venähtää kun tyttöystävälle sattui loma kesäkuun alkuun.

Cruisekin tuli jo postitse tänään, mutta harmiksi yksi osa oli unohtunut pois paketista. Vaan eipä sitä vielä ehtis muutenkaan asentamaan, joten joutaahan sitä oottelemaan vielä hetken.
Hälytin on jo hyllyssä odottamassa asennusta, mutta siihen tarvitsee varata kunnolla aikaa, jotta saa tehtyä homman kunnialla.

Vaan kyllähän se tästä taas lähtee, isoimmat vitutukset pestiin eilen suihkussa puhallushiekan mukana pois.. :lol:
Kyllä se vaan kumman paljon helpottaa, kun saa mädät paikat hitsattua ja putsattua. Ehjälle pellille on mukava vedellä värejä.

Lähetetty: Pe Touko 25, 2007 16:34
Kirjoittaja akyttala
Jotain pientä kerkes näprätä tänäänkin, kun nousi jo kuudelta. Dinitrol ML:ää tuli litran verran sotkettua helmakoteloihin, A- ja B- pilarien sisään sekä etupalkkiin. Myös lukkopellin alaosa ja kori siitä alta tuli ruiskittua, kun siitä tuppaa ruostumaan. Tuli samalla ruostesuojattua oma pää, kun letku lähti ruiskusta irti..

Ovet pesin sisäpuolelta painepesurilla, saa nyt sitten kuivua ainakin viikon rauhassa.

Ensiviikolla jos sit ehtis hiomaan ja pintamaalaamaan sekä ruostesuojaamaan ovet sisältä ja kotelot takaluukusta. Myös konepelti ja takaluukku tarvinnee ruostesuojata sisäpuolelta.

Kunhan kori saadaan muuten kuosiinsa, pitää ajaa auto montulle ja pestä alusta kunnolla painepesurilla ja sitten suojata. Hiljaa hyvä tulee..

Lähetetty: La Kesä 16, 2007 18:49
Kirjoittaja akyttala
Homma on taas edennyt. Viimeviikolla sain konepellin maalattua ja torstaina se nostettiin paikoilleen ja ruostesuojattiin.

Sen jälkeen vetelin korikitit kaikkiin saumoihin, jotka pohjamaalin alle olivat jääneet.
Sitten vaan parin tunnin päästä pintaväriä ja lakkaa ja maalaus on nyt valmis.

No unohtuihan sitä sitten tietysti pari kohtaa, eli polttoaineluukku ja tunkinpaikat ovat maalamatta, mutta kunhan saan auton sisustan kasattua, ajan auton montulle ja maalailen tunkin paikat ja vedän massat päälle. Tankin luukun laitan sitten kun ehdin, sehän on onneksi irtotavaraa, eli voi tehdä sittenkin kun auto on jo ajossa.

Ovet tuli myös ruostesuojattua sisältä, eli ainostaan takaovesta taaksepäin on kotelot enää suojaamatta.

Ensiviikolla olisi sitten tarkoitus viedä ruostesuoja loppuun, asentaa cruise ja hälytin ja koota sisusta. Aikaa on juuri sopivasti keskiviikko-ilta, eli juhannuksena mahdollisesti "neitsytmatka" uudella autolla..

Lähetetty: Ke Kesä 20, 2007 21:55
Kirjoittaja akyttala
Tulihan sitä Saabaskaa taas sorkittua. Sisusta on jotakuinkin paikallaan, kuten myös ulkopuoli takapuskuria ja puskurinjatkeita lukuunottamatta. Kunhan saan vielä helmat massattua, niin pääsevät viimeiset osatkin paikalleen.

Kuskin penkki kun kerran on paikoillaan, niin olihan sitä taas pakko vähän kokeillakin. Hienostihan se lähti käymään ja vaikka vaan pihassa vähän siirtelin, niin kyllä siinä jotakin eroa huomaa ceehen verrattuna. Kovasti tekis jo mieli päästä tuon kanssa tielle, toivottavasti saan huomenna helmat massattua ja takapuskurin paikalleen.

Lähetetty: Pe Heinä 13, 2007 10:14
Kirjoittaja akyttala
Vähän on taas menty eteenpäin. Viimeviikolla auto sai massaa helmoihin ja pyöräkoteloihin, eilen häly ja cruise tuli asennettua paikalleen.

Ulkopuolen listoja vielä puuttuu ja sitten auto onkin siivoamista vaille valmis. Saabi nähdä, josko tuon saisi ennen elokuuta viimeinkin ajoon.. xD

Lähetetty: Pe Heinä 13, 2007 11:49
Kirjoittaja saabracing
hyvä siitä tulee ja kivempi sillä on ajella kun on itse korjaillut :)

Lähetetty: Ti Heinä 24, 2007 10:56
Kirjoittaja akyttala
Saappi on "valmis". No, ei ihan kokonaan, uudet lokasuojan reunalistat tarttis hakee tänään vielä ja porata ledille reikä kaiutinritilään. Mutta sitten ois jotakuinkin kaikki touhut tehty.
Ajokunnossa se kumminkin on jo, kaaret ja helmat massattuna, sisältä ja ulkoa koottuna ja pestykin on jo.
Tulipa vaan ikävä sadekeli tänään eikä viittiny sen takia vielä ottaa ajoon. No loppuviikosta sitten.. Voisi varmaan vielä kertaalleen vaihtaa öljytkin ja samalla jos lootaöljyn pistäis vaihtoon.

Paska homma, mutta tulipahan nyt sitten tehtyä. Toivottavasti autosta on iloa koko v*tun vaivan edestä..

Seuraava auto tulee olemaan italialaisvalmisteinen ihmeauto, jonka kanssa ei tartte puljata öljynvaihtoa enempää.. :lol:

Lähetetty: Pe Heinä 27, 2007 09:57
Kirjoittaja akyttala
No näyttää se liikkuvan. Vähän höyrypilveä näytti lykkäävän aluksi, mutta nyt näyttäis rauhoittuneen.

Onhan siinä jotakin eroa ceehen verrattuna kulussa, mutta myös äänessä. Cee on melko hiljainen tuohon verrattuna. Taitaa olla Nokialaisissa vika.. Muutoin oireet ovat melkoisen samanlaisia kuin ceessä oli noilla kilsoilla, eli oikean etupyörän laakeri pitää pientä ääntä suoraan ajaessa ja oikealle kaartaessa, mutta ei vasemmalle. Pientä täristystä myös on isoissa nopeuksissa, itse pistäisin sisemmän vetarin piikkiin näin katsomatta. Vaan ehtiihän tuommosia pikkuasioita sitten korjailla..

Lootaöljyt tuli vaihdettua eilen ja aski toimii nyt oikein pehmeästi. 15w-40 tuntuu olevan kesällä erinomainen tavara Saabin laatikkoon. Parin sadan kilsan jälkeen vaihdan vielä toistamiseen vaihteistoöljyt, jolloin laittanen 10w-40 sisään näin talvea ajatellen.

Koitan muistaa tänään napsia autosta kuvia ja laittaa näkyville. Ihan siisti pelihän siitä tuli, jos vaan ruostepeikko pysyisi nyt sitten poissa. Ja tietysti toivon kannen kestävän seuraavat 170tkm avaamatta, jolloin olisi puolimilliä taulussa. Sen jos kestää, niin pääsee lasikaappiin näytille.