Sivu 1/2

900c 3d --> T16 (Myytävänä)

Lähetetty: Pe Kesä 01, 2007 17:46
Kirjoittaja saabastelija
Vajaa kaksi vuotta on paikallisella ammattioppilaitoksella väännetty tonnarin pannua kaasarisatkuun ja tänään pääsin vihdoin koeajolle.

Projektin toteutti opiskelija opinnäytetyönään, tarkoituksena saada puristettua tehoja ~300hp.
Itselleni isoja tehoja tärkeänpää on moottorin käyttäytyminen pienillä/suurilla kierroksilla (ahtimen herääminen alhaalla/puutuminen isoilla kierroksilla).

Itselläni on ollut lähinnä ohjaajan (ja persuksille potkijan) rooli, toki näpit ovat olleet rasvassakin useampaan otteeseen

Projektin tavoitteena ole hakea ns. halpoja hevosia eli kaikkea kallista ja turhanpäiväistä on pyritty välttämään.

Lähtökohta oli siis -88 3d satku ja -87 turbotonnari.

Tonnari purettiin koululla ja ylimääräiset osat myytiin projektin rahoittamiseksi.

Volvon r-sport välijäähdytin löytyi omista nurkista kuten myös moottorin päätylevyt.

Kytkin on tonnarista kuten myös ruisku ja ahdin.
T03 hybridi odottaa turbohuollossa noutajaansa joten se 300hp on vieläkin harkinnassa.

Suuttimet ovat vakiot, bensanpaine nostettu 3 bar ja ruiskuboksi lastutettu.

Pako- ja imusarja ovat T16 satkusta, kuten myös suutintukki.

Ruiskun johtosarjan muokkasin tonnarin johtosarjasta.

Moottori on kunnostettu, männänrenkaat, laakerit, jakopää jne.
http://kuvablogi.com/blog/1471/1/

Kansi on vakio, nostajat putsattu ja öljyputket vaihdettu uusiin.

Kiertokanget ja männät tasapainotettiin "köntässä".

Vaihdelaatikko on kaasarisatkun 5v seiskan enskalla.

Jouset ja iskarit ovat saabin orkkikset (turbosta).
Ne tulivat lahjoituksena klubilaiselta, kiitos niistä.

Moottorin korvake (oikea puoli) on muutettu kasivenasen korvakkeesta.

Vähäiset korissa olevat ruostevauriot hitsattiin, ovet on vaihdettu ehjiin.
Etu- ja takaluukku vaihdetaa katsastuksen jälkeen ehjiin, takaluukun valot hitsataan umpeen.

Akku laitettiin takalaatikkoon, tonnarin akkuteline, dieselauton hehkutulppien sulakkeet (60 snt kpl).
näin myös dp alku saatiin muokattua jouhevammaksi.

Auto tullaan myös todennäköisesti muuttamaan pystykeulaiseksi :)

Pakoputkisto ja dp on tehty muistaakseni 9-3 turbon putkista (2,5").
Väljempikin olisi voinut olla mutta eipä maksanutkaan kuin 20€ (hinta sisältää katin)

Aika näyttää millaisiin tuloksiin tällaisella budjettivirityksellä pääsee :)

Ainakin välijäähdytin mennee vaihtoon, syy alkuperäisen kaltaiseen cooleriin on sopimus katsastajan kanssa tekniikan siirrosta sellaisenaan jolloin vältyn tehomittaukselta ja turhilta merkinnöiltä rekisteriottessa (esim. mikä ahdin) :)

Auto pitäisi katsastaa lähipäivinä, mm. päästöt pitää saada kohdalleen ennen sitä.
Auto käy epävarmasti tyhjäkäyntiä, syytä en ole ehtinyt tutkia.

Moottori (tai vaihdelaatikko) valuttaa öljyä alleen, vika lienee puuttuvassa turbon öljynpaluuputken o-renkaassa.

Laitan kuvia näkyville lähiaikoina.

Ja ennen isompaa kritiikkiä muistakaa:
kyseessä on KOKEELLINEN BUDJETTiPROJEKTI :)

Lähetetty: Su Kesä 03, 2007 13:18
Kirjoittaja saabastelija
Öljyvuodot on nyt kurissa turbon öljynpaluuputken o-renkaan asentamisen jälkeen. Pari tippaa pudottaa moottorin sammuttamisen jälkeen mutta sen kanssa voi jo elää :)

Moottorin epätasainen tyhjäkäynti korjaantui uudella immulla.

Vuotava pakoputki kuntoon ja päästömittaukseen...

Lähetetty: Ma Kesä 04, 2007 16:38
Kirjoittaja saabastelija
Ohjaus (ei tehostettu) on muuttunut ärsyttävän jäykäksi 2v seisonnan aikana (lämmin talli). Mikähän sitäkin riivaa!?

Onko joku sovittanut tonnarin tehostajan pumppua T16 satkuun?
Vai onko peräti sama?
Kiinnike pitänee rakennella itse kun on tuo moottorin korvakekin kasivenasen muunneltu.

venakoppa valuttaa uudesta tiivisteestä huolimatta öljyä turbon päälle. Mitähän sillekin pitäisi tehdä!?

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2007 15:31
Kirjoittaja saabastelija
Venakopan tiiviste oli epäsopiva (motonet).
Laitoin vanhan tiivisteen ja nyt pitää.
Valot laiteltu kuntoon, mittaristo on mykkä kiekkamittaria lukuunottamatta.
Olisiko väärästä vuosimallista!?
Alapallosta puuttui mutteri, laitettu paikalleen.
Etuiskarit yläpäästä löysällä, kiristetty.
Lienee syytä käydä katsastuksessa ennen kuin enempi ajelee, näyttää olevan löysällä sitä sun tätä :)
Moottori tuntuu vetään mukavasti jo alakierroksilta lähtien, hyvä niin.
Ohjauksen jäykkyys johtunee rattiakselin nivelestä, se vaihdettiin koululla.

EDIT: ohjausakselin laakeri jumii, crc auttoi ainakin jonkin verran.
Uusi koejo sai jo hymyn kasvoille.
Moottori tuntuu pirteältä ja ohjauskin keveni :)
Mittaristossa enää epäkunnossa bensa-/lämpöyhdistelmämittari.
Pitää vaihtaa se tai koko mittaristo.
Turbon mittaristoa (edullista) saa tarjota (nykyinen ruiskusta).

Lähetetty: Ke Kesä 06, 2007 22:38
Kirjoittaja gls
laita raidentangon suojakumin välistä tippakannulla 10w30 tms. moottoriöljyä raidetankoon sisään, notkistaa kummasti ohjausta..

Lähetetty: To Kesä 07, 2007 11:30
Kirjoittaja axtec
onkos orivedelläkin oikein ammattikoulu 8O
milloin olisi tarkoitus saada liikenteeseen?
melkoinen sleepperi näytti olevan :wink:

Lähetetty: To Kesä 07, 2007 19:11
Kirjoittaja saabastelija
axtec kirjoitti:onkos orivedelläkin oikein ammattikoulu 8O
milloin olisi tarkoitus saada liikenteeseen?
melkoinen sleepperi näytti olevan :wink:
jees, kuuluu nykyään pirkanmaan ammattiopistoon/aikuisopistoon :?
ajattelin ainakin alussa säilyttää alkuperäisenä/rytönä :)
vaimoke ehti jo nimetä auton (siis saabin) reppanaksi :D
ruosteiset luukut kuitenkin vaihtuu ehjiin.
sävylasit voisi laittaa mukavuussyistä.
ja erikoisvanteet ja luukullinen katto....sleeper?
myöhemmin jos siistin muuttanen sen pystykeulaiseksi/"aeroksi".
saattaa mennä myyntiinkin, 3d 99 odottaa samanlaista T16 tekniikkaa/satkun akseleita :D

bensa/lämpömittari eivät korjaantuneet mittarin vaihdolla.
laitan lisämittarit tilapäisesti.

jo toinen hajonnut jarruvalokatkaisija, purin yhden satkun kojetaulun alaosan moisen takia (vanhan selkä ei taivu) ja katkaisin hajosi (katkesi kierreosasta).

Lähetetty: Su Kesä 10, 2007 10:02
Kirjoittaja saabastelija
Kävin ajamassa ensimmäisen pidemmän lenkin :D
Turbon vakioalusta on TODELLA asiallinen verrattuna vakioon tai madallettuun.
Korokehidasteissa ei tipu tekarit suusta, silti mutkatiellä kulkee ryhdikkäästi.
Edellisessä ässässä oli kallistuksen vakaajat mutta tämä ei niitä kaipaa :)

Pannu ja laatikko pelaavat hienosti, vaihteensiirtotankoa pitää vielä säätää.
Alavääntö mukava, ylävääntö saa naaman hymyyn :)

Pitäisi mennä sinne pakokaasumittaukseen ja katsastukseen, saisi oikean ajoluvan.

Lähetetty: To Kesä 14, 2007 14:06
Kirjoittaja saabastelija
Päästömittaus suoritettu ilman ongelmia.
Kasijarrun säätö, jarruvalokatkaisijan vaihto ja leimalle...

Bensiini pääsi loppumaan ja taas kerran piti ilmata järjestelmä suutintukista ja suodattimesta.
Mistä moinen?

Re: 900c 3d --> T16 (kuvalinkki ekassa viestissä!)

Lähetetty: Su Marras 18, 2007 17:18
Kirjoittaja saabastelija
Homma edennyt hitusen, löysässä oleva takajarrusatula kiristetty, vaihdoin myös rattiakselin ja tehostetun hammastangon.
pitäisi alkaa sovittelemaan tonnarin tehostimenpumppua heti kun ehtii.
kallistuksen vakaajat tuli hankittua, asennetaan joskun ehkä.
niin ja rajapaineventtili on myös hankittu ahtoja säätämään, tällä hetkellä ahdot nousee vapaasti tappiin eli ei autoa sivullisten käsiin :-)
auto käynnistyi hyvin "pitkän" seisonnan jälkeen, ja soundit oli makeet
rempattu ahdin tuli myytyä pois, vakio garrett saa kelvata toistaiseksi.
auto on edelleen katsastamatta :-(

Re: 900c 3d --> T16 (kuvalinkki ekassa viestissä!)

Lähetetty: Pe Maalis 14, 2008 14:57
Kirjoittaja saabastelija
Mittaristo alkoi toimimaan kun laitoin puuttuvan sulakkeen paikalleen :roll:

Nakkasin ranetetun moottorinkorvakkeen mäkeen ja laitoin 16i satkun kamat tehostimen pumppuineen paikalleen.
Eli nyt toimii ohjaustehostinkin :-)

Hammastangon- ja vetareiden suojakumit vielä kiinni + pari muuta pikku juttua ja muutoskatsastukseen.

Öljytkin voisi kohta vaihtaa niin saisi antaa kunnolla kenkää :)

EDIT: onko kellään ylimääräisenä (vihreän) -87 turbotonnarin papereita?

Mistähän johtuu, ruisku pitää ilmata suutintukista jos bensa pääsee loppumaan?
Luulisi ilman poistuvan tankin paluuletkua pitkin?

Re: 900c 3d --> T16 (Katsastus suoritettu)

Lähetetty: Ti Maalis 25, 2008 14:59
Kirjoittaja saabastelija
Laittelin vielä turvavöitä yms. pakollisia kiinni ja konttorille.
Yksi ahtoputki irtosi matkalla mutta leima tuli ilman suurempia ongelmia :)
Rekisteriotteeseen tuli merkintä:
Vaihdettu pakokaasuahtimella varustettu Saab 9000 T16 moottori, teho 129 kw.
Vaihdettujen osien määrä 14%.

Re: 900c 3d --> T16 (Katsastus suoritettu)

Lähetetty: Ti Maalis 25, 2008 18:22
Kirjoittaja Suabisti
Hienoa että homma etenee :)
Miltäs tuo kulkupuoli vaikuttaa?

Re: 900c 3d --> T16 (Katsastus suoritettu)

Lähetetty: Ti Maalis 25, 2008 19:16
Kirjoittaja pakinen
saabastelija kirjoitti:Laittelin vielä turvavöitä yms. pakollisia kiinni ja konttorille.
Yksi ahtoputki irtosi matkalla mutta leima tuli ilman suurempia ongelmia :)
Rekisteriotteeseen tuli merkintä:
Vaihdettu pakokaasuahtimella varustettu Saab 9000 T16 moottori, teho 129 kw.
Vaihdettujen osien määrä 14%.
Hieno homma, että sait leimattua! Toivottavasti pysyy nipussa ja miksei pysyis!
Tuosta saa ruvattua ainakin kunnon laatikonsärkijän sitten :twisted: :twisted:

Re: 900c 3d --> T16 (Katsastus suoritettu)

Lähetetty: Ti Maalis 25, 2008 19:16
Kirjoittaja saabastelija
Suabisti kirjoitti:Hienoa että homma etenee :)
Miltäs tuo kulkupuoli vaikuttaa?
Kyllä se liikkuu paljon paremmin kuin esim. lastutettu ässä.
IC:n ja pakoputkiston merkitys on yllättävän suuri.

Vaihdan vielä ehjät etu- ja takaluukun ja laitan kiesin myyntiin, seuraavaksi sama tekniikanmuutos -70 tuplikselle tai -77 combille.