Sivu 1/3

900 T8 Ruosteremontti (Nyt on saabi vartaassa)

Lähetetty: Ti Heinä 17, 2007 15:43
Kirjoittaja JL
Joo eli nyt on vähän pistetty rojektia aluille ja pahalta näyttää.

Tuli sitten tuossa ajan kuluksi purettua turbosta alatukivarret ja kaikki pois tieltä että saisi vetari tunnelit laitettua mutta nyt täytyy ottaa aikalisä. Apukuskin puolelta on käytännössä hävinnyt koko tunneli pois, etummaisesta kiinnikkeestä aina hammastangon kiinnitykseen asti. Ja ilmeisesti täytyisi tuo tehostettu hammastanko purkaa myös pois edestä.

Mitenkähän on sopiiko tehostettu hammastanko turbon konehuoneesta pois ilman koneen pois ottamista? On käynyt myös mielessä että jos laittaisi ihan tehostamattoman hammastangon sinne tilalle sitten kun tuntuu tuo tehostettu vuotavan aika rankasti öljyä, juuri sen verran että jättää pajan lattialle aina pienen muiston.

Korjauspalat kyllä jo tilailin motonetiltä mutta nyt hieman on motivaatio hukassa että tointaako tuota enää rueta laittamaan. Muuten kori suht älyssään paitsi tietysti nuo vetaritunnelit ja peräkontin nurkat. On joutunut vähän miettimään että laittaakko vai ei. Joko laitetaan kunnolla ja viedään auto leimalle tai sitten otetaan vaan kone talteen, tai myydään jollekkin tarvitsevalle koko auto tekniikan hinnalla. Autohan on vielä rekisterissä ja leimaakin on jäljelä mutta ei tuolla nyt oikeen pysty ajamaan ellei hitsaile noita tunneleita.

Ideoita kehiin! mitä tehdään autolle? Jos joku tarvitsee täysin toimivaa ja älyssään olevaan 8v turbo tekniikkaan niin saattaisi olla kaupan. Saa vaikka koko auton kaupan päälle :roll:

Kuvia tulee kunhan saan kamerasta ulos.

Lähetetty: Ti Heinä 17, 2007 16:04
Kirjoittaja JL
Nyt ois kuvia.

Oikean puolen tunneli
Oikean puolen tunneli
Oikean puolen tunneli
Vasemman puolen tunneli

Niin kuin kuvistakin näkyy että tuo apukuskin puolen tunneli on todellakin hävinnyt kokonaan!

Lähetetty: Ti Heinä 17, 2007 17:55
Kirjoittaja Tri-Lo
Jos vehkeet löytyy (MIG,pistosaha,ilmaviila(?)) niin ala rauhassa tekemään. Siinä oppii jotain uutta ja jälkeenpäin tuntuu hyvältä. :wink:

Lähetetty: Ti Heinä 17, 2007 18:32
Kirjoittaja JL
Mjoo kyllähän noita on tullu hitsailtua mutta nyt tuo yksilö näyttää jo niin happamalta että hieman pitää miettiä..

Juuri kävin pajalla taas penkomassa ja tuumailemassa niin vasemmalta puoleltahan hävisi koko runko palkki tuosta tunnelin kohdalta.

Hammastangon kuitenkin sain iroitetuksi pois tieltä mutta siltikin arveluttaa että kannattaako koko homma. Hieman jo purin koneen ympäriltä eninpiä roippeita pois mahdollia koneen nostajaisia ajatellen.

Tietysti jos koneen vielä nostaisi edestä pois niin olisi ainakin tilaa tehdä nuo tunnelit kunnolla, ja samallahan kun tunnelit saisi kuntoon niin nostaisi tyhjään konehuoneeseen T16 padan. :roll:

Pitää nyt katsella mikä on auton kohtalo. Olisihan tuossa pihalla tietysti tuo punainen kovakorinen iivari jonka keulille voisi tuon T8 nostaa. :roll:

Lähetetty: Ti Heinä 17, 2007 21:42
Kirjoittaja Tri-Lo
JL kirjoitti:Mjoo kyllähän noita on tullu hitsailtua mutta nyt tuo yksilö näyttää jo niin happamalta että hieman pitää miettiä..
Pyydän anteeksi, silloin osaat jo varmasti paremmin kuin minä! :)
JL kirjoitti:Hammastangon kuitenkin sain iroitetuksi pois tieltä mutta siltikin arveluttaa että kannattaako koko homma.
Siihen on taas helpompi vastata, eihän se millään kannata.. :wink:

(Itsekin tällä hetkellä hitsailen 150€:n ysiysiä joka nurkasta, eikä sekään millään tietenkään kannata mutta hulluna silti tekee.. :lol: Pääasiaisena tekosyynä pidän juuri tuon harjoittelun. :) )

Lähetetty: Ke Heinä 18, 2007 07:06
Kirjoittaja V.J.S
Täytyy kyllä sanoa, että eipä ole noin mätiä tunneleita tullu vastaan omissa pirsseissä :)

Jos ei ole mitään "tunnesiteitä" autoa kohtaan, niin paaliin vaan kori ja tekniikan myynti tai siirto parempikoriseen yksilöön. Sen sijaan jos autolla muuten on kovasti arvoa (tyyliin neitsyys menetetty takapenkillä vuonna -86), niin hiljalleen vaan laittelemaan. Tuossahan sitä ollaan kuvista / jutuista päätellen jo hyvällä alulla, kun mätäpaikat on löydetty, osittain jo siistittykin ja turhat hilppeet purettu pois tieltä.

Lähetetty: Ke Heinä 18, 2007 14:54
Kirjoittaja JL
Nonniiin! Nyt on kone pois keulilta ja pahalta näyttää edelleen tuo mätä tilanne :D On muuten aika paljon enemmän rojua turbon konehuoneessa verrattuna iivariin :roll: On ilmastoinnista lähtien kaikki mahdollinen..

Kolmesta moottorin tuki kumista oikean puoleinen oli täysin tohjona (irtosi vulkanoinnista helpommin kuin lähti irroitetut tapit reijistään) Etummainen puoliksi hajalle pykinyt ja vasen oli yhdellä pultilla kiinni.. Ei se ihme ollut kun hieman silloin tällöin kiihdyttäessä tuntui korissa resonointia.

No joo eipä ole vielä hirveästi kerennyt tunteita tuota autoa kohtaan kertymään, jos ei v*tutusta lasketa. :evil: Johan se oli ostaessa tiedossa että hitsaamaan joutuu mutta taitaa olla parempi hommata ehjempi kori ja nostaa kone siihen. Tai sitten tuohon iivarin keulalle. Iivariin on kyllä jo sen verran kiintynyt kun se on ollut meidän talossa miltei uudesta asti että en tiedä "raaskiiko" sitä turbolla pilata :roll: Alunperinhän se kyllä oli ihan kaasari malli mutta saapa nyt nähdä mihin tulokseen tulen.

Taas kun on päivän pajalla pyörinyt osien kanssa niin pakko vähän huilata ja kartottaa että mitä on tullut tehtyä. :D

Mielessä on kyllä pyörinyt 99 turbon rakentaminen, ainut vaan että reiluun hitsaamiseen saa ysiysinkin kohdalla varautua.. Mutta katsellaan ja tuumaillaan.

Lähetetty: Pe Heinä 20, 2007 09:48
Kirjoittaja tetammi
Kerran vastaavanlaisen parsinu ja olihan siinä hommaa mutta yllättävän hyvä siitä tuli moton korjauspalan kanssa.
Satkussa on hyvä kun noi alatukivarret kohdistuu myös tuon välipalkin ja sitten toisaalta sen hammastankon kiinnityksen kanssa.

Mertmin projektitarinaa vastaavasta kannattaa kanssa katsoa.

Mutta tosiaan kuten oot jo aloittanu niin kannattaa tarkkaan kattoo että mitä muuta laitettavaa löytyy ja päätökset sen mukaan.

Lähetetty: La Heinä 21, 2007 15:55
Kirjoittaja JL
Mjoo kyllähän tuo tekisi mieli säilyttää kun on kuitenkin alkuperäinen 2d turbo ic.

Auto on nyt taas pari päivää ollut pajassa pukkien päällä ja hieman olen saanut mallailtua korjaus palaa paikalleen. Ei se nyt ihan mahdottomalta näytä mutta hommaa on kuitenkin. Pitänee kaverilta käydä hakemassa kunnon hiekkapuhallus laitteet ja puhallella tuota konehuonetta ihan huolella.

Kunhan tässä ensin vähän etsii inspiraatiota noiden Oy Alko Ab:n tuotteiden kautta niin jos saisi jotai aikaiseksikin rojektin suhteen.

Lähetetty: Su Heinä 22, 2007 15:35
Kirjoittaja rille
Ite alottelen kanssa hommaa.. Molemmilta puolilta on tunneleiden pohjat aika huonossa kunnossa ja siinä samassa mädäntyny se runkopalkki mikä siinä tunnelin alla menee.

Nyt pari kysymystä.
Saako hammastangon helposti pois ilman koneen nostasmista pois?
Entäs se runkopalkki, pistehitseillä ja niillä pulteillahan se on kiinni mutta täytyy sitte katkasta siitä jostain jalkatilan alta?

Entäs se korjauspala, kuinka pitkä se on? onko se sen koko paskan pitunen ku se nyt ois sellasessa kunnossa että tarvis vaihtaa kokonaan molemmilta puolilta.

Lähetetty: Ma Heinä 23, 2007 11:32
Kirjoittaja JL
Hammastangon kyllä saa pois ilman koneen nostamista, joutuu vaan vähän pyörittelemään ja sompailemaan että tulee pois mutta onnistuu kuitenkin.

Itsellä hävisi tuo runkopalkki siitä tunnelien alta aivan kokonaan. Nyt joutuu hieman soveltamaan ja tekemään koko runkopalkin siihen ihan "raaka tavarasta". Jos palkki on suht ehjä niin koita ajaa jostain se siististi irti niin on helpompi sitten laittaa korjauspaloja paikalleen kun pystyy vertaamaan siihen palkkiin että saa ne reiät kohdalleen.

Korjauspalat on kyllä melkoisen reilut. Ylettää siitä tulipellistä sinne alatukivarren etummaisen kiinnikkeen etupuolelle.

Alkaa jo hieman näyttämään rojekti paremmalta kun tietää että moni muukin on joutunut tekemään saman homman ja monella muullakin se on vielä edessä. Ei näytä enää läheskään niin toivottomalta. :roll:

Lähetetty: Ma Heinä 23, 2007 11:47
Kirjoittaja rille
juu.. kiitoksia vastauksista
aikamoista touhua toi jokatapauksessa on :)

Lähetetty: Ti Heinä 24, 2007 10:26
Kirjoittaja JL
Taas olisi hieman kuvia.

Kuvia Tuosta kun katsotte kuvia eteenpäin. En jaksa joka kuvaa linkittää erikseen...

Tuosta linkistä kun katsoo muutaman kuvan eteenpäin niin näkyy yhdessä kuvassa kuinka on päässyt eroosio kiipeämään jo tunnelin yläpuolellekkin. Vaatii hieman hiekkapuhallusta :roll:

Tuossa on nyt kuvia niistä korjauspaloista
Klik
Klik

Kuten näkyy niin melko reilun kokoiset on nuo korjauspalat. Ylettää helposti runkopalkin yli konehuoneen puolelle ja koko tunnelin pituudelta.

Rojekti on hieman jämähtänyt kun on joutunut noita muita autoja laittelemaan. Eilen vaihtelin aikani kuluksi tuohon iivariin öljypumpunkannen stefan ja sen o-renkaan. Ei enää mehi sieltäkään 8)

Sunnuntaina ratkaisin myös iivarin tehottomuus ongelman kun vaihdoin ihan kokeilu mielessä virranjakajan. Johan rupesi eloa tulemaan vaikka vanhassa jakajassa ei mitään vikaa testailujen perusteella ollutkaan. Jakajan sisällä todennäköisesti ne käpälät ei oikein pelittänyt. Mutta nyt toimii. Vaihtelinpa myös toisen yläpallonkin ihan varmuuden vuoksi vaikka katsastus inssi ei siitä huomauttanutkaan, noh olihan siinä pieni välys havaittavissa.

Nyt tarviaa varmaan siirtä turbo hetkeksi sivuun muiden rojektien tieltä mutta kirjotellaan taas kunhan jotain uutta saadaan aikaiseksi.

Lähetetty: Ti Elo 21, 2007 19:32
Kirjoittaja JL
Nonniin! Nyt on oikeanpuolen vetaritunneli valmis runkopalkkia myöten.

Konehuone
Konehuone
Runkopalkki
Runkopalkki

Saa nähdä mitä katsastusmies sanoo tosta runkopalkista. Ei sen kyllä ainakaan yhtään huononpi pitäs olla kuin mitä tehtaan jäljiltä.

Nyt tarttis vaan penkoa ja hitsailla tuo toinen tunneli vielä kasaan niin pääsisi hiekkapuhaltamaan ja maalaamaan koko konehuoneen. 8)

Remontissa on joutunut käyttämään hieman järeämpää tunkkia. :D Nostoteho samaa luokkaa kuin isossa hallitunkissa mutta nostovaraa noin neljä metriä :D Loppuu vaan hallista korkeus kesken..

"tunkki"
"tunkki"

Taidanpa myös samoilla lämpimillä vielä laitella peräkontin nurkat ja takapenkkien alta sen sauman. Ja kaiken muun ruosteen mitä vaan satun löytämään..

Semmoseen tulokseen olen tässä tullut että en enää taida tuota 8v turbokonetta tuonne konehuoneeseen takaisin nostaa. Samallahan sinne nostaa 16v turbokoneen kun kerta kaikki on jo purettu konehuoneesta pois. Tuo 8v turbokone saattaa vielä löytää tiensä piristettynä jää auton keulalle. :roll:

Että tällästä täällä päin.

Lähetetty: Ti Elo 21, 2007 21:04
Kirjoittaja Tri-Lo
Tuohan näyttää tosi siistiltä, samalla hitsillä näköjään rääkätään sielläkin päin.. :)