Eli, tuohon -96 Aeroon tuli laitettua uudet iskarit ja jouset. Iskarit on reilun kympin ajetut Bilstein Sportit(kiitos gaw) ja jouset -40 Lesjöforsit. Onneksi sain Kokkolassa kaverilta tallia lainaan ja löytyi vielä paineilmavehkeet käyttöönkin. Edellisenä päivänä tein leikkaukset tavaratilan sisäverhoiluun, josta pääsee nätisti käsiksi takaiskareiden yläpään muttereihin. Auton ajaminen tuohon robotin päälle oli ensikertalaiselle mielenkiintoinen kokemus. Tilaa ei ollut ympärilla valtavasti ja ajoluiskat hieman kolisivat alla. Siihen se kuitenkin asettui ja pääsin laittamaan palikoita nostokohtien alle.
Aloitustilanne oli seuraavanlainen:


Edessä korkeus navan keskeltä lokasuojan alareunaan oli n 37cm ja takana n 34cm.
Eikun takapään kimppuun. Robotilla vain takapää ilmaan, luiskat sivulle ja renkaat irti. Siten pulttipyssyllä panhard-tanko taka-akselista irti, jotta pääsin pyssyllä kiinni takaiskarin pulttiin. Panhard tangon pultti lähti helposti ja pultti oli täysin ruosteeton. Tämä lupasi hyvää muita pultteja ajatellen. Eikun iskarin pultin kimppuun. Sehän lähti varsin helposti auki. Sama toiselle puolelle ja edelleen helppoa hommaa. Sitten jakkaran avulla auton sisälle ja iskarin yläpäät löysälle. Seuraavaksi otin irti käsijarruvaijerit kiinnikkeineen sekä ABS-anturin piuhan, jotta saimme laskettua tukivartta riittävästi jousen irroitusta varten. Kaikki pultit olivat vielä siis paikoillaan, vaikkakin avattuna. Tämän jälkeen kahdella isolla tunkilla tuimme taka-akselin ja takatukivarren sekä vedimme pultit pois



Sopivasti tunkilla avittamalla saimme linjat kohdalleen ja pultit reikiinsä vaseliinikerroksen kanssa. Lopputulos takapäässä näytti tältä:


Takakallistuksenvakaajan kumipuslatkin oli hommattuna Saabilta varmuuden vuoksi, mutta alkuperäiset olivat vielä niin hyvässä kunnossa, että vaihtamiseen ei ollut aihetta. Siis renkaat kiinni ja auto alas.
Tämän jälkeen palikat etupään tunkinkorvakkeiden kohdalle ja auto ylös. Poikkituki irti konehuoneesta ja alapäästä pultteja auki. Vasen puoli otettiin ensin käsittelyyn ja sehän irtosi helposti. En ollut aikaisemmin tehnytkään iskariremonttia McPherson-tolppaan, mutta olihan se mukava ottaa koko tolppa käsiinsä. Jousipuristimet paikoilleen ja kiristäen. Sitten pulttipyssyllä mutteri auki ja kääntölaakeri ja loput hilut perässä pois. Jousipuristimien vapauttaminen tapahtui pulttipyssyllä pahvilaatikon sisälle, koska kiristimistä loppui ulostulovara ja jousessa oli vielä hieman jännitystä. Onnistui kuitenkin helposti, eikä vahinkojakaan tullut. Tässä uusi ja vanha etujousi, eroa on selvästi enemmän, kuin takapäässä.

Vanhemmissa tonnareissa näyttäisi etujousen alla olevan kumilevy, mutta uudemmissa on ilmeisesti sinkkilevy. Putsasin tuon sinkkilevyn ja muut osat irtoliasta pujottelin loistavassa kunnossa olevan haitarikumin uuden iskarin päälle. Tämän jälkeen jousi paikoilleen puristimien kanssa ja ylälevy ja kääntölaakeri myös. Kääntölaakeri oli INA:n valmistama ja hyvässä kunnossa joten sai mennä takaisin hoitamaan tehtäviään.

Lopuksi mutteri paikoilleen ja puristimien vapauttamisen jäkeen tolppa oli valmis asennetavaksi.

Oikea puoli alkoikin sitten ahdistamaan iskarin alapään ylemmän pultin kohdalla. Olisi pitänyt heti aluksi käyttää pulttipyssyä, mutta väänsinkin käsivehkeillä nuo auki. Ylempi aukesi reippaasti naksahtaen ja muutaman kierroksen jälkeen jumittui. Mutteri kyllä lähti hyvin, mutta pultti oli tiukasti jumissa. Edes mukana olleet liotinaineet eivät tuoneet apua tilanteeseen ja vasarointi pultin päähän pilasi vain kierteet. No, joka tapauksessa päätin pitää tauon ja kaveri heitti minut kotiin syömään. Kun sapuskat oli nautittu, lähdin fillarilla käymään Mäntykorven purkamolla ja hain sieltä 2 kpl kyseisiä pultteja purkuautosta. Tallille saavuttuani otin pulttipyssyn käyttöön ja muutaman surautuksen jälkeen jumittunut pultti lähti helposti lyömällä pois. Olisi pitänyt heti alussa käyttää raakasti tuota apuvälinettä, mutta eikös ihminen ole tehty oppimaan virheistään? No, joka tapauksessa homma eteni jälleen nätisti, olihan toinen puoli jo tullut harjoiteltua. Lopputulos näytti autoon asennettuna tältä.

Edessä on ollut asennettuna jo pitkään teräspunotut jarruletkut, mutta niiden paikoillaan pysyminen iskaritolpan kiinnikkeessään ei ole ollut oikein varmaa. Aikaisemmin olin varmistanut asian nippusiteillä, mutta nyt minulla oli purkamolta hankitut alkuperäiset läpivientikumit, jotka leikkasin halki ja pujotin letkujen ympärille. Nyt sain painettua letkut hahloihinsa iskaritolpissa ja hyvin tuntuvat pysyvän paikoillaan.
Lopuksi taas renkaat alle, poikkituki konehuoneeseen ja miettimään miten saan auton ulos tallista. Laskin auton alas pyörilleen ennenkuin huomasin, että olin laittanut taka-ajoliuskat pykälää kapeammalle kuin sisään ajaessa. Onneksi tallin omistaja tuli paikalle ja hänen avustuksellaan sain peruuteltua auton ulos. Tilaa jäi jopa sentin verran apurin puolen lokasuojan kaaren ja tallin ovenkarmin väliin, mutta sehän riitti


Saatan vielä vaihtaa nuo Aeron alkuperäiset takajouset alle, mikäli alkaa tuo peräpää häiritsemään. Takajousien vaihtohan ei ole edes kovin hankalaa, joten aina sen verran voi uhrata testaamiselle

Mutta tässähän tämä taisi taas olla. Yksi projekti hoidettu, pari jäljellä, mutta kaikki aikanaan. Kiitokset miika79 avusta ja Ollille tallista ja työvälineistä!
Matti