Sivu 1/3

Projekti Saab 99 turbo -80

Lähetetty: Ke Heinä 18, 2007 19:55
Kirjoittaja Miika79
Eli nyt tuli pitempiaikainen "harrasteauto" hommattua. Kiitokset stressfläktille joka viimein taipui luopumaan autosta. Auto olisi tarkoitus käydä pikkuhiljaa läpi ja laittaa joka paikka kuntoon. Ruostetta löytyy vähän sieltä sun täältä. Joka paikkaa en ole vielä edes kolunnut läpi, mutta tällähetkellä ovien alareunat ja takaluukun pohja ovat pahimmat paikat. Autoa on jokunen vuosi takaperin hitsailtu, joten toivottavasti ei hirveästi paikkailtavaa löydy. Hitsihommat luovutan suosiolla jollekkin ammattilaiselle, koska itse on tullut hitsattua viimeksi yläasteella.

Tällähetkellä auto seisoo vanhempien tallissa odottamassa parempaa säilöä, missä projekti voitaisiin potkaista käyntiin.

Sen pitemmittä puheitta, tuolla kuvia lähtötilanteesta : http://pp.kpnet.fi/mityynel/99tbo/alku

Lähetetty: To Heinä 19, 2007 08:59
Kirjoittaja axtec
on kyllä erittäin komea turbo tuplis :!: onneksi olkoon!
eikös tuo maski ole jostain uudemmasta? mutta hyvin se mustana sopii tuohonkin.

Lähetetty: To Heinä 19, 2007 15:32
Kirjoittaja Miika79
tuo on uudemman tupliksen maski. Pari alkuperäistä löytyy kyllä varastosta.
Alkuperäinen ehjä turbo, ahtopainemittari ja ratti on hakusessa, eikä noita ihan hirveesti tunnu kenelläkään nurkissa pyörivän.

Sisusta olisi nyt tarkoitus purkaa tuosta ensin niin näkisi vähän tuota pohjan kuntoa ja samalla pestä penkit ja lattiamatto.

Lähetetty: To Heinä 19, 2007 17:20
Kirjoittaja nalleolut
osia löytyy mutta kun kukaan ei halua maksaa niistä---saatikka jos yrittää lahjoittaa....höh.

Lähetetty: To Heinä 19, 2007 19:58
Kirjoittaja Tri-Lo
Joono, tuostahan se nyt vaan paheni taas.. :roll: :lol:

Tuli nimittäin tänään mieleen kun jälleen hitsailin tuota omaa -83 GL:ää ja jouduin siitä tankinkin pudottamaan pois, että tiedossahan olisi aika sopiva vm.82 cooleriton APC H-turbokone siihen...sekä about sata muuta siistiä ideaa seuraavan vartin aikana mitä siihen samalla menisi. :D -83 99 T8...siinä olisi kyllä jotain mun mieleen. :) Eikä tietenkään mitään muuta kuin 99/900:n vakio-osista rakennettu. Jepjep.. :wink:

Täytyypä vähän sulattaa asiaa nyt vielä, ja saada edes tuo kori ruosteettomaksi. :P

Lähetetty: To Heinä 19, 2007 21:31
Kirjoittaja Stressfläkt
Jaa sen näkönen se olikin pestynä :)
Joo alko harmittamaan ajanpuute/projektien määrä.
Vaikka nyt on talli niin ei oo aikaa siellä pyöriä.
Eli liityin tähän isoon kaikkea ei vain ehi joukkoon (priorisointikysymys)
6tkm taisin lisätä mittariin ja jonkuverran tuli alkuperäisosia haalittua.
Mielestäni ahtopainemittari oli ainoa puuttuva, muuten vaan kiinnipulttausta ja puunailua.
Tieten konetta ei haittais aukasta ja kattoa kun onhan se jo 200tkm ajettu.

Mun ottamat kuvat http://koti.mbnet.fi/stress/99T/

Lähetetty: To Heinä 19, 2007 21:45
Kirjoittaja Miika79
Tri-Lo kirjoitti:Täytyypä vähän sulattaa asiaa nyt vielä, ja saada edes tuo kori ruosteettomaksi.
Mitäs tuossa on enää sulattelemista, ei muutakuin tuumasta toimeen :D
Stressfläkt kirjoitti:Mielestäni ahtopainemittari oli ainoa puuttuva, muuten vaan kiinnipulttausta ja puunailua.
Tuossa kun asiaa vähän tutkin niin tulin siihen tulokseen että tuo varaosaturbo on t8-koneisesta satkusta.

Ja eiköhän se konekkin keulilta tipahda kun vaan joku tila löytyy missä tehdä.

Lähetetty: Pe Heinä 20, 2007 18:13
Kirjoittaja gls
on kyllä hyvän näköinen turbo-99..! :D tarvittavat hitsaukset kunnolla tehdyksi, alkuperäinen keskikonsoli paikalleen, puskurit kiiltämään ja museo-leimalle..! :wink:

maalipintakin näyttää vielä hyvältä.

Lähetetty: Su Heinä 22, 2007 22:32
Kirjoittaja Miika79
gls kirjoitti:maalipintakin näyttää vielä hyvältä.
Juu, onhan tuo maalipinta ihan kohtuullinen, mutta valitettavasti tuo on ylimaalattu jollakin opelin värillä. Luultavasti auto tulee saamaan alkuperäisen värin ylleen ruosteidenpoiston jälkeen. Puskurit on aikalailla saanut aurinkoa, mutta eiköhän nuo silikonilla tms. kyllästämällä saada ainakin melko hyvään kuntoon.

Pitääköhän tuo turbon keskikonsolikin laittaa hankintalistalle?

Lähetetty: Ti Heinä 24, 2007 21:44
Kirjoittaja Miika79
Projektia on hiljalleen saatettu alulleen. Eilen vaihdettiin isäukon kanssa öljyt, öljynsuodatin ja tulpat. Samalla vaihtui omat vanteet ja renkaat alle. Vanteina Ronalin tykit ja renkaiksi tuli Nokian NRHi:t. Incat on kohtuu huonossa jamassa ja ne luultavasti tulee talven aikana vietyä lasikuulapuhallukseen ja maalaukseen.

Tänään päivällä alettiin tutkia laturia, joka piti melko rumaa ääntä. Lisäksi säätöjalka oli mennyt poikki koska laturi pääsi liikkumaan hiukan yhden katkenneen pultin takia. Laturin irroituksen jälkeen selvisi, että kapineen kuuluisi olla jossakin aivan muunmerkkisen auton konehuoneessa. Tyyppilätkässä oli audin ja volkkarin logot.

Klubilaiselta löytyi sitten laturi varastosta sekä uusi säätöjalka tuon katkenneen tilalle. Aloin tutkimaan sitten tarkemmin noita laturin liittimiä ja tällaista teippien alta paljastui:

Kuva

Samalla tuli vähän siivottua ylimääräisiä johtoja konehuoneesta:

Kuva

Kojelaudan alaosat tuli samalla irroitettua kun etsi noiden ylimääräisten johtojen määränpäätä:

Kuva

Tällainen patentti tuolta löytyi. Samassa nipussa noiden johtojen kanssa tuli myös ahtopainemittarille se "ilmaletku":

Kuva

Ja myös peräluukun verhoilut poistin ja huomasin, että vetokoukun johdotuksille tulee äkkilähtö huomenna

Kuva

Pientä kukkastahan tuolta luukusta löytyi sekä vanhoja paikkauksia, mitkä näytti vielä ihan hyvältä

Kuva


Laturin noudon yhteydessä sain myös vähän iltalukemista...

Kuva

Ja projekti jatkuu huomenna....

Lähetetty: Ke Heinä 25, 2007 08:43
Kirjoittaja axtec
mitäs tuo Saab Turbo m1978 pitää sisällään?
näköjään joku vanhoista omistajista ollut melkoinen sähkömies :wink:

Lähetetty: Ke Heinä 25, 2007 16:59
Kirjoittaja Miika79
Pieni kysymys koskien noita keskikonsoleja. Kumpi on oikea konsoli turboon? Tämä mikä gls:n autossa on:

Kuva

vai tämä mikä mulla on:

Kuva
axtec kirjoitti:mitäs tuo Saab Turbo m1978 pitää sisällään?
Tuo on lähinnä tuommonen liite 99:n normaaliin korjaamokäsikirjan lisäksi. Sisältää turbolle tarvittavan lisäohjeistuksen huoltoihin yms. Sekä jotain teknisiä tietoja. On suunnitelmissa joko kopioida tuo tai skannata pdf-tiedostoksi.

Lähetetty: Ke Heinä 25, 2007 17:19
Kirjoittaja lucaf
ilahduttava nähdä että hieno auto jatkaa hienoissa käsissä! :)

mielestäni tuo ylempi keskikonsoli on alkuperäinen. alempi tuli vissiin vasta 84-85 vuonna?

Lähetetty: Ke Heinä 25, 2007 17:22
Kirjoittaja nalleolut
gls:n autossa on väärä ratti,,,heh

Lähetetty: Ke Heinä 25, 2007 20:16
Kirjoittaja saba90
Juu minäkin uskallan veikata että ylempi keskikonsoli on oikea :P